حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ (Gear 360 2017)

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | سامسونگ، نقد و بررسی

ما خیلی تلاش می کنیم تا بتوانیم خاطرات را همانطور که می بینیم ثبت کنیم. پس از نقاشی، دوربین ها اولین گجت هایی بودند که این کار را برای ما انجام می دادند. تصاویر در حقیقت انقلابی در ثبت خاطرات بودند، سرعت، دقت و کیفیت بالا از جمله برتری های آن ها نسبت به نقاشی به شمار می رفت. رفته رفته این تصاویر از تک رنگ به رنگی و از رنگی به رنگی رزلوشن بالا ارتقا پیدا کردند. بشر است دیگر، همواره رو به جلو و در جستجوی آن چیزی که زندگی را راحت تر کند و به همین دلیل سعی کردند تا به تصویر “بعد” بدهند. این تلاش ها به توانایی عکس و فیلم برداری ۳ بعدی انجامید که البته با وجود سرمایه گذاری گسترده و بازاریابی وسیع اما کاربر خیلی به آن علاقه ای نشان نداد. حتی اگر به یاد داشته باشید موبایل هایی با این قابلیت نیز از سوی الجی و اچ تی سی تولید شدند. حقیقت این است که با این همه سخت افزار مورد نیاز برای ثبت و پخش محتوا به صورت ۳ بعدی، خروجی در نهایت آن چیزی که باید نیست. بدین صورت است که شرکت ها به دنبال راهی بهتر هستند، راهی نزدیک تر به واقعیت، راهی که در آن تجربه بصری ای به شما ارایه شود و کمترین تفاوت را نسبت به آن چیزی داشته باشد که اگر خود شما آن جا بودید، تجربه می کردید. اینجاست که بحث واقعیت مجازی یا VR وارد می شود. هر روش ارایه محتوا در صورتی می تواند موفق باشد که تولید آن محتوا نیز به سادگی صورت بپذیرد و شما بتوانید محتوای مورد علاقه خود را خودتان تولید کنید، ارزان، راحت و سریع. امشب در ترنجی می خواهیم با دستگاهی آشنا شویم که در آینده نه چندان دور سهم قابل توجهی از بازار را خواهد داشت. دوربین گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ (Gear 360 2017) سامسونگ که همانطور از نامش پیداست، به محتوای ۳۶۰ ثبت می کند.

گیر 360 2017

اجازه بدهید ابتدا به این اشاره کنیم که محتوای قابل استفاده در هدست های واقعیت مجازی (VR) همان ویدیو یا تصاویر ۳۶۰ درجه هستند. طبق آنچه در مقدمه گفتیم اهمیت این دستگاه در آینده نه چندان دور دوچندان می شود. سامسونگ و الجی از اولین شرکت هایی هستند که ابزار جانبی مناسبی برای موبایل تولید کرده اند تا این همدم های همیشگی و در دسترس ما بتوانند در ثبت خاطرات ما به صورت ۳۶۰ درجه نقش قابل توجهی ارایه کنند.

حتما می دانید گجت های پوشیدنی سامسونگ با نام Gear شناخته می شوند. اینکه چرا به دوربین ۳۶۰ این عنوان اطلاق شده است دقیقا مشخص نیست، بدون بحث در این زمینه آن را می پذیریم و جلو تر می رویم. پس از معرفی Gear 360 اولیه به همراه گلکسی اس ۷ حالا نسل بعدی این دوربین با نام Gear 360 2017 به بازار ارایه شده است. در نسل اولیه کمبودهایی از جمله طراحی نامناسب به چشم می خورد که در نسل دوم تا حدود زیادی برطرف شده است. در این نسخه شما شاهد دستگاه جمع و جور تر، خوش دست تر و سبک تری هستید.

طراحی

گیر 360 2017

از نظر تکنیکی این دو دستگاه، یعنی گیر ۳۶۰ اولیه و مدل ۲۰۱۷ آن ظاهری کاملا متفاوت با هم دارند و به نظر می رسد سامسونگ درباره طراحی دوربین ۳۶۰ به تفکر الجی رسیده است. در دست گرفتن این دوربین خیلی راحت تر از نسل پیشین است. هر چند نمی توان گفت کار کردن با دکمه های دستگاه برای جا به جایی بین حالت های مختلف کار ساده ای است اما خوشبختانه دکمه شاتر بزرگ و در جای مناسبی قرار دارد.

موضوع مهمی که در طراحی گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ و حتی نسل اول آن باید در نظر داشته باشید این است که در حمل آن باید نهایت توجه و دقت را داشته باشید. به دلیل شیشه های محدب لنز فوق عریض آن و برجسته بودن این شیشه ها که آن ها را در بیرونی ترین قسمت بدنه قرار داده است سبب می شود که مستعد برخورد به سطوح مختلف باشند. خوشبختانه سامسونگ در جعبه گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ یک بند و یک و چیزی شبیه به یک کیف (!) نیز قرار داده است. گجت های نو عموما فرهنگ استفاده نو خود را دارند. استفاده از دوربین ۳۶۰ عموما یک کار همیشه و همراه نیست اما توصیه ترنجی به شما این است که همیشه این کیف را همراه داشته و دوربین را در آن جا به جا کنید.

درباره بند همراه با گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ یه موضوع جالب وجود دارد و آن یک دایره پلاستیکی جالب است. شاید در نگاه اول فکر کنید جا انگشتی است! اما نه اینطور نیست. به کمک این موجود مفید می توانید جایگاه قرار گرفتن گیر ۳۶۰ روی سطوح مختلف را محکم تر کرده و از سقوط اتفاقی آن به سبب باد یا تکان های غیر منتظره جلوگیری کنید. به جز این ها یک کابل USB Type C نیز در جعبه همراه دستگاه قرار داده شده است.

بسیار خوب، گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ را برمی داریم و آغاز به کار می کنیم. شکاف مموری کارت سمت چپ دستگاه قرار دارد. نکته عجیبی درباره این شکاف وجود دارد. سامسونگ طراحی ظاهری این شکاف را همانند درپوش های پلاستیکی که چندین سال قبل روی موبایل های استفاده می کرد در نظر گرفته است اما به دلیل سفت بودن آن در جایگاهش نمی توانید با ناخن آن را باز کنید. اینجاست که حتما یک ابزار دیگر نیاز دارید. به نظر ما اگر این بخش همانند سینی سیم کارت و مموری موبایل ها در نظر گرفته می شود و با سوزن مخصوص باز می شد، بهتر بود.

دکمه های دیگر برای خاموش یا روشن کردن دستگاه، آماده سازی برای اتصال از طریق بلوتوث به صورت ترکیبی با دکمه های بازگشت و منو طراحی شده اند. دو کاربرد ابتدایی از طریق نگاه داشتن دکمه ها انجام می شود و دو کاربرد دوم با فشردن ساده. می توان گفت برای فشردن آن ها به ناچار روی شیشه لنز را می پوشانید اما در تصور ما جایی بهتر از همین مکان برای قرار دادن آن ها وجود ندارد.

به لطف گواهی IP53 می توانید با اعتماد به نفس بیشتری زیر باران از آن استفاده کنید اما هرگز فکر به زیر آب بردنش به سرتان نزند!

عملکرد

به دور از همه موارد ما و مخاطبان خرید گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ آن را یک “دوربین” می دانیم. آیا گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ می تواند کیفیت خروجی تصاویر و ویدیوهای خوبی ارایه کند؟ البته قبل از اینکه این گجت را به عنوان یک “دوربین” بررسی کنیم باید توجه داشته باشید که این یک “دوربین ۳۶۰” درجه ای است. در حقیقت بیشترین دلیل خرید این دوربین در توانایی ثبت محیط به صورت ۳۶۰ و قابل استفاده در ابزارهای پخش محتوای واقعیت مجازی دیده می شود. به همین دلیل ابتدا باید روی این عملکرد متمرکز بود و سپس روی کیفیت خروجی بحث کرد.

گیر ۳۶۰ ۲۰۱۷ با دو دوربین 8.4 مگاپیکسلی دارای لنز عریض و f/2.2 تجهیز شده است. با این دستگاه می توانید تصاویر 360 درجه ای به رزلوشن 15 مگاپیکسل ثبت کنید. فیلم برداری هر دو دوربین به شکل 360 درجه ای نیز تا حداکثر رزلوشن 4096×2048 پیکسل صورت می گیرد، این کمی از تعریف استاندارد 4K بیشتر است. با حداکثر رزلوشن می توانید فیلم برداری 24 فریم بر ثانیه داشته باشید.

با گیر 360 2017 می توانید به صورت تک لنز هم عکاسی یا فیلم داشته باشید. این کاربرد برای مواردی است که شما نیاز به زاویه دید عریض دارید، موبایلی با این قابلیت نداشته و می خواهید خودتان هم در تصویر نباشید. برای عکاسی در حالت تک لنز به شکلی عجیب رزلوشن تا 3 مگاپیکسل کاهش پیدا می کند. فیلم برداری اما با رزلوشن FHD استاندارد و نرخ 60 فریم ثانیه قابل انجام است.

حالت های عکاسی و فیلم برداری متفاوتی در دستگاه تعبیه شده که می تواند حتی جذاب تر باشد. برای مثال حالت فیلم برداری تایم لپس داخلی به شما کمک می کند تا دوربین را جایی کار بگذارید و تایم لپس های جذابی را تهیه کنید. به سبب 360 درجه بودن یا حتی در حالت تک لنز عریض 180 درجه ای آن می توانید جوانبی از منظره را داشته باشید که با هیچ دستگاه دیگری نمی توانید تجربه کنید. از همه مهم تر این که شما می توانید این فایل های را به صورت 360 درجه ای در عینک های واقعیت مجازی Gear VR سامسونگ نیز تماشا کنید.

فیلم برداری 4K از این جهت که نرخ فریم آن پایین است خیلی جذاب به نظر نمی رسد به خصوص زمانی که شما می خواهید محتوا را در هدست واقعیت مجازی تماشا کنید. خوشبختانه شما می توانید با کم کردن رزلوشن تا 2880×1440 نرخ فریم را به 30 و با رساندن آن به 2560×1280 به 60 فریم بر ثانیه افزایش دهید.

حالت ویدیو لوپ (Video Loop) نیز جذابی خاص خود را دارد. این حالت بدین شکل است که اگر گیر 360 2017 به برق یا منبع تغذیع متصل باشد، می تواند بدون توجه به محدودیت حافظه داخلی، مدام فیلم برداری کند. بدین صورت که پس از پر شدن حافظه دوباره از ابتدا روی حافظه داخلی فایل را ذخیره می کند. خوشبختانه ویدیوها به صورت H.265 انکود می شوند که سبب می شود بدون افت کیفیت حجم بسیار کمتری اشغال شود.

عکاسی HDR یکی از مواردی است که برای عکاسی از منظره به شدت توصیه می شود. هر چند برای ثبت این تصویر نیاز به مکث چند ثانیه ای و پردازش چند ثانیه ای پس از آن است اما خروجی تصویر بهتر از حالت عادی است. برای عکاسی HDR توصیه می شود دستگاه را روی پایه یا یک مکان ثابت قرار دهید.

هیچ حافظه داخلی ای برای دستگاه در نظر گرفته نشده و شما حتما باید از کارت حافظه خارجی برای آن استفاده کنید. گیر 360 2017 می تواند مموری خارجی تا حجم 256 گیگابایت پشتیبانی کند که مسلما برای مدت زمانی زیادی از فیلم برداری، تایم لپس و عکاسی کفایت می کند.

به صورت تئوری و طبق ادعای سامسونگ شما می توانید با گیر 360 2017 تا 130 دقیقه فیلم برداری 4K داشته باشید که در حقیقت کمتر از این عدد است. خوب آنکه به لطف پورت Type C آن می توانید با سرعت بیشتری باتری 1150 میلی آمپری آن را شارژ کنید.

ارتباط با موبایل

گیر 360 2017 به شکل فوق العاده ساده و سریعی با دستگاه شما جفت می شود. کافی است برنامه Samsung Gear را روی موبایل خود دانلود کنید. مدل 2017 با آیفون ها نیز سازگاری دارد و از این جهت به سازگاری دوربین 360 درجه سامسونگ سامسونگ افزوده شده است. لیست کامل دستگاه های سازگار با گیر 360 2017 از قرار زیر است:

Galaxy S8, S8+, S7, S7 Edge, Note5, S6, S6 Edge, S6 Edge+, A5/A7 (2017) running Android 5.0 or later.
iPhone 7, 7+, 6S, 6S+, SE running iOS 10.0 or later

پس همگام سازی اولیه که آن هم بسیار راحت است، برای دفعات بعدی استفاده تنها کافی است دوربین را روشن کرده و وارد برنامه Samsung Gear شوید، به همین سرعت و سادگی. پس از ورود حالت Live View در دسترس شماست و این حالت را می توانید در مدل های مختلف پانوراما قطبی، به هم چسبیده 360 درجه و نمای همزمان عقب و جلو را ببینید و سپس تصویر را ثبت کنید. همچنین تصویر پس از ثبت نیز قابل تغییر به هر کدام از حالات یاد شده هست.

گیر 360 2017

شما می توانید تمام تنظیمات گیر 360 2017 را با برنامه Samsung Gear انجام دهید و این امکان را دارید که دوربین را روی تک پایه جایی بکارید و سپس از دور تنظیمات لازم را انجام دهید. به وسیله این برنامه شما می توانید فایل های ثبت شده را روی موبایل خود انتقال دهید همچنان که می توانید بدون نیاز به انتقال به موبایل، فایل ها را از حافظه دوربین بررسی کنید.

گیر 360 2017 در حالتی که روشن یا در حال فیلم برداری باشد از طریق صدا یا چراغ های LED وضعیت خود را به شما اعلام می کند. شما می توانید کنترل این موارد را با برنامه Samsung Gear در دست داشته باشید.

کیفیت خروجی

فکر می کنم با پیش زمینه ای که گفتیم شما هم انتظار خروجی معجزه آسایی از این دستگاه ندارید. بلکه گیر 360 2017 بیشتر از این که یک دوربین عکاسی یا فیلم برداری باشد، یک ابزار برای تولید محتوای بصری 360 درجه ای است. با توجه به حداکثر رزولشن 4K برای فیلم برداری باید گفت تماشای فیلم ها در عینک واقعیت مجازی جزئیات دلپذیری ندارند. یکی از موارد را می توان به دلیل لنز فوق عریض این دستگاه دید که سبب می شود محتوا کشیده تر دیده شود. علاوه بر آن برای ثبت اتفاقات کامل یک فضا به صورت 360 درجه ای واقعا رزلوشن 4K هم کم است. برای آینده باید رزلوشن های خیلی بیشتری را مشاهده کنیم. همچنین در عکاسی همین داستان رخ می دهد. کیفیت خروجی عکس ها برای دیدن جزئیات خیلی دلپذیر نیست اما فرم های خاص پانوراما قطبی، پانورما کامل از فضا به صورت دو بعدی، نمای پشت و جلو همزمان و از این دست نماها می تواند جذاب باشد. برای مثال وقتی یا جمع دوستان بیرون می روید و دوست دارید تمام فضا را ضبط کنید و دور دوربین حلقه بزنید می تواند ابزار مفیدی باشد اما در غیر این صورت و عدم علاقه به این سبک ها، خریدنش به شما توصیه نمی شود.

کیفیت عکاسی و فیلم برداری در روز می تواند بهتر باشد اما در شرایط توری ضعیف تر و به خصوص در شب ضعف های قابل توجهی دیده می شود. نویز به شدت قابل توجه است و کیفیت تصاویر نیاز به ویرایش بیشتر دارد. در نور کافی به لطف حالت HDR می توانید رنج دینامیکی بالایی داشته باشید.

در حقیقت گیر 360 2017 یک تلاش برای تبیین استانداردهای دوربین های 360 درجه ای است. دوربین هایی که راه درازی تا رسیدن به کیفیت مطلوب دارند. برای تصور بهتر توانایی عکاسی و فیلم برداری این دستگاه ها شما را به مقایسه توانایی دستگاه های موبایل سال 2007 به دستگاه های فعلی راهنمایی می کنیم!

اجازه بدهید تعدادی از خروجی های خام گیر 360 را با هم ببینیم:

و البته برخی از خروجی ها در حالت های مختلف که می توان با ویرایشگر تصاویر 360 درجه از این دوربین گرفت:

در مجموع می توان گفت اگر شما کاربر ویژه ای تولید محتوای 360 درجه ای هستید، گیر 360 2017 می تواند بهترین انتخاب موجود در بازار باشد. با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به نسل قبلی، ارگونومی بهتر، سازگاری با iOS و ارتباط بسیار سریع و راحت تر با موبایل این یک به روزرسانی مناسب نسبت به نسل های قبلی آن است. هم اکنون که این مطلب در حال نگارش است نیز انتظار عرضه نسل بعدی دوربین 360 درجه ای سامسونگ را داریم و انتظارات از آن فراتر از گیر 360 2017 است. تجربه نشان داده دستگاه هایی که در یک دسته بندی جدید ارایه می شوند تا چند نسل نیاز به آزمون و خطا و کسب بازخوردهای کاربران دارد تا بتواند یک نمونه قابل استفاده مناسب تولید کند.

شما از طرفدارن فیلم برداری و عکس برداری 360 درجه ای هستید؟ تا به حال تجربه تولید و استفاده از محتوای 360 درجه ای را داشته اید؟ فردا صبح ساعت 10 پست پرسش و پاسخ گیر 360 2017 سامسونگ را با هم خواهیم داشت و شما می توانید تمام سوالات خود را پیرامون این دستگاه مطرح کرده و مستقیما از ترنجی پاسخ بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)