حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چشم در چشم با کاهش حاشیه متفاوت نمایشگر آیفون X

نمایشگرهای کم حاشیه بدون شک بزرگ ترین ترند سال 2017 بودند. برخی شاید دوربین دوگانه را نیز ترند سالی که چند روز دیگر تا پایان آن فاصله داریم بدانند اما حقیقت این است که دوربین دوگانه با پرچمدارهای سال 2016 ارایه و حالا امسال به برندهای بیشتری اضافه شد. شرکت های مختلف هر کدام به سبک خود حاشیه نمایشگر را کم کردند اما اکثر یک نگاه را به کم کردن حاشیه ها داشنند تا وقتی که نمایشگر سوپررتینا آیفون X عرضه شد. اپل بار دیگر تفاوت نگاه خود را با دیگر تولیدکننده ها در این نمایشگر متجلی کرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا چشم در چشم با کاهش حاشیه متفاوت نمایشگر آیفون X پیش برویم و دید اپل را به این موضوع بیشتر بشکافیم.

نمایشگر Super Retina آیفون X

نمایشگر Super Retina آیفون X

به تصویر بالا نگاه کنید! چه چیزی در ذهن شما مرور می شود؟ عموم کاربران در نگاه اول از ناچ یا همان زائده بالای نمایشگر آیفون X متعجبند! آن ها نمی دانند که آیا باید این موضوع را دوست داشت یا از آن متنفر بود اما تنها موضوعی که مشخص است این است که آیفون هزار دلاری اپل همین است که هستو تغییر نمی کند. دلیل حضور این بریدگی قرار دادن حسگرهای خاص از جمله TrueDepth برای Face ID، دوربین دوم و بلندگوی مکالمه است. مواردی که نمی توان آن ها را جای دیگری قرار داد.

در نگاه اول می توان گفت که که این بریدگی تقارن دستگاه را بهم زده است اما اگر کمی بیشتر دقت کنید می بینید که این موضوع بیشتر در جهت القا تقارن به مخاطب قرار داده شده است.

نمایشگر Super Retina آیفون X

نمایشگر Super Retina آیفون X

اجازه بدهید ابتدا نمایی از نیمه پایینی آیفون X را نگاه کنیم. می بینید که حاشیه تصور در تمام لبه ها کاملا یکسان است. حاشیه سمت و راست نمایشگر آیفون X با حاشیه مشکی لبه پایین و بالا (بدون در نظر گرفتن ناچ) کاملا هم اندازه است و در حقیقت گویی یک نوار مشکی چند میلی متر است که دور کل دستگاه کشیده است. فکر می کنم همینجا باید متوجه منظور ما شده باشید! اجازه بدهید گالری تصاویر زیر را ببینیم:

بله! اپل بر خلاف دیگر تولیدکننده های تلفن همراه که نمایشگر کم حاشیه را برای دستگاه خود در نظر گرفته اند اقدام به ، کاهش حاشیه های سمت چپ و راست تا نزدیک به مقدار صفر نبوده بلکه این حاشیه را برابر همان چیزی که در آیفون های 6، 7 یا حتی 8 است در نظر گرفته اما حاشیه های پایین و بالا را هم اندازه آن در نظر گرفته و بدین صورت لبه پایین و بالای آيفون X به حد قابل توجهی از دیگر دستگاه ها کمتر است.

این دید یک ثمره مفید دیگری که ارایه می کند جلوگیری از لمس ناخودآگاه لبه های راست و چپ است. با حضور این حاشیه تصویر قابل توجه در لبه های سمت چپ و راست وقتی شما با آیفون X کار می کنید، احتمال لمس کردن لبه نمایشگر توسط کف دست خیلی کم می شود، چیزی که در پرچمدارهای دولبه خمیده سامسونگی به وفور رخ می دهد!

نمایشگر Super Retina آیفون X

نمایشگر Super Retina آیفون X

هر چند نمایشگر کم حاشیه آیفون X با آن ناچ شبیه به یک موجود عجیب و غریب در هنگام بازی و تماشای محتواست اما در باقی رابط کاربری می توان گفت بهینه سازی خوبی توسط اپل صورت گرفته البته مثلا اگر حذف شدن درصد باتری روی استاتوس بار چشم پوشی کنیم و نام اپراتور را که آن لبه رژه می رود را نبینید!

به صورت کلی می توان گفت بعد از چند روز استفاده از آن دیگر تقریبا برای شما عادی می شود و مشکلی نخواهید داشت اما شخصا از طرفدارهای چنین طراحی نیست ولی به وضوح می توان دید که اپل در اندیشه ارایه یک طراحی “یکتا” بوده است. طراحی یکتا آیفون X در بین تمام موبایل های با حاشیه نمایشگر کم کاملا متمایز است و این سبب می شود همیشه خاص باشد. برای مثال شما نگاه کنید به الجی Q6 و گلکسی A8 2018 و یا بسیاری از تولیدکننده های دیگر اندرویدی! این ها را نمی توان به راحتی از هم تمایز داد.

نسبت فوق عریض تصویر 19.5:9

نمایشگر Super Retina آیفون X

نمایشگر Super Retina آیفون X

در بازای که اکثر تولید کننده های اندرویدی نسبت تصویر 18:9 و سامسونگ 18.5:9 را برای دستگاه های خود در نظر گرفته اند اپل اما نسبت تصویر بسیار عریض 19.5:9 را برای آیفون X در نظر گرفته است. سامسونگ به دلیل گرد بودن گوشه های نمایشگر گلکسی اس 8 و گلکسی نوت 8 کمی نسبت تصویر را عریض تر در نظر گرفته است اما همانطور که می بینید آیفون X گوشه های بسیار گردتری دارد. اپل برای جبران این نواحی و ارایه فضای مورد استفاده بهتر برای برنامه و بازی ها باید آن را جبران کند.

به صورت کلی می توان دریافت که اپل دید کاملا متفاوتی نسبت به نمایشگر کم حاشیه دارد و نتیجه این دید دستگاه بسیار خاصی همچون آیفون X شده است. نظر شما درباره این تفاوت دیدگاه چیست و فکر می کنید در نهایت کدام دید برنده خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Quality

دیگه قطر صفحه به اینچ نمیتونه معیار مناسبی برای گفتن اندازه صفحه باشه
مساحت صفحه مورد مناسب تریه اما اون هم ضعف داره! مشکلش اینه که مساحت بصورت طول * عرض حساب میشه اما اکثر این گوشی های جدید گوشه های صفحه گرد شده که باعث کاهش مساحت واقعی میشه اما این رو حساب نمیکنن! و یا مثلا همین آیفون X بخش مشکی بالای صفحه رو از مساحت کلی کم نمیکنن!
اما در مجموع هنوز از قطر صفحه معیار بهتریه!

من بشخصه با رویکرد اپل در این گوشی بسیار مخالفم!
نسبت صفحه 19.5:9 – گوشه ها با گردی نسبتا زیاد – زائده بزرگ بالای صفحه!
نتیجه اش میشه یک تجربه مسخره در دیدن ویدئو یا خیلی بازی ها!! صفحه 5.8 اینچی 19.5:9 این گوشی حداکثر میتونه مثل یک صفحه پنج اینچی 16:9 فیلم رو استاندارد پخش بکنه (تازه شاید حتی کمتر از 5 اینچ!)

هرشرکتی غیر از اپل اینکار رو کرده بود زیاد ایراد نمیگرفتم ولی آخه شرکت دوم بازار موبایل و تولید کننده معروف ترین موبایل های جهان چجوری حاضر شده برای جلب توجه همچین کار غیر استانداردی انجام بده؟!

Rog_Pc_Gamer

من طراحی قرینه و اینکه حاشیه بغل نزدیک صفر باشه رو بیشتر میپسندم تا اینو
وقتی گرفتم دستم اکثر اوقات ( حداقل من! ) چشمم به وسط متمرکز شده و اصلا دقتی به بالا و پایین نمیکنم وقتی گرفتم دستم واقعا بغلاش رو نگا کردم حس قدیمی بودن بهم دست داد
نسبت به صفحه به بدنشم هنوز فاصله با اسنشال و اس ۸ پلاس داره
این لمس نا خواستم خوشبختانه تو سامسونگ به مقدار زیادی رفع شده و قسمت های خمیدش اصلا لمسشون انگار کار نمیکنه! مگر اینکه سوایپ کنی از وسط به سمت صفحه خمیده
به هرحال نظر شخصیمه البته که صفحه های خمیده سامسونگ و حاشیه های بغل بسیار کم میت ۱۰ رو مدرن تر و خاص تر و اینده نگرانه تر میبینم ( نظر شخصیمه )

Peiman

کاملا موافقم ?

mTAAHAAm

این کاهش حاشیه خیلی خوبه ولی ای کاش زایده بالایی نمی بود و یا کمتر می شد و تقارن حفظ می شد.جالبه که رعایت قرینگی از اصول طراحی صنعتیه.

علی شیخ زاده

حتی اگه ریل قطار وسط صفحه گوشی رد بشه بعد چند روز استفاده عادی میشه

Peiman

من که هرچقدر بهش نگاه میکنم نمیتونم با بریدگی کنار بیام . باز بریدگی p11 خیلی کوچکتر و بهتر بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)