حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برترین فناوری های سال ۲۰۱۸ از نگاهی دیگر

نوشته

5 سال قبل | 4 دیدگاه | فناوری‌های نوین

بیشتر نگاه ما به فناوری پیرامون موبایل و گجت های هوشمند است. اما آیا می توان در نگاهی متفاوت، فناوری های متفات مهم دیگری را نیز دید؟ در سال ۲۰۱۸ میلادی دستاورهای علمی زیادی در سراسر جهان معرفی شد. نشریه Technology Review چاپ سه بعدی فلزات،‌ تولید برق بدون کربن،‌ شهر حسگر و طالع بینی ژنتیکی را از جمله مهمترین فناوری های سال ۲۰۱۸ میلادی برشمرده و در ادامه با هم درباره برترین فناوری های سال ۲۰۱۸ از نگاهی دیگر صحبت خواهیم کرد، با ترنجی همراه باشید.

چاپ سه بعدی فلزات

چاپ سه بعدی فلزات

۱- چاپ سه بعدی فلزات

در سال 2018 میلادی تولید قطعات فلزی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی پیشرفت قابل توجهی داشت.
شرکت Desktop Metal نرم افزاری را توسعه داد که با دریافت ویژگی های موردنظر کاربر، مدلی از قطعات را برای چاپ سه بعدی آماده می کند. شرکت جنرال الکتریک نیز یک نمونه آزمایشی از چاپگر سه بعدی فلزات را تولید کرد که برای چاپ قطعات فلزی بزرگ سرعت مناسبی دارد.قرار است تا پایان سال 2018 این چاپگر به طور عمومی عرضه شود.

جنین مصنوعی

جنین مصنوعی

۲- جنین مصنوعی

محققان دانشگاه کمبریج بدون استفاده از تخمک یا اسپرم و تنها با استفاده از سلول های بنیادی توانستند یک جنین موش را بسازند. این جنین مصنوعی امکان مطالعه دقیق تر نحوه تخصیص وظایف را در سلول های جنین در حال شکل گیری، فراهم کرد. مرحله بعدی این تحقیقات ساخت یک جنین انسان با استفاده از سلول های بنیادی است.

شهر حسگر

شهر حسگر

۳- شهر حسگر

محققان کانادایی شهری موسوم به Quayside را طراحی کردند که قرار است تمام ساختار آن با استفاده از فناوری های دیجیتال روز ساخته شود. در این شهر تمام خودروها عمومی بوده و بدون راننده هستند، بسیاری از خدمات عمومی مانند نامه رسانی توسط ربات ها انجام می شود، و در آن شبکه وسیعی از حسگرها وجود دارد که اطلاعات را درباره همه چیز از کیفیت هوا گرفته تا میزان آلودگی صوتی و فعالیت شهروندان گردآوری می کنند. تمام تصمیمات در حوزه طراحی، سیاست گذاری و فناوری بر اساس این اطلاعات انجام می پذیرد.

تولید برق بدون کربن

تولید برق بدون کربن

۴- تولید برق بدون کربن

محققان نمونه اولیه یک نیروگاه تولید برق را در خارج هیوستون در آمریکا راه اندازی کردند که قادر است با استفاده از گاز طبیعی و بدون تولید کربن، برق تولید کند.
بهای برق تولید شده توسط این نیروگاه 50 گیگا واتی معادل بهای برق نیروگاه های گاز طبیعی است، اما تمام دی اکسیدکربن تولید شده در جریات تولید برق، در قابل یک فرآیند جانبی جذب می شود و این نیروگاه فاقد آلودگی است. این دی اکسید کربن در دما و فشار بالا به مایعی تبدیل می شود که توربین خاصی را فعال می کند.

طالع بینی ژنتیکی

طالع بینی ژنتیکی

۵- طالع بینی ژنتیکی

محققان با استفاده از اطلاعات ژنتیکی بیش از یک میلیون نفر توانستند یک سیستم رتبه بندی ریسک پلی ژنیک بسازند که امکان پیش بینی ابتلا به انواع بیماری ها و میانگین هوش افراد را در اختیار می گذارد. البته این سیستم تنها قادر است احتمال این پدیده ها را پیش بینی کند و نتیجه پیش بینی آن امری قطعی نیست.
نکته قابل توجه درباره سیستم این است که می تواند هر پدیده ای را که تحت تاثیر ساختار ژنتیکی بدن قرار دارد، پیش بینی کند.

نظر شما درباره این فناوری ها چیست؟ با کدام آن ها آشنایی دارید یا برای شما جذاب است؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
shamim1362

جالب بود

shamim1362

واقعا مطالب جالبی بود

ahmad

عالی بود ولی جنین مصنوعی و چاپ سه بعدی عالیتر بودن

CAPCOM

جنین مصنوعی
شاید یکی از بزرگترین پیشرفتهای بشر باشه شما در آینده میتونید یک بدل از خودتون داشته باشید
البته اگه عمل پیوند نخاع ام به حقیقت بپیونده همه محدویتها برای پیوند سر انسان کنار میره،
شما با پیوند سرتان به بدن بدلتان میتونید تا سالها زنده بمانید البته اگه سرتون به جایی نخوره ضربه مغزی نشید
همه این ماجراها زمانی تو فیلم های هالیوودی اتفاق میوفتاد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)