حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اینتل چندین پردازنده ۶هسته‌ای مبتنی بر معماری کافی‌لیک به بازار روانه می‌کند؛ این‌بار i5

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، مطالب ترنجی

در پاسخ به موفقیت اخیر معماری رایزن ای‌ام‌دی، اینتل به ارائه گزارش‌هایی درباره سری جدید پردازنده‌های i5 و i7 مبتنی بر معماری کافی‌لیک اقدام نمود. در ادامه، با ترنجی همراه باشید.

همان‌طور که اخیراً مشاهده کردیم، ای‌ام‌دی پردازنده‌های هیجان‌انگیزتری با توجه به توان/کارایی/تعداد هسته نسبت به اینتل پیشنهاد می‌دهد. به نظر می‌رسد اینتل نیاز شدید به تجدید نظر دارد اگر می‌خواهد ریزش اخیر در سهم بازار را متوقف کند.

گزارش اخیر از Canard PC مدعی می‌شود، اینتل با ارائه پردازنده i7-8700K مبتنی بر معماری کافی‌لیک درباره سری جدید پردازنده‌ها تجدید نظر خواهد کرد. بر اساس گزارشات منتشر شده، ۸۷۰۰K پردازنده‌ای ۶هسته‌ای، ۱۲نخی با کلاک پایه ۳٫۷گیگاهرتز و توان طراحی حرارتی ۹۵وات خواهد بود. در جبهه مقابل، رایزن۵ ۱۶۰۰X پردازنده‌ ۶هسته‌ای، ۱۲نخی و توان طراحی حرارتی یکسان البته با ۱۰۰مگاهرتز کلاک پایه کم‌تر قرار دارد. اگرچه رایزن۵ ۱۶۰۰X با قیمت ۲۴۹دلار عرضه می‌شود اما قیمت پردازنده‌ رده‌بالای i7 با این قیمت نخواهد بود.

قسمت جالب گزارش معرفی سری جدید i5 با ۶هسته از i5-8600K تا i5-8400 (معمولاً پایین‌ترین پردازنده) است. فرق اصلی بین سری i5 و i7، پشتیبانی از هایپرتریدینگ (HyperThreading) است. گفته می‌شود i5-8600K پردازنده‌ای ۳٫۶گیگاهرتزی با توان طراحی حرارتی ۹۵وات است. از سوی دیگر i5-8400 با کلاک ۲٫۸گیگاهرتز و ۶۵واتی خواهد بود. بنابراین به یک استدلال واقعی در رابطه با سایر مدل‌های پردازنده‌های اینتل می‌رسیم. با فرض این که گزارش درست است، تمایز اینتل می‌تواند یکی از دو راه باشد: افزایش بیشتر رده i5 خود را با نام‌گذاری رقم پایین‌تر (۸۳۰۰، ۸۲۰۰ و غیره) برای پردازنده‌های ۴هسته‌ای، ۸نخی و پردازنده‌های ۴هسته‌ای رده i3 یا پردازنده‌های چهار‌هسته‌ای، ۸نخی در سری i3 مشاهده خواهیم کرد.

همچنین گزارش اشاره می‌کند اینتل قصد معرفی پردازنده‌های ۶هسته‌ای برای سری موبایل (رده نوت‌بوک‌ها) دارد. البته با کلاک خیلی پایین‌تر (حدود ۲گیگاهرتز) که اجازه استفاده در پلتفرم‌های با توان طراحی حرارتی پایین‌تر (۴۵وات) خواهد داد. همچنین به پردازنده‌های سری U با ۴هسته و ۲۸وات نیز اشاره می‌کند.

دیدگاه شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سید امین اکبرپور