حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بررسی نسبت تصویر در تلفن های هوشمند: آیا باید با نسبت ۱۶:۹ خداحافظی کنیم؟

همانطور که ممکن است بدانید، نسبت صفحه نمایش به بدنه در تلفن های هوشمند رو به افزایش است. افزایش نسبت صفحه نمایش به بدنه موجب شده تا نسبت تصاویر نمایش داده شده در نمایشگرهای تلفن های هوشمند هم دچار تغییر شود. به طوری که نسبت تصویر ۱۶:۹ (بخوانید ۱۶ به ۹)، کم کم در حال کمرنگ شدن است. اما نسبت تصویر ۱۶ به ۹ هنوز هم نسبت غالب در رسانه ها است. اگر عدد ۱۶ را بر عدد ۹ تقسیم کنیم، حاصل ۱.۷۷۷ می شود. حال اگر به ابعاد یک فیلم HD نگاه کنیم، میبینیم که ابعاد (رزولوشن) آن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است. با تقسیم کردن ۱۲۸۰ بر ۷۲۰ دوباره به عدد ۱.۷۷۷ می رسیم. به همین ترتیب در یک فیلم Full HD که ابعاد آن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است، مجددا به عدد ۱.۷۷۷ ختم می شود. همچنین برای یک فیلم 4K با ابعاد ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل باز هم به عدد ۱.۷۷۷ منتهی می شود. اما سابق بر این در سال های گذشته، ابعاد فیلم ها با کیفیت DVD برابر با ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل بود که با تقسیم کردن ۶۴۰ بر ۴۸۰ به عدد ۱.۳۳۳ می رسیم، یعنی همان عددی که با تقسیم کردن عدد ۴ بر ۳ به دست می آید. تلویزیون ها Wide شدند و نسبت ۴ به ۳ به فراموشی سپرده شد.

این مطلب توسط آقای رسول آریان برای ترنجی ارسال شده است.

آیا زنگ‌ خطر برای نسبت ۱۶ به ۹ به صدا درآمده؟ شرکت های سازنده تلفن های هوشمند تمایل دارند تا نسبت تصویر ۱۶ به ۹ را کنار بگذارند. استارت این کار از سال ۲۰۱۷ زده شد و حال که در نیمه های سال ۲۰۱۸ هستیم، تعداد خیلی زیادی تلفن هوشمند معرفی شده که نسبت تصویر ۱۶ به ۹ ندارند. در واقع Wide تر شده اند.

شرکت های سازنده تلفن های هوشمند، اسامی جدیدی را هم برای رزولوشن دستگاه های خود انتخاب کرده اند. رزولوشن HD پلاس، رزولوشن FHD پلاس و رزولوشن QHD پلاس. اما اینکه این پلاس ها دقیقا اشاره به چه رزولوشنی دارند، بستگی به نظر هر شرکت دارد. شاید یکی از پیشگامان این عرصه را بتوانیم LG G6 بنامیم که شرکت LG در فوریه ۲۰۱۷ این محصول را با نسبت ۱۸ به ۹ معرفی کرد. این نسبت تصویر را یونیویزیوم (Univisium) نیز می نامند.

 

از مزایای Wide (عریض) تر کردن نسبت تصویر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. خوش دست شدن تلفن های هوشمند با لاغر شدن آنها.

۲. مرور راحت تر صفحات وب و خواندن بهتر کتاب های الکترونیک. به دلیل اینکه خطوط بیشتری از متن را می توان به یکباره دید و نیاز به اسکرول کمتر می شود.

۳. استفاده راحت تر در موقع مشاهده دو پنجره همزمان، زمانی که نیاز داریم با دو اپلیکیشن به صورت همزمان کار کنیم.

۴. نزدیک شدن نسبت تصویر به نسبت تصویر استفاده شده در پرده سینما. فیلم هایی که در پرده سینما به نمایش در می آیند نسبتی فراتر از ۱۶ به ۹ دارند.

 

اما از معایب Wide (عریض) تر کردن نسبت تصویر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. در اینچ های زیاد، ممکن است تلفن هوشمند کمی دراز به نظر آید

۲. مساحت کمتر نمایشگر در اینچ برابر در مقایسه با نسبت ۱۶ به ۹

۳. قرار گرفتن نوار مشکی در سمت چپ و راست ویدیوها و بازی ها. البته می توان با زدن یک دکمه ویدیوها و بازی ها را آپ اسکیل کرد، اما موجب می شود که تصاویر کمی از پهنا کش بیایند. مثلا تصویر یک دایره کمی بیضی می شود. البته برخی اپلیکیشن ها قابلیت هماهنگ شدن به صورت خودکار را دارند. بستگی به برنامه نویس آن اپلیکیشن دارد

خب حالا که توضیحات ابتدایی را خدمت شما عرض کردیم، به سراغ شرکت های سازنده تلفن های هوشمند می رویم، تا ببینیم وضعیت نسبت تصویر در نمایشگرهای آنها به چه صورت است.

شرکت اپل: اپل در آیفون X از نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ استفاده کرد، اما در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس مشابه محصولات قبلی از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده نمود.

شرکت سامسونگ: سامسونگ نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ را در اکثر محصولات خود استفاده می کند‌. به ندرت در برخی محصولات جدید از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده کرده است. سامسونگ از زمانی که دکمه هوم‌ فیزیکی را حذف کرد، به نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ علاقه مند شد. جالب اینجاست که فقط محصولات سامسونگ از ۱۸.۵ به جای ۱۸ استفاده می کنند‌.

شرکت سونی: سونی در اکسپریا XZ2 و اکسپریا XZ2 کامپکت از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده کرد، اما در سایر محصولات از ۱۶ به ۹ استفاده کرده است. در کمال شگفتی در اکسپریا XZ2 پریمیوم مجددا از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده کرد.

شرکت ال جی: ال جی از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده می کند، حتی در پرچمداران سال گذشته. پیش تر تا قبل از معرفی G6 از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده می کرد. با این حال در G7 تینکیو، مشابه آیفون X از نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ بهره جست.

شرکت هواوی: هواوی نسبت تصاویر مختلفی را استفاده می کند. به عنوان مثال در میت ۱۰ از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده کرد، در حالی که در میت ۱۰ پرو از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده کرد. در هواوی P20 لایت و آنر ۱۰ از نسبت تصویر ۱۹ به ۹ استفاده کرد، در حالی که در P20 و P20 پرو از نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹ استفاده شد. در این بین، میت RS پورشه دیزاین نسبت تصویر ۱۸ به ۹ دارد. کاملا مشخص است که هواوی سردرگم است و نمی داند دقیقا باید طبق کدام استاندارد حرکت کند. به طوری که نسبت تصویر عجیب ۱۸.۷ به ۹ را هم استفاده کرده است.

شرکت اچ تی سی: اچ تی سی از اواخر سال ۲۰۱۷ به نسبت تصویر ۱۸ به ۹ علاقه نشان داد. به طوری که در U11 پلاس و U12 پلاس از همین نسبت تصویر استفاده کرد.

شرکت شیائومی: شیائومی از زمان معرفی Mi Mix2 به نسبت تصویر ۱۸ به ۹ علاقه مند شد، هر چند پس از معرفی، همچنان محصولاتی با نسبت ۱۶ به ۹ داشت. اما نباید از Mi Mix که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد غافل شویم. این محصول نسبت تصویر ۱۷ به ۹ داشت. معرفی Mi Mix قدمی بود برای رهایی از نسبت تصویر ۱۶ به ۹. هر چند نسبت تصویر ۱۷ به ۹ مورد استقبال واقع نشد.

شرکت گوگل: گوگل در پیکسل ۲ XL از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده کرده، اما باقی محصولات آن نسبت تصویر ۱۶ به ۹ دارند، حتی پیکسل ۲.

شرکت نوکیا: نوکیا تقریبا کلکسیونی از انواع نسبت های تصویر را دارد. در نوکیا X6 از نسبت تصویر ۱۹ به ۹ استفاده شد. در نوکیا ۳.۱ و نوکیا ۵.۱ از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده شد. در نوکیا ۲.۱ هم از نسبت تصویر ۱۶ به ۹. همچنین در نوکیا ۸۱۱۰ که شکل و شمایل گوشی های قدیمی را دارد، اما محصول سال ۲۰۱۸ است، از نسبت تصویر ۴ به ۳ استفاده شده است.

شرکت موتورولا: موتورولا از ابتدای سال ۲۰۱۸ نسبت تصویر ۱۸ به ۹ را در دستور کار قرار داده است. هر چند هنوز هم محصولاتی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ می سازد.

شرکت لنوو: لنوو از سال ۲۰۱۸ به نسبت تصویر ۱۸ به ۹ علاقه نشان داد. در سال های پیش محصولات خود را با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ روانه بازار می کرد.

شرکت بلک بری: بلک بری ظاهرا علاقه ای به آپدیت بودن ندارد و محصولات خود با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ می سازد. در دو محصول خود که دارای کیبورد واقعی هستند، یعنی KeyOne و Key2 از نسبت صفحه ۳ به ۲ استفاده کرده است.

شرکت ایسوس: ایسوس تقریبا از اواخر سال ۲۰۱۷ به نسبت تصویر ۱۸ به ۹ علاقه بیشتری نشان داد. با وجود اینکه ذنفون ۵ لایت نسبت تصویر ۱۸ به ۹ دارد، اما ذفون ۵ و ذنفون ۵ زد، نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹ دارند، مشابه هواوی P20. همچنین ایسوس در سال ۲۰۱۸ از نسبت های دیگری هم استفاده کرده، به طوری که ذنفون مکس را با نسبت تصویر عجیب ۱۶ به ۱۰ ساخته، که این نسبت تصویر بیشتر در تبلت ها شایع است.

شرکت اوپو: اوپو از زمانی که دکمه های فیزیکی را تبدیل به دکمه های مجازی کرده، نسبت تصویر ۱۸ به ۹ را استفاده می کند. اما در محصولات اخیر خود که جزء خانواده ناچ داران هستند، از نسبت تصویر ۱۹ به ۹ استفاده کرده است.

شرکت میزو: میزو در محصولاتی که دکمه هوم فیزیکی را حذف کرده، از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده کرده، اما در محصولاتی که دکمه هوم دارن، از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده نموده است.

شرکت وان پلاس: وان پلاس تا زمان وان پلاس ۵ از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده کرد. در وان پلاس ۵ تی از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده شد. نهایتا در وان پلاس ۶ نسبت تصویر ۱۹ به ۹ را به کار برد.

شرکت ویوو: ویوو در طراحی های قبلی از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده می کرد. در طراحی جدید به سمت نسبت تصویر ۱۸ به ۹ رفت. نهایتا در طراحی های دارای ناچ، از نسبت تصویر ۱۹ به ۹ استفاده کرد.

شرکت شارپ: شارپ ظاهرا هنوز با خودش به توافق نرسیده. در محصولات ۲۰۱۸ این شرکت، می توانید محصولاتی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹، ۱۷ به ۹، ۱۸ به ۹ و همچنین ۱۹ به ۹ را ملاحظه کنید.

شرکت آلکاتل: آلکاتل تقریبا از اوایل سال ۲۰۱۸ به نسبت تصویر ۱۸ به ۹ علاقه نشان داده است. سابق بر این از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده می کرد.

شرکت زد تی ای: زد تی ای از اوایل سال ۲۰۱۸ از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ استفاده کرد. سابق بر این نسبت تصویر ۱۶ به ۹ را استفاده می کرد.

شرکت ویکو: ویکو در ابتدا از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده می کرد. در سال ۲۰۱۸ تمایل به استفاده از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ پیدا کرد. در محصولات اخیر خود که دارای ناچ هستند، یعنی View2 و View2 پرو، از نسبت تصویر ۱۹ به ۹ استفاده کرده است.

شرکت جیونی: جیونی هم مانند اکثر شرکت های دیگر ابتدا با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ محصولات خود را روانه بازار می کرد و سپس علاقه مند به نسبت تصویر ۱۸ به ۹ شد.

شرکت پاناسونیک: پاناسونیک در سال ۲۰۱۸ با هر دو نوع نسبت تصویر ۱۶ به ۹ و ۱۸ به ۹ محصولاتی را معرفی کرده است. اما این شرکت نیز در آینده ای نزدیک، به طور کامل طراحی محصولات با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ را کنار می گذارد.

همانطور که ملاحظه فرمودید، نسبت تصویر ۱۶ به ۹ در تلفن های هوشمند در حال منسوخ شدن است. اما کدام نسبت تصویر لایق جانشینی آن است؟ همانطور که متوجه شدید، نسبت تصویر ۱۸ به ۹ فراوانی بیشتری نسبت به سایر نسبت های تصویر دارد.

در ادامه به تفکیک مشخص می کنیم که هر دسته از نسبت های تصویر شامل چه مدل هایی است:

نسبت تصویر ۱۸ به ۹: سونی اکسپریا XZ2، ال جی V30، هواوی میت ۱۰ پرو، اچ تی سی U12 پلاس، شیائومی Mi Mix2، گوگل پیکسل 2 XL، نوکیا ۵.۱، وان پلاس 5T و خیلی از محصولات دیگر.

نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹: تعداد زیادی از گلکسی های سامسونگ.

نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹: هواوی P20 و ایسوس ذنفون ۵.

نسبت تصویر ۱۹ به ۹: هواوی آنر ۱۰، نوکیا X6، وان پلاس ۶، ویکو View2 و ناچ دارهای اوپو و ویوو.

نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹: آیفون X و ال جی G7.

با اینکه نسبت تصویر ۱۸ به ۹ فراوانی بیشتری دارد، اما ملاحظه کردید که پرچمداران مهمی هم وجود دارند که نسبت تصویرهای دیگری دارند.

در حالی که رسانه ها همچنان با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ ساخته می شوند، شاهد هستیم که هر شرکت ساز خودش را می زند. اینکه در نهایت کدام نسبت تصویر پیروز شود، نیاز به گذر زمان دارد. البته جای خالی یک استاندارد صحیح به خوبی حس می شود. موسسه ای که یک استاندارد جدید را بعد از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ تصویب کند. مانند زمانی که نسبت تصویر ۴ به ۳ کنار گذاشته شد. اینکه هر شرکتی برای خود یک نسبت تصویر را تعریف کند، اصلا جالب نیست.

همانطور که در ابتدای مقاله برای شما نوشتیم، شرکت LG با معرفی G6 که نسبت تصویر ۱۸ به ۹ داشت در این عرصه پیش قدم شد و برای توجیه کار خودش در مراسم معرفی G6 از ویتوریو استورارو (پیشنهاد دهنده نسبت ۱۸ به ۹)، دعوت کرد که روی صحنه بیاید. حال امسال دیدیم که LG به همین نسبت ۱۸ به ۹ خودش هم پایبند نماند و با معرفی G7 به تقلید از آیفون X از نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ استفاده کرد.

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در انتها نظر شما درباره این نسبت تصویرها چیست؟ کدام یک را بیشتر می پسندید و به نظر شما کدام نسبت تصویر می تواند پیروز شود؟

اشتراک در
اطلاع از
42 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

دستای من کوچیکه برای من نسبت تصویر جدید خیلی بهتره

دکتر رسول آریان

برای رسوندن انگشت شصت به سمت مخالف قطعا بهتره. چون پهنای گوشی کم شده. اما رسوندن انگشت شصت به گوشه ها یکم سخت میشه. چون گوشی ها قد بلند میشن.

Naranj

با تشکر از اقای اریان
در گوشی ها 16به9 در حال منسوخ شدن نیست بلکه منسوخ شده است!
حتی مانیتورها و لپتاپ ها هم این نسبت رو کنار گذاشتند

دکتر رسول آریان

خواهش. نه نمیشه از الان گفت منسوخ. چون هنوز هم گوشی هایی هست که در سال ۲۰۱۸ معرفی شدن و نسبت ۱۶ به ۹ دارن. واژه منسوخ رو زمانی میشه گفت که دیگه هیچ گوشی با این نسبت ساخته نشه.

دکتر رسول آریان

آقای نارنج، اگر ممکنه بهم چنتا لپتاپ و مانیتور معرفی کنید که نسبت تصویر عریض تر از ۱۶ به ۹ داشته باشن. ممنون.

البته بیشتر منظورم لپتاپ بود. چون مانیتورهای اولترا واید رو دیدم. یه چنتا لپتاپ خاص رو هم دیدم.

اما عموما انگار از همون نسبت ۱۶ به ۹ دارن پیروی میکنن.

s.p.a.r.r.o.w

نسبت 16 به 9 هنوز هم استاندارد صفحه نمایش هاست نسبت های دیگه که ما تو مانیتور های الترا واید می بینیم مخصوص گیمینگ هسته برای زاویه دید بیشتر گیمر

درسته. توی بازی زاویه دید بیشتری به کار میده.
همچنین باز کردن چنتا پنجره در کنار هم، توی این اولترا وایدها راحت تره. اتفاقا گرونم‌ هستن.
اما ما میخوایم در مورد آینده حرف بزنیم. حدس بزنیم که در آینده سرنوشت ۱۶ به ۹ چی میشه.

Naranj

درسته اشتباه شد. منظورم 4به3 بود که الان شده 2به1

Naranj

بازم اشتباه شد!!
اصلا مانیتور بیخیال! قبلا مانیتورها مربعی بودند ولی الان مستطیلی یا همون16 به 9

دکتر رسول آریان

اشکال نداره.
متوجه منظور شما شدم.

البته اگر دوست داری این لینک رو نگاه کن:
http://digitaltrends.com/computing/best-ultra-wide-monitors
لیستی از بهترین مانیتورهای اولترا واید سال ۲۰۱۸ که حتی بعضی هاشون نسبت ۲۱ به ۹ دارن یعنی ۲۱:۹

لازم هست بگم که ویتوریو استورارو فیلم بردار ایتالیایی هست که سه مرتبه جایزه اسکار گرفته.

raminkhan

نسبت 16به9 خیلی راحت تره برای من گوشی عرضش کم باشه به نظرم برای فیلم دیدن اصلا لذتی نداره

دکتر رسول آریان

البته بستگی به سایز نمایشگر هم داره.
قبلا مثال زدم این شیائومی Mi Max که داریم. سایز نمایشگرش ۶.۴ اینچ هست و رسوندن انگشت شصت به اون طرف صفحه مشکله. اما در نسبت ۱۸ به ۹ راحت تر میشه یه گوشی ۶.۴ اینچی رو دست گرفت.

در مورد فیلم دیدن با شما موافقم. اما در مورد خوش دستی، قطعا کفه ترازو به نفع اولترا وایدها سنگینی میکنه.

raminkhan

رسول جان با نظرت تا جایی موافقم منتهی برای مثال موبایلی مثل اس 8 رو به راحتی می تونستم باهاش کار کنم ولی نوت 8 یکم برای من ملال اور میشد به خاطر ارتفاع زیادش اندازه خیلی بزرگ صفحه هم برای خیلیا راحت نیست تو نسبت 18 به 9

Naranj

بنظرم اس۹ پلاس هم خوشدست هست هم برای فیلم دیدن مناسب

دکتر رسول آریان

درسته. توی متن مقاله هم اشاره کردم که در اینچ زیاد، گوشی ها دراز میشن.

به هر حال یه سایزی در حد ۶ اینچ در حالت ۱۸ به ۹ قطعا کار کردن باهاش راحت تره تا ۶ اینچ در حالت ۱۶ به ۹. توی دست راحت تره.

REZA

من برام اصلا مهم نیست ،چیزیه که سربع ادم بهش عادت میکنه ،هردو راحتن و خوبیا و بدیای خودشون و دارن. البته ممکنه یروز فقط تنها انتخاب 18:9 باشع،که همونطور ک گفتم برام مهم نیست خیلی پس میرم سمتش

دکتر رسول آریان

ممنون از پاسخ شما.

Amir Hossein

از معایبی که ذکر کردین مورد سومش رفع میشه به مرور زمان.
ممنون از پست خوبتون

دکتر رسول آریان

بله. به نظر منم در آینده رفع میشه به مرور.

Yas

من نسبت تصویر ۱۶.۹ رو بیشتر دوست داشتم
گوشیا قشنگربودن
الان کی میتونه انگشتشو ب بالای صفحه برسونه
و بدتر از همه اینکه شلوارهای الان همشون جیبهای کوتاهی دارن ک اصلا یه قسمت ازین گوشیها میزنه بیرون از جیبت !! خخخ
باید شلوار پارچه ای مخصوص برا این گوشیا دوخت!

دکتر رسول آریان

اتفاقا من شلوار جین میپوشم همیشه.
نوت ۸ من اصلا از جیبم بیرون نمیزنه.

البته شلوار با شلوار هم فرق داره. یه شلوار جین دیگه قبلا داشتم، اون جیبش کوتاه بود. دادم خیاط برام جیبش رو دراز کرد.

اما تولیدی ها هم دیگه میدونن که گوشی ها دارن بزرگ میشن. اونها هم دارن جیب ها رو دراز میکنن.

Naranj

چطوری میتونید بذارید جیب عقب؟ هم راحت سرقت میره و هم موقع نشستن فشار وارد میشه بهش

دکتر رسول آریان

مگه من گفتم جیب عقب؟
جیب عقب رو از کجا آوردی؟

جیب بغل میذارم. جیب بغل شلوار جین.

Yas

اقا رسول دمت گرم بابت این پست ?

دکتر رسول آریان

ممنون از همراهی شما.

Mehrdad89

اینی که نوشتید مساخت کمتر نمایشگر در اینچ برابر . یعنی یه گوشیه 6 اینچی با نسبت 16 به 9 صفحه اش از یک گوشی 6 اینچی با نسبت تصویر 18 به 9 بزرگتره ؟
البته من خودم میت 8 هواوی دارم که 6 اینچه یه بار گنار یه اس 8 گوشیمو گذاشتم با اینکه اس 8 0.2 اینچ کوچیکتره ولی خیلی کوچیکتر از گوشیه من نشون میداد انگار 5.5 اینچیه !!

دکتر رسول آریان

قطر صفحه نمایش رو از گوشه پایین تا گوشه بالا اندازه میگیرن، بعد با واحد اینچ بیان میکنن.
حالا یک گوشی با نسبت ۱۸ به ۹ ممکنه همون اینچ رو در قطر نمایشگر به ما بده، اما به دلیل لاغر بودن، مساحتش کمتر باشه.

شما با یک خط کش طول و عرض مانیتور رو اندازه بگیر، بعد در هم ضرب کن و مساحتش رو به دست بیار. میبینی که ۱۶ به ۹ ها در اینچ برابر، مساحت بیشتری دارن.

دکتر رسول آریان

آقا مهرداد به این تصویر نگاه کنید:
http://uupload.ir/files/5h7l_1.jpg

مثلا LG G6 رو نشون داده که صفحه ۵.۷ اینچی داره، همچنین نکسوس ۶ پی رو نشون داده، که اونم‌ صفحه ۵.۷ اینچی داره. هر دو گوشی اینچ برابر دارن، اما مساحت برابر ندارن. مساحت G6 شده ۸۳.۸۴ سانتیمتر مربع، در حالی که نکسوس ۶ پی شده ۸۹.۵۷ سانتیمتر مربع.

به همین خاطر، وقتی نسبت تصویر متفاوت باشه، اینچ قطر نمایشگر نمیتونه معیار مناسبی به ما بده.
مخصوصا پرچمدارهای سامسونگ که لبه اج هم دارن.

Soltane.Ehsas

سلام
چه خوب باشه چه بد الان اکثر برندا دارن میرن به سمت 18 به 9

دکتر رسول آریان

دقیقا.

s.p.a.r.r.o.w

بنظر من امکان این که نسبت 16 به 9 تو گوشیای منعطف دوباره برگرده وجود داره چون نسبت 18 به 9 واسه همچنین گوشیایی بدرد بخور نیست شاید هم از یه نسبت تصویر دیگه استفاده کنن

دکتر رسول آریان

احتمال هر چیزی هست.
اما با این روندی که در حال جلو رفتن هستیم، به نظر میرسه عمر ۱۶ به ۹ داره تموم میشه. مثل ۴ به ۳ که از رده خارج شد.

Quality

اگر همه شرکت ها پارسال مثل الجی 18:9 میزدن الان استاندارد جدید 18:9 بود ولی متاسفانه خیلی از شرکت های بزرگ مثل اپل و سامسونگ نسبت های دلخواه خودشون رو استفاده کردن و حتی خود الجی هم رفت سراغ نسبت عریض تر!

بنظرمن گوشی های بدون ناچ بهترین حالت 18:9 هست چون هنوز عرض گوشی هم خیلی کم نیست و مناسبه و بیشتر از این دیگه خیلی جالب نیست برای فیلم دیدن و خیلی کارای دیگه
اما گوشی های تمام صفحه و ناچ دار نمیتونن از 18:9 استفاده بکنن چون گوشی طولش کم میشه، زشت میشه و جا برای قطعات گوشی خیلی کم میشه بهمینخاطر سراغ نسبت های عریض تر مثل 19.5:9 میرن شرکت ها که البته چاره ای هم نیست اما میشه که این نسبت صفحه هم مثلا همین 19.5:9 رو همه شرکت ها ازش پیروی بکنن نه هر شرکت یک نسبت دلخواه استفاده بکنه!

دکتر رسول آریان

ممنون از نظر شما.

Babak.kh

سلام،ممنون از مطلب خوبتون
من الان u11 دارم
و چند مدته همین قضیه بشدت وسوسم میکنه
و دوست دارم mi6x بگیرم

دکتر رسول آریان

?

برای توضیحات بیشتر در خصوص این مقاله، میتونید این مقاله رو هم مطالعه بفرمایید:
https://toranji.ir/?p=1031404

☝️

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)