حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آپدیت مقابله با بدافزار Meltdown و Spectre برای موبایل من عرضه می شود؟

بدافزار Meltdown و Spectre موضوعی است که میلیاردها موبایل، کامپیوتر را تحت تاثیر قرار داده است. این بدافزارها که مستقیما روی پردازنده مرکزی یا همان CPU دستگاه شما اثر می گذارد و احتمال سرقت اطلاعات در حال پردازش وجود دارد. متاسفانه این بدافزار آنقدر نفوذ گسترده ای دارد که به دور از بحث سیستم عامل یا سازنده چیپست می تواند دستگاه شما را آلوده کند. شرکت های مختلف برای مقابله با بد افزار Meltdown و Spectre آپدیت هایی عرضه یا در حال آماده سازی برای عرضه دارند و ما می خواهیم در این مطلب ببینیم آیا آپدیت مقابله با بدافزار Meltdown و Spectre برای موبایل من عرضه می شود؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

یکی از ساده ترین راه ها برای متوجه شدن اینکه آیا آپدیت مقابله با بدافزار Meltdown و Spectre برای موبایل شما ارایه می شود یا نه این است که درباره آن در فضای اینترنت جستجو کنید. برخی شرکت ها نیز با جمع آوری دیتابیسی متشکل از اطلاعات رسمی شرکت ها به شما امکان بررسی احتمال عرضه آپدیت مقابله با بدافزار Meltdown و Spectre برای موبایل‌تان را می دهد.

یکی از این شرکت ها ricompro است که می توانید با مراجعه به وب سایت زیر و طی مراحل مختلف برای مشخص کردن مدل موبایل خود، متوجه بشوید که آیا آپدیت مقابله با بدافزار Meltdown و Spectre برای موبایل شما عرضه می شود یا نه؟ البته به یاد داشته باشید اگر پاسخ این وب سایت مثبت بود به این معنی نیست که حتما موبایل شما این آپدیت را دریافت کرده است بلکه به این معنی است که آپدیت ارایه شده یا خواهد شد!

چک کردن آپدیت مقابله با بدافزار Meltdown و Spectre برای موبایل من 

(نیازمند به فیلترشکن)

جالب این است که حتی اگر دستگاه شما وصله امنیتی مورد نظر را دریافت کند حتی دستگاه شما کندتر می شود تا بتواند با بدافزارهای مذکور مقابله کند! اما اجازه بدهید مختصری درباره بدافزار Meltdown و بد افزار Spectre اطلاعات کسب کنیم:

Meltdown چیست ؟

Meltdown از لایه بین نرم افزارهای کاربر و سیستم عامل عبور می کند که این حملات به برنامه مخرب اجازه می دهد به حافظه در حال اجرا یا Memory و در نتیجه به اطلاعات محرمانه و همچنین سیستم عامل دسترسی پیدا نماید.

اگر رایانه شما احتمالا به این بدافزار الوده شده باشد و یا سیستم عامل شما با Patch های لازم تعمیر نشده باشد و راه نفوذ از طریق این Patch ها بسته نشده باشد کار کردن با این سیستم ایمن نبوده ، چرا که احتمال درز اطلاعات و سواستفاده از آن فراهم می باشد. توجه کنید این مشکل در تمام سطوح کامپیوترهای شخصی و کلود سرور وجود دارد.

Spectre چیست ؟

این بدافزار لایه های بین نرم افزارهای مختلف را از بین می برد و مهاجم می تواند با فریب برنامه های بدون خطا اطلاعات را دریافت نماید. ممکن است این بدافزار از بسیاری از نرم افزار ها وارد شده و نسبت به درز اطلاعات اقدام نماید. نحوه عملکرد Spectre از Meltdown پیچیده تر بوده و امن سازی و مقابله با آن نیز سخت تر است.

به صورت کلی …

اگر موبایل اندرویدی شما پچ امنیتی ماه ژانویه 2018 را دارد یا موبایل اپلی شما iOS 11 به بالاتر دارد نیازی به نگرانی درباره آن نیست. همچنین بدون نیاز به مراجعه سایت مذکور، تصویر زیر می تواند دید مناسبی نسبت پرچمدارهای چند سال اخیر شرکت های اندرویدی به شما بدهد:

بدافزار Meltdown و Spectre

بدافزار Meltdown و Spectre

موبایل شما این آپدیت را دریافت کرده است یا دریافت خواهد کرد؟ اگر شما از دریافت این آپدیت با اهمیت محروم هستید باید با احتیاط لازم از دستگاه خود استفاده کنید.

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
siavash-t

برای من اصلا لینکش بالا نمیاد که بفهمم آپدیتش رو دارم یا ندارم!

REZA

خوبه باز حالا شرکتا گفتن اپدیت و میدن.
من تو سایت رفتم فیلتر بود.
زمان مشخصی شرکت ها اعلام نکردن برای ارائه اپدیت؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)