حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مزایای بهداشتی کامبوچا

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت، تناسب اندام

کامبوچا یک نوشیدنی شیرین گازدار است که از تخمیر چای و شکر تولید می‌شود. این نوشیدنی مزایای فراوانی از جمله بهبود عملکرد روده و کبد دارد. در این مقاله هشت فایده مهم کامبوچا را بررسی می‌کنیم. با ترنجی همراه باشید.

کامبوچا چیست؟

برای تولید کامبوچا، چای شیرین سبز یا سیاه، همراه با کلنی سمیبیکتی از باکتری‌ها و مخمرها، که به اختصار SCOBY نامیده می‌شود، در یک محیط قرار می‌گیرند. در طول فرآیند تخمیر، مخمر موجود در SCOBY قند را در چای تجزیه کرده و باکتری‌های پروبیوتیک را آزاد می‌سازد. عمل تخمیر با تولید گاز همراه بوده و باعث ایجاد یک نوشیدنی گازدار و خوشمزه می‌شود.

مزایای بهداشتی کامبوچا

مزایای کامبوچا

فوائد و منافع زیادی برای کامبوچا بیان شده است اما مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

1) سلامت روده

براساس مطالعات انجام شده در سال 2014 مشخص شد، طی روند تخمیر، کامبوچا سرشاز از پروبیوتیک می‌شود. عملکرد باکتری‌های پروبیوتیک مشابه باکتری‌های سالم روده است. با افزایش پروبیوتیک سلامت عمومی روده بهبود می‌یابد. باکتری پروبیوتیک برای درمان اسهال مفید بوده و برخی تحقیقات نشان می‌دهد که به کاهش سندرم روده تحریک پذیر (IBS)  نیز کمک می‌کند. در حال حاضر تحقیقات بیشتری درباره تاثیرات پروبیوتیک بر سلامتی روده انجام می‌شود.

اما ارتباط این باکتری‌ها و عملکرد روده نشان دهنده‌ی اثرات مثبت باکتری‌ها است. باکتری‌های مفید روده در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند پس اگر پروبیوتیک‌های موجود در کامبوچا سلامت روده را بهبود بخشند، در نتیجه به صورت غیر مستقیم, سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند.

2) کاهش خطر ابتلا به سرطان

شواهدی از تاثیرات نوشیدن کامبوچا بر کاهش خطر سرطان وجود دارد. مطالعه‌ی انجام شده در سال 2008 نشان داد کامبوچا از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. تحقیقات بیشتری در سال 2013 نشان داد که کامبوچا بر شرایط بقای سلول‌های سرطانی تاثیر گذاشته و رشد آن‌ها را کاهش می‌دهد. هر دو مطالعه نقش و تاثیر کامبوچا در درمان و جلوگیری از سرطان را تایید می‌کنند. البته باید گفت این نتایج آزمایشات انجام شده در محیط آزمایشگاهی بوده و تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا خطر ابتلا به سرطان در افرادی که کامبوچا می‌نوشند کمتر از سایر افراد است یا نه!

3) کاهش خطر عفونت

اسید استیک، اسیدی است که در هنگام تخمیر سرکه تولید می‌شود و در کمبوچا نیز یافت می‌گردد. یک مطالعه انجام شده در سال 2000 نشان داد که کامبوچا قادر به کشتن میکروب‌ها بوده و با طیف وسیعی از باکتری‌ها مبارزه می‌کند. این امر نشان می‌دهد با نوشیدن کامبوچا پیش از ایجاد عفونت‌های سنگین، می‌توان باکتری را از بین برد.

4) درمان افسردگی

یافته‌ها به ارتباط بین پروبیوتیک‌ها و افسردگی اشاره داشته و نشان می‌دهند که نوشیدن کامبوچا غنی از پروبیوتیک به ارتقای سلامت روانی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده در سال 2017 تأییدی بر ارتباط کامبوچا و افسردگی بود. بررسی‌ها نشان دادند پروبیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های روحی موثرند اما تحقیقات بیشتری برای اثبات چگونگی اثر آن‌ها نیاز است.

مزایای بهداشتی کامبوچا

5) کنترل دیابت نوع دو

این نوشیدنی در کنترل دیابت نوع دو نیز دخیل است. در سال 2012 دانشمندان اعلام کردند کامبوچا با کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاربرد دارد. محققان در حال انجام آزمایشات پیشرفته برای استفاده از این نوشیدنی به عنوان داروی دیابت هستند.

6) کبد

آنتی اکسیدان‌های موجود در کامبوچا به تخریب سلول‌های مهاجم در بدن کمک می‌کند. برخی از مطالعات که در سال 2011 انجام شده است، بیان می‌کند که غلظت بالای آنتی اکسیدان موجود در کامبوچا باعث کاهش سموم در کبد می‌شود. این امر نشان می‌دهد کامبوچا می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت و کاهش التهاب کبدی داشته باشد. این مطالعه روی موش‌ها نتیجه کاملا مثبتی داشته است.

7) کاهش وزن

اگر در تهیه کامبوچا از چای سبز استفاده شود می‌توان از آن به عنوان دارویی برای لاغری استفاده کرد. در سال 2008 مشخص شد افراد چاقی که چای سبز را در رژیم روزانه خود قرار داده‌اند بیشتر از سایر افراد وزن از دست می‌دهند. وقتی این نوشیدنی مفید را با چای سبز درست کنید علاوه بر سایر فواید معجونی برای رفع مشکل چاقی نیز چاره‌ای اندیشیده‌اید.

8) بیماری‌های قلبی

افزایش کلسترول در خون باعث ایجاد انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. محققان طی تحقیقاتی در سال‌های 2012 تا 2015 به ارتباط کامبوچا و کاهش میزان کلسترول و تاثیرات مثبت آن‌ها در کاهش بیماری‌های قلبی پی بردند. میزان کلسترول و بیماری قلبی تحت تأثیر رژیم غذایی، ورزش، وزن، عادات شیوه زندگی و التهاب قرار دارند. با این حال، تحقیقات ذکر شده در اینجا نشان می‌دهد نوشیدن کامبوچا به کاهش خطر بیماری‌های قلبی نیز کمک می‌کند.

باید توجه داشته باشید که این مطالعات روی موش صحرایی انجام شده و برای اثبات این که کامبوچا خطر ابتلا به بیماری قلبی را در انسان کاهش می‌دهد، تحقیقات بیشتری نیازاست. کامبوچا دارای مزایای سلامتی بسیاری می‌باشد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید، تحقیق در این باره هنوز ادامه داشته اما برخی نتایج هنوز درباره انسان‌ها تأیید نشده و دانشمندان مطالعات گسترده‌ای درباره اثرات آن روی افراد انجام می‌دهند.

 

دیدگاه شما درباره‌ی این نوشیدنی مفید چیست؟ آیا تاکنون نام آن را شنیده بودید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h