حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آپدیت اندروید 8 اکسپریا ایکس ای 1 (Xperia XA1) رسما عرضه شد

نوشته

6 سال قبل | 22 دیدگاه | آپدیت اندروید 8، سونی

خانواده اکسپریا ایکس ای 1 (Xperia XA1)‌ حدودا یک سال پیش رسما عرضه شدند و میان رده های سونی هستند. این دستگاه ها که با اندروید 7 عرضه شدند حالا به اندروید 8 آپدیت شده و جدیدترین نسخه اندروید را دارند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نگاهی به آپدیت اندروید 8 اکسپریا ایکس ای 1 (Xperia XA1) داشته باشیم.

آپدیت اندروید 8 اکسپریا ایکس ای 1

آپدیت اندروید 8 اکسپریا ایکس ای 1

خانواده اکسپریا ایکس ای 1 (Xperia XA1) سه عضو دارد که عبارت اند از اکسپریا ایکس ای 1، اکسپریا ایکس ای 1 اولترا و اکسپریا ایکس 1 پلاس. این سه دستگاه با تغییر شماره ساخت از 48.0.A.1.131 به 48.1.A.0.116 آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید 8 را دریافت کرده اند. این آپدیت همچنین آپدیت امنیتی ماه گذشته یعنی فوریه را نیز همراه خود دارد.

اینکه چه تغییراتی رخ داده است یا در چه کشورهایی عرضه شده هنوز کاملا مشخص نیست اما انتظار می رود حداقل، بهبودهای اندروید 8 به این دستگاه ها اضافه شود.

اینجا جا دارد که مقایسه ای بین میان رده های سونی و سامسونگ از نظر سیستم عامل و سرعت آپدیت داشته باشیم! برای مثال خانواده اکسپریا ایکس ای 1 تقریبا هم دوره گلکسی A 2017 سامسونگ هستند. نمونه های سونی با اندروید به روز نسخه 7 عرضه شدند و حالا اندروید 8 را دارند، این در حالی است که گلکسی A 2017 سامسونگ با اندروید 6 عرضه شدند، اندروید 7 را مدتی پیش گرفتند (حدودا 6 ماه) و اصلا مشخص نیست که اندروید 8 را چه زمانی دریافت کنند، چرا که جدیدترین نسل این خانواده یعنی گلکسی A 2018 حتی با اندروید 7 عرضه شدند و خود در صف آپدیت به اندروید 8 هستند! خب این قطعا موضوع جذابی برای خریداران سامسونگ نیست و در مقابل خریداران سونی قطعا از آپدیت سریع تر لذت می برند. نظر شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
22 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahyar4581

و ما همچنان منتظر سامسونگ………..

دکتر رسول آریان

شما چه گوشی داری؟

Mahyar4581

S7 edge

دکتر رسول آریان

نیومده هنوز، ولی پورت شدش هست.

الان رفتم توی XDA نگاه کردم رامش بود.

نوشته اندروید 8 با اکسپرینس 9 برای S7 Edge.

البته اگر تخصص کافی داری، برو سمتش.

hamid reza

هم دردیم رفیق 🙂

سامسونگ فاصله زمانی معرفی محصولش تا ارائه به بازار خیلی کوتاهه. اگر بتونه با همین سرعت عملی که در ارائه محصول داره، نسخه های جدید اندروید رو به گوشی هاش بده، خیلی خیلی بهتر میشه.

سامسونگ تعداد گوشی هاش خیلی زیاده و یه جورایی مدیریت این همه گوشی سخته. از طرفی مجبوره برای اینکه بازار رو در اختیار داشته باشه، مدام گوشی های متنوع تولید کنه. دقیقا همین کاری که هواوی داره انجام میده و بعد از سامسونگ و اپل، جایگاه سوم رو در فروش داره.
به همین خاطر ظاهرا تولید محصولات زیاد و متنوع باعث میشه بتونی سهم بیشتری از بازار داشته باشی. البته به جز اپل، چون اون اکوسیستم متفاوتی داره. تولید این همه گوشی هم خود به خود باعث میشه که مدیریتش از دستت در بره.

یه نکته ای هم که لازمه بگم این هستش که رام های سامسونگ های خیلی سفارشی میشن. یعنی فاصله خیلی زیادی با اندروید خام دارن. اما رام های سونی خیلی به اندروید خالص نزدیکترن و سفارشی سازی کمتری دارن. اگر نگاهی به برندهای دیگه که رام هاشون شبیه اندروید خالص هست نگاه کنید، اونها آپدیت های سریع تری دارن.

MOAZEZ

سونی تو ارائه آپدیت اونم از نوع بی نقص فوق العادست.البته اینا همش برمیگرده به رابطه نزدیک سونی و گوگل که نسخه های جدید قبل از اینکه معرفی بشن حسابی توسط سونی و گوگل روش کار میشه و رفع باگ میشه.

دکتر رسول آریان

بی نقصه بی نقص هم نبوده!

مثلا یادمه توی یکی از آپدیت هاش موتور ایکس ریالیتی رو نداشت و کاربران نمیتونستن فعالش کنن. زمان Z2 بود که داشتیم، اینو دقیق یادمه.

یا مثلا موقع آپدیت اندروید 7 یادمه که Z5 به مشکل خورده بود و کاربران زیادی میگفتن موقع مکالمه صدا ضعیف شنیده میشه که بعدش خود سونی هم تایید کرد. حتی مشکل خوندن SD کارت هم به وجود اومده بود.

برای این مواردی که گفتم منبع هم دارم. پس الکی نمیگم.

البته من خیلی در جریان آپدیت های سونی نیستم ولی حداقل این یکی دو مورد رو یادمه. قطعا دوستان دیگه که حضور ذهن بیشتری دارن، میتونن به موارد دیگه هم اشاره کنن.

Pouya

من کلا تو زندگیم به این نتیجه رسیدم که هر چیزی که توی این دنیا به دست انسان ساخته شده باشه به وجود اومده باشه بی نقص نیست و اگر کسی به همچین چیزی بگه بی نقص این نشونه ی تعصبه فرد نسبت به اون چیزیه که انسان به وجود اورده

Hadiii

سونی از نظر اپدیت همیشه عالی عمل کرده!ولی سامسونگ انقدر دیر اپدیتارو میفرسته که دیگه گوشیتو فروختی و یه گوشی جدیدتر خریدی که اونم اگه سامسونگ باشه بازم داستان ادامه دارد ..!شاید بهتر باشه تنوع کمتر باشه ولی پشتیبانی بیشتر.اینطوری انتخاب خریدار هم راحت تر میشه

دکتر رسول آریان

البته این سیاستش هم هست. اومده S9 و S9 پلاس رو با اندروید 8 داده، از طرفی اندروید 8 رو به S8 و S8 پلاس هم داده. ولی هنوز به S7 و S7 اج نداده. یعنی چی؟ یعنی S7 رو بفروش بیا S9 بخر!
البته نهایتا میده آپدیت رو به S7 ولی خودتم بهش اشاره کردی. شاید انقدر طولش بده که وسوسه بشی بری سمت پرچمدار جدید.

ولی خب در کل به نفع خریداره که گوشیش بعد از 2 سال زود آپدیت بشه، ولی خب این شرکت ها هم به فکر سودن.

Saeed Mohammadipouya

سونی همیشه عالی بوده علل خصوص تو پشتییانی

بگذریم از اینکه گوگل هر سال داره یه اندروید جدید میده که خیلی هم با هم فرقی ندارن. اما با این حال خوشحال میشم که برای من 10 تا از تفاوت های بارز اندروید 7 با اندروید 8 در گوشی های سونی رو اینجا بنویسید. چون توی بررسی که چند وقت پیش دیدیم از مقایسه اندروید 7 با 8 در گوشی های سونی، فقط نوار پایین ترنسپرنتی شده بود و بعضی آیکن ها گرد شده بودن. مثلا چه قابلیت های ویژه ای اضافه میشه، لطفا بفرمایید. ممنون.

Quality

اون مقایسه رابط کاربری XZ1 و XZ2 رو میگین؟! هردوی این گوشی ها اندروید 8 هستن!
من گوشیم XZP هست اندروید 7 بود بعد از آپدیت به اندروید 8 ظاهر رابط کاربری بهتر شده و تم سفید گرفت بعضی بخش های گوشی، اسپیکر خیلی بهتر شد، قابلیت 3D Creator اضافه شد، قابلیت burst autofocus اضافه شد، قابلیت از دست ندادن لبخند اضافه شد، کیفیت دوربین بالاتر رفت، پشتیبانی از apt-x hd کوالکام اضافه شد و…

سامسونگ دقیقا توی آپدیت هاش چی اضافه میکنه یا کرده؟! سونی آپدیت های سیستمیش شاید تغییرات زیادی نداشته باشن (البته همیشه یک آپدیت بزرگ برای پرچمدار نیمه اول سال بعد از معرفی پرچمدار نیمه دوم سال میده و قابلیت های اون رو بهش اضافه میکنه مثل همین آپدیت گوشی من) اما اپ های سونی اکثرشون جداگانه براشون آپدیت میاد توی گوگل پلی و…!
برنامه آلبوم، موزیک، ویدئو، 7 اتس نیو، آب و هوا، نیوز، لایف لوگ، مووی کریتور و…. حتی لانچر اکسپریا، اکسپریا اسیستنت و موتور تم گوشی هم براشون آپدیت میاد!

مثلا سامسونگ اومد توی مراسم S9 از یک قابلیت خارق العاده در این گوشی رونمایی کرد! قابلیت چرخش لانچر گوشی و استفاده ازش در حالت افقی!!!
این رو حدود 2 پیش سونی توی یک آپدیت کوچیک به لانچرش اضافه کرد!

این کار سونی چند تا مزیت داره اولیش اینه که اگر من گوشی چند سال پیش رو هم داشته باشم و آپدیت برای خود گوشی دیگه نیاد هم میتونم اپ ها رو جداگانه آپدیت بکنم!
برای دادن آپدیت برای گوشی هم اینکاری که کرده باعث شده فقط روی اصل رام و سازگاری با گوشی کار بکنن و سریعتر عرضه بشه

دکتر رسول آریان

خب خوبه اگر این امکانات به گوشیت اضافه شده. فقط سوال کردم. ممنون.

در مورد آپدیت اپلیکیشن ها هم سامسونگ اینطوریه. برنامه ها جدا آپدیت میشن. حتی برنامه های مرورگر و موزیک پلیر و … نیازی نیست منتظر آپدیت رام باشی.

آخرین رابط کاربری سونی هم به گوشی شما اومده با این آپدیت؟ یعنی رابط کاربری گوشی شما الان مثل XZ2 شده؟

Quality

خواهش میکنم
نه رابط کاربری مشابه XZ2 احتمالا در اندروید 9 برای XZ پریمیوم و XZ1 میاد یا اندروید 8.1

دکتر رسول آریان

آهان. مرسی.

Quality

خواهش میکنم سلامت باشید

Amin.light33

قابلیت روتیت شدن تو منو اصلی از زمان زد ۲ بود ( من تا همینجاشو یادمه)

vahid1370b

دمش گرم
کاش ب سری z5 میداد
حیف z5 پرمیوم نیس نگیره

ahmad

خوبه ولی خیلی دیره

Mortazavi

میانردست اول سال سونی با پرچم‌دار نیمه دوم سال سامسونگ همزمان اندروید۸ رو گرفتند?

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)