حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یادگیری زبان دلفین‌ها به‌وسیله هوش مصنوعی

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، ترنجی

بررسی‌ها نشان داده‌اند که دلفین‌ها می‌توانند در ذهن خود برای صداهای گوناگون، تجسم‌های گوناگونی پدیدآورند به‌گونه‌ای که هر صدا در ذهنشان بیان‌گر و برابر با یک شی باشد. در هنگام بهره‌گیری از پژواک یابی، دلفین‌ها اغلب صدای برگشتی از یک جانور یا اشیای اطراف را در ذهن خود تحلیل کرده و هر صدای برگشتی را مترادف با یک شی تعریف می‌کنند. بحث‌های بسیاری دربارهٔ توانایی‌های یادگیری و زبانی دلفین‌ها در میان آب‌زی شناسان در جریان است. برای نمونه، پژوهش‌های زبانی جانوران یا ALR دربارهٔ اینکه آیا دلفین‌ها می‌توانند توسط زبانی واسطه با انسان‌ها رابطه برقرار کنند صورت گرفته است. این آزمایش‌ها در مورد  دلفین‌های پوزه بطری، که مغزی به‌شدت حجیم نسبت به بدنشان دارند، تفسیرهای گوناگونی در برداشته‌اند و اگرچه این جانوران می‌توانستند به دستورهای داده‌شده توسط انسان‌ها و منتقل‌شده به آنان از راه زبان واسطه پاسخ مناسب دهند، دانشمندان دربارهٔ توانایی واقعی ارتباط با این جانوران در تردید هستند.

کمپانی سوئدی Gavagai AB، که توسط انستیتو علوم کامپیوتر تأسیس‌شده  بر ۴۰ زبان انسانی توسط برنامه آنالیز زبانی  تسلط یافته است. اکنون، محققانی از انستیتو تکنولوژی KTH و انستیتو Gavagai AB روی توسعه قابلیت رمزگشایی افکار دلفین‌ها تمرکز کرده‌اند.

دلفین‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از امواج صوتی را با بهره‌گیری از کیسه‌های هوایی که در زیر سوراخ تنفسی سرشان جای دارند، تولید کنند. این گروه بینی دلفین‌ها را در پارک حیات‌وحش مانیتور می‌کنند و از تکنولوژی هوش مصنوعی آنالیز زبان برای رمزگشایی صداها استفاده می‌کنند، و اگر که همه کارها طبق برنامه پیش رود دیکشنری زبان دلفین‌ها را تألیف خواهندکرد.

به نقل از Gavagai AB  : ما امیدواریم که بتوانیم زبان دلفین‌ها را به‌وسیله هوش مصنوعی بفهمیم. اگرچه که می‌دانیم دلفین‌ها سیستم ارتباطی پیچیده‌ای دارند، اما هنوز نمی‌دانیم که در مورد چه چیزهایی صحبت می‌کنند.

به نظر می‌رسد ایده فهمیدن زبان دلفین‌ها کمی عجیب باشد، اما جانورشناسان می‌توانند از این موضوع استفاده کنند اما در کسب و کار و تجارت به نظر می‌آید از این موضوع استفاده چندانی نخواهد شد. از هوش مصنوعی برای آسان‌تر شدن و کارآمدتر شدن کارها استفاده می‌شود به‌طور مثال کمپانی‌های بزرگی مثل آمازون و الفبت از ماشین‌های یادگیری و هوش مصنوعی برای پاسخگویی سریع به مشتریان استفاده می‌کنند.  اما نتایج تحقیق آخرین ابتکار آن‌ها با دلفین‌ها می‌تواند ابزارهای بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار دهد.اگر که موفق شوند ایده ارتباط با موجودات فضایی آن‌چنان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد، فقط کافی است آن زبان را در اختیارش قرار دهیم تا مانند سایر زبان‌ها قواعد دستوری و دیکشنری آن را برایمان تألیف کند. حتی از آن می‌توان برای تولید زبانی آسان‌تر و همگانی‌تر استفاده کنیم.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سارا کاویانی