حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

Tehran Game Convention؛ پنجره جهانی شدن صنعت گیم ایران

با توجه به اینکه کمتر از یک هفته تا رویداد TGC مانده است، ما در ترنجی تصمیم گرفتیم تا معرفی جامعی را درمورد این کنفرانس داشته باشیم.

Tehran Game Convention 2017

TGC اولین رویداد B2B ایران در مورد صنعت گیم است که با همکاری گیم کانکشن فرانسه و بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار می شود. این کنفرانس اکنون با بیش از ۲۰۰۰ ثبت نام، بزرگترین رویداد خاورمیانه و منا (منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه) است. کنفرانس های B2B یا Business to Business صنعت گیم، رویدادهایی با محوریت مرتبط کردن سازندگان بازی، برنامه نویسان، طراحان بازی و… با ناشران و سرمایه گذاران هستند.

TGC با همکاری گیم کانکشن فرانسه برگزار می شود و بدین معناست که:

– خریدارانی با توانمندی، پتانسیل و کیفیت بالا به دنبال امضای قراردادهای تجاری خواهند بود

– دسترسی به اپلیکیشن کارآمد و پرقدرت قرار ملاقات برای تنظیم قرارهای تجاری به صورت پیشرفته

 بنیاد ملی بازی های رایانه ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای موسسه‌ای فرهنگی و غیردولتی است که زیر نظر وزرات ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و وظیفه‌ آن حمایت از جریان بازی‌سازی و ظرفیت‌های این صنعت در کشور ایران است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را افراد فعال و باسابقه‌ صنعت بازی در حوزه‌های مختلف مانند سیاست‌های فرهنگی، قوانین بازار، آموزش، پژوهش و تولید بازی تشکیل می‌دهند.

اهداف برگزاری

هدف اصلی رویدادTGCبرقراری ارتباط میان فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران با سرمایه‌گذاران و ناشران بین‌المللی است. صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران بیش از ۱۰ سال قدمت داشته و صدها بازی جذاب در این حوزه تولید شده است. با این حال، آن طور که شایسته توانمندی‌های بازی‌سازان ایرانی بوده، بازی‌های کشورمان فرصت حضور و خودنمایی در بازارهای بین‌المللی را پیدا نکرده‌اند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌کوشد رویداد TGC، بستر ورود بازی‌سازان ایرانی به بازارهای جهانی را فراهم آورد.

در ادامه به معرفی بخش های مختلف کنفرانس و مهم ترین سخنرانان می پردازیم:

(نکته: در ادامه ما فقط به معرفی تعداد کمی از سخنرانان می پردازیم و تعداد سخنرانان بسیار بیشتر از این تعداد است)

بخش هنری

این بخش درمورد کارگردانی هنری یک بازی و حتی فیلم است که افراد مهمی در آن شرکت می کنند.

Henry LaBounta

کارمند اسبق Microsoft Studios  و Chief Visual Officer کنونی زینگا (Zynga)، هنری لابونتا دارای بیش از ۲۵ سال سابقه کار در صنعت گیم، فیلم سازی و ساخت انیمیشن است. اولین مشارکت او در ساخت یک بازی با SSX 3 و در کمپانی EA به عنوان کارگردان هنری شکل گرفت. پس از آن لابونتا کار خود را به عنوان کارگردان هنری Need For Speed: Hot Pursuit در استدیو Critrion ادامه داد. از دیگر عناوینی که وی در ساخت آن‌ها مشارکت داشته است می توان از NFS: Most Wanted و Burnout Paradise نام برد. همانطور که ذکر شد تجربه هنری لابونتا تنها به صنعت گیم ختم نمی‌شود. در صنعت فیلم سازی نیز وی دارای تجارب مختلفی از جمله حضور به عنوان ناظر جلوه‌های بصری در دو فیلم موفق گزارش اقلیت و هوش مصنوعی استیون اسپیلبرگ است. همچنین او موفق به دریافت جایزه بفتا برای فیلم Twister شده است. در همایش گیم تهران، لابونتا در مورد اهمیت نگاه کردن درست هنرمند در ساخت جلوه‌های دیداری صحبت خواهد کرد. سمینار ایشان، هم شامل جنبه‌های تکنیکی و هم هنری خواهد شد که به درد فعالان عرصه فیلم و سینما و البته فعالان صنعت بازی سازی خواهد خورد.

Peter Ridgway

استدیو King را همگان با سری بازی‌های Candy Crash می‌شناسند. عناوینی عرضه شده برای پلتفرم گوشی‌های هوشمند که توانستند خیل عظیمی از افراد عادی و گیمرهای کژوال را به خود جذب کنند. یکی از اعضای استدیو King که در TGC 2017 حضور خواهند داشت، Peter Ridgway است. فردی با ۱۵ سال سابقه فعالیت در صنعت گیم در کمپانی‌هایی چون سونی، مایکروسافت و Codemasters که مهارت اصلیش مدیریت و نظم دهی تیم‌های بازی سازی است. در کنفرانس امسال او درباره نحوه برداشت ایده بازی‌ها با توجه به طرح های مفهومی آن‌ها و همچنین طریقه برنامه ریزی درست به منظور پیشبرد اهداف تعیین شده صحبت خواهد کرد.

Julian Kenning

به عنوان طراح کاراکتر در Natural Motion، ژولین کنینگ به واسطه تجربه طولانی مدت کار در استدیوهای کوچک و بزرگ همچون  IO-Interactive(سازنده سری Hitman)، مهارت بسیاری در زمینه طراحی هنری دارد. کار کردن با بودجه بسیار محدود در اوایل دوره کاری و کسب تجارب هنری در زمینه‌هایی به غیر از بازی‌های رایانه‌ای، سبب شده تا او بتواند مهارت لازم برای بهره بردن از حداکثر تونایی‌ها در کنار مدیریت محدودیت‌ها را کسب کند. مبحث مورد صحبت ایشان مقایسه طراحی هنری برای بازی‌های موبایل و عناوین کنسولی و دلیل جذابیت کلی طراحی هنری عناوین موبایل خواهد بود.

بخش تکنولوژی و برنامه نویسی

Christophe Riccio

برنامه نویس گرافیک  و مسئول رندرینگ سطح پایین در شرکت Unity. وی وظیفه توسعه بخشی از انجین ساخته شده توسط این شرکت را دارد. پیش از پیوستن به یونیتی، کریستوف ریچی در Imagination Technologies به کار بر روی GPU های PowerVR مشغول به کار بوده است. همچنین وی سابقه کار بر روی Pre-visualization هم زمان در e-on software را نیز در کارنامه خود می‌بیند. علاوه بر این موارد وی یکی از اعضای فعال کامیونیتی OpenGL است که فعالیت‌های مختلفی از جمله تهیه سمپل‌های مختلف که بخشی از SDK رسمی OpenGL هستند را نیز انجام داده است. بررسی نحوه ارتقا گرافیک در عناوین عرضه شده برای پلتفرم‌های مختلف، معرفی راهکارهایی مانند رندرینگ خطی و… از مواردی است که توسط وی در TGC 2017 ارایه خواهد شد.

بهرنگ خشنود

بهرنگ خشنود  به عنوان یکی از کارمندان یوبی سافت، وظیفه توسعه Backend Services  را بر عهده دارد. امری که با سابقه ۱۲ ساله اش، تخصص اصلی وی به شمار می‌رود. به عقیده او امروزه بخش مالتی پلیر و آنلاین قسمتی جداناشدنی از بازی‌ها هستند زیرا به واسطه بخش آنلاین، گیمرها یک جامعه و کامیونیتی را حول محور عناوین مورد علاقه خود شکل می‌دهند. صحبت‌های او پیرامون میکرو سرویس‌ها، استفاده آن‌ها در بازی‌های یوبی سافت و تغییرات ایجاد شده به واسطه آن‌ها خواهد بود.

بخش طراحی بازی

Rayna Anderson

بعید است که گیمر باشید اما نام ایدوس مونترال به گوشتان نخورده باشد. استدیویی که در سال ۲۰۱۱ با Deus Ex: Human Revolution سری Deus Ex را احیا کرد، در ساخت دو عنوان عرضه شده از ریبوت سری Tomb Raider نقش داشت و تلاشی، هرچند ناموفق را برای احیای سری Thief انجام داد. یکی از اعضای تیم ایدوس مونترال که در تهران حضور خواهد یافت، راینا اندرسون است؛ نریتیو دیزاینر استدیو که در زمینه روانشناسی نیز اطلاعاتی دارد و قریب به یک دهه است که بر روی عناوین مختلف کار می‌کند. آخرین عنوان قابل ذکر او بازی موفق Deus Ex: Mankind Divided است که در سال گذشته عرضه شد. توسعه داستان، کاراکترها، دنیاها و… عناوین و بازی‌هایی که از قبل وجود داشته‌اند، به طریقی که نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد، یکی از چالش‌های بازی سازان است که اندرسون به آن خواهد پرداخت.

Brie Code

کارمند سابق یوبی سافت، سابقه کار بر روی سه عنوان از سری Assassin’s Creed  و بازی Child of Light را با خود یدک می‌کشد و در حال حاضر مدیرعامل استدیو مستقل Tru Luv Media است. مبحث صحبت او درباره چرایی عدم تمایل افراد به بازی های AAA، افزایش محبوبیت بازی‌های موبایل و ارایه راهکارهایی برای تغییر این موضوع خواهد بود.

بخش بیزینس و تولید

Karol Zajaczkowski

در طی ۱۰ سال حضور در صنعت بازی Karol Zajaczkowski بر روی بخش کمپین بازی‌هایی مانند The Witcher،The Witcher 2، This War of Mine و Frostpunk کار کرده است. موضوع مورد بحث ایشان در اجلاس تهران نحوه خلق بخش کمپین تاثیرگذار که بتواند مخاطب را مجذوب خود کند خواهد بود.

Ben Kuchera

بن کوچرا نزدیک به یک دهه در مطبوعات مرتبط با صنعت بازی از جمله Ars Technica، Penny Arcade و Polygon کار کرده است. موضوع مورد بحث ایشان در TGC 2017، نحوه بهره بردن از رسانه‌های صنعت گیم به منظور معرفی و افزایش شهرت عناوین مختلف خواهد بود.

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت تی جی سی مراجعه کنید:

برای مراجعه به سایت برروی تصویر کلیک کنید

نظر شما درمورد TGC چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهرشاد مرادزاده
گیمری عاشق نوشتن...