حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کدام امن تر است؟ حسگر اثرانگشت یا تشخیص 3 بعدی چهره

نوشته

6 سال قبل | 8 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، موبایل

امشب آیفون های جدید معرفی شدند و پرچمدار آن ها یعنی آیفون ایکس (iPhone X) که توجهات زیادی را نیز به خود جلب کرده است، یک موضوع مهم را در بخش امنیت جایگزین کرده است. اپل خود از اولین استفاده کننده های حسگر اثرانگشت بوده است و حالا آن را کنار گذاشته و به تشخیص 3 بعدی چهره رو آورده است. به قول اپل این راه امنیتی جدید تا 20 برابر درصد شباهت دو شخص را به هم کمتر می کند. ما در این مطلب از دید میزان باهوش بودن یا فریب خوردن این روش های امنیتی به آن ها نگاه نمی کنیم، بیاید کمی کوچه بازاری تر به آن نگاه کنیم، کدام یک می تواند امن تر باشد؟ حسگر اثرانگشت یا تشخیص 3 بعدی چهره؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید.

روش های بیومتریک جهت شناسایی سریع و یکتای هر فرد به کار برده می شوند. این روش ها عموما دقت بالا و امنیت مناسبی دارند. به لطف آن ها ما دیگر روزانه از تایپ چند صد باره یک کلمه عبور خلاص شده ایم! اما این راه های سریع و دوست داشتنی چقدر از رمز عبورهای تایپ کردنی ایمن تر هستند؟

باز هم تاکید می کنم، در این مطلب منظور ما میزان توانایی فریب دادن این روش ها نیست، بلکه راه هایی است که می توانند از موارد بیومتریک مورد بررسی ما توسط این روش ها، سو استفاده کنند.

برای مثال یک ایراد همیشگی به حسگر اثرانگشت این است که می توانند وقتی شما خواب هستید، انگشت تان را روی حسگر گذاشته و دستگاه را باز کنند! این طبیعی و ممکن است. حتی درباره چاپ اثرانگشت به روش های خاص و قرار دادن آن را روی حسگر نیز صحبت شده است.

خوشبختاه تشخیص 3 بعدی چهره چنین مشکلی ندارد … اما صبر کنید! تصویر کنید دوست شما موبایل تان برمی دارد و به سمت صورتتان می گیرد! شما دو راه دارید، یا سریعا چشم های خود را ببیندید (اشتباه نکنید، در این روش عینبیه  چشم اسکن نمی شود اما با بسته بودن چشم ها نیز عملیات تشخیص چهره انجام نمی شود) یا موبایل تان باز می شود! هر چند این روش در خواب نمی تواند سو استفاده ای را به همراه داشته باشد اما در بیداری و دقیقا جلوی چشم خودتان ممکن است دستگاه تان باز شود!

نظر شما چیست؟ بهترین راه ایمن بودن را چه می دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

من که معتقدم اگه سرعتش خوب باشه بهتر از اثر انگشته

Peiman

اره ولی خیلی بهتر میشد اگه تاچ ایری هم داشت

علی شیخ زاده

من که هنوزم اثر انگشت رو ترجیح میدم آخه دیشب تو مراسم معرفی فیس آی دی به مشکل برخورد و مجبور شدن گوشی رو عوض کنن و این به کنار انگار یه خورده کند عمل میکرد
من معمولا همون توی جیبم تا بخوام گوشیمو در بیارم با اثر انگشت آنلاکش میکنم و خیلی بهتر از فیس آیدی ب نظرم
فیس آیدی خوبه ولی تاچ آیدی هم نباید حذف میشد در کنارش

Peiman

مثل اینکه کسی از نبود تاچ ایدی ناراحت نیست

hamidreza2000m

اینجوری بخوای حساب کنی هیچ چی به پین نمیرسه!

علی شیخ زاده

شما یه لحظه فک کنید فیس آیدی اپل به مشکل بخوره یا هکر ها یه راهی واسه دور زدنش پیدا کنن اونوقت چه فاجعه ای واسه اپل برپا میشه؟ باید سنسور اثر انگشت رو واسه همچین احتمالی میذاشت و حذفش نمیکرد

REZA

هیچی جای سنسور اثر انگشت و نمیگیره.

miliofski

هر چند بحث راجع به امنیت هست ولی
مسلما اگه تاچ آیدی هم بود بهتر بود
باید دید این روش تا چه حد جواب میده خارج از بحث سرعت بحث دقت هم هست، این فیس آیدی میتونه دقت تاچ آیدی رو داشته باشه؟
اینکه اپل گفته تو تاریکی هم مشکلی نداره واقعا اینطوره؟ سرعت و دقتش زمان تاریکی تا چه حد بالاست؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)