حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توضیحاتی در مورد برخی از مشخصات دوربین تلفن های هوشمند

احتمالا موقع خواندن اطلاعات یک گوشی، به بخش دوربین آن هم توجه کرده اید و شاید مفهوم برخی از آن عبارات برای شما گنگ باشد. همچنین موقع کار کردن با دوربین گوشی خود در حالت دستی، ممکن است عباراتی را دیده باشید که به خوبی متوجه مفهوم آنها نشده باشید. در این مقاله سعی کرده ایم تا این مفاهیم را توضیح دهیم.

این مطلب توسط آقای رسول آریان برای ترنجی ارسال شده است.

1- اندازه سنسور: سنسور (حسگر) دوربین، وسیله ای است که تصاویر دیداری را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می‌کند. اندازه سنسور با واحد اینچ بیان می شود. هر چه اندازه سنسور بزرگتر باشد بهتر است، زیرا سنسور بزرگتر یعنی جذب نور بیشتر. سنسوری با اندازه 1/2.5 اینچ (بخوانید یک بر روی 2.5 اینچ)، یعنی اندازه آن 0.4 اینچ است (عدد یک را بر عدد 2.5 تقسیم کنید). حالا سنسور دیگری با اندازه 1/4 اینچ را در نظر بگیرید، مقدار آن برابر است با 0.25 اینچ. پس هر چه مخرج کسر بزرگتر باشد، اندازه سنسور کوچکتر است. به عنوان مثال سنسوری با اندازه 1/5.4 اینچ، کوچکتر است از سنسوری با اندازه 1/2.3 اینچ.

نکته: اندازه سنسور دوربین را به شکل دیگری نیز اعلام می کنند، به این صورت که طول و عرض آن را با واحد میلیمتر مشخص می کنند.

2- اندازه پیکسل سنسور: اندازه پیکسل های یک سنسور با واحد میکرومتر (µm) بیان می شود. هر چه اندازه پیکسل های یک سنسور بزرگتر باشد بهتر است، زیرا اندازه پیکسل بزرگتر یعنی جذب نور بیشتر.

نکته: کمپانی سامسونگ از فناوری پیکسل دوگانه (Dual Pixel) استفاده می کند که موجب می شود اندازه هر پیکسل نسبت به قبل بزرگتر باشد. همانطور که گفتیم، پیکسل بزرگتر باعث جذب نور بیشتر می شود.

3- رزولوشن سنسور: به تعداد پیکسل های یک سنسور گفته می شود. با ضرب کردن تعداد پیکسل های طول در عرض، میزان رزولوشن یک سنسور به دست می آید. زمانی که می گویند دوربینی 12 مگاپیکسل است، یعنی از 12 میلیون پیکسل تشکیل شده است. در گذشته کمپانی های سازنده گوشی های هوشمند تمایل داشتند که صرفا با بالا بردن رزولوشن، قدرت دوربین را افزایش دهند. در آن زمان هر گوشی که مقدار مگاپیکسل آن بالاتر بود، دوربین آن برتر شناخته می شد. اما در سال های اخیر مقدار رزولوشن ثابت ماند و حتی کاهش یافت. امروزه ما می دانیم که مگاپیکسل بالاتر به تنهایی کافی نیست.

نکته: در شرایطی که اندازه دو سنسور دقیقا برابر باشد، سنسوری که تعداد پیکسل های (رزولوشن) آن کمتر باشد بهتر است. زیرا اندازه پیکسل های آن سنسور بزرگتر است و جذب نور بیشتری دارد. به عنوان مثال در دو سنسور با اندازه 1/2.5 اینچ، اگر یکی 12 مگاپیکسل باشد و دیگری 24 مگاپیکسل، کیفیت عکس های سنسور 12 مگاپیکسلی بهتر است و نویز کمتری دارد، زیرا اندازه هر پیکسل از سنسور آن، دو برابر هر پیکسل از سنسور 24 مگاپیکسلی است. البته رزولوشن سنسور هم مهم است و تعداد پیکسل بیشتر موجب بزرگتر شدن اندازه تصویر و بیشتر شدن جزییات آن می شود. اما یک تصویر 12 مگاپیکسلی شفاف و واضح، خیلی بهتر از یک تصویر 24 مگاپیکسلی نویزی است.

4- فاصله کانونی: فاصله کانونی لنز به معنی زاویه و عمق دید لنز است که با واحد میلیمتر (mm) بیان می شود. هر چه این عدد بزرگتر باشد عمق دید لنز بیشتر و هر چه کوچکتر باشد زاویه دید لنز بیشتر است. به عبارتی زاویه دید با عمق دید نسبت عکس دارد، هر چه زاویه دید بیشتر شود، عمق دید کمتر می شود و بالعکس. لنزی که فاصله کانونی آن کم باشد، یک لنز عریض (Wide) است. به همین ترتیب لنزی که فاصله کانونی آن زیاد باشد، یک لنز عمیق (Tele) است. کاربرد لنز Wide داشتن زاویه دید بیشتر است. به عنوان مثال لنز 26 میلیمتری گلکسی S9 پلاس یک لنز واید است و زاویه دید آن 77 درجه است. همچنین لنز دوربین سلفی این گوشی 25 میلیمتری است که زاویه دید آن 80 درجه است. کاربرد لنز Tele داشتن قابلیت های زوم اپتیکال، عکاسی پرتره و عکاسی بوکه است. به عنوان مثال لنز 52 میلیمتری گلکسی S9 پلاس یک لنز تله است و زاویه دید آن 45 درجه است. فاصله کانونی در دوربین گوشی ها ثابت است، اما برخی از لنزهای مخصوص دوربین های DSLR قابلیت تغییر فاصله کانونی دارند.

نکته اول: در گوشی های گلکسی Note 8 و گلکسی S9 پلاس که دوربین دوگانه دارند، به واسطه دوربین دوم که لنز Tele دارد، قابلیت زوم اپتیکال 2 برابری ایجاد شده است. اما گلکسی S9 به دلیل نداشتن دوربین دوم، زوم اپتیکال ندارد.

نکته دوم: علاوه بر دو مدل لنز فوق، لنزهای فوق عریض هم وجود دارند. دوربین دوم LG G6 دارای یک لنز فوق عریض (Super Wide) است. زاویه دید آن 125 درجه و فاصله کانونی آن حدود 2 میلیمتر است. فاصله کانونی بسیار کم آن موجب می شود که زاویه دید دوربین خیلی بیشتر شود.

نکته سوم: علاوه بر لنزهای Wide Angle و Tele Photo، لنزهای دیگری هم هستند که بیشتر توسط دوربین های DSLR استفاده می شوند. از جمله لنزهای Zoom، Fish Eye، Macro و Tilt Shift.

5- گشودگی دیافراگم لنز: دیافراگم در دوربین عکاسی به تیغه هایی گفته می شود که درون لنز قرار گرفته اند و با گشاد و تنگ شدن، میزان عبور نور را از روزنه میانی آنها که به آن اپرچر (Aperture) گفته می شود، کنترل می کنند. کلمه دیافراگم، یک کلمه فرانسوی است و در انگلیسی به آن اپرچر می گویند. این تیغه ها طوری طراحی شده اند که با باز شدن، میزان نور را زیاد و با تنگ شدن، میزان نور را کم می کنند. میزان باز بودن این روزنه از تقسیم فاصله کانونی بر قطر موثر لنز به دست می آید و با علامت F نشان داده می شود. هر چه دریچه لنز بازتر باشد مقدار F کمتر است. هر چه این مقدار کمتر باشد، نور بیشتری وارد لنز می شود، اما در عوض عمق میدان دید کمتر می شود. به طوری که با فوکوس بر روی یک جسم نزدیک، اجسام دورتر تار می شوند. از مقادیر F کم در محیط های تاریک و کم نور استفاده می شود. قابلیت کم و زیاد کردن دریچه لنز در گوشی های هوشمند، برای اولین بار در گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس استفاده شده است.

6- سرعت شاتر: فاصله زمانی است که شاتر دوربین باز است و نور بر روی گیرنده های سنسور دوربین اثر می گذارد. سرعت شاتر با واحد ثانیه مشخص می شود. سرعت شاتر می تواند خیلی کند در حد یک یا چند ثانیه و یا خیلی سریع در حد 1/10000 ثانیه، 1/20000 ثانیه و حتی بیشتر باشد. شاتر کند به عکاس این قابلیت را می دهد که در محیط های تاریک و کم نور، عکس روشن تری را ثبت کند، زیرا نور بیشتری به سنسور می رسد. اما شاتر کند این مشکل را دارد که با کوچکترین لرزشی، فوکوس بر روی سوژه بهم می ریزد و تصویر دچار تار شدگی می شود. پس برای ثبت تصاویر با شاتر خیلی کند، باید حتما گوشی را بر روی سه پایه قرار داد. همچنین داشتن لرزشگیر کمک بسیاری می کند. از شاتر سریع برای زمانی استفاده می شود که بخواهیم از یک سوژه در حال حرکت عکس بگیریم. شاتر سریع این قابلیت را به عکاس می دهد تا بدون اینکه اثر سوژه در تصویر کشیده شود یا مات شود، در یک لحظه خیلی سریع بتوان از آن عکس گرفت. بر همین اساس، شاتر خیلی سریع اجازه نمی دهد تا نور به اندازه کافی به سنسور برسد، به همین دلیل در عکس برداری با شاتر خیلی سریع، عکس ثبت شده تاریک تر از حالت عادی است که به وسیله نورهای مصنوعی از جمله پرژکتور و کمی بالاتر بردن بردن مقدار ISO می توان این مشکل را حل کرد. اما اگر محیط تاریک باشد و سوژه در حال حرکت، دیگر نمی توان از قابلیت شاتر کند به منظور نوردهی بیشتر استفاده کرد، زیرا شاتر کند زمانی کاربردی است که سوژه ثابت باشد. گوشی که دوربین آن قابلیت تنظیم سرعت شاتر را به صورت دستی داشته باشد و همچنین شاتر آن بتواند خیلی سریع و خیلی آهسته تصویر برداری کند، نسبت به گوشی هایی با سرعت شاتر خیلی محدود، برتر است.

نکته: یکی از کارهای هنری که عکاسان انجام می دهند، تصویر برداری از سوژه های متحرک با سرعت شاتر کند است. برای انجام این کار معمولا باید سوژه نورانی و پس زمینه تاریک باشد. در تصویر فوق می توانید کشیدگی نور چراغ اتومبیل ها را ببینید که موجب ثبت شدن تصویر جالبی شده است.

7- تنظیمات ISO: می توان حساسیت سنسور دوربین را توسط پارامتری به نام ISO کم و زیاد کرد. مقدار ایزو معمولا می تواند از 50 تا حدود 50000 باشد. البته در حال حاضر حداکثر مقدار ایزو در دوربین گوشی ها حدود 12 هزار است و در آینده ای نزدیک قرار است کمپانی سونی سنسوری با ایزو 51200 را مخصوص گوشی های موبایل ارائه دهد. حساسیت کم سنسور موجب می شود تا تصویر شفاف تر باشد و دچار نویز نشود. حساسیت زیاد سنسور موجب ایجاد نویز و نقطه هایی بر روی تصویر می شود که در مباحث پردازش تصویر اصطلاحا به این نویزها، نویز نمک و فلفل (Salt and Pepper) گفته می شود. برای محیط های خیلی روشن، باید حساسیت سنسور کم باشد، مثلا مقدار ISO برابر با 50 یا 100 باشد. در محیط های تاریک می توان با افزایش مقدار ISO تصویر روشن تری را ثبت کرد. اما این افزایش ISO هزینه ای دارد و آن هم ثبت شدن نویزهای ناخواسته بر روی تصویر است. اما ممکن است عکاس در شرایطی باشد که بخواهد به هر قیمتی که شده، در آن محیط تاریک، عکس روشنی ثبت کند. در این شرایط هدف فقط ثبت عکس روشن است و می توان نویزها را نادیده گرفت. در این مواقع داشتن یک گوشی که دوربین آن بتواند ISO بالایی داشته باشد، بهتر است از گوشی که دوربین آن فقط تا ISO برابر با 800 را داشته باشد و نتواند در آن محیط تاریک عکسی را ثبت کند.

8- فوکوس: تنظیم فاصله کانونی عدسی لنز دوربین بر اساس فاصله جسم تا دوربین را برای داشتن یک تصویر  واضح، فوکوس می گویند. میزان فوکوس می تواند به دو صورت باشد، خودکار (AF) و دستی (MF). در سال های اخیر تکنیک های مختلفی برای به دست آمدن بهترین فوکوس خودکار ابداع شد. ازجمله فوکوس تشخیص فاز، فوکوس لیزری، فوکوس با مادون قرمز و فوکوس به کمک دوربین دوگانه. به نظر می رسد که در شرایط کنونی، فوکوس خودکار به روش تشخیص فاز (PDAF)، بیشترین استفاده را در دوربین گوشی ها داشته باشد. قابلیت تنظیم میزان فوکوس مدتی است که به دوربین گوشی ها اضافه شده و کاربر می تواند میزان فوکوس بر روی سوژه را خودش تعیین کند و این قابلیتی بود که مورد استقبال کاربران قرار گرفته بود. در این بین کمپانی سامسونگ از Dual Pixel PDAF برای عملیات فوکوس خودکار استفاده می کند. در این فناوری 100 درصد پیکسل های فوکوس فعال هستند و هر پیکسل به سرعت و جداگانه فوکوس انجام می دهد. اما در PDAF قبلی، فقط 5 تا 10 درصد پیکسل های فوکوس فعال هستند و استفاده از پیکسل های کمتر، موجب فوکوس کندتر می شود.

9- لرزشگیر: لرزشگیرها به دو صورت هستند. لرزشگیر دیجیتال (DIS) و لرزشگیر اپتیکال (OIS). لرزشگیر دیجیتال صرفا یکسری الگوریتم های نرم افزاری است، به این صورت که از پیکسل هایی که در حاشیه های هر فریم قرار گرفته اند استفاده می شود و لرزش های منحرف کننده تصویر اصلاح می شود. اما لرزشگیر اپتیکال به کمک یکسری قطعات مکانیکی، با تغییر دادن موقعیت قرارگیری و جا به جایی های بسیار کوچک و محدود در عدسی یک لنز، می تواند حرکات دست عکاس را خنثی کند. این فناوری به دلیل آن که با تکیه بر عدسی لنز ساخته شده است، لرزشگیر اپتیکال (نوری) نامیده می شود. امروزه لرزشگیرهای اپتیکال 4 محوره یا 5 محوره هستند. به این صورت که می توانند از 4 یا 5 جهت، لرزش های افقی، عمودی، مورب و دورانی را خنثی کنند. لرزشگیرهای اپتیکال می توانند در حین فیلم برداری و حتی عکاسی با شات کند بسیار مفید باشند.

نکته: یکی از کارهای جالبی که می توان به کمک تنظیم سرعت شاتر و داشتن یک لرزشگیرهای اپتیکال انجام داد، Panning است. برای انجام این کار باید حرکت دست عکاس، هم راستا با حرکت سوژه باشد و سرعت دست عکاس به شکلی باشد که سوژه مدام در کادر دوربین قرار بگیرد. برای انجام این کار باید سرعت شاتر کند باشد. همان طور که قبلا گفتیم، زمانی که سرعت شاتر کند باشد، احتمال تار شدگی سوژه بالا می رود. اگر دوربین مجهز به یک لرزشگیر اپتیکال قوی باشد، می توان فوکوس را همچنان بر روی سوژه داشت، اما پس زمینه را دچار کشیدگی و تاری کرد. از این تکنیک معمولا زمانی استفاده می شود که سوژه در حال حرکت باشد، بنابراین شاید نتوان با یک لرزشگیر دیجیتال با این دقت تصویر را ثبت کرد. همان طور که در تصویر فوق ملاحظه می کنید، به نظر می آید که این دوچرخه سوار با چنان سرعت بالایی در حال حرکت است که تصویر پس زمینه به این صورت ثبت شده است، در حالی که سرعت این دوچرخه سوار واقعا انقدر بالا نیست.

10- قابلیت HDR خودکار: با فعال کردن Auto HDR می توان محدوده دینامیکی تصویر را افزایش داد. به عبارت دیگر، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن بیشتر می شود. در حالت HDR به جای یک تصویر، چند تصویر با میزان جذب نور متفاوت گرفته می شود. سپس نرم افزار دوربین این تصاویر را با هم ادغام کرده و با حفظ تاریک ترین و روشن ترین نواحی تصویر، آنها را به یک تصویر واحد تبدیل می کند. تصاویر حاصل از HDR ممکن است کمی اشباع رنگ داشته باشند، اما در اکثر مواقع نسبت به تصاویر معمولی، جلوه بهتری دارند و جزئیات بخش های تاریک و روشن تصویر بهتر نشان داده می شود. گوشی که قابلیت HDR خودکار را برای دوربین اصلی و همچنین دوربین سلفی دارد، می تواند بسیار مفید باشد.

از جمله سایر قابلیت هایی که می توان در مورد دوربین گوشی ها به صورت موردی به آنها اشاره کرد:

دوربین دوگانه در پشت گوشی

فلش دوگانه با دو طیف رنگی در پشت گوشی

دوربین دوگانه سلفی

فلش برای دوربین سلفی

ضبط 4K با نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه

ضبط سوپر اسلوموشن با نرخ 960 فریم بر ثانیه

عکس برداری با فرمت خام (RAW)

عکس برداری و فیلم برداری همزمان (Simultaneous)

قابلیت تغییر نوردهی (Exposure)، رنگ، کنتراست، شارپنس و وایت بالانس. به همراه ده ها قابلیت نرم افزاری دیگر از جمله تشخیص چهره، تشخیص لبخند، تگ جغرافیایی، پانوراما، Beauty Face، آبجکت های واقعیت افزوده، Hyper Laps و …

در این مقاله ممکن است برخی توضیحات از قلم افتاده باشد! ممنون از وقتی که برای خواندن این مقاله صرف نمودید.

اشتراک در
اطلاع از
31 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

یه پست آموزشی عالی مرسی رسول جان

دکتر رسول آریان

خوشحالم که خوشت اومده.

دکتر رسول آریان

یه اصلاحیه رو بگم و اون اینکه، اونجا که نوشتم اولین گوشی هوشمند با دیافراگم متغیر گلکسی S9 و S9 پلاس هستن، باید کلمه اولین اصلاح بشه به بهترین.

چون موتورولا در سال ۲۰۰۸ (10 سال پیش) با گوشی ZN5 اولین بود و نوکیا در سال ۲۰۰۹ (9 سال پیش) با گوشی N86 دومین بود.

اما خب دیگه خودتون مقایسه کنید. تغییر دیافراگم گوشی های 10 سال پیش رو با الان. دیگه یه جورایی این دو مدل از ذهن مردم پاک شده بود که تغییر دریچه دیافراگم داشتن. حالا N86 رو شاید ولی مطمئنم موتورولا ZN5 رو خیلی ها اصلا اسمش رو هم نشنیدن.

Amir026

ممنون رسول جان،خسته نباشی
مثل قبلی عالی بود

دکتر رسول آریان

فدای شما.

ahmad

اقا سینا اگه ممکنه اینم پوشش بدین جالبه برام
https://youtu.be/NFb3VaeiV5E

دکتر رسول آریان

احمد جان اگر خاطرت باشه، چند روز پیش ازت پرسیدم که که آیفون 8 و آیفون 8 پلاس هم مشکل مدیریت حافظه داره؟ شما گفتی بله، چون این مشکل از IOS 11 است.

اما خب توی این لینکی که فرستادی، نشون داد که آیفون 8 پلاس با اینکه مثل آیفون ایکس 3 گیگ رم داره و با اینکه مثل آیفون ایکس از IOS 11 استفاده میکنه، اما هیچ مشکلی در مدیریت حافظه نداره.

پس به نظر خودت مشکل از کجاس؟ وقتی که میزان RAM برابره و سیستم عامل یکسان.

ahmad

رسول جان جندین کلیپ میذارم برات که مشکل مدیریت رم رو داره چون اینجا مشکلی نداشت تعجب کردم و واسه اینه این کلیپو پیشنهاد دادم اصلا نمیدونم حریان چیه

دکتر رسول آریان

اوکی. فرمایش شما متین.

Quality

مقاله خوبی بود ولی نمیدونم چرا بنظر خیلیش تبلیغ سامسونگ بود!
در قسمت دوم هم یک اشتباهی وجود داره
اساسا دوال پیکسل هیچ ربطی به بزرگ تر بودن پیکسل نداره و یک تکنولوژی مربوط به فکوس سریعتر و دقیق هست!
اندازه پیکسل 1.4 میکرومتری هم خیلی خوب ولی بهتر از اون هم داشتیم!مثلا در اچ تی سی 10 یا پیکسل شاهد سننسور بزرگتر 1/2.3 اینچی 12 مگاپیکسلی بودیم که اندازه هر پیکسلش 1/55 میکرومتر بود

در مجموع ممنونم ولی لطفا سعی کنید برای دفعات بعد یکم کمتر درباره سامسونگ بگید حس بی طرفی در متن مقال به ادم دست نمیده!

دکتر رسول آریان

ممنون از کامنت شما.

فناوری دوال پیکسل دوتا مزیت داره. فوکوس سریعتر، جذب نور بیشتر. زمان گلکسی S6 دوربین 16 مگاپیکسل بود، اما زمان گلکسی S7 دوربین شد 12 مگاپیکسل. همین کمتر شدن مگاپیکسل به خاطر دوال پیکسل شدن بود. دوال پیکسل باعث جذب نور بیشتر هم میشه. اگر خواستید این لینک رو نگاهی بندازید (لینک رو کوتاه کردم):

http://yon.ir/oBmM3

Quality

توی اون عکس داره درباره تفاوت سنسور S7 و گوشی های دیگه میگه و اونجا که نوشته پیکسل بزرگتر… هیچ ارتباطی به دوال پیکسل نداره
شما جایی مطمئن تر از سایت خود سامسونگ سراغ داری؟ توی سایت خودش برای S7 در قسمت دوال پیکسل هیچ حرفی از پیکسل بزرگتر نزده! چون اصلا ارتباطی ندارن!!

یک چیز خنده داری توی نظرات S7 در دیجیکالا یادم هست که یکسری از نظرات انتقاد از مگاپیکسل پایینش بود بعد یک نفر گفته بود: دوستان دوربین این گوشی پیکسل هاش دوگانه است یعنی 24 مگاپیکسله در اصل 🙂
هنوزم که هنوزه خیلی ها همچین باوری دارن چون سامسونگ از این واژه dual pixel یا پیکسل دوگانه خیلی مسخره توی تبلیغاتش استفاده کرده و اگر منم نخونده بودم و نمیدونستم در موردش قطعا نظر منم همین بود!

دکتر رسول آریان

این قسمت رو براتون نقل قول میکنم: “سامسونگ به واسطه تکنولوژی Dual Pixel از 100 درصد این پیکسل‌ها استفاده کرده که در نهایت موجب افزایش سرعت و دقت در هنگام ثبت تصاویر خواهد شد. در این تکنولوژی همچنین به واسطه جذب نور بسیار زیادتر، ما شاهد تصاویری به مراتب باکیفیت تر در شرایط نوری کم نیز خواهیم بود.”

منبع:
http://digiro.ir/?p=20723

این سایت هم مطلبی رو که در فون آرنا نوشته شده ترجمه کرده. پایینش رفرنس داده به فون آرنا.

در مورد مزایای دوال پیکسل در بحث فوکوس خودکار هم، مطالب زیادی نوشته شده و فیلم های زیادی گرفته شده.

Quality

دوست عزیز توی منبع یعنی فون آرنا هم اصلا نگفته دوال پیکسل باعث بزرگتر شدن پیکسل ها میشه!
اولش گفته پیکسل های بزرگتر باعث جذب نور بیشتر و… میشه اما چه ربطی به دوال پیکسل داره؟! اصلا حرفی از دوال پیکسل نمیزنه!
آخرش هم میگه با فناوری دوال پیکسل سرعت و دقت فکوس بالاتره و در صحنه های متحرک یا در نور کم خوب عمل میکنه!

اون اینفوگرافی هم سایت سامسونگ زده در توضیح سنسور جدیدش نه صرفا dual pixel بودنش! توی سایت خود سامسونگ بری شما اصلا کجاش از ارتباط بین دوال پیکسل و پیکسل بزرگتر گفته؟!

شاید اگر پیکسل ها زیاد باشه بکار بردن این فناوری سخت تر باشه و بهتر باشه پیکسل ها بزرگتر باشن ولی مطمئنا خودش باعث افزایش اندازه پیکسل ها نمیشه!

دکتر رسول آریان

باشه. اوکی ?

دکتر رسول آریان

در مورد اینکه فرمودید تبلیغ سامسونگ. نه واقعا اینطوری نیست. شما اگر به بخش تنظیمات ایزو مجددا نگاه کنید، میبینید که در مورد سنسور جدید سونی نوشتم که قرار هست میزان ISO رو به 51200 برسونه. پس از سونی هم اسم بردم.

اما در مورد اینکه یکی دوبار اسم سامسونگ رو بردم، خب راهی نداشته. چون برای مساله دوال پیکسل ناچار بودم که بگم و برای مساله تغییر دیافراگم هم چیزی هست که همه میدونیم و گفتم.

دکتر رسول آریان

در مورد اندازه سنسور یا اندازه پیکسل هم چیزی در مورد بهترین یا بدترین که ننوشتم. بی زحمت یکبار دیگه اون دو قسمت رو بخونید. فقط گفتم منظور از اندازه سنسور چیه و از کجا بدونیم کدوم سنسور بزرگتره. همین. در مورد اندازه پیکسل هم به همین ترتیب. من فقط اصول رو گفتم و اعدادی هم که مثال زدم همین جوری بوده، قصد نداشتم که بگم بزرگترین سنسور مال کدوم گوشیه یا بزرگترین پیکسل مال کدوم سنسوره.

Quality

در ضمن معمولا برای لرزشگیر دیجیتالی یا الکترونیکی از کلمه EIS استفاده میکنن و خیلی کمتر از DIS استفاده میشه

لرزشگیر های الکترونیکی 5 محوره هم داریم که عملکرد فوق‌العاده ای هم دارن و نمونش در پرچمدار های سونی دیده میشه
بعید میدونم توی لرزشگیر رقیبی برای لرزشگیر سونی وجود داشته باشه
هرچند لرزشگیر اپتیکال هم خیلی واجبه برای یک گوشی مخصوصا توی عکاسی در نور کم باعث بهبود قابل توجه کیفیت عکس میشه

دکتر رسول آریان

فرقی نداره، به هر دو اسم میگن. اگر بگیم دیجیتال باید DIS بنویسیم، اگر بگیم الکترونیکی باید EIS بنویسیم. ولی خب به طور عمومی، توی ایران از واژه لرزشگیر دیجیتالی بیشتر استفاده میشه تا لرزشگیر الکترونیکی.

در مورد اینکه سونی در زمینه ساخت سنسور و دوربین کارش درسته شکی نیست.

چهار محوره و پنج محوره کردن، کلا با ژیروسکوپ انجام میشه و میتونن در 4 یا 5 جهت کار کنن.

اما در خصوص اینکه لرزشگیر دیجیتالی بهتره یا لرزشگیر اپتیکال، من بهتره چیزی نگم که احیانا بحث طولانی نشه.

ممنون.

Peiman

رسول جان ممنون بابت پست اموزشیت .
لذت بردم

دکتر رسول آریان

خواهش میکنم. درود بر شما پیمان جان.

Mortazavi

پست بسیار عالی آموزنده و کاملی بود و انصافاً اکثر موارد اسمارتفون ها رو پوشش داده بود و من به شخصه در حین خواندن واقعاً لذت بردم

ضمن درود و تشکر از شما چند نکته رو برای تکمیل این پست زیبا بگم.

۱.فکوس دوال پیکسل باعث بزرگتر شدن پیکسل نمیشه و اندازه پیکسل به مواردی مربوطه که مفصل اشاره شد.
۲. بین اندازه پیکسل و مقدار باز شدن اپرچر یا همون عدد دیافراگم باید تناسب باشه و مثلاً اندازه پیکسل بزرگ با دیافراگم بسیار باز سبب نوردهی بیش از حد و عدم طراز رنگها میشه مگر در نور بسیار کم ولی گوشی های با دیافراگم متغیر از این آسیب به دورند
۳.دیدگاه اندازه پیکسل بزرگتر برابر کیفیت بیشتر مانند دیدگاه رزولوشن بزرگتر برابر کیفیت بیشتر کاملاً منسوخ شده و بارها مشاهده شده گوشی هایی با اندازه پیکسل کوچکتر کیفیت بیشتری ارائه کرده اند که مثال این قسمت کیفیت بیشتر اس۹ نسبت به نکسوس ۶پی با وجود پیکسل های کوچکتر است و ای کاش این قسمت متن اصلاح میشد.
به طور کلی کیفیت حسگر تقریباً بین ۳۰ تا ۴۰درصد روی کیفیت تصویر خروجی تاثیر می گذارد و که اندازه پیکسل قسمتی مهم از کیفیت حسگر دوربین است.
۴.در مورد ایزو عالی بود و ایزوهای بالا مثل سنسور جدید سونی کاملاً تخصصی هستند و شاید در کاربرد معمولی دوربین های ببین و بگیر اسمارتفون ها خیلی کاربردی نباشد ولی وجود آن یک مزیت بزرگ است و امکان عکسبرداری و فیلمبرداری های تخصصی را به کاربر میدهد و در واقع شخصیت اسپشیالی به دوربین می دهند

باز هم ممنون بابت پست عالی شما

دکتر رسول آریان

ممنون از حسن توجه شما.

در خصوص دوال پیکسل لطفا یه نگاهی به این اینفوگرافی بندازید ?

http://uupload.ir/files/7f50_dualpixel.jpg

در سمت راست اینفوگرافی که داره مزایای دوال پیکسل رو میگه، خط آخرش رو ببینید، نوشته:
Larger Pixel collect more light
میگه پیکسل بزرگتر، نور بیشتری جذب میکنه
به اندازه پیکسل ها هم اگر نگاه کنید، سمت راستی ها که پیکسل دوگانه دارن، کمی بزرگترن از سمت چپی ها هستن که پیکسل تکی دارن.

مع الوصف، شاید در سری گلکسی اینجور بوده و همیشه پیکسل دوگانه بزرگتر از پیکسل تکی نباشه!

چون یک دوربین مجموعه ای از ده ها قطعه و پارامتر هست، بد بودن هر کدوم میتونه به کل مجموعه صدمه بزنه، حتی اگر باقی موارد خوب باشن. میخوام بگم اگر دوربینی پیکسل بزرگ داشت ولی عکس هاش جالب نبود، نمیتونه دلیلی بر این مساله باشه که پیکسل بزرگتر خوب نیست. به نظر من، مساله پیکسل بزرگتر و مساله رزولوشن بیشتر، منسوخ نشدن. فقط علم مردم بالاتر رفته و میدونن به صرف اینکه پیکسل بزرگتر باشه یا رزولوشن بیشتر باشه، نمیشه چشم بسته گفت این دوربین بهترینه. وگرنه هم پیکسل بزرگ مهمه، هم رزولوشن زیاد. چه بسا اگر همه چیز با هم هماهنگ باشه، یعنی اندازه سنسور و اندازه پیکسل به اندازه کافی بزرگ باشه، رزولوشن بالاتر هم بهتر باشه. قطعا نمیشه منکر رزولوشن شد. یادمه چند روز پیش شما گفتی کاش دوربین سلفی اکسپریا XZ2 رزولوشن بیشتری داشت. گفتی کاش به جای 5 مگاپیکسل مقدارش 8 مگاپیکسل بود. درسته؟ پس این یعنی اینکه پارامتری به نام رزولوشن منسوخ نشده.

ببخشید که طولانی شد عرایضم، از نقد سازنده شما متشکرم.

Mortazavi

بله اونجا منظورشون اینه که در کنار دوال پیکسل، پیکسل ها هم بزرگترند که نورگیری بیشتری داره⁦☺️⁩

بله من هم منظورم این بود دیدگاه پیکسل بزرگتر یا رزولوشن بیشتر به صورت تکی منسوخ هست
حق با شماست و کیفیت عکس خروجی به سخت افزار (اندازه سنسور و رزولوشن و امکانات سنسور) لنز و اپتیک و امکانات لنز(مثل لرزشگیر اپتیکال) و نرم افزار دوربین و الگوریتم پردازش و نحوه چینش پیکسل و… بستگی داره

دکتر رسول آریان

?

علی شیخ زاده

عالی بود مرسی رسول جان

ممنون از شما که خوندید.

vahid1370b

از تجربیات و استفاده نوشتید یا کپی پیست شده پست خوبی بود
ترنجی ی مقایسه بین پردازنده موبایل کن
مثلا فرق اسنپ دراگون 630 با سی پی یو گوشی a8 و گوشی های ک تو ی رنج هستن بزارید
در مورد راهنمایی خرید موبایل اگر شرایطش ندارید بسپارید ب چارتا از کاربران خودم مایل ب همکاری هستم

دکتر رسول آریان

مرسی.
به صورت ترکیبی. چون یک سری مطالب باید حتما بر اساس رفرنس باشه. اگر من خودم بگم اینجوره، بقیه میگن رو چه حسابی میگی؟ بعد باید ارجاع بدم به رفرنس اصلی.

کپی پیست مطلق اصلا کار جالبی نیست. به ما توی دوره کارشناسی ارشد گفتن هیچ وقت کپی پیست مطلق انجام ندید. مطلب رفرنس رو بخونید و بعد با بیان خودتون بنویسیدش. پایان نامه رو 20 شدم و چنتا مقاله ISI چاپ شده در مجلات خارجی دارم. البته قصد بزرگ کردن خودمو ندارم، کوچیک همه دوستان هم هستم.

Pouya

اریان جان ممنون مقاله برام مفید بود

دکتر رسول آریان

خواهش می کنم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پست مهمان