حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فردا دهمین سالگرد اپ استور (App Store) است، 19 تیرماه

نوشته

5 سال قبل | یک دیدگاه | اپل، اپلیکیشن، برترین‌های ترنجی

وقتی باز می گردید به عقب و متولد شدن سرویس های بسیار بزرگی که این روزها زندگی یا حداقل زندگی دیجیتال بدون آن ها قابل تصور نیست را می بینید، واقعا انگیزه بخش و جذاب است. شاید ندانید که آیفون 2007 حتی فروشگاه نرم افزاری نداشته است و اپ استور یا همان فروشگاه نرم افزاری سیستم عامل iOS اپل یک سال بعد و در سال 2008 رسما عرضه شده است، آن هم تنها با 500 عدد نرم افزار و بازی! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به مناسبت دهمین سالگرد اپ استور (App Store) کمی صحبت کنیم.

اپ استور نسخه های اولیه

اپ استور نسخه های اولیه

این ظاهر اولیه نسخه های اپ استور است، فروشگاه نرم افزاری که همچنان پیشرو و ممتاز بودن خود را پس از 10 سال هنوز حفظ کرده و رقبا به دنبال ارایه سطح کیفی مانند آن هستند. پس از App Store اپل بود که نوکیا و بلک بری به فکر ارایه فضایی مشابه برای دانلود نرم افزار روی موبایل های هوشمند خود افتادند، نوکیایی که در آن زمان بیش از 100 میلیون موبایل با سیستم عامل سیمبین در بازار داشت!

فروشگاه نرم افزاری اپل به زودی پتانسیل خود را برای توسعه دهنده ها آشکار کرد و تنها یک سال بعد یعنی در سال 2009 شاهد وجود 50 هزار نرم افزار روی فروشگاه نرم افزاری اپل بودیم. تا مدت ها این فروشگاه نرم افزاری اپل بود که یکه تازی می کرد اما با ورود اندروید و توسعه دهنده های اندروید حالا اپل حداقل از نظر تعداد نرم افزار و بازی های ارایه شده روی فروشگاه نرم افزاری خود از گوگل عقب افتاده است. آمار تعداد نرم افزارهای فروشگاه های نرم افزاری مختلف را در نمودار زیر ببینید:

گوگل پلی تقریبا 2 برابر اپ استور نرم افزار و بازی دارد

تعداد نرم افزار فروشگاه های نرم افزاری

تعداد نرم افزار فروشگاه های نرم افزاری

هر چند گوگل پلی نزدیک به 4 میلیون نرم افزار و بازی دارد اما این لزوما به معنی تنوع بیشتر و کارایی نیست، بلکه به دلیل ساده تر بودن قواعد گوگل برای انتشار نرم افزار روی گوگل پلی نسبت به اپ استور و توسعه راحت تر نرم افزارهای اندروید، حالا تقریبا همه می توانند به سادگی یک نرم افزار ساده را تولید کنند. به هر حال همین مهیا کردن بستر برای توسعه توسط گوگل را نیز نباید دست کم گرفت و کار بزرگی انجام شده است.

در مقابل وقتی به درآمد 11.5 میلیارد دلاری App Store که تقریبا دو برابر گوگل پلی است نگاه می کنید می توان با حساب سرانگشتی ساده به این رسید که توسعه دهنده iOS بودن می تواند تا 4 برابر درآمدزاتر نسبت به توسعه دهنده اندروید بودن، درآمد داشته باشد!

اما چرا اینقدر درباره نرم افزار و بازی ها صحبت می شود؟ مشخص است، نگاهی به خود امروزه تان با خود سال چند سال پیش داشته باشید! چقدر نرم افزارها در زندگی شما نفوذ کرده اند و چقدر زندگی را برای شما جذاب تر و سریع تر کرده اند؟ به مایکروسافت نگاه کنید! چرا ویندوزفون نتوانست به آن جا که واقعا iOS را خاک کند (!) برسد؟ چون نداشتن توسعه دهنده آن ها را خاک کرد! این روزها از شبکه های اجتماعی تا نرم افزارهای تجاری و سنگینی که روزگاری اجرای آن فقط روی کامپیوترهای شخصی تصور می شد، به راحتی روی موبایل ها انجام می شود.

اپ استور در iOS 11 و آیفون X

اپ استور در iOS 11 و آیفون X

به تصویر بالا نگاه کنید! این همان اپ استوری است که تصویر نسخه های اولیه اش را بالا تر دیدید! همانطور که گفتیم امروز 2 میلیون نرم افزار و بازی دارد و 11.5 میلیارد دلار درآمد تنها در چارک پایانی سال 2017 برای 20 میلیون نفر توسعه دهنده خود به ارمغان آورده است!

به مناسبت ۱۰ سالگی اپ استور چند نقل قول از توسعه دهنده های قدیمی و کارکنان خود اپل را درباره اپ استور با هم مرور می کنیم:

آقای Chad Evans معاون ارشد توسعه محصول MLB:

پیش بینی و هیجان باورنکردنی داشت روزی که App Store راه اندازی شد و دیدن MLB در فهرست میان 500 برنامه اول عالی بود اما فکر نمی کنم کسی متوجه تاثیر عظیم این برنامه ها بر طرفداران ورزش باشد. ما خوشحالیم که بخشی از رشد تاریخی اپ استور در 10 سال گذشته بودیم. این هیجان انگیز است که فکر کنید 10 سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و ما همچنان با اپل کار می کنیم تا طرفداران بیشتری را به تیم های مورد علاقه در بازی بیس بال خود اضافه کنیم.

آقای Marco Arment از توسعه دهنده های قدیمی iOS:

از روز اول، App Store تا به حال ساده ترین راه برای ما توسعه دهندگان برای رسیدن به اکثر مردم به برنامه های ما شده است. اپل با اپ استور اصطکاک و سربار تنظیم سیستم های توزیع و پرداخت خود را برطرف کرد، توسعه را به مراتب بیشتر برای همه قابل دسترسی و اجازه می دهد ما بر روی شور و شوق واقعی متمرکز باشیم: ساخت بهترین برنامه های ما می توانیم. در طول 10 سال گذشته، فروشگاه نرم افزار اپل به اکوسیستم نرم افزاری ثروتمند، متنوع و قابل دسترس تبدیل شده است که جهان تا به حال دیده است

Keith Shepherd و  Natalia Luckyanova موسسین Imangi Studios (تولیدکننده بازی های معروف Temple Run):

فروشگاه نرم افزار اپل (App Store) و آیفون زندگی ما را تغییر داد. اولین بازی ما یعنی Imangi روز افتتاح App Store در دسترس بود. 10 سال بسیار زودگذر و ما بیش از 10 بازی، از جمله Temple Run که بیش از میلیاردها بار دانلود شده است، ایجاد کرده ایم. استودیوی ما از دو نفر ما به تیم 35 نفره رشد کرده است. هیچکدام از اینها بدون اپ استور امکان پذیر نبود.

آقای فیل شیلر، معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل:

در دهه اول، اپ استور از تمام وحشی ترین انتظارات ما – از برنامه های نوآورانه ای که طراحان رویای آن را می بینند – از مشتریانی که برنامه های خود را بخشی از زندگی روزانه خود ساخته اند، فراتر رفته است – و این فقط آغاز است. ما به آن چه که توسعه دهندگان ایجاد کرده اند و آنچه که در 10 سال آینده ایجاد می کنند، بی نهایت مفتخریم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید اگر اپلی نبود، ما در حال استفاده از چه موبایلی بودیم؟ آیا موبایل های هوشمند به همین میزان رشد می کردند؟ نرم افزار و بازی ها در سطح دسکتاپ و کنسول بازی می شدند؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Soltane.Ehsas

مبارکشون باشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)