حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اولین شبکه اجتماعی مالی کشور راه اندازی شد

نوشته

5 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی

به گزارش ترنجی عرفان مرادیان مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران “جیبی‌مو” با بیان این که جیبی‌مو نسل جدید کیف پول در قالب شبکه اجتماعی مالی است گفت: در این اپلیکیشن که توسط تعدادی از نخبگان جوان ایرانی نوشته شده است بدون نیاز به اطلاعات حساب یا کارت بانکی، تنها با داشتن شماره موبایلِ طرف مقابل انجام می شود. اولین شبکه اجتماعی مالی کشور راه اندازی شده و در ادامه با هم درباره جیبی‌مو صحبت خواهیم کرد.

جیبیمو

جیبیمو

مرادیان می گوید پیاده‏‌سازی کیف پول الکترونیکی می‌توانید پرداخت یا درخواست پول داشته باشید. (به‌رغم تازگی نسبی این ابزار در کشور) در جهان سابقه‌ای طولانی دارد و هم‌اکنون در بسیاری از کشورها از این امکان پرداخت الکترونیکی استفاده می‌شود. مطابق تعریف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کیف پول الکترونیکی (به اختصار کیپا) ابزار پرداختی با قابلیت ذخیره پول الکترونیکی با امکان شارژ از طریق کارت یا حساب بانکی با پردازش الکترونیکی تراکنش‌ها به صورت برون‌خط از راه دور یا نزدیک است که با نام بوده و مبتنی بر فناوری‌های نوین ارتباطی مجازی یا مبتنی بر تراشه قابل ارائه است. این فناوری  در مبادلاتِ با مبالغ ریز کاربرد دارد و وابستگی مستقیم به حساب بانکی فرد ندارد.

مرادیان ادامه داد: به گواه تجربه بومی توسعه عابربانک در کشورمان، می‏‌توان آینده درخشانی را برای توسعه و پذیرش کیف پول الکترونیکی در میان شهروندان متصور بود. شبکه کیف پولی که در کنار تراکنش های روزمره و بین طرفین بتواند جایگزین شبکه های اجتماعی برون مرزی نیز باشد و می توان گفت “جیبی‌مو” در حال حاضر شروعی برای این ادعا است.

جیبیمو

جیبیمو

ماندانا ابوالفتحی دیگر بنیان‌گذار این استارتاپ ایرانی ضمن بیان این که حجم تراکنش‌های پرداخت خرد در کشور بسیار بالا است و به هیچ‌وجه با حجم پرداخت‌های کلان قابل مقایسه نیست اظهار داشت: دانشجوها، جوانان و افرادی که می‌خواهند پرداخت‌های روزمره خود را در هر زمان و هر مکان و به هر کسی به راحتی انجام دهند و همگام با پیشرفت تکنولوژی آن‌ها را مدیریت کنند، افرادی که انتقال پول زیادی دارند و کم شدن کارمزد در هر انتقال، برایشان آزار دهنده است، کسب و کارهایی که ‌می‌خواهند هزینه‌ی کالا یا خدمات خود را با روش نوین و بدون دغدغه حمل دستگاه POS دریافت نمایند، کسب و کارهای تلگرامی و اینستاگرامی که امکان گرفتن نماد اعتماد و درگاه پرداخت الکترونیکی ندارند و کلیه کسب و کارهای اینترنتی که نیاز به درگاه پرداخت الکترونیکی دارند جامعه هدف “جیبی‌مو” خواهند بود.

وی در خصوص نحوه عملکرد این اپلیکیشن برای کاربران اضافه کرد: جیبی‌مو کیف پول الکترونیک کاربران خواهد بودکه می‌توانند  آن را به هر مبلغی شارژ کرده و در موقعیت‌های مختلف زمانی که با دوستان و اطرافیانشان مخارج مشترکی دارند، استفاده کنند و هر زمانی هم که تمایل داشتند می توانند  یک یا چند حساب بانکی (شماره شبا) را در جیبی‌مو تعریف کنند و پول موجود در حساب جیبی‌موی خود را تنها با یک کلیک و در کمتر از یک روز کاری به بانک انتقال دهند

جیبیمو

جیبیمو

جیبیمو

جیبیمو

گفتنی است تمام این تراکنش های درون برنامه ای بدون هیچ کارمزدی بوده و تنها برای خروج مبالغ به حساب بانکی کارمزد حداقلی 500 تومانی پرداخت خواهد شد.

ناصرعلی سعادت رییس سابق سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و رییس هیئت مدیره جیبی مو نیز با بیان این که در راستای نام گذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از تولید ملی و با علم بر این که استارتاپ ها با بالا بردن بهره وری و به کارگیری نیروهای جدید، تحول عظیمی در اقتصاد کشور ایجاد کرده اند اظهار داشت: در گذشته برای ایجاد مشاغل جدید، هزینه های گزافی صرف می شد و در بسیاری از موارد به رغم هزینه های فراوان، درعمل نتیجه مطلوب حاصل نمی شد. درحالی که امروز استارتاپ ها غالبا با هزینه های بسیار کمتر و خلق ایده های جدید که مبتنی بر نیازهای جامعه هستند، توانسته اند جایگاه خوبی در میان مردم باز کنند و همین نکته از دلایل موفقیت آنها محسوب می شود.

جیبیمو

جیبیمو

سعادت ضمن اشاره به این که اپلیکیشن ها و بسترهای این چنینی می توانند بیش از 40 هزار میلیارد ریال صرفه جویی در هزینه های خانواده‌های ایرانی داشته باشند اظهار داشت: با توجه به آمارها می توان گفت هر شخص به صورت میانگین سالانه بیش از 900 هزار ریال بابت تراکنش های مختلف کارمزد پرداخت می‌کند و با فرض استفاده‌ی 60 درصد جمعیت کشور از بسترهای مالی الکترونیکی، می توان بیش از 40 هزار میلیارد ریال صرفه جویی در پرداخت کارمزد را شاهد باشیم.

وی با تاکید بر این موضوع که کاهش پرداخت کارمزد از طرف مردم به هیچ عنوان صف آرایی در مقابل بانک ها نخواهد بود گفت: طبق آمار منتشر شده  بالغ بر ۷۰ درصد از تراکنش‌های مالی‌ای که به سیستم بانکی تحمیل می‌شود ، مبالغ زیر ۵۰ هزار تومان هستند که هزینه زیان خالص بانک‌ها برای جذب و نگهداشت منابع ارزان قیمت برای تراکنش‌های زیر ۵۰ هزار تومان، هزار میلیارد تومان است.

طبق گزارش بانک مرکزی سود ناشی از رسوب تراکنش های زیر ۵۰ هزار تومان‌، چیزی حدود هزار میلیارد تومان زیان خالص برای سیستم بانکی در بر داشته است. بنابراین ابزارهایی با این ویژگی ها نه تنها عملکرد بانک‌ها را مختل نمی‌کنند، بلکه به کاهش هزینه‌های تحمیل شده به بانک‌ها نیز کمک خواهند کرد.

ناصر علی سعادت که عضو کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات نیز است در ادامه با اشاره به دغدغه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص محمدجواد آذری جهرمی در خصوص صرفه جویی در چاپ عملکردهای مختلف و استفاده از پتانسیل های دولت الکترونیک در این زمینه گفت: با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که با استفاده از چنین بسترهایی مانند جیبیمو مانع چاپ 4 میلیارد رسید کاغذی خواهیم شد.

وی ادامه داد: با نگاهی به آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در شش ماه ابتدای سال جاری 2.5 میلیارد تراکنش از روی دستگاه های کارتخوان فروشگاهی انجام شده است. صرف نظر از تعداد تراکنش های مانده گیری که 450 میلیون و 172 تراکنش بوده است، به طور متوسط حدود 4 میلیارد رسید توسط این دستگاه ها چاپ شده است. با توجه به حجم 80 درصدی واردات کاغذ می توان گفت در اکوسیستم بانکداری ایران تنها در بخش چاپ رسید بیش از 3 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است که می توان با استفاده از رویکردهای جدید ارائه رسید به کاربران و استفاده از کیف پول و بسترهای الکترونیکی صرفه جویی ارزی نیز برای کشور داشته باشیم.

عضو کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات در پایان استفاده و ایجاد چنین بسترهای مالی را فرصتی برای شبکه بانکی کشور دانست و گفت: فعالیتهای شرکت های دانش بنیان در ایجاد بسترهایی که به اعتلای صنعت بانکداری و شفافیت در عملکرد مالی اشخاص و موسسات دولتی و خصوصی قابل ارزش است و می بایست از پتانسیل های جوانان کشور در این زمینه استفاده و حمایت کرد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)