حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درمان خشکی پوست در منزل

نوشته

6 سال قبل | 3 دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت، سبک زندگی

ممکن است خشکی پوست به دلیل کهولت سن یا حساسیت به عوامل محیطی و یا ارثی باشد، اما داشتن پوستی خشک به هر دلیلی آزاددهنده بوده و در بسیاری از موارد موجب خارش و سوزش و ترک پوست می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

طیفی وسیعی از درمان‌های خانگی برای رفع خشکی پوست وجود دارد – اما کدامیک از موارد موثرتر است؟

پوست خشک که Xerosis نامیده نیز می‌شود، پوستی است که در لایه بیرونی خود رطوبت ندارد. اگر درمان نگردد پوست آسیب دیده و سطحی‌ترین لایه آن از بین می‌رود در نتیجه باعث آلودگی و ورود میکروب به داخل بدن می‌شود. مرطوب نگه داشتن پوست مهم است، اما برخی از درمان‌ها ممکن است هزینه‌بر و بدون تاثیر باشند. در این مقاله، داروهای خانگی برای درمان پوست خشک مورد بررسی قرار گرفته و آن‌ها را از لحاظ علمی ارزیابی می‌کنیم.

درمان خشکی پوست در منزل

درمان‌های خانگی برای پوست خشک

انواع مختلفی از درمان‌های خانگی برای رفع خشکی پوست وجود دارد که فرد به راحتی می‌تواند از آن‌ها در خانه استفاده کند. بسیاری از مواردی که در ادامه معرفی می‌شوند به عنوان روش‌های درمانی مناسبی مورد استفاده قرار گرفته و تأثیرگذار می‌باشند. بهترین زمان برای مرطوب کردن پوست این است که پس از حمام اجازه دهید رطوبت روی پوست خود به خود تبخیر شده و از هیچ چیزی از جمله حوله برای خشک کردن پوست و بدن استفاده نکنید.

 

1) روغن آفتابگردان

تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شد نشان داد روغن دانه‌های آفتابگردان باعث بهبود هیدراتاسیون شده و رطوبت پوست را افزایش داده و می‌تواند به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار بگیرد. در همین مطالعه اهمیت روغن زیتون برای جلوگیری از خشکی پوست مشخص گردید. از این رو دانشمندان تقریبا تمامی روغن‌های طبیعی را مرطوب کننده‌هایی مناسب معرفی کردند.

 

2) روغن نارگیل

یکی دیگر از روغن‌های طبیعی که در درمان خشکی پوست بسیار کاربرد دارد روغن نارگیل می‌باشد. تحققات انجام شده در سال 2014 روغن نارگیل را روغنی بدون عوارض برای رفع خشکی پوست معرفی کرده و به طور قابل توجهی باعث افزایش هیدراتاسیون و چربی روی پوست می‌شود. نتایج آزمایشات در سال 2016 نشان داد که روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع شده است که سبب طراوت و نرمی پوست شده و پر کردن شکاف‌ها و ترک‌های روی پوست به عنوان مرطوب کننده عمل می‌کند.

درمان خشکی پوست در منزل

3) جو دوسر

جو دو سر ماده‌ای است که در درمان چاقی و لاغر شدن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از کاربردهای این ماده تامین رطوبت مورد نیاز پوست است. شستشوی بدن با پودر جوی دوسر یا استفاده از کرم‌هایی که حاوی این ماده هستند به کاهش خشکی پوست کمک می‌کند.

 

4) نوشیدن شیر

شیر می‌تواند از خشکی پوست جلوگیری کند اما نه به صورت ماسک یا شستشوی بدن با شیر!

تحقیقات سال 2015 نشان داد مصرف لبنیات به خصوص شیر از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. این مطالعه نشان داد چربی موجود در شیر که فسفولیپید نام داشته، خشکی پوستی را در موش‌ها که در رژیم غذایی خود شیر داشتند، بهبود بخشیده است. تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع که شیر آشامیدنی در  انسان نیز همان تاثیر را دارد نیاز می‌باشد.

 

5) عسل

تحقیقات انجام شده در سال 2012 عسل را به عنوان دارویی موثر برای درمان انواعی از بیماری‌های پوستی معرفی کرده است. این مطالعات خواص مختلفی از جمله مرطوب کننده، ضدالتهاب و ترمیم کننده را در عسل شناسایی کردند. این ویژگی‌ها در عسل باعث شده به مرهمی موثر برای درمان خشکی پوست تبدیل شود. این ماده‌ی گیاهی یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمانی بوده و می‌توان آن را به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد.

 

6) ژل‌های مرطوب کننده

سال‌هاست که از ژل‌های طبیعی به عنوان مرطوب کننده پوست استفاده می‌شود. در سال 2017، محققان با بررسی نتایج دریافتند ژل‌های سنتی موجود در عطاری‌ها باعث رفع خشکی پوست در افراد مسن می‌شود. این یافته‌ها از تاثیرات روغن‌های ژلی بر درمان خشکی پوست به خصوص به دلیل پیری، حمایت می‌کنند.

 

7) آلوئه ورا

بر اساس مطالعه انجام شده در سال 2003، ژل آلوئه ورا می‌تواند تاثیرات چشمگیری در درمان خشکی پوست داشته و بسیار مفید می‌باشد. فردی که دچار خشکی پوست است باید ژل آلوئه ورا را در محل مورد نظر اعمال کرده و پس از جذب با یک دستکش یا جوراب مناسب محل را پوشش دهد. بسیاری از افراد در شب، قبل از خواب از این ژل استفاده می‌کنند، این کار بسیار موثر است چرا که در طول شب ژل بر روی پوست بوده و بنا به دلایلی مانند شستشو، راه رفتن و… پاک نمی‌شود.

درمان خشکی پوست در منزل

چگونه از ایجاد خشکی پوست جلوگیری کنیم؟

استفاده منظم از نرم کننده‌ها و مرطوب کننده‌های پس از حمام به جلوگیری از خشکی پوست کمک می‌کند. همچنین کنترل عوامل موثر در ایجاد پوست خشک و اجتناب از آن‌ها بسیار تأثیرگذار می‌باشد. از جمله عوامل تحریک کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حساسیت و خارش پوست، دوش گرفتن زیاد، استفاده از حوله برای خشک کردن بدن پس از حمام، استفاده از تیغ برای اصلاح صورت بدون خمیر اصلاح و عدم استفاده از ژل اصلاح پس از آن، استحمام با آب بسیار داغ، تماس مکرر با شوینده‌ها، استفاده از لوسیون‌های حاوی الکل، استفاده از لباس‌هایی که باعث ایجاد اصطحکاک مالشی روی پوست می‌شود، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب یا حرارت بخاری بدون پوشاندن پوست.

اگر داروهای خانگی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، علائم خشکی پوست را کاهش ندادند، می‌توانید از داروسازان درخواست کنید تا محلول‌ها و مواد مورد نیاز شما را تهیه نمایند.

 

چه زمانی به پزشک نیاز داریم؟

عوامل محیطی و کهولت سن از رایج‌ترین دلایل خشکی پوست هستند اما نمی‌توان گفت علت ایجاد این بیماری به این عوامل محدود می‌شود.

مرطوب نگه داشتن پوست مهمترین موضوع در درمان است. اگر پوست درمان نشود ممکن است مشکلاتی از قبیل ترک‌های بزرگ و دردناک، بثورات جلدی، خونریزی و عفونت‌های شدید باکتریایی برای فرد ایجاد کند. قرمزی، تورم و سوزش از جمله شایع‌ترین علائم عفونت‌های باکتریایی هستند اگر این علائم را در خود مشاهده کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 

تاکنون چقدر خشکی پوست باعث آزار شما شده است؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

این بخش سایت خیلی خوبه.لطفا برای پوست چرب(خیلی چرب!) هم مطلب بزارید

Mortazavi

درود بر شما جناب خدابخشی.
خدا شما رو واسه این سایت حفظ کنه تا ما از پست های مفید تون استفاده کنیم

Mortazavi

من پوست دستم خیلی خشک میشه مخصوصا تو زمستون و پاییز، امیدوارم راهکارهای شما مؤثر باشه??

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h