حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نقد و بررسی هواوی پی ۱۰ لایت : سَبُک پرچمدار

هواوی پی ۱۰ نام پرچمدار سال ۲۰۱۷ این شرکت چینی است. در اکوسیستم اندروید رسم است که به نام یک پرچمدار، یک خانواده محصول تولید می کنند و هواوی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هواوی پی ۱۰ لایت نام نسخه پی ۱۰ است با مشخصات سخت افزاری پایین تر و خب البته حذف برخی قابلیت های جذاب. اگر راستش را بخواهید پی ۱۰ لایت از نظر شباهات طراحی و سخت افزاری خیلی بویی از پی ۱۰ نبرده است اما هنوز می تواند دستگاه جذابی باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به یکی از بهترین میان رده های موجود در بازار، هواوی پی ۱۰ لایت.

هواوی پی 10 لایت

از جنون “پرچمدار بخری” که بگذریم می رسیم به قشر وسیعی از کاربران که می خواهند تا رده قیمتی میانه هزینه کنند و انتظار داشتن یک دستگاه با طراحی جاب توجه، مناسب برای انجام کارهای روزمره خود، ثبت خاطرات خانوادگی، استفاده بی دردسر از شبکه های اجتماعی و گاهی مقداری سرگرمی مثل بازی و تماشای ویدیو داشته باشند. انتخاب در رده پرچمدار از این جهت راحت تر است که تعداد گزینه ها محدود است، از هر برند یک یا نهایتا دو دستگاه در لیست انتخاب شما قرار می گیرند اما در رده قیمت میانه به دلیل نزدیک بودن قیمت ها به هم و وجود گزینه های متعدد در هر برند و تعدد برندهای مختلف فعال و قابل توجه در این رده قیمتی، خرید کار ساده ای نیست. هواوی یکی از برندهایی است که در این رده قیمتی تعداد قابل توجهی دستگاه دارد، سری نوا (Nova)، آنر ۸ و حتی پرچمدار سال گذشته این شرکت یعنی هواوی پی ۹ از جمله این دستگاه های هستند. هر چند رنج قیمتی دستگاه هایی که گفتیم تقریبا یک بازه تقریبا چهارصد هزار تومانی است اما آن ها را می توان تقریبا جز گزینه های مورد بررسی برای مخاطب هدف این بازه قیمتی دانست. مدل مورد نظر ما در میانه این بازه قرار دارد و می تواند نظر تعداد بیشتری از مخاطبین را به خود جلب کند. به جز این، به سبب نام پرچمدار که روی آن است نیز می تواند گزینه وسوسه برانگیزتری به شما برود.

اجازه بدهید به سراغ پی ۱۰ لایت برویم و طبق روال بررسی های ترنجی از طراحی آن آغاز کنیم.

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

هواوی پی 10 لایت

بسته بندی هواوی پی ۱۰ لاید کاملا آشناست. طبق تجربه این چند ساله به یک قانون نانوشته در بسته بندی موبایل های هواوی رسیده ایم. همه دستگاه های میان رده با تمرکز بر کاربران جوان از این بسته بندی بهره می برند. از هواوی جی ۸ گرفته تا آنر ۸ یا همین پی ۱۰ لایت. بسته بندی خلاقانه، زیبا و شادی است. رنگ بندی جذاب روی آن حس خوبی دارد.

درب جعبه را که برمیدارید موبایل را از کناره می بینید. بدنه آلومینیومی و لبه های تراش خورده آن که اولین بار در طراحی آیفون ۵ (!) دیده شد اینجاست تا شما را اغوا کند. یک جعبه کوچک برای دفترچه و دیگری برای لوازم جانبی از جمله سوزن سینی سیم کارت، هندزفری و شارژر در نظر گرفته شده است.

لوازم جانبی از نقاط قوت هواوی پی ۱۰ لایت است. عموما شرکت های دیگر عادت ندارند دستگاه های میان رده خود را با لوازم جانبی خیلی با کیفیتی ارایه کنند. هواوی اما از قاعده مستثنی است و تصمیم گرفته تا شما را با بهترین هندزفری خود غافلگیر کند. همچنین حضور یک شارژر سریع و پشتیبانی دستگاه از این قابلیت برای رده قیمتی پی ۱۰ لایت فراتر از انتظار است.

هواوی پی 10 لایت

عموما نسخه های مینی، لایت، اس ای یا همان SE (در اینجا اشاره به جی ۵ اس ای) شاهد طراحی مشابه هستیم. در پی ۱۰ لایت چنین موضوعی قابل مشاهده نیست. هواوی پی ۱۰ با بدنه آلومینیومی زیبا همراه شده است که در مدل لایت آن شاهد استفاده از شیشه هستیم. رنگ طلایی پی ۱۰ لایت در اختیار ما بود و باید بگوییم دستگاه زیباییست. هر چند شخصا طرفدار رنگ طلایی نیستم اما به هر حال باید گفت که این دستگاه از نظر خیلی ها زیباست. پنل پشت و جلو به همراه شاسی آلومینیومی همه و همه به رنگ طلایی هستند.

هواوی تا به حال تجربه گوشی شیشه ای داشته است و این اولین تجربه این شرکت نیست. آنر ۸ از جمله اولین دستگاه های تمام شیشه ای این شرکت است، شاید هم اولین آن ها اما به جرات می توان گفت بهترین طراحی شیشه ای هواوی هنوز برای همان آنر ۸ است. شیشه ۲٫۵D در جلو و پشت آن، حاشیه کمتر نمایشگر و پنل پشتی با قابلیت پخش کردن نور در آن مسلما زیبایی دو چندانی نسبت به پی ۱۰ لایت دارد. در حقیقت گاهی اوقات به شیشه ای بودن پی ۱۰ لایت شک می کنیم و می گوییم شاید با پلاستیک شفاف یا همان طلق رو به رو هستیم. این حدس وقتی پر رنگ تر می شود که پنل پشتی به شدت سخت تمیز می شود و اثرانگشت شما روی آن بسیار ماندگار است.

هواوی پی 10 لایت

پنل پشتی خیلی خلوت است. تنها مواردی که جلب توجه می کنند حسگر اثرانگشت و نوار بالایی این قاب است که نمی دانیم هواوی چرا تصمیم گرفته آن را با رنگی متفاوت مشخص کند. عموما در طراحی هوایی، برای مثال پی ۱۰ این قسمت به دلیل شیشه ای بودن برای آنتن با باقی بدنه طراحی متفاوتی داشت، حال در این موبایل با قاب پشتی شیشه ای لزومی ذر چنین موضوعی نیست. البته اینکه هواوی در نظر داشته که طراحی پی ۱۰ لایت قدری شبیه به پی ۱۰ بوده و از آنر ۸ فاصله بگیرد نیز در این تصمیم بی تاثیر نیست.

لوگو متنی هواوی (HUAWEI) همانند قاب جلویی روی قاب پشتی هم بوده و خبری از لوگوی چندپر هواوی نیست. قاب جلویی نیز به همین صورت خلوت است. به جز موارد قابل انتظار چیز دیگری به چشم نمی خورد. خوب اینکه همانند جی ۸ یا آنر ۸ هواوی تصمیم گرفته است لوگو خود را در قاب جلویی، زیر نمایشگر قرار دهد تا به این صورت تقارن بهتری بین موارد قرار گرفته در بالای قاب جلویی و پایین آن برقرار کند.

هواوی پی 10 لایت

دکمه های قفل و تنظیم حجم صدا در لبه سمت راست قرار دارند. این واقعا بهترین چینش برای کلیدهای فیزیکی است امیدواریم روزی همه تولیدکننده ها این چینش را در نظر بگیرند. لبه سمت چپ تنها میزبان سینی هیبریدی سیم کارت-مموری است. لبه بالا برای جک ۳٫۵ میلی متری هدفون در نظر گرفته شده است که به نظر ما جای خیلی مناسبی نیست. لبه پایین نیز میهمان بلندگوی تکی و پورت micro USB است.

هواوی پی 10 لایت هواوی پی 10 لایت

درباره طراحی به جز زیبایی یک فاکتور خیلی مهم دیگر به اسم ارگونومی مطرح است. ارگونومی کلی پی ۱۰ لایت را خوب نمی دانیم. بله، اگر این دستگاه دو سال پیش با این طراحی عرضه می شد می توانستیم بگوییم طراحی خوبی دارد اما نه در سال ۲۰۱۷٫ عپم بهره بردن از شیشه ۲٫۵D در پشت، عدم قرار دادن قوس مناسب روی لبه آلومینیومی و البته وزن نسبتا کم آن سبب می شود وقتی پی ۱۰ لایت را در دست دارید حس عجیبی داشته باشید. اشتباه نکنید، ما نمی گوییم موبایل سبک خوب نیست اما با این ابعاد سبب شد در ما حس جالبی به وجود نیاید.

در مجموع برای پی ۱۰ لایت می توان امتیاز خوب را برای طراحی در نظر گرفت. اگر هواوی در طراحی این دستگاه کمی به روزتر عمل می کرد مسلما این امتیاز به خیلی خوب ارتقا پیدا می کرد.

نمایشگر

هواوی پی 10 لایت

هواوی چند سالی هست که از نمایشگرهای با کیفیت خیلی خوبی در دستگاه های خاص خود استفاده می کند. سال گذشته کیفیت نمایشگر پی ۹ لایت ما را شگفت زده کرد. امسال پی ۱۰ لایت نیز از این قاعده مستثنی نیست و کیفیت نمایشگر آن جالب توجه است. اندازه نمایشگر برابر ۵٫۲ اینچ انتخاب شده که یک اندازه مورد پسند برای خیل عظیمی از کاربران به شمار می رود، کمی از ۵ اینچ بزرگتر و کمی از ۵٫۵ اینچ کوچکتر.

نوع پنل استفاده شده در این نمایشگر از نوع LTPS IPS LCD است. این نام طولانی یعنی یک نسل بهبود یافته نسبت به IPS های عادی و کیفیتی نزدیک به پنل های IPS استفاده شده در پرچمدارها. رزلوشن نمایشگر برابر FHD یا همان فول اچ دی بوده که کاملا قابل انتظار است. با توجه به چینش پیکسل عادی ۳ زیر پیکسله RGB شما می توانید تصاویر شارپ تری را نسبت به پنل های سوپرامولد دردانه های سری گلکسی A 2017 سامسونگ با چینش الماسی ببینید. خواندن متون و تماشای محتوا در این نمایشگر بدون هیچ مشکلی صورت می پذیرد.

هواوی پی 10 لایت

حداکثر و حداقل روشنایی خیلی ایده آل نیست اما در حد قابل قبولی تنظیم شده است. حداکثر روشنایی مناسب کار کردن با دستگاه در نور شدید یا زیر تابش نور خورشید نیست اما در فضای باز یا فضای بسته روشنایی مناسبی دارد. در تاریکی مطلق نیز بهتر است از فیلتر نور آبی که هواوی به آن حالت “چشم راحت” یا همان Comfort eye می گوید استفاده کنید.

کنتراست در این نمایشگر بسیار خوب است و رنگ ها شاداب و زنده نمایش داده می شوند. دقت رنگ ها در این پنل خیلی بالا نیست اما مطمئنا از تماشای آن ها لذت می برید. زاویه دید نیز بسیار باز بوده و از اکثر زوایا می توانید محتوا را با رنگ صحیح ببینید.

هواوی پی 10 لایت

تراز رنگ سفید رو به رنگ سفید گرم می باشد اما شما همواره قادر خواهید بود در بخش تنظیمات نمایشگر آن را به سلیقه خود تنظیم کنید. عمق رنگ مشکی نیز در سطح استاندارد پنل های IPS خیلی خوب قرار دارد.

قدرت لمس و دقت آن نیز از مواردی است که اهمیت بسیار برخوردار است و خوشبتانه در هواوی پی ۱۰ لایت شاهد هیچ مشکلی نبودیم. در مجموع می توان گفت هواویی پی ۱۰ لایت از یک نمایشگر با کیفیت در رده قیمتی خود بهره می برد.

رابط کاربری و سیستم عامل

هواوی پی 10 لایت

خنده دار است اما هنوز باید اینکه دستگاهی از سیستم عامل اندروید ۷ بهره می برد را جز نقاط قوت برشمریم! چرا؟ چون نه تنها هنوز همه دستگاه های اندروید در به روزترین نسخه این سیستم قرار ندارند بلکه هنوز دستگاه هایی با نسخه قبلی و حتی نسخه قبل تر از آن در حال تولید و عرضه هستند! پی ۱۰ لایت از این نظر دستگاه خوش شانسی است. رابط کاربری جدید هواوی که با قدیمی هایش خیلی فرقی ندارد جز یک فرق اساسی و بسیار مهم، برای این دستگاه در نظر گرفته شده است. این رابط کاربری بر مبنای اندروید ۷ طراحی شده است.

حقیقتا من شخصا هنوز با آیکون های رابط کاربری هواوی مشکل دارم! این یک مشکل شخصی است و لزومی ندارد که شما مشکل داشته باشید اما من و خیلی از دوستان من این ظاهر کاربری را نمی پسندیم. آنقدر نمی پسندم که اولین کاری که در بررسی یک موبایل هواوی می کنم تغییر قالب گرافیکی یا همان تم آن است.

هواوی پی 10 لایت

به همین میزان که از ظاهر رابط کاربری هواوی ناراضی هستیم اما قابلیت مفیدی که البته می توان آن را قابلیت مفید iOS دانست، یعنی سرچ اسپات لایت خرسندیم. بیشتر تجربه کاربری که اینجا در پی ۱۰ لایت تجربه می کنید دقیقا همان چیزی است که در پی ۱۰ یا میت ۹ تجربه کرده اید. تغییرات بسیار ناچیز و غیر قابل ذکر است.

مورد دیگری که در رابط کاربری پی ۱۰ لایت دوست داشتیم بدین صورت نباشد، پیش فرض بودن کیبرد “سوییفت کی” است. به نظر ما بهتر است هواوی از کیبرد پیشفرض گوگل برای دستگاه های خود استفاده نماید.

قابلیت های اختصاصی هواوی، برنامه های پیشفرض این شرکت و البته نوار اعلانیه های بازطراحی شده که در هواوی پی ۱۰ آن را دیدیم از جمله نقاط قوت این رابط کاربری است.

دوربین

هواوی پی 10 لایت

پی ۱۰  لایت به صورت مشخص یک دستگاه دوربین محور نیست ولی در آن رده قیمتی اگر دوربین خوبی داشته باشید، بیشتر بازی را برده اید. عموما در این رده قیمتی می توان گفت دوربین موبایل های هوشمند اصطلاحا باجی به هم نمی دهند! همه در یک عملکرد هستند و گه گاه رزلوشن ها تغییر می کند. درباره پی ۱۰ لایت هم می توان همین اظهار نظر را کرد.

دوربین اصلی پی ۱۰ لایت ۱۲ مگاپیکسل و دوربین جلو آن ۸ مگاپیکسلی است. هواوی سعی کرده تا با استفاده از حسگر تصویر خوب برای دوربین اصلی بتواند کیفیت تصاویر خوبی را برای شما رقم بزند. عکاسی در روز برای پی ۱۰ لایت بسیار خوب است و مشکلی در آن دیده نمی شود. عکاسی در شب اما جایی نیست که خیلی از پی ۱۰ لایت انتظار داشته باشید. حتی این انتظار را از برادر بزرگ پرچمدار آن یعنی پی ۱۰ نیز وجود نداشت. در این شرایط سرعت عکاسی خیلی بالا نیست و سرعت فوکوس نیز به همین شکل.

هواوی پی 10 لایت

به لطف رابط کاربری غنی دوربین و حالت های متفاوت عکاسی در نظر گرفته شده برای هواوی پی ۱۰ لایت، اگر علاقه مند به عکاسی هستید باید بگویم دستتان برای خلق تصاویر جالب توجه بازتر از دیگر هم رده هایش است.

دوربین سلفی می تواند عکس های زیبایی بگیرد که شخصا آن ها را دوست دارم. درباره کیفیت باید بگوییم سناریویی همانند چیزی که بالا گفتیم وجود دارد: نور خوب=عکس خوب ، نور بد=عکس بد

در نهایت اجازه بدهید چند نمونه از تصاویر ثبت شده توسط هواوی پی ۱۰ لایت را ببینیم:

سخت افزار، باتری و صدا

هواوی پی 10 لایت

۴ گیگ رم، پردازنده مرکزی ۸ هسته ای، حافطه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگ! این ها مشخصات روی کاغذ پرچمدارهای سال گذشته و حتی پرچمدارهای همین امسال است، آیا هواوی پی ۱۰ لایت پرچمدار است؟ نه! هر چقدر هم که ابهت یک پردازنده مرکزی ۸ هسته ای ریخته باشد اما هنوز رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگ در این رده قیمت هنوز وسوسه کننده است. حتی شاید برخی کاربران با توجه به اینکه فرکانس پردازنده مرکزی چیپست کایرین ۶۵۸ استفاده شده در این دستگاه نسبت به چیپست کایرین ۹۵۰ استفاده شده در هواوی آنر ۸ کمی بیشتر است، آن را قوی تر نیز بدانند. حقیقت این است که اینطور نیست.

هر چند چیپست کایرین ۶۵۸ از نظر فناوری های دیگر از جمله فناوری های مخابراتی به روز است و برای مثال از ۴G+ یا همان نسل ۴٫۵ مخابراتی پشتیبانی می کند اما از نظر پردازشی خیلی دستگاه رده بالایی نیست. در حقیقت چنین انتظاری نیز از یک دستگاه میان رده نمی رود اما از این بابت می خواهیم این موضوع مشخصا واضح بیان شود که خیلی از کاربران صرفا به دلیل مشخصات سخت افزاری خرید می کنند و این مشخصات می تواند یک انتظار کاذب در آن ها ایجاد کند.

هواوی پی 10 لایت

حافظه رم بالا لزوما به معنی این نیست که مدیریت رم دستگاه نیز عالی است اما می توان انتظار داشت که هنگام وبگردی و باز کردن چندین صفحه، بازی شما در پس زمینه سریعا بسته نشود یا اگر در میانه پست کردن یک عکس در اینستاگرام به تلگرام می روید تا متنی جالب برایش پیدا کنید، هنگام بازگشتن به اینستاگرام با محو شدن تلاش هایتان رو به رو نمی شوید. همچنین برنامه هایی که در رم باز بوده اند در راه اندازی دوباره بسیار سریع تر آماده به کار می شوند. این ها مواردی است که به سبب حافظه رم ۴ گیگابایتی این دستگاه به شما عرضه می شود.

چیپست کایرین ۶۵۸ را نمی توان چیپست بدی دانست اما خیلی سریع نیست. مکس ها گاها کاملا ملموس است. همچنین چیپست گرافیکی Mali-T830 دو هسته ای آن نیز از پس کلش آف کلنز یا کلش رویال به نحوی بر می آید اما بازی های سنگین تر با تمام اینکه اجرا می شوند اما آنچنان که انتظار دارید نیستند، دقیقا در حد و اندازه های یک دستگاه در رده قیمتی هواوی پی ۱۰ لایت، نه بیشتر.

بد نیست نگاهی به بنچمارک های این دستگاه داشته باشیم تا کلیت دستگاهی که با آن رو به رو هستیم را بهتر بشناسیم:

هواوی پی 10 لایت هواوی پی 10 لایت

باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری هواوی پی ۱۰ لایت انتظار عمر باتری مناسبی را در ما ایجاد کرد. در استفاده عادی می توان گفت که این انتظار بر آورده می شود اما مثلا وقتی پس از ۱۵ دقیقه بازی Smash hit شاهد ۱۱٪ افت باتری شدیم، متوجه می شویم که نمی توان خیلی روی باتری آن حساب کرد. همچنین برای پخش ۳۰ دقیقه ویدیو شاهد افت ۷ درصدی در باتری بودیم که این نیز خیلی آمار خوبی نیست.

مدت زمان شارژ شدن این باتری با شارژر سریع هواوی و پورت نسل B یا همان micro USB 2.0 چیزی حدود ۹۰ دقیقه است که برای دستگاهی در این رده قیمتی خیلی راضی کننده به نظر می رسد.

صدای هواوی پی ۱۰ لایت آنقدری هست که صدایش را به گوش شما برساند. یک بلندگوی تکی در لبه پایین که شده وصف حال اکثر موبایل های هوشمند تولید شده این روزها برای این وظیفه در نظر گرفته شده است. هندزفری با کیفیت هواوی همان است که نامی از این شرکت بر رویش ندارد، سفید است و اصلا شبیه هندزفری های آیفون نیست! شخصا این هندزفری های پلاستیک سخت را دوست ندارم اما کیفیت صدای آن واقعا خوب است.

در مجموع در بخش سخت افزار باید گفت پی ۱۰ لایت از هم رده های خود چیزهای بیشتری در چنته دارد اما نه به دلیل رم ۴ گیگ با پردازنده ۸ هسته ای با فرکانس بالای خود!

جمع بندی و رقبا

هواوی پی 10 لایت

هواوی مشخصا با ارایه دستگاه های متعدد در رده میانه رو به بالا یا به تعبیری رده میانه لوکس، سعی دارد تا بازار این رده را در دست داشته باشد. از بهترین تلاش های این شرکت در رده قیمتی کمتر از آنر ۸ می توان به پی ۱۰ لایت اشاره کرد. هواوی پی ۱۰ لایت مطمئنا دستگاهی است که ارزش قیمت پرداختی را دارد. این دستگاه از آن جهت که در قامت نسخه سبک تر شده پی ۱۰ قرار است شناخته شود، به نظر ما بهتر است که مشخصات و شخصیت متفاوتی نسبت به چیزی که دیدیم داشته باشد. در حقیقت هواوی با این مشخصات، حال کمی کمتر یا کمی بیشتر دستگاه های زیادی دارد و لزوما نیازی به تکرار آن ها نبود.

هواوی پی 10 لایت

برای رقبای پی ۱۰ لایت می توان دستگاه های زیادی را نام برد. به صورت مشخص سری ایکس الجی، سری جی ۲۰۱۷ یا جی پرو (J Pro) سامسونگ دانست. اگر از خانواده ایکس الجی انتخاب کنید می توانید بنا به نیاز خود از دوربین دوتایی یا نمایشگر دوم بهره ببرید. اگر از سری جی پرو سامسونگ انتخاب کنید نمایشگر با کیفیت تر و طراحی بهتر به همراه رابط کاربری دلچسب تر برای شما به ارمغان خواهد آمد.

نظر شما درباره هواوی پی ۱۰ لایت چیست؟ فردا در ترنجی سوالات خود را درباره هواوی پی ۱۰ لایت می توانید به صورت مستقیم از ما بپرسید، پست پرسش و پاسخ هواوی پی ۱۰ لایت را از یاد نبرید.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

پس xzp چی؟؟ بررسی اون کی آماده میشه؟؟؟

عارف کمانی

در دستور داریم
متاسفانه یکسری مشکلات پیش اومده برای بررسی این دستگاه اما حتما تا چند روز دیگه یه نقد و بررسی جامع از این دستگاه در سایت قرار میدیم

Mortazavi

بسیار عالی و کامل بود فقط یه نقص داشت اونم اینکه مدل و فرکانس کاری هسته های پردازنده رو نگفتین مثلا کرتکس A53 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز.
باتری ۳۰۰۰ و ۷ ساعت پخش فیلم افتضاح هست سونی xa1 ultra با باتری ۲۷۰۰ و صفحه ۶اینچ ۱۰ساعت پخش فیلم یا ۱۳ ساعت وبگردی میده.

Mortazavi

قبلا بغیر از سایت مخصوص سونی این سایت بهترین سایت برای طرفدارای سونی بود ولی الان داره مثل سایت همسایه میشه.
بررسی xzp و xa1 ultra و L1 که محصولات ۲۰۱۷ سونی هستند رو نمیزارید چرا؟

عارف کمانی

دوست عزیز هنوز شرکت سونی موبایل برای ما محصولی ارسال نکرده
وقتی ارسال نکرده ما چی رو بررسی کنیم؟
ما در حال تلاشیم تا محصولات جدید رو هرچه زودتر بررسی کنیم اما یکسری موانع وجود داره
من از شما پوزش میخوام انشالله در اسرع وقت بررسی میاد روی سایت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)