حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تشخیص آثار هنری جعلی با استفاده از هوش مصنوعی

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، ادبیات و مشاهیر، هنر، هوش مصنوعی

همیشه تشخیص آثار هنری جعلی از نمونه‌ی اصلی آن‌ها امری بسیار سخت و در بعضی مواقع غیر‌قابل انجام بوده چرا که حتی بعضی از بهترین کارشناسان این حوزه هم از تشخیص این امر باز می‌مانند. اینجاست که ورود هوش مصنوعی به این حوزه هم، همانند بسیاری از موراد دیگر می‌تواند بسیار مفید واقع شود. هوش مصنوعی که از آن صحبت می‌کنیم توسط محققان دانشگاه Rutgers در همکاری با گالری ترمیم و تحقیقات نقاشی‌های هلند توسعه یافته است. با ترنجی همراه باشید.

این تعریف که هر شخص نقاشی، به یک حالت بخصوص قلمو را در دست گرفته و با فشار متفاوتی بر آن به خلق آثار خود می‌پردازد، به عنوان یک اصل در هنر نقاشی به حساب می‌آید. حتی الگوی ضربه زدن قلمو به بوم نقاشی نیز از اساسی ترین موارد تشخیص یک اثر جعلی از نمونه ی اصلی آن است چرا که این مورد هم در هر فرد منحصر به اوست. فهم این موارد حاصل تجزیه و تحلیل 300 اثر مهم از نقاش‌های بسیار معروف در سراسر دنیا همچون پیکاسو، ماتیس، مودیلیانی و … می‌باشد. این محققان پس از استخراج این موارد، جزئیات به دست آمده را به شبکه های عصبی بسیار پیچیده‌ای سپرده و با استفاده از آن‌، در نهایت قادر به تمایز در بین آثار هنرمندان هستند.

محققان همچنین در حال آزمایش الگوریتم جدیدی بوده که بر اساس آن نوع خاص شکل خطوط پس از هر ضربه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال با توجه به توانایی‌های این سیستم، آن‌ها موفق به تشخیص درست انواع جعلی آثار از نوع اصل آن‌ها در 80 درصد مواقع بوده‌اند. همچنین آن‌ها از هنرمندان خواسته‌اند که نقاشی‌هایی مشابه با الگوی این موارد کشیده تا سیستم تشخیص آن‌ها تمرین داده شده و به جامعیت هر چه بیشتر دست‌یابد.

اما در هر نهایت محدودیت‌هایی در رابطه با این سیستم وجود دارد و برای نمونه می‌توان به این مورد اشاره داشت که این سیستم تنها در زمانی قادر به تشخیص می‌باشد، که خطوط الگو‌های ضربات قلمو به صورت کاملا آشکاری بر روی این آثار قابل دسترس باشد که خب این امر در برخی از نقاشی‌های بسیار قدیمی به علت فرسودگی مهیا نیست.

 

دیدگاه شما در رابطه با ورود فناوری هوش‌مصنوعی در حوزه‌های مختلف زندگی انسان چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف مظفری
دنیای مجازی، دنیا‌ی اولِ منه :)