حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سرانجام دوربین اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم توسط DXOMark بررسی شد؛ نخستین دستگاه آزمایش شده با معیارهای جدید

گوشی هوشمند سونی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم که طبق سنت گذشته از دوربین تکی بهره برده است، عملکرد مناسبی را در هنگام ثبت تصاویر و ضبط ویدیو از خود به نمایش می‌گذارد. با این حال معیارهای جدید ما این پرچمدار را به چالش کشیده تا بیش از پیش شاهد عملکرد ضعیف آن در زمینه‌های عکاسی بوکه و زوم اپتیکال باشیم. البته نمی‌توان از ویژگی‌های مثبت این محصول نیز گذشت، چرا که نوآوری‌های زیادی را مانند فیلم‌برداری فوق آهسته با نرخ 960 فریم بر ثانیه، فوکوس خودکار سریع و لرزشگیری عالی جهت ضبط ویدیو در این دستگاه یافتیم که بسیار جذاب تلقی می‌شوند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به بررسی دقیق دوربین این پرچمدار ژاپنی بپردازیم.

مشخصات کلیدی دوربین:

  • حسگر 1/2.3 اینچی BSI CMOS با رزولوشن 19 مگاپیکسل و با ابعاد 1.22 میکرومتر برای هر پیکسل
  • گشودگی دیافراگم F/2 با فاصله کانونی 25 میلی‌متر
  • پشتیبانی از ضبط ویدیو 4K
  • قابلیت ضبط ویدیو فوق آهسته با نرخ 960 فریم برثانیه
  • حداکثر ایزو در عکاسی 12800 و در ویدیو 4000

عکس‌برداری در شرایط نوری مناسب

اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم در چنین شرایطی قادر به ثبت تصاویری با اکسپوژر کاملا مناسب است، با این حال محدوده دینامیکی آن کم بوده و از حساسیت زیاد به نور رنج می‌برد که سبب می‌شود تا جزئیات کمی را در سایه‌ها و قسمت‌های بسیار روشن عکس شاهد باشیم. با این تفاسیر می‌توان گفت که کاربران قادر خواهند بود تا با قرار ندادن خورشید و دیگر منابع نوری در کادر، تصاویر نسبتا بهتری را شکار کنند. لازم به ذکر است که حتی در نور مناسب نیز دوربین این دستگاه از دقت رنگ نامناسب رنج می‌برد.

به طور کلی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم عملکرد خوبی را در محیط‌هایی با شرایط نوری مناسب از خود به نمایش گذاشته و می‌توان اکسپوژر قابل قبولی را تا زمانی که میزان نور کنترل می‎شود، از آن شاهد بود

همان طور که در این تصویر قابل مشاهده است، گاهی اوقات در تصاویر ثبت شده خارج از منزل می‌توان هاله‌ای آبی رنگ را به وضوح بر روی عکس‌ها دید

عکس‌برداری در شرایط نوری ضعیف

نورپردازی مصنوعی در فضای بسته سبب بروز برخی مشکلات در اکسپوژر دوربین شده و در نهایت باعث می‌شود تا به دلیل رنج دینامیکی محدود شاهد برجسته شدن سایه‌ها در تصاویر ثبت شده باشیم. همچنین گاهی اوقات در فضای بسته، می‌توان تفاوت‌های اندکی را در رنگ‌ها، نسبت به آنچه در واقعیت حضور دارند شاهد بود.

در این تصویر می‌توان اکسپوژر ضعیف و جزئیات کم را در محیط بسته شاهد بود

این عکس که در زیر یک لامپ معمولی ثبت شده است، بهم ریختگی رنگ‌ها در زوم را به وضوح نمایان می‌کند

عملکرد فلاش

به صورت ساده بگوییم که نور فلاش این دستگاه برای تصاویر کاملا کافی بوده و تراز سفیدی مناسبی را برای عکس‌ها به ارمغان می‌آورد. با این حال اکسپوژر نامناسب تلقی شده و تصاویر فاقد جزئیات هستند.

این تصویر تراز رنگ سفید را هنگامی که فلاش تنها منبع نوری است به نمایش می‌گذارد که البته اکسپوژر آن نیز ضعیف تلقی می‌شود

قسمت برش خورده تصویر بالا، میزان نویز و جزئیات کم آن را نشان می‌دهد

ویدیو

نمره کلی 84 را برای فیلم‌برداری اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم برگزیدیم، چرا که عملکرد مناسبی را از آن در این زمینه شاهد بودیم. ویدیوهای ضبط شده کاملا بدون لرزش بوده و ثبات خوبی را دارا هستند. با این حال شاهد عملکردی کاملا بی‌نقص نبوده و با اینکه اکسپوژر مناسب به حساب می‌آید، اما هنگام تعویض شرایط نوری تعادل رنگ سفید متناقص بوده و شارپنس غیر استوار می‌باشد. همچنین تمایل به فوکوس مجدد، حتی در زمانی که واقعا به آن نیازی نیست، در این گوشی هوشمند دیده می‌شود که ناامید کننده است.

جمع‌بندی کلی عملکرد دوربین در عکاسی

به صورت کلی سونی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم قادر به کسب امتیاز 82 شده که به واسطه نمرات آزمون‌های زیر مجموعه بدست آمده است. در این بخش می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به ریز نمرات کسب شده داشته و کیفیت تصاویر ثبت شده در هر قسمت را بررسی کنیم:

اکسپوژر و کنتراست (83)

اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم در اغلب موارد اکسپوژر خوبی داشته و سایه و روشن دقیقی را برای تصاویر به ارمغان می‌آورد. البته عملکرد در بخش کنتراست معکوس بوده و دامنه دینامیکی محدودتری را نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند داراست.

با اینکه اکسپوژر در این تصویر مناسب است، اما به دلیل دامنه دینامیکی پایین جزئیات در سایه‌ها قربانی شده‌اند

به همین ترتیب اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم جزئیات شاخه درختان را از دست داده و این بخش را کاملا تاریک ثبت کرده است

برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید این تصویر را که توسط آیفون 7 پلاس و در صحنه‌ای مشابه ثبت شده است را ببینید و از جزئیات و رنگ‌های طبیعی آن لذت ببرید

رنگ (74)

به طور کلی، پرچمدار سونی رنگ‌های قابل قبولی را در محیط‌های باز ثبت می‌کند و این در حالی است که گاهی اوقات حتی در فضای باز نیز شاهد پخش رنگ‌ها هستیم. همچنین در محیط بسته نیز هاله‌ای به رنگ صورتی را در عکس‌ها شاهد بودیم که سبب غیر طبیعی شدن تصاویر می‌گردد.

در برخی از صحنه‌های داخلی مانند این عکس که توسط اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم گرفته شده است، هاله‌ای صورتی رنگ وجود دارد (منبع نور این تصویر چراغ‌های فلورسنت هستند)

فوکوس خودکار (88)

فوکوس خودکار این گوشی‌هوشمند در شرایط نوری مناسب، نکته‌ای مثبت برای آن تلقی شده و  این در حالی است که در شرایط نوری ضعیف، فقط در برخی از تصاویر فوکوس کامل و صحیح را شاهد بودیم.

بافت/جزئیات (68) و نویز (58)

اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم از بی قاعدگی بافت در میدان دید بهره برده که سبب کاسته شدن کیفیت سراسر تصویر می‌شود. این مورد به خصوص در عکاسی شب بسیار مشهود است. همچنین در نور کم و هنگام عکاسی از سوژه متحرک و یا زمانی که دوربین در حال حرکت است، می‌توان نویز زیادی را در عکس‌ها شاهد بود.

این تصویر در محیط بسته و با نور مصنوعی گرفته شده است

در قسمت برش خورده تصویر بالا، نویز به وضوح مشهود است

درست‌نما (49)

درست‌نما و یا آرتیفکت به هر گونه خطایی در علم عکاسی گفته می‌شود. اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم نیز از پردازش نامناسب تصاویر رنج ‌برده که بیشتر هنگام عکاسی در محیط‌های روشن به چشم می‌خورد. البته مشکلات به اینجا ختم نشده و سایه زنی لنز، حذف جزئیات اطراف کادر و برخی تحریف‌های دیگر نیز در نمره پایین این بخش دخیل هستند.

اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم در عکس‌هایی که منبع نوری در آن نمایان است، درخششی وحشتناک دارد که در نهایت منجر به حذف جزئیات تصویر نیز شده است

فلاش (74)

عملکرد فلاش این گوشی هوشمند چه در زمانی که تنها منبع نوری به حساب آمده و چه در زمانی که با نور محیط ترکیب می‌شود، اکسپوژر قابل قابلی را هدیه می‌دهد. همچنین هنگامی که نور فلاش با منبع نوری دیگری ترکیب می‌شود، نور کمتری از خود ساتع می‌کند. با این حال کمبود جزئیات کاملا به چشم آمده و هنگامی که فلاش تنها منبع نور است، سایه‌های رنگی در عکس ثبت شده قابل مشاهد هستند. مسئله دیگر نیز سایه و روشن متفاوت در تست‌های ممتد است.

زوم (32)

در صحنه‌های باز، رزولوشن بالای دوربین به داد آن رسیده و نتایج نسبتا مناسبی را در این زمینه برای آن رقم می‌زند. با این وجود برخی از جزئیات از دست رفته ‌و در نور کم نیز با سایر گوشی‌های هوشمند که از پیکسل‌های بزرگ‌تر و لنزی سریع‌تر بهره برده‌اند، قابل قیاس نیست.

 

حالت بوکه (20)

این پرچمدار ژاپنی با حسگر کوچک خود و فاصله کانونی لنز، عمق میدان زیادی داشته که البته از هیچ ویژگی تصویربرداری محاسباتی برای بهبود نحوه ارائه تصاویر بوکه بهره نبرده است. بنابراین نمره پایین این محصول در این بخش دور از انتظار هم نبوده است.

جمع‌بندی کلی عملکرد دوربین در فیلم‌برداری

همان طور که گفتیم سونی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم توانسته تا به طور کلی در فیلم‌برداری امتیاز 84 را کسب کند. همانند ریز نمرات بخش عکاسی می‌خواهیم تا نگاهی دقیق به امتیازات ضبط ویدیو با دوربین اصلی این دستگاه بیندازیم:

اکسپوژر و کنتراست (73)، رنگ (79)، فوکوس خودکار (78)، بافت (47)، نویز (69)، درست‌نما (80) و لرزشگیر (87)

با توجه به ریز نمرات این قسمت، از نکات منفی آن می‌توان به بافت نامناسب و عدم تطابق و ثبات در نرخ فریم که البته با درست‌نما رابطه‌ای معکوس دارد اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

سونی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم دارای دوربینی است تا شما را در تمامی زمینه‌ها راضی نگه دارد (به ویژه در شرایط نوری مناسب). اما قطعا دوربین این دستگاه هم تراز با گوشی‌های هوشمند دیگر تولیدکنندگان بزرگ این صنعت نبوده و به مراتب در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. از زوایایی دیگر می‌توان گفت که دوربین این سامورایی نسبت به شرایط نوری خشن خارج از منزل و شرایط نوری ضعیف در محیط‌های بسته بیش از حد حساس است. در سوی دیگر عملکرد ضبط ویدیو شایسته عنوان پرچمدار بوده که البته بی نقص هم نیست و نمی‎توان به سادگی از مشکل حذف جزئیات و ثبات متوسط آن گذشت. این سنسور که از ویژگی منحصر به فرد فیلم‌برداری فوق آهسته با نرخ 960 فریم بر ثانیه بهره می‌برد، حتی با سنسور 19 مگاپیکسلی هم نمی‌تواند از پس سایر رقبا با حسگری با رزولوشن پایین‌تر نیز برابری کند و در سطح مشابهی قرار گیرد.

شما دوربین این پرچمدار ژاپنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
23 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

این خبرم پوشش بدید آیفون ۸ پلاس پادشاهی سامی در دوربین رو پایین کشید البته شاید نوت ۸ بتونه شکستش بده
https://www.dxomark.com/apple-iphone-8-plus-reviewed-the-best-smartphone-camera-ever-tested/

عارف کمانی

ساعت ۱۸ در ترنجی بخوانید

ahmad

مرسی عارف جان همیشه پاسخگوی درخواستام بودی شرمنده کردی منو

علی شیخ زاده

خدای من سونی رسما گند زد یه شرکتی مثل هواوی ظرف 3 سال از صفر به 87 میرسه شرکت بزرگی مثل سونی روز ب روز بدتر میشه

Sadeghh

دوست عزیز p10 هواوی با الگوی بررسی جدید dxo هنوز بررسی نشده که!!
اون امتیاز های قبلی رو فعلا باید دور ریخت

علی شیخ زاده

*سونی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم دارای دوربینی است تا شما را در تمامی زمینه‌ها راضی نگه دارد*

شوخی میکنید جناب ایشان آقا. ??

این چه دوربینیه آخه
هرچند الان سهامداران محترم با کامنت هاشون dxo رو به جیره خواری محکوم میکنن

Peiman

تا قبل از این پروتکل جدید dxo رو قبول نداشتم و امتیاز هاشو غیر واقعی میدونستم اما با این پروتکل امتیاز هاش واقعی تر شده و میتونه یه مرجع خوب ومعتبر باشه.

Peiman

طرفدار های متعصب سونی یا به قول دوستمون سهامدارن ک dxo رو معتبر ترین میدونستند الان دقیقا کجان؟؟؟؟ نزنین زیرش ک جوهر کامنتاتون هنوز خشک نشده

MR.CAMPER

سونی گند زده و شکی نیست و کاملا حقشه که ابروش بره چون بهترین سنسور دوربین در جهان رو با بهینه سازی مزخرفش به لجن کشیده اون مدیر الاغش داره میره سیفون رو حتما بکشه
داداچ گرامی پیمان زد۳ که از الان دگزو رو قبول داری و بمن میگی با پرچمدارای سامسونگ بهتر میشه عکاسی کرد خدممتون عارض شم گوشی های سامسونگ هم قراره تو این تست بررسی بشن اگر ی موقع امتیازات اونها کم شد عایا شما دگزو رو به رسمیت میشناسی؟؟؟
منک دگزو رو خیلی قبولش دارم و سونی هم حقشه دهنش سرویس بشه چون اون مدیر الاغ بخش موبایل تو زمینه بهینه سازی نرم افزار و سخت افزار حسابی داره کم کاری میکنه در صورتی که در سایت دگزو دوربین a7rII امتیاز ۹۸ گرفته اینجا تو بخش موبایل داره اینطور تر میزنه
ولی بازم میگم عکسهایی ک میشه با سونی گرفت شاید بتونی با سامسونگ هم بگیری ولی مقایسه اصلی تو کامپیوتر و تلوزیون درسته نه تو صفحه گوشی دوست داشتی میتونیم باهم تو عکاسی بحث کنیم اگر دوست داشته باشی

Peiman

بله گفتم ک از قبل خیلی بهتر شده و امتیاز هاش واقعی تره. اگر هم سامسونگ نمره خوبی نیاره باز هم به اندازه الان قبولش دارم. قبولش ند اشتم به خاطر اینکه z5 بهترین اعلام کرد در صورتی ک میدونستم و به چشم خودم دیده بودم ک چه دوربین اشغالی داره. سونی فقط یه فرصت داره ک خودشو دوباره بالا بکشه اونم mwc امساله اگر دوباره لجبازی کرد دوباره تا مرز نابودی میره . من ک سونی رو بوسیدم گذاشتم کنار در حال حاضر هم گوشی ندارم و با pc جواب شمارو میدم بنابراین در حال حاضر امکان بحث و گفتگو سر عکاسی وجود نداره.

Dariushrd

ناامیدم کرد واقعا:-( البته اگه Xz1 رو بررسی میکردن بهتر بود…
امیدوارم پیکسل های بعدی قیمت مناسبی تو ایران داشته باشن تا بشه خریدشون

ss

ههههههههههه بنجل ساز سوتی others بزرگ بازم تو دوربین از سامسونگ شکست خورد اس8 امتیاز 88 رو گرفته
ببینم نوت8 چجوریه ایفون رو شکست میده یا برابر میشه امتیازش

Mortazavi

بنجل ساز
سوتی
Others
جالب میگن طرفدارای سونی متعصبند
یه نگاه به کامنت های صدمن یه غاز این دوستمون و سایر طرفداران سامسونگ بندازید میفهمید افراد بی مغز و بنجل پسند و البته عقده ای طرفدار چه شرکتی هستند

MR.CAMPER

میلاد ترول امروز اول مهره
مواظب باش درست به ترول بازیت تو سایت صدمه نزنه و ما بتونیم بیش از پیش از نظرات گوه.هر بارت لذت ببریم تو فقط تز بده
دری مری E رم با خودت بوبور

Pouya

کجایی معزز؟ یالا! بیا بگو که گوشی میان رده سونی 88 شده پرچمدار نشده! کجایی بیای بگی سامسونگ به دکسو رشوه داده که به عمد امتیاز پایین به سونی بدن؟ این همین سنسور imx400یی نبود که برندای دیگه تا یک قرن دیگه مشابهش رو نمیتونستن تولید کنن؟ همین سنسوری نبود که سونی قرار بود تا یک سال دیگه به هیچ برندی نده؟ این همین سنسوری نبود که ورژن هایی پایین ترش رو به شرکتای دیگه میداد و خوبش رو برای خودش نگه میداشت؟ یالا بگو دیگه سنسورای برندای معتبر رو سونی تولید میکنه!!!!! چیه؟ حالا ایکس‌زد پریمیوم فقط یه نمره بالاتر از اس ۶ اج شده معزز کجایی دقیقا کجایی؟کجایی سونی گند زد ؟حالا بشین تا نمره نوت ۸ بیاد ? قطعا از حالا دیگه dxo هم معتبر نیس?

Pouya

گرچه من میدونم همه چیز دوربین به سنسورش نیس ولی خودت تو اینستا دیدم تو کامنتا گفته بودی دقیقا همه چیز دوربین به سنسورشه پس این بود اون سنسوری که انقدر تعریف میکردین ازش؟

Mortazavi

امیدوارم این امتیاز پایین پرچمدار سونی مرهمی بر عقده ها و سوزش های شما دوستان عزیز بشه ?

Pouya

خدایی ما از چیه این گوشی باید بسوزیم؟فروش بالاش یا دوربین خفنش یا طراحیه دلربا و زیباش؟ فعلا که تیتر خبر داره نشون میده کی میسوزه??

Mortazavi

پرچمداران سونی از 2015 تو دوربین اول بودند
حتی X من که میانرده بود با اس8 نمره برابر گرفت
شما از این همه حقارت میسوزی و این فرصت رو واسه تخلیه درونی تون استفاده می کنید وگرنه هیچ دلیل دیگه ای نمیبینم که شما و پیمان و چند نفر دیگه از امتیاز پایین دوربین یه گوشی انقدر ذوق زده بشید
بنظر من تعصبی ترین و عقده ای ترین افراد سایت های تکنولوژی عده کوچکی از طرفداران سامسونگ و هواوی هستند که البته با شروع مدارس تشریف میبرند.

MR.CAMPER

پویا جان دوست عزیز سخت افزار سونی هیچ مشکلی نداره IMX400 بهترین سنسور دوربین در حال حاضر هست حتی از سنسور ایفون ۸ و ۸ پلاس و ایفون ایکس هم قدرتمند تره چیزی که اینجا باعث گند زدن تو نمرات این گوشی شده بخش نرم افزار و عدم توانایی سونی برای بهینه سازی سنسور imx400 هست
سونی همیشه تو سخت افزار واسه گوشیاش بهترین هارو استفاده میکنه ولی تو بخش نرم افزار همیشه لنگ میزنه یکی دیگ از ایراداتش عدم استفاده از لرزشگیر اپتیکال هست
سونی xz1 هم باید بررسی بشه چون اون تونست حتی جلوی نوت ۸ هم واسته پس نمیشه قدرت سنسور سونی رو زیر سوال برد
اگ ت.ل.گ.ر.ا.م داری همین اسم من ایدیمم هست پیام بده باهم بحث کنیم اینجا سخته هی بخوای وارد شی کامنت بذاری

Yas

سونى واقعا نشون داد كيفيت عكس ب مگاپيكسل نيست
چندساله الان ٢٣مگا و ١٩ و٢٠مگاپيكسل داره ميزنه يه سال نشد دوربينش بياد اول نه ها جز ٣گوشى بهترين باشه
تو پرچمداران ٢٠١٧ اين گوشى رتبه اخرو كسب كرد? بزن دست قشنگه رو ب افتخارش??

Sadeghh

واقعا خیلی عجیبه
یعنی انقدر اختلاف با u11 داره مثلا؟؟!!
نمیخوام توجیح کنم ولی با توجه به چیزی که به شخصه از نزدیک دیدم نباید اینطوری میشد!!

Mortazavi

سلام.
چقدر امتیازش کم شده با اینکه نسبت به X من بهتر بود حتماً X میشه 80??
بنظرم وقتی در مورد بوکه امتیاز میزارن باید فوق آهسته هم میزاشتن که اونموقع شاید 85 میشد که البته بازم خیلیییییی کمه.
احتمالاً Xz1 امتیاز خیلی بیشتری بگیره چون طبق مقایسات دوربین خوبی داشت.
از اینا که بگذریم یه سری از دوستان یجوری از این اتفاق خوشحالند و عاشق دزو شدند که انگار…
تازه واسه سونی وقت هم میزارن که اگه تا فلان موقع خوب نشه کارش تموم???

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
یاشار ایشان آقا