حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چرا شکلات برای روده‌های انسان مفید است؟!

دوستداران شکلات، خوشحال باشید! چرا که شکلات فقط خوشمزه نیست!! بلکه مطالعات نشان می‌دهد، سبب جذب باکتری‌ها و کاهش التهاب در روده‌ها نیز می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

چند تریلیون باکتری در کبد ما زندگی کرده و به سیستم ایمنی بدن، متابولیسم و ​​بسیاری از فرآیندهای ضروری دیگر در سلامت انسان کمک می‌کند. اختلال در تعادل میکروب‌ها و باکتری‌های روده عواقب و پیامدهای جدی از جمله، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، سندرم خستگی مزمن، اختلالات طیف اوتیسم، آلرژی، آسم و سرطان را به دنبال دارد.

رژیم سالم، تعداد، تنوع و سلامت باکتری‌ها را حفظ می‌کند، اما در این میان شکلات چه نقشی دارد؟

فواید کاکائو

کاکائو جزء خشک و غیرچربی است که از دانه‌های درخت کاکائو تهیه شده و ماده‌ای است که به شکلات طعم خاصی می‌بخشد. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی کاکائو، در سلامتی بسیار مهم است. این خاصیت باعث کاهش کلسترول، کاهش کندذهنی و حفظ سلامتی قلب می‌شود.

متابولیسم کاکائو تا حدودی وابسته به باکتری‌هایی است که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند. بدن ما تنها قادر به جذب برخی از مواد مغذی در شکلات است. به همین دلیل به باکتری‌های کوچکی برای شکستن مولکول‌های پیچیده به مولکول‌های کوچک‌تر و قابل جذب شکلات، نیاز دارد. به این ترتیت، می‌توانیم مواد تقویت‌کننده‌ی کاکائو را به صورت کامل دریافت کنیم. میکروب‌های روده نیز از این رابطه سود برده، که به نوبه‌ی خود تاثیر بیشتری بر سلامتی ما دارد.

سلامت روده و التهاب

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف کاکائو باعث افزایش سطح باکتری‌های بی‌ضرر در روده می‌شود.

محققان بخش موادغذایی و تغذیه‌ی دانشگاه لندن، سطح بالاتری از گونه‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم را در روده‌های افرادی که شیر شکلاتی، با کاکائوی بالا را به مدت 4 هفته نوشیدند، اندازه‌گیری کردند.

تحقیقات قبلی این گروه نشان داد که اجزای موجود در کاکائو می‌توانند رشد باکتری Clostridium histolyticum را که در روده‌های افراد مبتلا به بیماری التهاب روده دیده می‌شود، کاهش دهد.

در کولون روده‌های خوک‌هایی که در رژیم‌غذایی خود کاکائو داشتند، سطوح بالاتری از گونه‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم، یافت شد. همچنین نشانه‌ها و علائم التهاب روده نیز در این خوک‌ها کاهش یافته بود.

باکتری‌های مفید از جمله لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم، فعالانه در پیشگیری از فرآورده‌های ضدالتهابی در روده عمل کرده و در حفظ سلامت روده بسیار مفید هستند. شکلات به عنوان بخشی از یک رژیم سالم برای میکروبیوم‌های روده مفید است، اما توجه داشته باشید کاکائو با شکلات یکسان نیست!

عصاره‌ی کاکائو مورد استفاده در تحقیقات، برخلاف شکلات‌های موجود در بازار، فاقد مقادیر بالای قند و چربی بود. شکلات‌های تلخ یا کم شکر که دارای کاکائو بیشتر و شکر کمتری هستند، مفیدترند.

در صورت مصرف شکلات، باکتری‌های مفید تقویت شده و التهاب روده به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

اگر می‌خواهید از شکلات برای درمان استفاده کنید، باید بدانید که شکلات‌های تلخ در درمان یبوست و مشکلات گوارشی تاثیر خوبی دارند.

 

آیا تاکنون به خواص درمانی شکلات فکر کرده بودید؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

شکلات عالیه واقعا. حتی برای قلب هم خوبه. من عاشق شکلات تلخم

ahmad

شکلات تلخ دوس ندارم ۳۷درصد عالیه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h