حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۱۰ ورزش خطرناک در دنیا

از زمانی که بشر خودرا شناخت و تمدن را بنا کرد ورزش‌کردن زمانی برای شاد بودن و لذت بردن از زندگی بوده‌است چه برای بازیکنان و چه برای تماشاگران و طرفداران اما صدمات موجوددر هر ورزش که گاهی موجب مرگ می‌شود می‌تواند سایه‌ بر دنیای ورزش بیاندازد. اغلب ورزش‌ها درگیری های فیزیکی را شامل می‌شود که به هرصورت خطرآفرین است اما کدام یک خطرناک تر است؟ درادامه با ترنجی همراه باشید تا ۱۰ ورزش خطرناک و پرحادثه دنیا را بررسی کنیم.

10_ پرش از ارتفاع

اگر فکر می‌کنید که پریدن از هواپیماای که ۱۵ هزار پا ارتفاع دارد بسیار خطرناک است بهتر است تجدید نظر کنید برای بسیاری از افراد پریدن از هواپیما چالش مهمی به حساب نمی‌آید از این رو آن‌ها پریدن از روی صخره‌ها و مصنوعات بشری مانند برج‌ها را انتخاب می‌کنند اگر فکر می‌کنید پرش ازاین ارتفاع امن‌تر است سخت در اشتباه هستید چون در ارتفاع بالا زمان زیادی برای راه اندازی‌چترنجات و یا مقابله با هرگونه مشکل وجود دارد. ارتفاع در این ورزش چیزهای زیادی را شامل می‌شود مانند؛ ساختمان‌ها، پل‌ها، صخره‌ها و‌… . پرش از ارتفاع اولین بار توسط carl boenish در سال ۱۹۷۸ توسعه یافت و از آن زمان تا اکنون محبوب‌تر شده‌است.

۹_ اسب سواری

تقریبا همه‌ی ما آرزو داریم که روزی یک اسب داشته باشیم و هرروز با آن سواری کنیم، خب آرزوی زیبایی است اما آیا از اتفاقات و حوادثی که ممکن است حین اسب‌سواری رخ بدهد خبر داریم. مصدومیت‌های شدی یا حتی مرگ در تصادفات اسب سواری اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین دلیل مصدومیت در این ورزش زمین خوردن در نزدیکی اسب است چون ممکن است اسب شما را لگد کند و به بیمارستان بفرستد با این اوصاف آیا هنوز علاقه‌ای به داشتن یک اسب دارید؟

۸_ غواصی

غواصی یک ورزش زیرآبی است که در سال‌های اخیر در دنیا بسیار پرطرفدار شده‌است. این ورزش تفریحی نیازمند یک اسکوبا(وسیله‌ای برای تنفس زیر آب) است که بتوان در زیر آب اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین کند. غواصان قادرند تا زیبایی‌های بی انتها کف دریا را مشاهده کنند و به جستجو میان غار‌ها و مرجان‌ها بپردازند. خطرات این ورزش هرچند به ندرت اما بسیار شدید هستند که از آن میتوان به مسمومیت اکسیژن( بدن در عمق و فشار زیاد نیتروژن و اکسیژن بیشتری جذب می‌کند که می‌تواند خطرساز باشد و عوارضی همجون سرگیجه بیهوشی و تشنج داشته باشد) آمبولی ریوی (این خطر غواصانی را تهدید می‌کند که سریع به سطح آب می‌آیند وقتی در فشار زیاد زیر آب هستید ریه شما هوای بیشتری جذب می‌کند و بزرگتر می‌شود درحالی که بدن شما تحت فشار آب است ممکن است ریه شما بترکد و موجب مرگ شود) و… حال شما خطرات هرچقدر شدید می‌پذیرید و به دنیای بی‌رحم زیر آب غواصی ‌می‌کنید؟

۷_ فرار از گاو (bull)

جشن مشهور و محبوب سن فارمین که هرساله در ۶ جولای در پامپلونا اسپانیا برگزار می‌شود محل برگزاری این ورزش خطرناک است. اصل این کار به گاودارانی برمی‌گردد که ازین طریق گاو‌های خود را برای ذبح تا کشتارگاه انتقال می‌دادند. جوا‌ن‌ترها برای نشان دادن جرات خود در کنار این گاو‌ها شروع به دویدن می‌کنند. در طول سال‌هایی که از برگزاری این جشن می‌گذرد موسیقی، رقص و خریدوفروش به سنت‌های آن اضافه‌شده‌است. مسابقه اول با شلیک دوگلوله آغاز شده و شرکت کنندگان شروع به دویدن می‌کنند و بعد از سومین شلیک گاو‌ها آزاد می‌شوند خطرهای این ورزش غیرقابل توصیف است هرساله معمولا حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به صورت جدی مصدوم می‌شوند.

۶_ جالیکاتو (کشتی با گاو)

جالیکاتو بسیار خطرناک است به طوری که در دودهه گذشته حدود ۲۰۰ نفر کشته شدند این ورزش در یکی از ایالت های هند به نام تمیل نادو و در روز پانگال (جشن شگرگذاری) برگزار می‌شود و قوانین آن به این صورت است که مرد باید در یک زمان مشخص گاو را نگه دارد تا حرکت نکند . این کار آنقدر وحشتناک است که در بیشتر کشور‌ها ممنوع شده‌است.

۵_ گاو سواری

حتما تا الان گاو‌های موجود در شهربازی‌ها را دیده‌اید و یا شاید امتحانش کردید در این ورزش نمایشی سوارکار سعی می‌کند تاجایی که می‌تواند خود را روی گاو حفظ کند فرض کنید بر روی یک گاو یک تنی در حال تکان خوردن هستید چه حسی به شما دست می‌دهد مطمعنا حس خوبی نخواهد بود. فکر کنم دیگر نیازی به شمردن خطرهای این ورزش که از خطرناک‌ترین ورزش‌های دنیا است نباشد اما برای اطلاع ییشترین صدمات در این ورزش به شکستن گردن و سر و صورت مربوط می‌شود . در سال ۱۹۸۹ بعد ازاینکه یک کابوی بعد از پرت شدن از روی گاو قفسه سینه‌اش شکست و قلبش منفجر شد قانونی وضع شد که سوارکاران باید لباس‌های مخصوصی را حین این مسابقه به تن کنند بعد از این قانون تلفات کم شد اما هنوز خطراتی زیادی این ورزشکاران را تهدید می‌کند

۴_ ژیمناستیک

ژیمناستیک ورزشی است تشکیل شده‌ از  تعادل، قدرت، انعطاف پذیری و کنترل  اگر چه در ابتدا برای تست سربازان برای جنگ در ارتش طراحی شده بود، اکنون یک بازی المپیک است هرچند که این ورزش مورد انتقاد بسیاری است اما محبوبیت خاصی میان مردم دارد ژیمیناستیک که تصویری از زنان و مردان زیبا در کت و شلوارها را به تصویر می کشد، دارای یک چهره زشت نیز هست. بله، چهره زشت آن خطراتی مانند شکستگی ران، شکستگی های نخاعی، اسپری مچ پا، آسیب غضروف  است. جولیسا گومز قربانی یک بدترین تصادف در تاریخ ژیمناستیک شد. در ماه مه 1988 ماه قبل از بازی های المپیک در طی گرما عضلات او تضعیف شد و عضلات سرش هنگام انجام حرکات گرفت و موجب فلج گردن گردید که تا سال 1991 درگذشت.

۳_ بوکس

بوکس یک ورزش فیزیکی است که بوکسرها سعی دارند برای ازپای درآوردن حریف به سر و پهلوهای آن ضربه بزند  آمارها نشان می دهند که 90 درصد از بوکسورها طی دوره حرفه ای خود آسیب می بینند. آنها حتی می توانند به بیماری هایی مانند پارکینسون یا آلزایمر نیز در زندگی خود مبتلا شوند. اما با استفاده از ابزار محافظ مناسب، خطر حفظ صدمات می تواند به حداقل برسد.

۲_ فوتبال

فوتبال  بی‌شک محبوب ترین ورزش دنیا است اما از خطرناک‌ترین آن نیز هست مصدومیت‌ها در فوتبال تکرارپذیر است و جمعیت زیادی از بازیکنان را دربر می‌گیرد چه بسا بازیکنان بزرگی که بخاطر مصدومیت ناچار به خداحافظی از فوتبال شدند. آمارهای وحشتناکی از تعداد مصدومیت و حتی مرگ در فوتبال وجود دارد همچنین آمارها حاکی از آن است که شانس ضد و خورد در فوتبال ۵ درصد بیشتر از ورزش‌های دیگر است هر فوتبالیستی در طول زندگی حرفه ای خود در معرض خطر است اما عشق عجیب و غریب به ورزش و طرفداران عظیم فوتبال باعث ماندگاری آن‌ها شده‌است

۱_ دوچرخه‌سواری

دوچرخه از محبوب‌ترین وسایل نقلیه است هم‌چنین ورزش دوچرخه‌سواری اما این ورزش به ظاهر بی‌خطر و آرام بیشترین تلفات را بین ورزش‌های دیگر دارد بسیاری ممکن است بلافاصله به نتیجه گیری برسند که آسیب ها را می توان به دوچرخه سواری در کوهستانی نسبت داد اما عامل اصلی صدمه در دوچرخه‌سواری  وسایل نقلیه دیگر هستند بله درست فهمیدید ماشین‌هایی که همراه شما حرکت می‌کنند خطری بزرک برای سوارکاران به حساب می‌آیند این موضوع در مستند “پرمیوم راش” هر ثانیه از فیلم شما را مضطرب می‌کند و خطرات این ورزش را درک خواهید کرد از نظر بسیاری از افراد دوچرخه سواری دری به سوی بیمارستان است.

 

لیست کردن این ورزش‌ها به عنوان خطرناک‌ترین ورزش های دنیا بدان معنا نیست که هرگز آن‌ها را انجام ندهیم بلکه با رعایت ایمنی و نکات لازم می‌توان هرکاری را در امنیت کامل انجام داد

آیا شما ریسک‌های موجود در ورزش محبوب خود را قبول می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

گاو بازی از همه خطرناکتره چندتا کلیپ دیدم حالم بهم خورد

Sajad

جالبه که ورزشهایی مثل اتومبیل رانی فرمول یک که یه زمانی خیلی خطرناک بودن به لطف پیشرفت های یکی دو دهه اخیر اونقدر ایمن هستن که تو لیست خطرناکترن ها حتی جا هم ندارن.

Peiman

فکر میکنم پر هیجان ترینشون پرش از ارتفاع و خطرناک ترینشون اون دو سه تا مربوط به گاو بازی

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رضا آئینه‌وند
متولد آذر ۱۳۷۷ دانشجوی دکترای دام‌پزشکی