حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

SAR در موبایل به چه معناست؟

نوشته

5 سال قبل | بدون دیدگاه | آموزش و راهنمایی، اسمارت‌فون

حتما شما هم SAR را در بخشی از مشخصات موبایل خود دیده اید اما شاید ندانید که این فاکتور چیست و چقدر اهمیت دارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم SAR در موبایل به چه معناست؟

حتما در مورد مضرات امواج رادیویی بر بدن انسان شنیده اید میزان SAR برای برخی از افراد اهمیت دارد و بسیاری هم تا به حال چیزی درباره آن نشنیده اند یا هنگام خرید اصلا به آن توجه نمی کنند.
با پیشرفت تکنولوژی و تاثیر مثبت آن بر زندگی انسان ها و بیشتر شدن لوازم الکترونیکی زندگی انسان ها با این گونه وسایل به طرز شگفت آوری گره خورده است و زندگی بدون تلفن همراه برای بسیاری از افراد مشکل است. باید این را هم بدانید که در یک زندگی شهری پیشرفته در گردابی از امواج الکترومغناطیسی گرفتار هستید. اما چیزی که اهمیت دارد این است که که میزان جذب این انرژی توسط بدن به چه میزانی می باشد.

SAR چیست؟

SAR چیست؟

SAR چیست؟

SAR مخفف Specific Absorption Rate (نرخ جذب خاص) در واقع میزان انرژی جذب شده توسط بدن می باشد که با واحد وات بر کیلوگرم اندازه می شود. استاندارد حداکثر میزان آن در آمریکا ۱.۶ w/kg بر یک گرم وزن بدن و در اورپا ۲ w/kg بر ۱۰ گرم وزن بدن می باشد.

ما شما را نگران نمی کنیم و می گوییم که گوشی که میزان زیان آور بودن  آن از حد مجاز بالاتر باشد توسط کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) تایید نمی شود و به مرحله ساخت نهایی فرستاده نمی شود. پس حتما از برند های معتبر خرید کنید یا به عبارت صحیح تر گوشی های چینی به نام و نشان را خریداری نکنید.

هرچه میزان SAR کمتر باشد جذب بدن از امواج کمتر و اثرات زیان آور وسیله مذکور کمتر خواهد بود

آیا براستی باید نگران امراج الکترو مقناطیسی اطراف خود باشیم؟  یکی از آثار تشعشعات مایکروویو اثرات گرمایش دیلکتریک است که در آن هر جسم عایق (مانند بافت موجود زنده) توسط حرکت مولکول‌های قطبی که در میدان الکترومغناطیسی قرار دارند گرم می‌شود. وقتی که فردی از گوشی همراه استفاده می‌کند، بیشتر اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر او بوجود می‌آیند و باعث می‌شود که دمای سر حدود کسری از درجه افزایش پیدا کند. این دما کمتر از گرمایی است که در اثر تابش مستقیم خورشید بوجود می‌آید. در این هنگام، جریان [انتقال خون] مغز قادر است با بیشتر کردن جریان خون در آن قسمت گرما را به جاهای دیگر منتشر کند. اما قرنیه چشم این سامانه تعدیل سازی دما را ندارد و آزمایش تابش ۲ الی ۳ ساعته در چشم‌های خرگوش‌ها در مقیاس اس ای آر ۱۰۰-۱۴۰ W/kg که دمایی موضعی ۴۱ الی ۴۰ درجه سانتیگراد را تولید کرده باعث بوجود آمدن آب مروارید در آنها شده‌است. البته آب مرواریدهای زود هنگام به خاطر استفاده از گوشی همراه نمی‌باشد، چون برونداد امواج گوشی‌های همراه پائین تر است

 

 

●تاثیر بر روی غشاهای سلولی انسان

سید حسن سید موسوی مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار در گفتگو با خبرنگار مهر نتایج تحقیقات درباره اثر امواج فرکانس رادیویی تلفن همراه بر روی قسمت های مختلف بدن را تشریح کرد و گفت: بعضی از اثرات امواج فرکانس رادیویی بر پروتئین های غشاء و حرکت یونها در میان غشاها هنگامی در سلول ظاهر می شود که شدت این امواج باعث تولید حرارت قابل توجهی شود بطوریکه درجه حرارت بدن بیش از حد نرمال (۳۷درجه سانتیگراد) شود.

وی اضافه کرد: برخی شواهد نشان می دهد که تشعشعات فرکانس رادیویی در سطوحی که توسط تلفن همراه تولید می شود روی کانالهای یونی و پروتئین های غشاء نورونها در مغز تحت شرایط نرمال نیز اثر می گذارد.

این تاثیرات ممکن است باعث تغییرات ظریفی در عملکرد سلول شود اما میزان اهمیت این تاثیرات در سلامت انسان هنوز مبهم است.

SAR در موبایل به چه معناست؟

SAR در گوشی یعنی بدن انسان چقدر انرژی از امواج موبایل را جذب می کند. SAR  برای بدن بسیار مضر است و اغلب خبرهایی دال بر مشاهدات جراحت و بیماری بر اثر این انرژی ایجاد شده بر بدن در جراید منتشر می‌شود. بیشترین مقدار  تولید شدهSAR در زمانی است که مکالمه تلفنی انجام می‌شود و یا امواج وای فای و ۳G و ۴G روشن می‌باشند. معمولا بیشترین مقدار SAR گوشی در بدترین موقعیت رو اندازه گیری می نمایند و به صورت عمومی اعلام می کنند.

در حال حاضر دو  استاندارد کلی برای اندازه گیری مقدار SAR گوشی وجود دارد. یکی استاندارد آمریکایی که توسط FCC تعیین می‌گردد و دیگری هم استاندارد اروپایی که توسط CENELEC استاندارد گذاری می‌شود.علت این استاندارد گذاری ها برای این است که سازندگان گوشی نتوانند دل به خواهی هرکاری بکنند. چون هرچه شرکت ها بتوانند SAR را بیشتر کنند، آنتن دهی گوشی آنها بیشتر می‌شود و شاید فروش بیشتر داشته باشند. پس اگر گوشی های معتبر بخرید خیلی نیاز نیست نگران امواج خطرناکشان باشید چون این گوشی ها از فیلترهای استاندارد گذاری ها رد می‌شوند. اما باید در مورد گوشی‌های چینی و کشورهای دیگر هشدار داد چون این گوشی‌ها بدون نظارت ساخته می‌شوند و SAR خطرناکی دارند.

تاثیرات SAR روی بدن انسان

●تاثیر بر روی رفتارهای شنیداری انسان

به گفته مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار فرکانس رادیویی با شدت بالا ممکن است واکنش های رفتاری را در پی داشته باشد چرا که در این حالت درجه حرارت بطور موقت افزایش می یابد و در حین افزایش دما معین می شود که لرزش صوتی ناشی از فرکانس رادیویی شنیده می شود یا خیر.

وی ادامه داد: برای ایجاد لرزشهای صوتی قابل شنیدن به نرخ بالای موقت گرمایش در بافتهای سر نیاز است که خیلی بالاتر از مقدار تولید شده مربوط به تلفن همراه است بنابراین در این زمینه، تلفن همراه اثر چندانی در سلامت ندارد.

 

●تاثیر بر یادگیری و حافظه

سید موسوی معتقد است که استفاده از تلفن همراه ممکن است اثرات زیان آوری روی عملکردهای ادراکی انسان مانند حافظه و تمرکز ایجاد کند اما با این وجود مطالعاتی که تشعشعات امواج فرکانس رادیویی با سطح پایین یعنی محدوده فرکانس موبایل ۸۰۰ مگاهرتز تا ۲ گیگاهرتز را بر روی حیوانات بررسی کرده اند، تاثیری در عملکردهای ادراکی گزارش نکرده اند.

 

●تاثیر بر روی ملانونین

این مقام مسئول با بیان اینکه مطالعات هیچ تاثیری را از تشعشع فرکانس رادیویی برروی ترشح ملانونین گزارش نکرده اند به مهر گفت: با توجه به محل قرارگیری هیپوتالاموس و غده صنوبری در قسمتهای عمیق تر سر انسان نسبت به حیوانات مورد آزمایش، در صورت تغییر در ترشح ملانونین این تغییر در انسانها نسبت به حیوانات بسیار کمتر خواهد بود.

 

●آسیب DNA ، جهش و یا انحراف کروموزومی؟

این کارشناس با تاکید بر اینکه در درجه حرارت نرمال، میدانهای فرکانس رادیویی روی سلولهای جسمی و بنیادی اثری نمی گذارند اضافه کرد: مطالعات روی باکتریها، سلولهای حیوانی و کشت شده تحت تشعشع در محیط مصنوعی شواهد مشخصی را روی آسیب DNA حتی در شدتهای بالا نشان نداده اند.

وی افزود: فقط با تحت تشعشع قرار دادن موشها در محیط طبیعی با فرکانس های رادیویی پالسی اختلالاتی در DNA سلولهای مغز دیده شده است.

 

●تاثیر بر سیستم ایمنی و طول عمر انسان

سید موسوی با بیان اینکه سیستم ایمنی در مقابل میکروارگانیزمها، ویروسها و بعضی از سلولهای سرطانی از بدن محافظت می کند خاطرنشان کرد: هرگونه تغییر در فرکانس رادیویی روی سیستم ایمنی اثرات مهمی روی سلامتی می گذارد.

وی گفت: گزارشات حاکی از آن است که فرکانس ۱۰ گیگاهرتز و در سطوح خیلی پایین سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند اما در کل مطالعات، هیچ تاثیری در رابطه با تشعشع فرکانس رادیویی روی طول عمر نشان نمی دهند.

 

●تاثیرات در پیشرفت و جابجایی تومور

به گفته مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار یافته های علمی اثر امواج فرکانس رادیویی در سطوح ارتباطات همراه (حداکثر ۴۵/۲ گیگاهرتز) را در ایجاد و دوره نهفتگی و پیشرفت تومورها تایید نکرده اند که این نشان می دهد که تشعشع فرکانس رادیویی باعث پیدایش تومور نمی شود.

وی به مهر گفت: اگرچه میدانهای فرکانسی رادیویی مربوط به تلفن همراه ممکن است باعث افزایش جزئی در فعالیت آنزیمهای کلیدی (کینازهای پروتینی) شود اما بنا به یافته های علمی بسیار بعید به نظر می رسد که این تغییرات در رشد تومور تاثیر داشته باشند. حتی جدیدترین یافته های حفاظت در برابر اشعه فدرال آلمان نیز خطر پیشرفت سرطان در اثر امواج تلفن همراه را تایید نکرده است.

 

●تاثیرات بر روی چشم انسان

سید موسوی در مورد یافته های علمی چشم انسان نیز با بیان اینکه تشعشعات سطح بالا به مدت حداقل یک ساعت باعث تشکیل آب مروارید می شود گفت: فرکانس مربوط به این تشعشعات بین یک تا ۱۰ گیگاهرتز است در این محدوده انرژی بالایی به میزان ۱۰۰ SAR توسط بدن انسان جذب می شود که در این وضعیت درجه حرارت داخل چشم بسیار بالا و در حدود ۴۳ درجه سانتیگراد است.

وی افزود: البته شدت فرکانس رادیویی مورد استفاده در این تحقیق بالاتر از محدوده فراکنسی مورد استفاده در تلفن همراه است و به همین ترتیب تاثیر تخریبی گوشی موبایل بر سلامتی چشم انسان منتفی است.

 

●اثرات بر روی گوش انسان

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار با تاکید بر اینکه آزمایشات نشان می دهد که گوش انسان به فرکانس های محدوده ۲۰۰ مگاهرتز تا ۳ گیگاهرتز پاسخ می دهد به مهر گفت: انرژی فرکانس رادیویی باعث انبساط بافتهای مغز می شود که ناشی از تغییرات حرارت کوچک اما سریع بافتها است.

این امر باعث ایجاد امواج فشاری می شود که از طریق جمجمه به گوش درونی فرستاده می شود جایی که گیرنده های حساس صوتی در آنجا قرار دارند. اما افزابش دمایی که باعث ایجاد امواج فشاری می شود کمتر از ۱۰ به توان منفی ۵ درجه سانتیگراد است.

 

●تاثیرات روی دستگاه قلبی عروقی انسان

سید موسوی معتقد است که با استفاده عادی از تلفن همراه، وقتی تلفن در کنار گوش قرار داده شود، تاثیر مستقیم آن روی قلب انسان خیلی بعید به نظر می رسد اما تاثیر روی گیرنده های وابسته به شریان بدن محتمل است و محققان نتیجه گرفته اند که تاثیرات روی فشار خون به دلیل انقباض زیاد عروق و یا شاید بخاطر افزایش در فعالیت سمپاتیک در ساقه مغز باشد که این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: اثرات ناشی از سطوح بالای فرکانسی نیز مربوط به تاثیرات حرارتی روی قلب و عروق است.

●تاثیرات روی عملکرد مغز انسان

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه یافته های علمی نشان می دهد که تلفن همراه در کوتاه مدت بر عملکرد مغز اثری ندارد، اضافه کرد: گزارشات اخیر در ارتباط با بی خطر بودن تلفن های همراه در طولانی مدت نشان می دهد که استفاده از موبایل باعث افت حافظه، تغییرات در حواس و نوسان فشار خون می شود. همچنین فقط نواحی از مغز که به گوش نزدیکترند تحت تشعشع قرار می گیرد.

●تاثیر روی سیستم های عصبی

سید موسوی با اشاره به تحقیقات با سیستمهای برخوردار از مدلهای گوناگون عصبی گفت: تغییرات در تحریک پذیری نورونی عملکرد سیستم عصبی و رفتارهای اکتسابی فقط در اثر تشعشعالت بالا که منجر به جذب انرژی فراوانی در بدن شده و حرارت قابل توجهی را سبب می شود اتفاق می افتد.

 

●تاثیر بر موج نگاریهای مغزی در حیوانات

مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار خاطرنشان کرد: طبق آزمایشهای انجام شده بر روی گربه ها و خرگوشها، در فرکانسهای رادیویی یک تا ۱۰ مگاهرتز تغییراتی در موج نگاریهای مغزی (EEG) و پارامترهای رفتاری گزارش شده است.

وی گفت: همچنین با افزایش زمان تشعشع مجددا تغییراتی در طیف موج نگاری دیده شده است. گزارشاتی نیز تاثیر این امواج را بر روی موج نگاری مغزی موشها و خرگوشهایی که در محدوده فرکانسی بالاتر از تشعشعات گوشی همراه قرار داشتند، بیان می کند.

شما در هنگام خرید موبایل به فاکتور SAR آن توجه می کنید؟

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)