حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دنا پلاس اتوماتیک با چه مشخصاتی عرضه می شود؟

نوشته

5 سال قبل | 4 دیدگاه | خودرو

به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو اطلاعات جدیدی را از دنا پلاس اتوماتیک منتشر کرده است. آن طور که مشخص است، علاوه بر نسخه ی توربوی این خودرو، دنا پلاس تنفس طبیعی هم بزودی به جعبه دنده ی اتوماتیک مجهز خواهد شد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم دنا پلاس اتوماتیک با چه مشخصاتی عرضه می شود؟

ایران خودرو برای اتوماتیک کردن دنا و دنا پلاس، همکاری های مختلفی را با کمپانی پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک و Motrain داشته است. بر اساس مدارک موجود، پانچ نیز تست های تطبیق جعبه دنده ی اتوماتیک را برای دنای توربو انجام داده و گویا یک جعبه دنده ی CVT وظیفه ی انتقال قدرت را به چرخ های جلوی این خودروی ملی دارد. همچنین Motrain نیز بر اساس اطلاعات عنوان شده در نمایشگاه قطعات سال جاری، جعبه دنده ی اتوماتیک ۴ سرعته را برای نسخه ی تنفس طبیعی و توربوی این خودرو برگزیده است.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

حال بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از ایران خودرو، گویا قرار است که اولین خودروی ملی اتوماتیک این شرکت، دنا پلاس ALX باشد. خودرویی که به پیشرانه ی ۱٫۷ لیتری ۱۱۵ اسب بخار با گشتاور ۱۵۷ نیوتن مجهز است و جعبه دنده ی ۴ سرعته ی اتوماتیک Motrain توان آن را به چرخ های جلو می رساند. همچنین احتمال آن زیاد است که ایران خودرو در نسخه ی توربو مجددا به این کمپانی کره ای قطعه ساز مراجعه کند و جعبه دنده ی ۴ سرعته ی مشابهی را با کمی تغییر در ساختار بر روی دنا پلاس توربو نصب کند.

با اینکه بیش از دو سال پیش پانچ بلژیک تطبیق جعبه دنده ی اتوماتیک خود را با پیشرانه ی EF7 TC انجام داده بود، اما گویا به خاطر بروز مشکلات تحریم این روزها ایران خودرو همکاری با Motrain کره ای را به شریک بلژیکی ترجیح می دهد. پیش از اعلام اطلاعات اولیه ی جعبه دنده ی اتوماتیک دنا پلاس و دنا پلاس توربو، بسیاری فکر می کردند که ایران خودرو از یک جعبه دنده ی اتوماتیک ۵ و یا ۶ سرعته ی AT در این خودروها استفاده می کند. اما بر اساس گفته ی غرفه داران نمایشگاه قطعات چند روز گذشته، این شرکت فعلا به یک جعبه دنده ی AT و ۴ سرعته رضایت داده است. مدیران ایران خودرو چندی پیش اعلام کردند که بزودی دنا پلاس در نسخه ی اتوماتیک و ALX با تیراژ ۱۰ هزار دستگاهی وارد خط تولید این شرکت خواهد شد.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

برخی کارشناسان فنی دلیل انتخاب جعبه دنده ی Motrain را به جای پانچ، هزینه های جاری مهندسی اعلام می کنند. با اینکه جعبه دنده ی CVT پانچ می توانست بهای تمام شده ی دنا پلاس ALX را کاهش دهد، اما با توجه به سبک کارکرد جعبه دنده های اتوماتیک پیوسته نیاز بود تا بخشی از طراحی پیشرانه ی EF7 و EF7 TC نیز تغییر کند. به عبارت ساده فرایند مهندسی و بازنگری در پیشرانه های ایران خودرو هزینه ی سربار تولید را برای هر دنا پلاس اتوماتیک افزایش می داد و این اقدام آنچنان به صرفه نبود. کارشناسان فنی معتقد هستند که اگر ایران خودرو بدون هیچ تغییری جعبه دنده های CVT پانچ را بر روی پیشرانه های EF7 و EF7 TC نصب کند، بدیهی است که در کوتاه مدت، مشکلاتی مشابه به سایپا کوییک و ساینا اتوماتیک نیز در دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک دیده می شود.

با توجه به تصاویر منتشر شده در چند وقت اخیر از دنا پلاس اتوماتیک اولیه، گویا قرار است که امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، فرمان کمکی برقی، حالت رانندگی اسپرت و برفی و… نیز به این خودرو اضافه شود. همچنین در سال های گذشته هم واحد تحقیقات ایران خودرو پروژه ی بوسترهای ترمز پیشرفته و سیستم کنترل پایداری را برای خودروهای ملی این شرکت آغاز کرده و تا به امروز تست های عملکرد و ایمنی ESP و TCS داخلی را بر روی رانا و برخی محصولات دیگر در کشورهای مختلف انجام داده است. برای همین احتمال دارد که دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز در زمان عرضه با چنین آپشن هایی هم قابل سفارش باشند.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

هنوز شرکت ایران خودرو به صورت رسمی مشخصات دقیق اولین محصولات ملی و اتوماتیک خود را اعلام نکرده است. اما تصاویر، مدارک و داده های خبری نشان می دهد که به طور قطع، این خودروساز در آینده ی نزدیک نمونه های اتوماتیک دنا پلاس و دنا پلاس توربو را به بازار معرفی خواهد کرد. حتی با توجه به تست های پانچ بلژیک، می توان احتمال داد که سورن توربو هم در لیست محصولات اتوماتیک ایران خودرو قرار بگیرند.
اما با توجه به سرعت رشد و تجاری سازی این پروژه، به احتمال زیاد اولین نمونه های نهایی دنا پلاس ALX در سال ۱۳۹۸ به بازار کشور ورود پیدا می کنند.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

مشخصات غیر رسمی دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک (Dena+ ALX):

پیشرانه ی ۱٫۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
۱۱۵ اسب بخار در نسخه ی تنفس طبیعی و ۱۵۰ اسب بخار در نسخه ی توربو
۱۵۷ نیوتن متر در نسخه ی تنفس طبیعی و ۲۱۵ نیوتن متر در نسخه ی توربو
دیفرانسیل جلو
جعبه دنده ی ۴ سرعته ی اتوماتیک و تیپ ترونیک Motrain کره ی جنوبی
حالت رانندگی اسپرت و برفی
کروز کنترل
سانروف
۴ کیسه ی هوا
صندلی های جلو برقی
سیستم تهویه اتوماتیک
فرمان کمکی برقی
چراغ روشنایی روز
مانیتور
رهیاب ماهواره ای
دوربین و سنسور عقب
استارت دکمه ای
سامانه ی ورود بدون کلید
بلوتوث
سامانه ی کنترل پایداری ESP (احتمالی )
سامانه ی جلوگیری از هرزگردی TCS ( احتمالی )
و…

نظر شما درباره دنا پلاس اتوماتیک چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MOAZEZ

ماشین بدی نیست ولی قیمتش نهایت 60تومن میارزه. ولی اینا 200تومن قیمت میذارن روش

Genesis

باز هم ارابه های ملی و باز هم مردم احمق ما که با دیدن هر لگنی برای ثبت نامش صف میکشن.
و فکر میکنن چون صفر هست
پس با دوامه و کیفیت خوبی داره
و باز هم از خرید ماشین دست دوم پیشگیری میکنن.
واقعا ما دارای بزرگ ترین گاورداری دنیا هستیم .
یارو سوناتا وای اف ۲۰۱۱ رو ول میکنه میره تیگو ۵ میخره با این استدلال که تیگو صفر هست ولی سوناتا کار کرده.
خدایا خودت به دادمون برس

mega08

ی اشغال دیگه با قیمت نجومی ب ملت همیشه در صحنه ی …. میندازن. ملتم عشق میکنن.
اخه گیربکس ۴ دنده ، چرا انقد گاون این مسئولین 😐

erfan AVM

یاد شرکتای چینی میوفتم که برای هر مدل هزار تا نسخه میزنن

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)