حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رویداد کار آفرینی در دانشگاه ادیبان گرمسار

نوشته

5 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، ریپورتاژ و آگهی

به دعوت دانشگاه ادیبان گرمسار در استان سمنان رویداد کار آفرینی با حضور جمعی از استادید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد که استارت آپ هایی چون سرویس خشکشویی آنلاین زودشور ، چی بپوشم ، veronalabs و مدیر فنی شبکه اجتماعی بیلبورد در آن حضور و از تجربیات خود سخن گفتند.

محمد رهی بنیانگذار زودشور شروع صحبت های خود را از تفاوت بیزینس های آفلاین با آنلاین و مقیاس پذیری و scableable بودن بیزینس های آنلاین شروع کرد و اطلاعاتی و آماری را راجع به اکوسیستم استارت آپی و کارآفرینی ارائه کرد.

سپس از مراحل اخذ مجوز ها و دریافت نماد اعتماد تا مشکلات زیادش با اتحادیه خشکشویی و عدم کسب مجوز از آنها و مشکلاتی که اتحادیه برای آنها بوجود آورده سخن گفت. سپس به بیان مشکل و راه حل پیشنهادی زودشور برای خدمات خشکشویی ، استراتژی ورود به بازار ، اطلاعاتی راجع به اندازه ی بازار و روش کسب درآمد زودشور پرداخت . رهی گفت: در تهران 1300 واحد خشکشویی دارای مجوز فعالیت هستند و حدود 200 واحد هم درحال کسب مجوز و حدود 200 واحد هم بدون مجوز فعالیت میکنند .

به گفته ی محمد رهی استراتژی ورود به بازار زودشور اقیانوس آبی بوده ولی به سرعت رقبای زیادی برای این کسب و کار شروع به فعالیت کردند دانشجویان سوالات مختلفی را در این باره پرسیدند و محمد رهی در مورد رقیب این پاسخ را داد:

وجود رقیب باعث شد ما جدی تر و سریع تر اهداف خود را دنبال کنیم و رشدمان را تسریع ببخشیم و روی مزیت های رقابتی خود بیشتر تمرکز کنیم . ارائه سرویس تا 12 شب و سرویس دهی به مناطق یک تا هشت تهران از مهمترین دستاورد های این موضوع است

دانشجوی دیگری پرسید چطور شخصی را متقاعد کردید که روی ایده ی شما سرمایه گذاری کند ؟ رهی پاسخ داد ” به عقیده من بدترین زمان جذب سرمایه وقتی است که شما یک ایده خام دارید و نه محصول اولیه یا MVP دارید و نه مشتریانی و در این شرایط در بهترین حالت مجبورید قسمت زیادی از شرکت خود را به سرمایه گذار بدهید. ما زمانی سراغ سرمایه گذار رفتیم که وب سایت و اپلیکیشین های اندروید و IOS ما منتشر شده بود و تعداد قابل توجهی مشتری برگشت پذیر داشتیم”

محمد رهی گفت:

اولین مرحله جذب سرمایه ما توسط angel بوده و درحال حاضر در پی جذب سرمایه بیشتر برای گسترش فعالیت های زودشور هستیم .

حامد فردوس آرا چی بپوشم را مارکت پلیس در حوزه پوشاک و مد و زیبایی که کارش رو با تولید محتوا شروع کرد معرفی کرد و گفت:

چی بپوشم بر اساس تولید محتوا شکل گرفته شده و به دلیل علاقه من در حوزه پوشاک همیشه دغدغه داشتم که چرا مردم در محیط های مختلف لباس مناسب نمیپوشند. طبق آمار 1 سال از عمر خانم ها جلوی کمد با این سوال صرف میشود که چی بپوشم!

این کسب و کار با 1 میلیون تومان سرمایه اولیه شکل گرفت و سپس با جذب سرمایه از شرکت های برتر فعالیت خودش رو گسترش داد و با ماهانه 1 میلیون بازدید و رتبه الکسای 600 ایران جزو سایت های پربازدید ایرانی محسوب میشود. فردوس آرا بیان کرد قسمت زیادی از سرمایه ای که جذب کرده را صرف مارکتینگ کرده و درحال حاضر کمپین های مختلفی را درحال اجرا دارد.

در حال حاضر بیش از 350 فروشگاه در چی بپوشم ثبت نام کردند و به طور متوسط روزانه بیش از 120 سفارش در چی بپوشم انجام میشود .
یکی از دانشجویان از فردوس آرا درمورد شبکه های اجتماعی و تاثیر آن در کسب و کار چی بپوشم سوال کرد و فردوس آرا پاسخ داد ” شبکه اجتماعی اینستگرام یکی از پربازدید ترین کانال های ورودی سایت ما هست که روزانه بیش از 2000 نفر ورودی سایت از اینستگرم هست و ما نگاه ویژه ای با اینستگرم داریم”

مصطفی صوفی خود را یک برنامه نویس به صورت فریلنس فعالیت میکند معرفی کرد که به همراه تیمش به صورت تخصصی پلاگین های هوشمند برای ورد پرس تهیه میکنند چرا که 30% سایت های کل دنیا با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده اند .
پلاگین های محبوب و معروف WP Statistics با بیش از 400 هزار نصب فعال و wp sms با بیش از 7000 نصب فعال در سراسر دنیا از محصولات این veronalabs هست که به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است.

به گفته ی صوفی تمرکز این تیم جمع آوری تعداد زیادی کاربر برای پلاگین های رایگان خود هستند ولی extention های اختصاصی دیگر و پشتیبانی آنها پولی هست و مدل کسب درآمد veronalabs به این صورت میباشد. از 40.000 نفر استفاده کننده از پلاگین wp statistic 5000 نفر از سرویس پولی این پلاگین استفاده میکنند که 5$ قیمت دارد و درآمد این پلاگین فقط 25000 دلار بوده.

صحبت صوفی با ارائه آمار هایی از درآمد فریلنسر ها در دنیا ادامه پیدا کرد ” طبق آمار هزینه ی برنامه نویس فریلنسر بین ساعتی 15 تا 80 دلار میباشد . با احتساب کارکرد 150 در ماه درآمد یک برنامه نویس حدود حداقل 2.250 دلار میباشد. بدون اینکه دفتر کار اجاره کند و یا مجبور باشد به محل خاصی برای کار برود.

صوفی سپس به معرفی Digital market place هایی مثل evanto , template monster , iconfinder و…. که فریلنسر ها میتوانند در آنها محصول خود را به سراسر جهان ارائه دهند و کسب درآمد به صورت دلاری داشته باشند.

سوال دانشجویان از صوفی بیشتر مربوط به چگونگی تبدیل دلار به ریال و دریافت پول ها بود که صوفی در این مورد بیان کرد:

بله این مشکل همیشگی ما بوده و یک زمان 600 دلار از فروش ما توسط evanto بلاک شد ولی همیشه راهکار هایی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد.

حمیدرضا بیات مدیر فنی شبکه اجتماعی بیلبورد صحبت خود را خیلی تخصصی تر در مورد انتخاب پلتفرم ها و زبان های برنامه نویسی شروع کرد و تاریخچه ای در مورد زبان های برنامه نویسی و استارت آپ هایی که اپلیکیشن خود را با زبان های مختلف نوشتند ارائه کرد. سپس به معرفی تکنولوژی Hybrid پرداخت و مزیت این نوع برنامه نویسی برای اپلیکیشن ها نسبت به روش Native را بیان کرد.

بیات در ارائه خود در مورد این نوع برنامه نویسی گفت ” با پلتفرم های هایبرید میتوانید برنامه ی خود را یک بار بنویسید و خروجی اندروید ، و IOS و وب را از آن بگیرید. نیازی نیست برای اپلیکیشن خود یک برنامه نویس IOS ف یک برنامه نویس Android و یک برنامه نویس سایت استخدام کنید و با سرعت بسیار بالاتر میتوانید MVP خود را به بازار عرضه کنید.”

مخاطب حمیدرضا بیات بیشتر مدیران استارت آپ ها و برنامه نویسان بودند و هدف خود را انتخاب بهینه تکنولوژی و نیروی انسانی در حوزه ی برنامه نویسی اپلیکیشن بیان کرد.

سوال دانشجویان از بیات بیشتر در این مورد بود که آیا میتوان به این تکنولوژی برای پروژه های بزرگ با بازدید و تراکنش بالا اتکا کرد که بیات در این مورد از تجربه ی شخصی خود صحبت کرد ” به عنوان مثال وب سایت و اپلیکیشن اندروید و IOS رسمی باشگاه استقلال که تعداد نصب و بازدید بسیار بالایی دارد بر روی همین تکنولوژی سوار شده و تا امروز هیچ مشکلی را ایجاد نکرده”

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی