حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیفون تن (iPhoneX) در DXO Mark مورد سنجش قرار گرفت؛ بهترین عملکرد در عکس‌برداری

به مناسبت دهمین سالگرد تولید گوشی‌های آیفون، معرفی آیفون تن (iPhone X) برای کمپانی اپل بسیار مهم و ضروری بود، بنابراین مشخصات دوربین و عملکرد آن نیز بسیار مهم تلقی می‌شد. ایفون تن، همانند برادر کوچکترش یعنی آیفون 8 پلاس دارای یک دوربین دوگانه می‌باشد ولی نتایج عملکرد آن در چند زمینه بهبود داشته است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

سنسورهای دوربین دوگانه‌ی آیفون تن 12 مگاپیکسلی، دارای یک لنز با وضوح تصویر اپتیکال (OIS) و گشودگی دیافراگم f/1.8 می‌باشد ولی لنز دیگر این دوربین، یک لنز تله‌ای پیشرفته با گشودگی دیافراگم f/2.4 با وضوح تصویر اپتیکال (OIS) می‌باشد و دوربین جلوی این گوشی نیز نسبت به آیفون 8 پلاس از کیفیت بالاتری برخوردار است؛ از جمله استفاده از تکنولوژی جدید تشخیص چهره و بهبود امکان تشخیص عمق تصویر که باعث می‌شود حالت پرتره و قابلیت بوکه از طریق لنز دوربین جلو به وضوح قابل تشخیص باشد.

 

مشخصات کلیدی دوربین آیفون تن (iPhone X):

لنز اول دوربین 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و وضوح تصویر OIS به همراه زاویه دید گسترده

لنز دوم دوربین 12 مگاپیکسلی با امکان تله فوتو با گشودگی دیافراگم f/2.4 و وضوح تصویر OIS

قابلیت فوکوس اتوماتیک و امکان تشخیص فاز به همراه تمرکز لمسی

فلاش چهارگانه‌ی واقعی با حالت همگام سازی آهسته

قابلیت پرتره با امکان شفاف‌سازی پس زمینه

ضبط ویدئو 4K با سرعت 60 فریم برثانیه

دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، تشخیص چهره و حالت عمودی

خلاصه‌ی تست‌های انجام گرفته

با امتیاز عکس 101، آیفون تن کمپانی اپل بهترین نتیجه را تاکنون نسبت به هوآوی میت 10 پرو و گلکسی نوت 8 به ثبت رسانده است. در مقایسه با آیفون 8 پلاس، این گوشی به طور قابل توجهی در زوم بهبود نشان داده است و همچنین از لحاظ عکسبرداری در نور زیاد، واقعی بودن رنگ‌ها، بافت، نویز و ثبت تصاویر هنری عملکرد بهتری از خود نشان داده است. سایر نقاط قوت این دوربین این گوشی هوشمند در حالت عکسبرداری ثابت شامل نوردهی بسیار خوب، ثبت تصاویر HDR، رندرهای رنگ دقیق، نمایش جزئیات خوب با میزان نویز کم و همچنین قابلیت بوکه‌ی تصویر که در حالت پرتره طبیعی‌تر به نظر می‌رسد، می‌باشد.

در فیلمبرداری، قدرت آیفون تن کاهش نیافته و توانسته است امتیاز 89 را در این زمینه کسب نماید. باتوجه به توانایی‌های کلیدی دوربین این گوشی، قرارگرفتن در معرض نور با قدرت تطبیق سریع در هنگام تغییر نور، رندر دقیق رنگ و همچنین فوکوس اتوماتیک سریع و دقیق و تثبیت کننده‌ی ویدئوی موثر امتیازی تقریبا مشابه با آیفون 8 پلاس دریافت کرده‌ است. امتیاز کلی آیفون تن 97 می‌باشد که با گوشی هوشمند هوآوی میت 10 در یک جایگاه مشترک قرار گرفته است (درست در پشت گوگل پیکسل 2 با امتیاز 98) و رده‌ی دوم را به خود اختصاص داده است.

عکسبرداری در نور زیاد

آیفون تن با قدرت فوکوس بسیار عالی و کنتراست تصویر بسیار بالا در هر دو حالت نور زیاد و عکسبرداری در سایه، عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته است. آسمان در بسیاری از صحنه‌های آزمایشی در فضای باز تاثیرگذار بود و همچنین در زمان غروب خورشید جزئیات و رنگ‌های به نمایش درآمده در تصاویر بسیار برجسته ارزیابی شده است و همچنین یکی از نقاط قوت تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی نمایش جزئیات ابرها در هوای ابری می‌باشد.

تعادل رنگ سفید در فضای باز به طورکلی دقیق و قابل تکرار به همراه رندرهای رنگ اشباع و دلپذیر با بافت بسیار عالی ارزیابی شده است و اگر کمی به تصاویر دقت کنید، می‌توانید جزئیات به طور کاملا دقیق مشاهده نمایید؛ اگرچه به طورکلی نویز تصاویر به خوبی کنترل شده است ولی نویز کرومی با فرکانس کم در زمینه‌های رنگی قابل مشاهده می‌باشد.

عکسبرداری در نورکم با فلاش

قرارگیری در شرایط نوری مختلف به طورکلی دقیق صورت پذیرفته است و مشاهده شد که آیفون تن در زمان عکسبرداری در نور زیاد به خوبی عمل کرده و کاهش نوردهی مشاهده نشد. تعادل رنگ سفید در محیط بسته نیز دقیق ارزیابی شده و نتایج نسبتا خنثی در قرارگیری مقابل روشنایی تنگستن و فلوئورسنت بدست آمده است. رنگ تصاویر همچنان شفاف و درخشان می‌باشد، اگر چه در نورکم رنگ‌ها کمی اشباع شده به نظر می‌رسد ولی قابل قبول می‌باشد.

استفاده از فلاش دوربین آیفون تن، تصاویری با جزئیات خوب و نویز کم همراه با تعادل در رنگ سفید خنثی ارائه داد. با این حال، نتایج عکسبرداری با فلاش دوربین این گوشی در نور بسیار کم به اندازه‌ی عکسبرداری در نور زیاد چشمگیر نیستند و گاهی اوقات نیز نویز زیادی مشاهده می‌شود. اثر قرمزی چشم در حالت پرتره نیز اغلب اوقات قابل مشاهده می‌باشد.

زوم و بوکه

سخت افزار آیفون تن در لنز تامین کننده‌ی قابلیت تله فوتو با گشودگی دیافراگم بیشتر و وضوح تصویر اپتیکال (OIS)، عکس‌هایی بهتر و واضح‌تر در حالت‌های زوم و پرتره (به ویزه در فضای بسته) ارائه می‌دهد و نشان دهنده‌ی این موضوع می‌باشد که نسبت به آیفون 8 پلاس ارتقا یافته است. نشان دادن جزئیات نیز به خوبی بهبود یافته و میزان نویز بسیار کمی در تصاویر قابل مشاهده می‌باشد؛ اگرچه برخی از نویزهای ساختاری در محدوده‌های یکنواخت قابل مشاهده می‌باشد.

Apple iPhone X – 2x zoom

Apple iPhone 8 Plus – 2x zoom

شبیه سازی بوکه در حالت پرتره یک تاثیر مثال زدنی، طبیعی و فوق العاده دلپذیر را ایجاد می‌نماید و یک تصویر واقع گرایانه در یک طیف دایره‌ای شکل و شبیه به رندر نوری ایجاد می‌نماید. برخی از مصنوعات که در اطراف لبه‌های پرتره قابل مشاهده هستند، نقص‌هایی را در تشخیص عمق سبب می‌شوند و به همین دلیل است که بخشی از پرتره کمی تار به نظر می‌رسد، اگرچه باید به این نکته توجه کرد که هنوز پس زمینه‌ی تصویر مبهم می‌باشد. به طورکلی قابلیت بوکه بسیار خوب و با رنگ‌بندی بسیار عالی و جزئیات دقیق ارزیابی می‌شود.

Apple iPhone X – bokeh simulation in Portrait mode.

Apple iPhone 8 Plus – bokeh simulation in Portrait mode.

فیلمبرداری

فیلمبرداری 4K با سرعت حداکثر 60 فریم بر ثانیه در آیفون تن برای کاربرانی که علاقه‌ی زیادی به فیلمبرداری دارند، فوق العاده می‌باشد. فیلمبرداری با دوربین دوگانه‌ی آیفون تن در فضای باز و در معرض نور زیاد با حفظ جزئیات دقیق در سایه‌ها بسیار خوب ارزیابی شد و ویدئوهای برجسته‌ای را در این موقعیت‌ها مشاهده نمودیم. در نور بسیارکم اندکی تشخیص محیط مشکل به نظر می‌رسید اما در هنگام تغییر همگرایی نور، ویدئوهایی با کیفیت قابل قبول مشاهده شد. سطح جزئیات ویدئوها در هردو کلیپی که در فضای باز و فضای بسته فیلمبرداری شده بود خوب ارزیابی شد ولی میزان نویز در شرایط نورکم قابل توجه بود.

فوکوس اتوماتیک بسیار سریع و دقیق می‌باشد و همچنین قابلیت ردیابی اجسام نیز به خوبی عمل می‌کند اما در فیلمبرداری به هنگام حرکت ارتعاشاتی در کلیپ ضبط شده مشاهده می‌شود.

جزئیات امتیازات تصاویر توضیح داده شده

آیفون تن کمپانی اپل در مجموع امتیاز عکسبرداری 101 را در تست‌هایی که در شرایط نوری مختلف انجام شدند، توانست دریافت کند. اکنون قصد داریم در این بخش، نگاه دقیق‌تری به ریز نمرات کیفیت تصاویر بیندازیم.

 

قرار گرفتن در معرض نور و کنتراست تصاویر (90)

این گوشی امتیاز بسیار خوبی از لحاظ قرارگیری در معرض نور به هنگام عکسبرداری در فضای باز و نور زیاد دریافت کرده است. ثبت تصاویر HDR با آیفون تن در مقایسه با گوگل پیکسل 2 و گلکسی نوت 8 سامسونگ، نتیجه‌ی بسیار چشمگیری را ارائه کرده است.

عکسبرداری از آسمان و محیط باز توسط آیفون تن بسیار عالی ارزیابی شد. رندر چهره دارای تن‌ رنگ بسیار عالی و نویز کمتر نسبت به گوگل پیکسل 2 و گلکسی نوت 8 سامسونگ می‌باشد

کمترین میزان رضایت در عکسبرداری پرتره در فضای بسته بود و این نارضایتی در زمینه‌ی کاهش کیفیت رنگ پنجره و چهره‌ی سوژه حاصل شد.

آیفون تن در مقایسه با کسب امتیاز 91 در فضای بسته و امتیاز 108 در فضای باز، در نور کم امتیاز 66 را دریافت کرد و بسیار ضعیف ارزیابی شد.

رنگ (79)

در زمینه‌ی رنگ امتیاز بسیار خوبی با توجه به ثبت تصاویر مختلف در تمامی شرایط کسب کرده است و به ویژه در فضای باز عملکرد بسیار فوق العاده‌ای را از خود نشان داد. آیفون تن در مقایسه با گوگل پیکسل 2 و گلکسی نوت 8 میزان اشباع رنگ قرمز تصویر بسیار کمتر بود، هرچند که این رنگ در نورکم به دلیل کمبود میزان نوردهی قابل توجه می‌باشد. در سایه نیز میزان رنگ قرمز بسیار کنترل شده است و این موضوعی است که به ندرت در تصاویر ثبت شده توسط سایر گوشی‌ها مشاهده می‌کنیم.

فوکوس اتوماتیک (78)

به طورکلی سیستم فوکوس اتوماتیک آیفون تن در تشخیص فازها بسیار دقیق، در تمام شرایط نوری و حتی در زمان فیلمبرداری به خوبی عمل می‌کند. به هنگام عکسبرداری از اجسام در حال حرکت نیز تصاویر بسیار با کیفیتی ثبت شده است. در برخی از موارد به هنگام عکسبرداری تقریبا به میزان 600 میلی ثانیه تاخیر در انجام فوکوس اتوماتیک مشاهده شد ولی به طور کلی عملکرد فوکوس اتوماتیک این گوشی خوب ارزیابی شده و می‌توانید با اطمینان کامل در هنگام ثبت تصاویر خود از آن استفاده نمایید.

بافت (65)

در این زمینه، آیفون تن با ثبت جزئیات خوب در صحنه‌های ایستا در فضای باز و ثبت نتایج قابل قبول در نورکم امتیاز خوبی را دریافت کرده است. با این حال عکسبرداری از اجسام در حال حرکت و ثبت جزئیات دقیق کمی چالش برانگیز می‌باشد، اگرچه فراموش نکنید که در شرایط نوری متعادل، میزان بافت عکس بسیار خوب می‌باشد و تنها ممکن است در حال حرکت و در نور کم تصاویر تار شوند.

در تصاویر دستی که توسط کارشناسان DXOMark ثبت شده است، می‌توانید جزئیات بسیار خوبی را در شرایط نوری مختلف (فضای باز و فضای بسته) مشاهده نمایید. برای همگان واضح است که در شرایط نورکم بخش زیادی از جزئیات از بین می‌رود و به طور کلی این موضوع در تمامی گوشی‌های هوشمند مشاهده شده است ولی اگر بخواهید تصاویر را به طور کلی در مقیاس بزرگ نمایش دهید، قابل قبول خواهند بود.

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌نمایید، آیفون تن جزئیات دقیق‌تری را نسبت به گلکسی نوت 8 به نمایش می‌گذارد ولی نسبت به گوگل پیکسل 2 کمی ضعیف‌تر می‌باشد.

نویز (69)

در نور زیاد و در تصاویری که در فضای باز گرفته شده است، نویز بسیار کمی در این گوشی مشاهده شده است، به جز برخی از نویزهای رنگی با فرکانس پایین که تصاویر در محیط‌هایی با نورکم ثبت شده است. در سایه نویزهای بسیار کمی مشاهده می‌شود ولی به طورکلی تصاویر قابل قبولی ثبت شده است.

آیفون تن در مقایسه با رقبای خود یعنی گوگل پیکسل 2 و گلکسی نوت 8 در زمینه‌ی نویز شباهت زیادی به گوگل پیکسل 2 در شرایط نوری زیاد دارد اما در نورکم نمی‌تواند عملکردی به خوبی گلکسی نوت 8 داشته باشد.

فلش (85)

خروجی تصاویر ثبت شده توسط فلاش دوربین آیفون تن تنها در میانه‌ی تصاویر قابل مشاهده می‌باشد و فضای اطراف آن، یعنی گوشه‌های تصاویر تاریک می‌باشد و این موضوع در گلکسی نوت 8 سامسونگ بسیار کمتر می‌باشد. در هر دو صحنه‌ی مشابه که توسط دو گوشی گرفته شده است آیفون تن تعادل در رنگ سفید را خنثی نشان می‌دهد و در توالی تصاویر ثبت شده نیز این موضوع مشاهده شده است.

با این حال، با توجه به شرایط نوری کم، تصاویری که توسط دوربین آیفون تن با فلاش گرفته شده است، کیفیت تصویر نسبت به گلکسی نوت 8 بسیار کمتر می‌باشد و اثر قرمزی چشم بسیار قابل توجه می‌باشد اما حفظ جزئیات و میزان نویز، خوب ارزیابی شده است.

زوم (58)

بهبود لنز تله فوتو آیفون تن، از جمله در بخش گشودگی دیافراگم f/2.1 با کیفیت تصویر اپتیکال باعث شده است که امتیاز بالاتری نسبت به گلکسی نوت 8 دریافت نماید. با استفاده از زوم دو برابری جزئیات تصویر به طور دقیق قابل مشاهده است و اگرچه در نور شدید تصاویر ثبت شده با زوم قابل قبول می‌باشد ولی آنقدرها هم خوب ارزیابی نمی‌شود. تصاویری که با زوم چهار برابری گرفته شده‌اند نیز بسیار خوب ارزیابی شده ولی تصاویر ثبت شده با زوم 8 برابری تنها قابل قبول ارزیابی شده‌اند. همچنان در شرایط نوری کم، استفاده از زوم چالش برانگیز می‌باشد.

در مقایسه با سایر رقبا، پیشرفت‌های آیفون تن نسبت به آیفون 8 پلاس کاملا قابل مشاهده می‌باشد اما همچنان گلکسی نوت 8 در میزان کیفیت تصاویر به هنگام بزرگنمایی، از لحاظ کیفیت تصاویر امتیاز بیشتری نسبت به آیفون تن دارد.

بوکه (55)

لنزهای پرقدرت و پیشرفته‌ی آیفون تن، به کاربران این اطمینان را می‌دهند که می توانند در شرایط مختلف و فضاهای باز و بسته تصاویری با کیفیت خوب ثبت نمایند. الگوریتم شبیه سازی بوکه که در حالت Portrait اعمال شده است نیز یکی از ویژگی‌هایی است که به خوبی شاهد آن هستیم. ایجاد یک تصویر عمیق، تصاویری با بوکه‌ی بسیار خوب یکی از نکات برجسته‌ی این گوشی هوشمند اپل می‌باشد.

تار شدن پس زمینه به همان میزانی که در گلکشی نوت 8 مشاهده شده است، در آیفون تن مشاهده نمی‌شود و به همان میزان قوی نمی‌باشد ولی به نظر می‌رسد تصاویری که توسط آیفون تن ثبت شده است، طبیعی‌تر است. بسیاری از نقاط ضعف دوربین‌های گوشی‌های آیفون در آیفون تن برطرف شده است اما برخی از ضعف‌ها وجود دارد که در اکثر دستگاه‌ها مشاهده و تاکنون برطرف نشده است و آیفون تن نیز از این قانون مستثنا نمی‌باشد. به طورکلی در تصاویری که در مقیاس کوچک ثبت می‌شوند، نقاط ضعف آیفون تن آنقدرها هم قابل توجه نیست.

نتیجه گیری: پرچمدار کمپانی اپل عملکرد خوبی در زمینه‌ی عکسبرداری و طراحی لنزهای دوربین دارد

با تمام جزئیات و تحلیل‌هایی که برایتان شرح دادیم، تمامی امتیازات محاسبه شده و این نتایج تایید شده می‌باشند و به طور کلی گوشی آیفون تن کمپانی اپل با ارائه‌ی تصاویر برجسته برای کاربرانی که علاقه‌ی بسیار زیادی به عکاسی دارند، بسیار خوب ارزیابی می‌شود. کسب امتیاز 101 در عکسبرداری استثنایی می‌باشد. کسب امتیاز کلی 97 در پایگاه داده‌ی DXO Mark نشان دهنده‌ی کیفیت کلی بالای این گوشی هوشمند است.

اکنون دیدگاه شما در خصوص کیفیت تصاویر پرچمدار کمپانی اپل چه می‌باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
16 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sajjad

تیتر !

Yas

قيمتش خيلى بالاس برا ما ايرانيها خيلى ….
اصلا ارزش خريد نداره بخدا
وقتى ميتونى با حدود ٣٦٠٠ هم آيفون٨پلاس هم نوت٨ خريد …

Peiman

موافقم به شدت

Rog1

این چند مورد اخر فقط تعریف از نوت 8 بود تا بررسی!!!
راستی ترنجی جان گی قصد دارین بررسی دوربین میت 10 رو ترجمه کنین؟

Morimf

با این قیمت تو ایران بیشتر از اینا هم ازش انتظار میره

ahmad

حرفی برا گفتن نذاشته

Peiman

برام سوال چرا خبر پدیده هانجی صفحه نمایش آیفون تن رو پوشش نمیدید؟؟؟؟

Rog_Pc_Gamer

برای منم سواله چرا؟ تازشم بررسی کامل دوربین میت 10 رو توسط dxo رو هم اصلا ترجمش رو قرار ندادن!
واقعا از نویسندگان و تیم زحمت کش ترنجی خواهش میکنم در مورد این دو مورد بالا تصمیمتون رو به ما بگید واقعا ازتون ممنون میشیم

عارف کمانی

در مورد ترجمه میت ۱۰ در دگزمارک هم چشم
انشالله فردا منتشرش میکنیم

Rog_Pc_Gamer

یه دنیا ممنون بابت اطلاع رسانیتون

عارف کمانی

پوشش میدیم
دوستان نویسنده یکم مشغول کار و دانشگاه هستن
خود بنده هم همینطور.
اکثر ترنج نویسان که شما مطالبشون رو می‌خونید درگیر روزمرگی هستن و در اوقات فراغت مینویسن

mahziyar

بهتر نیست چند نویسنده جذب کنید؟ تا امار خبری سایت بره بالاتر

ahmad

احساس میکنم کمبود بودجه دارن

Sajad

واقعا عالی عمل کرده. فقط الگوریتم کاهش نویز نوت ۸ خیلی جالبه. با اختلاف بهتر همه گوشیا نویز رو حذف میکنه! خصوصا در نور کم.

mahziyar

کیفیتش عالی هست اما این قدرتش تا اومدن گوشی های 2018 هست چون اونا هم حرفای زیادی احتمالا برای گفتن دارن

mTAAHAAm

والا من عکس های مقایسه ای این گوشی و u11+ را دیدم خیلی جاها عکس های 10 به زردی می زد، شاید دستکاری شده بودن ولی چیزی که من دیدم نزدیک بودن دو گوشی به هم بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h