حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تمام چیزهایی که لازم است در مورد نسل ششم وای فای با نام 802.11AX بدانید

استاندارد فعلی وای فای به نام 802.11ac دچار مشکلاتی مانند پهنای باند ضعیف است که باعث می‌شود تمام دستگاه‌های متصل از سرعت مناسبی برخوردار نباشند ولی نسخه جدید وای فای با نام 802.11AX از شبکه‌های ارتباطی WiGig و mesh استفاده کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

بر اساس آمارهای بدست آمده در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تعداد ابزارهای متصل به اینترنت در هر خانواده به طور متوسط 4 عدد در هر 10 نفر است و گروه تجارت بین دولتی برآورد می‌کند این تعداد تا سال 2022 به 50 دستگاه بی‌سیم خواهد رسید!

خبر خوب این است که توسعه دهندگان بی‌کار نبوده‌اند و گواهی نسل ششم وای فای، 802.11ax را دریافت کرده‌اند. Broadcom که در حوزه ارتباطات بی‌سیم و باند وسیع فعالیت دارد امروز اطلاعاتی در اختیار ما قرار داد و گفت که اولین تراشه Max WiFi برای استفاده در روترهای خانگی، کسب و کارها و ابزارهای بی‌سیم مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی و ساخته شده است. استاندارد 802.11ax با ویژگی‌های جدیدی از جمله استانداد کیفیتی سرویس (QoS) همراه است. در ادامه به توضیح ویژگی‌ها جدید می‌پردازیم.

دسترسی به فرکانس چندگانه ارسال و دریافت:

این قابلیت ظرفیت و کارایی شبکه بی‌سیم را به حفظ یکپارچگی آن افزایش می‌دهد و اگر چند دستگاه به طور هم زمان وصل شوند سرعت ارسال و دریافت را حفظ می‌کند.

اتصال چند کاربره MIMO:

ظرفیت کانال‌های ارتباطی را افزایش می‌دهد تا در زمانی که چند دستگاه متصل هستند تمام کاربران بهترین کیفیت ممکن اتصال را تجربه کنند.

زمان بیداری دستگاه:

این ویژگی باعث افزایش عمر باتری گوشی‌های همراه می‌شود. در برخی گوشی‌ها به صورت نرم افزاری وقتی از گوشی استفاده نشود اتصال وای‌فای از کار می‌افتد، ولی در نسخه جدید این قابلیت به صورت سخت افزاری بر روی تراشه قرار گرفته است.

Spatial Reuse:

به روتر اجازه می‌دهد به طور هوشمند برای انتقال داده‌ها تصمیم گیری کند.

بلوتوث نسخه 5.0:

به تلفن‌های همراه که از این تراشه استفاده کنند دسترسی به آخرین نسخه بلوتوث با استفاده از Bluetooth Mesh برای افزایش دامنه اتصال داده می‌شود.

سرعت نسل ششم وای فای چقدر است؟

ادعای سازنده به اندازه هشت برابر استاندارد فعلی وای‌ فای است ولی تخمین‌ها حاکی از 4 برابری انتقال داده‌ها است. استاندارد فعلی 866 مگابیت در ثانیه است و چهر برابر آن 3.4 گیگابیت در ثانیه می‌شود. هردو نسخه از چهار کانال پشتیبانی می‌کنند که حدود 3.5 گیگابیت در ثانیه برای 802.11ac و 14 گیگابیت در ثانیه برای 802.11ax است.

شاید این سرعت انتقال برای شما زیاد به نظر برسد ولی اگر 50 دستگاه به طور هم زمان از یک روتر استفاده کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در حال حاضر اگر چندین رایانه، گوشی هوشمند، تلویزیون و غیره دارید، می‌دانید که رقابت این دستگاه‌ها برای دریافت منابع بیشتر اینترنت شما را خراب می‌کند. آیا هنوز هم 14 گیگابیت در ثانیه زیاد به نظر می‌رسد؟!

چه زمانی به نسل ششم وای فای دسترسی پیدا خواهید کرد؟

در حال حاضر تراشه Max WiFi برای روترهای خانگی و سازمانی فروخته شده است و تعدادی هم برای تلفن‌های همراه به فروش رسیده است. شرکت‌هایی از جمله نت گیر، دی لینک، ایسوس، مایکروسافت و چند شرکت دیگر به این تراشه دسترسی دارند و بر اساس برآوردهای فعلی تا پایان امسال شاهد روترهایی با تراشه Max Wifi هستیم. 

توجه داشته باشید در حال حاضر رایانه‌های شخصی، گوشی‌های همراه شما و تمام دستگاه‌هایی که از وای‌فای بهره می‌برند قابلیت اتصال به روترهای 802.11ax را ندارند و در اکثر آن‌ها نمی‌توانید ارتقایش دهید.

بزودی استاندارد 802.11ac فراموش خواهد شد و Max WiFi جایگزین آن می‌شود، این اتفاق هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت ولی باید تلفن همراه خود را حتما تغییر دهید.

نظر شما درمورد نسل جدید وای‌فای چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

اتصال چند کاربره MIMO – دسترسی به فرکانس چندگانه ارسال و دریافت – زمان بیداری دستگاه
این سه تا خیلی عالیه امیدوارم فراگیر بشه

Mortazavi

خیلی عالی میشه مخصوصا برای شرکت ها که چندین دستگاه رو به صورت بی سیم شبکه می کنند.
واسه ما ایرانی ها هم همین بس که سرعت زاپیا و شر ایت دوبرابر میشه. ? ?

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نیما حبیب‌پور