حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شبکه تلویزیونی با کیفیت 8K سازمان ملی صدا و سیما ژاپن (NHK) رسما افتتاح شد

نوشته

5 سال قبل | 5 دیدگاه | فناوری‌های نوین

نمی دانم چقدر به یاد دارید اما بهار امسال بود که برای شما نوشتیم سازمان ملی صدا و سیما ژاپن (NHK) برای ضبط ویدیو 8K حرکت آهسته 240 فریم بر ثانیه آماده است. حالا اما در آغاز ماه پایانی سال ۲۰۱۸ شبکه تلویزیونی با کیفیت 8K سازمان ملی صدا و سیما ژاپن (NHK) رسما افتتاح شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

شبکه تلویزیونی 8K

شبکه تلویزیونی 8K

پس از ماه‌ها تلاش، شبکه تلویزیونی NHK ژاپن موفق شد اولین پخش ماهواره‌ای تصاویر با رزولوشن ۸K را انجام دهد. اولین شبکه ماهواره‌ای پخش تلویزیونی ۸K دنیا می‌تواند ویدیوهایی ۲۴ کاناله شامل ۲۲ کانال صوتی و ۲ کانال ساب ووفر را روی آنتن پخش کند.

اولین محتوای ۸K پخش شده از این شبکه، فیلم معروف «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» بود که در سال ۱۹۶۸ ساخته شده است. برای تبدیل این فیلم قدیمی به فرمت ویدیوهای ۸K، تمام نگاتیوهای ۷۰ میلی‌متری اصلی این فیلم به طور اختصاصی برای دستیابی به کیفیت بهتر اسکن شدند.

این شبکه ماهواره‌ای 8K ژاپنی با نام NHK می‌خواهد از ساعت ۱۰ صبح الی ۵ بعدازظهر پخش ویدیویی ۸K داشته باشد. فیلم‌های افتتاحیه المپیک لندن و ریو، کنسرت‌های مشهور خوانندگان ژاپنی و برخی کنسرت‌های جهانی از دیگر محتوای ۸K پخش شده توسط این شبکه تلویزیونی هستند.

پخش تلویزیونی 8K

پخش تلویزیونی 8K

محتوا در دو رزلوشن 4K و 8K از شبکه NHK ژاپن پخش می شود

البته، این شبکه ماهواره‌ای محتوای پخش شده را به هر دو رزلوشن ۴K و ۸K روی آنتن می‌برد تا کاربرانی که هنوز به تجهیزات ۸K مجهز نشده‌اند؛ بتوانند ویدیوها را با فرمت ۴K تماشا کنند. در فرمت ۸K دقت تصویر ویدیوها حدود ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل است که ۴ برابر دقت تصویر ۴K و ۱۶ برابر دقت تصویر ۱۰۸۰P خواهد بود.

کاربران برای تماشای محتوای ۸K این شبکه ماهواره‌ای به دستگاه گیرنده و تلویزیون ۸K نیاز دارند. از سوی دیگر، محتوای ۸K بسیار کمی برای پخش توسط شبکه‌های تلویزیونی وجود دارد. ماه گذشته، شرکت شارپ از یک تلویزیون به نام «Super Hi-Vision» با تیونر مخصوص پخش ویدیویی ۸K رونمایی کرد تا مردم ترغیب شوند تلویزیون‌های ۸K برای تماشای محتوای این شبکه ماهواره‌ای خریداری کنند.

دنیای ۸K هنوز در ابتدای راه خود است. تلویزیون‌های ۸K قیمت بسیار بالایی دارند و به جریان اصلی بازار تبدیل نشده‌اند. شرکت‌های انگشت‌شماری موفق شدند تلویزیون‌های ۸K تولید و عرضه کنند. پیش‌بینی می‌شود در نمایشگاه CES 2019 شاهد موجی از معرفی تلویزیون‌های ۸K باشیم.

نظر شما چیست؟ ما این روزها در کشور خودمان ایران نهایت کیفیت پخش تلویزیونی را HD می دانیم که در مقایسه های این شبکه تلویزیونی ژاپنی حتی وجود نداشت و آن ها حداقل کیفیت را از FHD آغاز کردند!

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Komeil

Vaaaaaooooooooo???

کهکشان

بازسازی یه فیلم قدیمی که حتی ۱۰۸۰ هم فیلمبرادری نشده و تبدیلش به ۸ کی خیلی خیلی برام جالب بود آفرین داره این کار ژاپنی ها

lahzeakhar3
lahzeakhar3
Quality

ما اصولا در ایران شبکه 720P HD نداریم و همه 1080P هستن و بقیه هم SD
متاسفانه به اشتباه گفته میشه HD همه فکر میکنن این چند شبکه 720*1280 هستن درحالیکه بصورت 1920*1080 پخش میشن

در ضمن این یک شبکه است تازه که بصورت 8K پخش میکنه و برای المپیک 2020 توکیو درست شده که قرار هست بصورت 8K فیلمبرداری بشه و نباید با شبکه های خودمون مقایسه بشه اصولا!

اما واقعا پیشرفت شون شگفت انگیزه و سونی از خیلی وقت پیش گفته بود که واسه فیلمبرداری و پخش 8K المپیک آماده میشن و میخوان تلوزیون ها و دریافت کننده های سازگار باهاش رو معرفی بکنن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)