حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پسوریازیس و درمان آن

نوشته

6 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت، ترنجی

پسوریازیس پوستی، یک اختلال سیستم ایمنی است که سبب پوسته پوسته شدن، خارش و ایجاد بثورات و ضایعات دردناک روی پوست سر می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس گروهی از بیماری‌های خودایمنی است که روی پوست تاثیر می‌گذارد. بیماری‌های خود ایمنی با تحریک سیستم ایمنی بدن، باعث پاسخ بیش از حد آن به عوامل خارجی یا داخلی می‌شود. در مورد پسوریازیس، فعالیت بیش از حد باعث می‌شود سلول‌های پوست سریعتر از حد طبیعی رشد کنند و بثورات و ضایعات پوستی ایجاد کنند. ظاهر ضایعات بستگی به نوع پسوریازیس دارد. با این حال، تنها نوع پسوریازیس که روی پوست سر تاثیر می‌گذارد، پسوریازیس پلاک است.

شدت علائم مختلف بوده و ممکن است در برخی به صورت خیلی شدید بروز کند در حالی که عده‌ای دیگر دچار علائم سطحی و خفیف شوند. اما اگر علائم جدی درمان نشوند در نهایت منجر به طاسی می‌گردد. شایعترین علائم پسوریازیس پوستی عبارتند از: پوسته پوسته شدن پوست سر، که می‌تواند منجر به نازکی تارهای مو، خشکی بیش از حد، شوره زیاد در بیشتر قسمت‌های سر شود.

پلاک پسوریازیس در قسمت‌های دیگر بدن: پلاک‌ها می‌توانند از پوست سر گسترش پیدا کرده و به صورت یا گردن نیز انتقال یابند. حتی در برخی موارد در بخش‌های دور از سر نیز مشاهده شده است.

تغییرات مو: در موارد شدیدتر، ریزش مو، تغییر در بافت مو یا حتی رشد موی زائد نیز دیده شده است.

پسوریازیس و درمان آن

تفاوت پسوریازیس پوست سر با سایر انواع آن

پسوریازیس پوست سر از دیگر انواع پسوریازیس متمایز نیست. در واقع، حداقل نیمی از افراد پلاک‌های پسوریازیس را روی پوست خود دارند.

علت ایجاد پسوریازس چیست؟

در اکثر افراد، آلرژن‌ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود اما در برخی این تحریک بیش از حد شده و پسوریازیس ایجاد می‌شود، البته گیرنده‌ها از فردی نسبت به فردی دیگر متفاوت بوده اما عمده‌ترین عوامل موثر عبارتنداز: استرس، جراحات و آسیب‌های پوستی، آفتاب سوختگی، برخی از داروها و عفونت. در عده‌ای از افراد پس از خوردن غذاهای خاصی که به آن‌ها حساسیت دارند، پسوریازیس شدت یافته و علائم آن شدیدتر می‌شود. اما دلیلی علمی مبتنی بر اینکه آلرژی غذایی باعث ایجاد پسوریازیس می‌گردد، وجود ندارد.

با این حال، فقط این محرک‌ها به تنهایی باعث ایجاد نمی‌شوند. افراد بدون ریسک فاکتورهای ژنتیکی، حتی در صورت عفونت یا آسیب دیدن پوست دچار پسوریازیس نمی‌شوند. انواع مختلفی از درمان‌های خانگی و شامپوها برای کاهش درد و خارش مفید بوده و روند بهبودی را تسریع بخشیده و ریزش مو را کاهش می‌دهند.

نکات کلیدی پسوریازیس

در پسوریازیس، سلول‌های پوستی سریع و غیر عادی رشد کرده و باعث ایجاد ضایعات ناخوشایند و پوسته پوسته شدن بدت می‌شود. عفونت‌های باکتریایی یا مخمر و قارچ، پسوریازیس را بدتر می‌کند. درمان‌های خانگی، به ویژه در پسوریازیس شدید، نباید جایگزین درمان‌ها و مراقبت‌های استاندارد پزشکی شوند. اگرچه پسوریازیس، پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما مشکل اصلی در زیر پوست قرار دارد.

شامپوی مناسب برای پسوریازیس

درمان پسوریازیس مستلزم خریدن شامپوهای تجاری از فروشگاه ها و داروخانه‌ها نمی‌باشد، بلکه می‌توانید خودتان در خانه با هزینه کم شامپو بسازید. می‌توانید موادی مانند سرکه سیب، آب سیب، روغن درخت چای را به شامپوهای معمولی خود اضافه کرده سپس بدن و پوست خود را با آن‌ها بشورید. بهترین مواد برای درمان پسوریازیس عبارتنداز :

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک دارویی است که به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. همچنین به حذف پسوریازیس کمک کرده و خوب شدن جای آن را سریع‌تر می‌کند. محلول‌هایی با درصد بالای اسید سالیسیلیک اثر قوی‌تری دارند. اما درمان باید با محلول‌های ضعیف‌تر شروع شود و به تدریج به دلیل عادت کردن پوست، دوز محلول افزایش داده شود.

سایر اسیدها

بعضی اسیدهای دیگر، از جمله اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک، به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند. اسید سالیسیلیک، در غلظت های بالا، پوست را تحریک می‌کنند. درمان را به آرامی شروع کنید، پس از گذر زمان غلظت محلول‌ها را قوی‌تر نمایید.

کتوکونازول

کتوکونازول داروی ضد قارچی بسیار موثری است که برای رفع پوسته پوسته شدن و خشکی پوست نیز استفاده می‌شود. شامپو حاوی کتوکونازول به کاهش شوره سر و پسوریازیس کمک می‌کند. از آنجایی که برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس پوستی دارای عفونت‌های قارچی نیز هستند، کتوکونازول گزینه‌ای مناسب برای درمان پسوریازیس و درمان پوست سر از عفونت‌های مخمری و قارچی می‌باشد.

شامپو و صابون‌های قیر

صابونهای قیر در درمان انواع پسوریازیس، از جمله پسوریازیس پوستی موثرند. اگر چه محققان بیشتر درباره زغال سنگ مطالعه کرده‌اند اما احتمال می‌دهند عصاره کاج و ترکیبات قیر طبیعی نیز در درمان پسوریازیس مفید باشند. این مواد به صورت صابون و شامپوهایی تیره رنگ از مواد تشکیل دهنده‌ی قیر تهیه می‌شوند. بوی تند و قوی این صابون‌ها همراه با ترکیبات آن پوست سر را تحریک می‌کند. در ابتدا باید از صابون‌هایی با غلظت پایین استفاده شود و به مرور زمان با موادی با فرمول بندی قوی‌تر را جایگزین کرد. اگر قصد دارید از اول از صابون‌هایی با حداکثر غلظت استفاده نمایید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پسوریازیس و درمان آن

درمان پسوریازیس با روش‌های خانگی

درمان‌های خانگی در کنار داروهای پزشکی بسیار کاربردی بوده و پسوریازیس را بهبود می‌بخشد. درمان‌های خانگی موثر عبارتنداز:

زردچوبه: برخی تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد زردچوبه التهاب همراه با پسوریازیس را کاهش می‌دهد.

سرکه سیب: این ماده به مدت طولانی به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای جلوگیری از عفونت استفاده شده است. همچنین در کاهش درد ضایعات پسوریازیس تاثیرات به سزایی دارد.

روغن‌های غنی مانند روغن آووکادو یا نارگیل: این روغن‌ها به پوست سر شخص مبتلا به پسوریازیس کمک کرده و خشکی و پلاک‌ها را کمتر می‌کنند.

پسوریازیس و درمان آن

روغن درخت چای: این روغن در درمان ضایعات پسوریازیس ضعیف مفید است. محدویتی برای مصرف روغن درخت چای وجود نداشته و درد و خارش پوست را کاهش می‌دهد.

اسیدهای چرب امگا 3: غذاهای حاوی این اسید، مانند روغن ماهی و روغن زیتون، با التهاب و پسوریازیس مبارزه می‌کنند. می‌توانید روغن را مستقیما به پلاک پسوریازیس بمالید یا از رژیم غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 استفاده کنید.

جو دوسر: جو دوسر التهاب پوست را خنثی کرده و ممکن است به در جلوگیری از تحریک پوست پسوریازیس بسیار موثر است.

 

آیا در نزدیکی خود افرادی را دیده‌اید که به این بیماری دچار باشند؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

باز هم یه سوپر پست از بهنام خان خدابخشی.
خدا حفظت کنه مرد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h