حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بیماری‌های کبدی تحت تاثیر داروهای معده هستند

نوشته

6 سال قبل | 3 دیدگاه | پزشکی و سلامت، ترنجی

محققان دریافتند، پمپ پروتئین‌های مهارکننده که توسط داروهای کاهش اسید معده تحت تاثیر قرار می‌گیرند باعث افزایش رشد باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های مزمن کبدی می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

پمپ‌های مهارکننده پروتئین‌ها (PPIs) داروهایی هستند که در مصرف طولانی مدت، اسید معده را کاهش می‌دهند. PPI ها اغلب برای درمان بیماری رفلکس معده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رفلکس معده، اسید معده همراه با محتویات معده به مری بازگشته و احساس سوزش ناخوشایند ایجاد می‌کند. مطالعات جدید نشان داد نسخه‌های PPI در ایالات متحده در حال افزایش است، این امر با رویدادهای ناخواسته مرتبط می‌باشد. یکی دیگر از مقالات اخیر، PPI را با خطر افزایش مرگ و میر مرتبط می‌داند. در حال حاضر تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی سن دیگو در لاجولا نشان می‌دهد PPI ها، نقش مهمی در توسعه بیماری‌های کبدی نیز دارند.

دکتر برند اسکانبل، محقق و نویسنده این تحقیقات بیان کرد: بدن از اسید معده به عنوان یک سد دفاعی و برای از بین بردن میکروب‌هایی که از سد حفاظتی پوست عبور می‌کنند، استفاده می‌کند. مصرف داروهایی که باعث کاهش اسیدیته معده می‌شوند، میکروب‌های مفید سیستم گوارشی را نیز تحت تاثیر قرار داده و مکانیزم عملکرد آن‌ها و ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهند. تحقیقات ما نشان داد، عدم وجود اسید معده باعث رشد باکتری‌های آنتروکوک در روده و انتقال آن به کبد می‌شود که این امر موجب التهاب شده و بیماری مزمن کبدی را بدتر می‌کند. نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

بیماری‌های کبدی تحت تاثیر داروهای معده هستند

آیا PPIها عملکرد آنتروبیک روده را کاهش می‌دهند؟

این گروه اثر سرکوب‌کننده‌های اسید معده را در تشدید از بیماری‌های مزمن کبدی – بیماری کبدی ناشی از الکل، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)  و استاتو هپاتیت غیر الکل (NASH)  را در  موش‌های آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دادند. در هر مدل، با در نظر گرفتن ژنتیک موش‌ها، دوزهای مختلفی از امپرازول PPI برای کاهش تولید اسید معده به آن‌ها داده شد. سپس نمونه‌های مدفوع همه گروه‌ها برای بررسی چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن میکروبیوم روده، جمع آوری شد.

نتایج نشان داد، در موش‌هایی که PPI دریافت کرده بودند، باکتری‌های انتروکوکوس فکالیس که با التهاب کبد ارتباط مستقیم دارند، فراوان‌ترند. بنابراین این موش‌ها بیشتر در معرض علائم بیماری کبدی ناشی از الکل، NAFLD و NASH قرار داشتند. این امر باعث چرب شدن کبد و ایجاد التهاب نیز می‌شود.

بیماری‌های کبدی تحت تاثیر داروهای معده هستند

اثرات PPI و آنتروبیک روده

محققان طی یک مطالعه قصد داشتند اثرات PPI در انسان را از طریق آزمایش نمونه‌های مدفوع افرادی که دچار با سوء مصرف مزمن داروی معده و مشکلات کبدی بودند، بررسی کنند. محققان 4830 نفر را مورد بررسی قرار دادند، 1024 نفر آن‌ها در حال حاضر PPI را مصرف می‌کردند، 745 نفر از این افراد قبلا از سرکوب کننده‌های اسید معده استفاده کرده و 3061 نفر هرگز از PPI مصرف نکرده بودند. در همه این گروه‌ها، میزان باکتری انتروکوک در نمونه‌های مدفوع بررسی شد.

تحقیقات نشان داد افراد الکلی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند و در کنار آن PPI مصرف می‌کنند، 20 درصد افزایش التهاب داشته و افرادی که مصرف دارو را متوقف کرده‌اند 16 درصد بیشتر نسبت به سایرین دچار اختلالات کبدی می‌شوند. افرادی که هرگز از PPI استفاده نکردند، در خطر ابتلای کمتر از  12.4 درصد به بیماری‌های کبدی قرار دارند.

یافته‌های ما نشان می‌دهد افزایش استفاده از داروهای سرکوب‌کننده معده موجب افزایش شیوع بیماری مزمن کبدی گردیده است.

نتایج به ارتباط بین مصرف PPI و خطر ابتلا یا بدتر شدن بیماری مزمن کبدی اشاره می‌کند، اما تیم تحقیقاتی اعلام کرد، در حال حاضر عوامل دخیل بسیاری ناشناخته بوده و موارد زیادی ممکن است در ایجاد این مشکلات نقش داشته باشند.

دکتر شنابل و همکارانش بیان کردند در آینده، باید یک غربالگری بالینی کنترل شده برای تایید رابطه استفاده از PPI و خطر بیماری کبد انجام شود. پزشکان باید اثرات PPIها را در نظر بگیرند. دکتر شنابل معتقد است، بسیاری از پزشکان با این‌که گزینه‌های دیگری برای درمان وجود دارد، باز هم تمایل به تجویز داروهای ضد اسید معده دارند.

با اینکه چاقی و مصرف الکل در فردی که دچار رفلاکس اسید معده است وی را محبور به مصرف داروی ضد اسیدی (سرکوبگر اسید اسکوربیک) می‌کند، اما بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبد، نسبت به داروهای سرکوب کننده اسید معده واکنش خوبی نشان نمی‌دهند و دچار التهاب کبدی می‌شوند.

ما معتقدیم پزشکان نباید از داروهای سرکوب کننده اسید معده استفاده کنند، مگر اینکه شرایط بیمار بسیار حاد بوده و راه دیگری برای درمان وجود نداشته باشد.

محققان امیدوارند که یافته‌های فعلی آن‌ها، در تحقیقات آینده تایید شود، چرا که ممکن است در نهایت راهی برای درمان موثرترو هدفمند بیماری‌های مزمن کبدی پیدا کنند. دکتر شنابل اینگونه گفت: ممکن است روزی بتوانیم میکروبیوم روده به ویژه آنتروکوکوس را تغییر داده و از آن برای درمان بیماری‌های کبدی مرتبط با الکل که تحت تاثیر کاهش اسید معده هستند، استفاده کنیم.

 

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Big S

خب کسی ک مشکل معده داره قرصشو نخوره چیکار کنه پس!!

Peiman

تو متن اشاره شده در صورتی که مشکل حاد باشه باید استفاده بشه . وگرنه از اونور کبد اسیب میبینه که عضو خیلی مهمیه

Mortazavi

ممنون بابت پست خوبتون

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h