حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از پیر شدن مغز خود جلوگیری کنید!

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار، پزشکی و سلامت، ترنجی، سبک زندگی

بنا بر گزارشات جدید، اقداماتی که برای حفظ سلامتی قلب و عروق خود انجام می‌دهیم به سلامتی مغز در سنین بالا کمک می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

مشاوران آمریکایی، هفت روش جدید برای حفظ سلامتی مغز در سنین سالخوردگی پیشنهاد کرده‌اند.

با گذشت زمان رسوبات چربی و سایر رسوبات در دیواره‌های رگ‌های خونی ته‌نشین می‌شوند. این پروسه “آترواسکلروز” نامیده شده و عاملی برای ایجاد بیماری‌هایی مانند قلبی عروقی، آنژین و بیماری‌های مزمن کلیه است، همچنین گاهی باعث حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

گروهی از مشاوران، به سرپرستی دکتر فیلیپ گورلیک، متخصص مغز و اعصاب و عصب‌شناسی و استادیار دانشکده پزشکی انسانی دانشگاه میشیگان اعلام کردند: خلاصه تحقیقات انجام شده در طی سال‌های گذشته نشان‌ داده تمام عواملی که موجب آترواسکلروز می‌شود، نقش مهمی در اختلالات مغزی و بیماری آلزایمر دارند. با پیروی از هفت مرحله ساده می‌توانیم مانع از حملات قلبی و سکته مغزی شده، همچنین می‌توانیم از اختلالات شناختی و آلزایمر پیشگیری کنیم.

7 مرحله ساده برای سلامتی مغز

برای به دست آوردن این 7 مرحله 182 مطالعه علمی انجام شد. در نهایت به سه فاکتور “اندازه‌گیری، نظارت و اصلاح” رسیدند.

دکتر گورلیک و همکارانش، هفت معیار در زمینه سلامت مغز شناسایی کردند، چهار مورد از این‌ها “رفتارهای ایده‌آل و بهداشتی ایده‌آل” و سه مورد دیگر ” عوامل ایده‌آل سلامتی” هستند.

رفتارهای ایده‌آل بهداشتی عبارتند از: سیگار نکشیدن، حفظ سطح بالای فعالیت بدنی، رژیم سالم و حفظ وزن سالم. عوامل سلامتی ایده‌آل شامل حفظ سطح فشار خون در زیر 120/80 میلیمتر جیوه (mm / Hg)، میزان کلسترول زیر 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر  (mg / dL) و سطح قند خون ناشتا در زیر 100 mg / dL می‌شود.

 

این مرحله که توسط انجمن قلب آمریکا با هدف ارتقا سلامت قلب و عروق پیشنهاد شده، باعث بهبود عملکرد مغز و فعالیت بیشتر آن شده در نتیجه مانع از ابتلا به بیماری‌های مغزی از جمله حملات مغزی می‌شود.

این 7 مرحله عبارتنداز :

  • کنترل فشار خون
  • کنترل کلسترول
  • طبیعی نگه داشتن قند خون
  • حفظ فعالیت جسمانی
  • رژیم غذایی سالم
  • کاهش وزن اضافی
  • عدم استعمال دخانیات

دکتر گورلیک می گوید: با گذشت زمان دریافتیم عوامل خطر سکته مغزی که در 7 مورد معرفی شدند همان عوامل ایجاد کننده بیماری آلزایمر و احتمالا برخی از اختلالات نوروژنیک هستند.

حفظ فشار خون، کلسترول و قندخون در سطح مطلوب مهم است، زیرا سطح غیرطبیعی آن می‌تواند منجر به آترواسکلروز و لخته شدن خون در رگ‌ها شده و همانطور که دکتر گورلیک توضیح داد، باعث اختلال شناختی و ضعف عروقی گردد.

این مقاله تاکید زیادی بر رعایت این موارد از دوران کودکی دارد، چرا که معتقدند علائم اولیه آترواسکلروز در تغذیه و فعالیت‌های کودکی ریشه دارد. نویسندگان اصرار دارند که این توصیه‌ها را جدی گرفته چرا که آمار افراد مبتلا به آلزایمر و سکته‌‌ی مغزی هر روز بیشتر می‌شود.

در حال حاضر، بیش از 7 میلیون نفر، از بیماری‌های مغزی رنج می‌برند و پیش‌بینی شده تا سال 2030، این آمار به 75 میلیون نفر نیز تجاوز خواهد کرد.

 

چقدر با موضوع آلزایمر آشنا هسیتد و برای مقابله با آن نکات گفته شده را رعایت می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
eftekharifar

البته این راهکارها موثر هستند، اما نه جایی مثل ایران که از آلودگی وحشتناک هوا، پارازیت و … که تماما عامل آلزایمر و سرطان و … هستند رنج میبره

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h