حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بهترین پرچمدار نمایشگاه MWC 2017 ؛ نگاه سینا

نمایشگاه MWC همیشه چراغ روشن زمستان های ما عاشقان دنیای فناوری است. تعداد زیادی موبایل، فناوری های نوین مربوط به این حوزه و البته فناوری های پیشرو در دست توسعه را در این نمایشگاه می بینیم. نمایشگاه MWC هر ساله و توسط GSMA در باسلون اسپانیا برگزار می شود. از خبرسازترین موضوعات این نمایشگاه می توان به معرفی پرچمدارهای شرکت های بزرگ فناوری اشاره کرد. در حقیقت در این نمایشگاه می توان دید که شرکت های فعال در زمینه موبایل چه چشم اندازی را برای سال آینده دارند. علاوه بر این بازیگران اصلی امسال در زمینه موبایل هوشمند نیز مشخص می شوند. امشب می خواهیم بهترین پرچمدار نمایشگاه MWC 2017 را از نگاه من ببینیم، با ترنجی همراه باشید.

شاید شما هم با ما و البته اکثریت فعال در این زمینه موافق باشید که نمایشگاه MWC 2017 آن رونق همیشگی و هیجان به خصوص را نداشت. البته که همه شرکت ها با تمام قوا از ماه ها پیش خود را برای این نمایشگاه چند روزه آماده کرده بودند اما ما یک غائب بزرگ داشتیم، گلکسی اس ۸! پرچمدار سری گلکسی اس سامسونگ یکی از مهم ترین بازیگران صنعت موبایل امسال خواهد بود که طبق عادت باید در نمایشگاه MWC معرفی می شد اما این اتفاق نیفتاد. در غیاب این دستگاه که ۹ فروردین معرفی خواهد شد اما پرچمداران شایسته دیگری نیز معرفی شدند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به پرچمدارهای معرفی شده در نمایشگاه MWC 2017 و بهترین آن ها را انتخاب می کنیم.

اکسپریا ایکس زد پریمیوم (پرچمدار سونی)

اکسپریا ایکس زد پریمیوم

دستگاهی که دو بار ما را غافلگیر کرد. غافلگیر شدن در زمینه معرفی پرچمدا موبایل چیزی است که کمتر به آن عادت داریم، چرا که تا پیش از معرفی عموما آنقدر لو می روند که چیز نویی برای شنیدن وجود ندارد. ارایه اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بازه ای که پیش بینی نمی شد رخ داد. نسل اول از سری پریمیوم سونی شهریور ۹۴ همراه با خانواده اکسپریا زد ۵ معرفی شد. این دستگاه نمایشگر ۴K داشت که اولین در زمان خود بود و همچنان هم هست که افتخار بزرگی برای سونی به شمار می رود.

اولین موبایل با نمایشگر ۴K HDR

حال نسخه به روز شده آن را می بینیم که ابتدا نمایشگر خود را پیشرفت داده و پشتیانی از HDR به محصولات موبایل سونی آورده است. هر چند این دستگاه اولین موبایل با نمایشگر HDR نیست اما اولین موبایل با نمایشگر ۴K HDR است که می تواند چشم های شما را هنگام مشاهده محتوای مناسب به خود خیره کند.

اما اصلی ترین غافلگیری درباره اکسپریا ایکس زد پریمیوم را نمی توان نمایشگر ۴K HDR‌ آن دانست. چیپستی که با سر و صدای زیاد قرار بود در ابتدای عرضه انحصاری گلکسی اس ۸ باشد و گفته می شد الجی نیز به همین دلیل جی ۶ را چیپست قدیمی تر اسنپدراگون ۸۲۱ ارایه کرده است، در قلب اکسپریا ایکس زد پریمیوم می تپد. اسنپدراگون ۸۳۵ به صورت رسمی برای اولین بار در اکسپریا ایکس زد پریمویم معرفی شده است و این افتخار بزرگی برای این دستگاه و شرکت سونی موبایل است.

حسگر تصویر ۱/۲.۳ اینچی IMX400

غافلگیری سوم را می توان در دوربین دید. جایی که سونی به شکل غیر قابل درکی راهبرد افزایش رزلوشن را در پیش گرفته بود و به رزلوشن ۲۳ مگاپیکسل در اکسپریا ایکس زد رسیده بود، بالاخره شاهد تغییر بودیم. سونی ترجیح داده است تا ۱۹ میلیون پیکسل را روی حسگر تصویر ۱/۲.۳ اینچی IMX400 خود جای دهد تا اندازه هر پیکسل از ۱ یا ۱.۱ میکرومتر به ۱.۲۲ میکرومتر برسد. این به سونی کمک می کند تا تصاویر کم نویز تر و روشن تری را ثبت کند.

علاوه بر این فیلم برداری حرکت آهسته بی نظیر این دستگاه که با سرعت بی رقیب ۹۶۰ فریم بر ثانیه انجام می شود نیز متحیر کننده است. هر چند در رابط کاربری این بخش می توان یک ایراد وارد داشت، چرا در تمام مدت فیلم برداری شما نمی توانید ۹۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کرده و باید یک دکمه دیگر را بفشارید تا به این نرخ فریم بر ثانیه برسد. به هر حال هر چه که باشد این ۴ برابر بهتر از بهترین دستگاه موجود در بازار است و باید به سونی از بابت آفریدن این شگفتی تبریک گفت.

الجی جی ۶ (پرچمدار الجی)

الجی جی ۶

الجی در طراحی و تولید پرچمدارهای خود خیلی جسور عمل می کند. اگر عینک بدبینی مان را روی چشم بگذاریم می توان به این جسور بودن، گیج بودن هم گفت! چرا چنین نظری داریم؟ نگاهی به جی ۲، جی ۳، جی ۴، جی ۵ و جی ۶ داشته باشید، این دستکاه ها خیلی خط مشی خاصی را دنبال نمی کنند. می توان گفت حاشیه تصویر کم، تنها وجه مشترکی است که در کل طراحی این چند دستگاه به آن ها وحدت می بخشد. شاید بگویید نظر سختگیرانه ای دارم اما اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به چند نسل اخیر خانواده پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی اس، یا خانواده پرچمدار سونی یعنی اکسپریا زد یا اکسپریا ایکس، حتی نگاهی به آیفون ها داشته باشید! این دستگاه ها یک طراحی واحد را به ما القا می کنند که نسل به نسل بهتر می شوند.

الجی جی ۶ بدون شک یک دستگاه جذاب از نظر ظاهری است که اگر کمی باریک تر بود ما آن را خیلی بیشتر می پسندیدیم. بدنه شیشه ای مقاوم که از جنس گوریلاگلس است اما برای ما سوال اینجاست که چرا جنس گوریلاگلس پشت، محافظ دوربین و نمایشگر با یکدیگر فرق می کند! این ها تنها ایراداتی است که می توان به طراحی الجی جی ۶ وارد داشت.

نمایشگر Full vision‌ بسیار کم حاشیه آنقدر این دستگاه را جذاب می کند که دوست دارید مدام آن را نگاه کنید. در حقیقت از نظر طراحی شاید الجی جی ۶ آن دل فریبی اکسپریا ایکس زد کرومیوم را نداشته باشد اما مسلما از نظر فناوری نمایشگر بسیار کم حاشیه از این شرکت ژاپنی جلو تر است. زمینه ای که مسلما یکی از موارد کلیدی تمرکز دیگر شرکت ها در سال ۲۰۱۷ خواهد بود. به لطف همین نمایشگر بسیار کم حاشیه، الجی جی ۶ با نمایشگر ۵.۷ اینچی، در عوض بیش از ۵ میلی متر کم عرض تر از اکسپریا ایکس زد پریمیوم ۵.۴۶ اینچی است! همچنین این اختلاف در ارتفاه به بیش از ۸ میلی متر می رسد!

همچنین مقاومت در برابر آب با گواهی IP68 و البته پشتیبانی از شارژ بی سیم نیز از دیگر مواردی است که برای تقویت الجی جی ۶ در میدان مبارزه سال ۲۰۱۷ نیاز بود و الجی آن ها را به این دستگاه اضافه کرده است.

از نظر مشخصات روی کاغذ دوربین، ما از الجی جی ۶ نا امید هستیم. اندازه پیکسل های بسیار کوچک این دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در حقیقت برای ما سوال برانگیر است. افزایش رزلوشن دوربین زاویه دید گسترده را می پسندیم اما کاهش زاویه دید آن را نه. شاید یکی از اصلی ترین مواردی که الجی جی ۶ را نسبت به اکسپریا ایکس زد پریمیوم کمتر جذاب می کند در همین مشخصات روی کاغذ باشد، البته نه روی دوربین، بلکه روی چیپست. اسنپدراگون ۸۲۱ هرچقدر هم خوب باشد، باز دلیل نمی شود الجی یک پله عقب تر از جدیدترین چیپست بازار باشد. یکی از دلایل اصلی این انتخاب الجی عدم تحویل به موقع برای زمان عرضه پرچمدار این شرکت بود، این در حالی است که سونی در دست داشتن اسنپدراگون ۸۳۵ را ارزشمندتر از زمان عرضه دانسته است.

هواوی پی ۱۰ پلاس (پرچمدار هواوی)

هواوی پی ۱۰هواوی سومین تولیدکننده بزرگ موبایل در بازار جهانی است. آن ها تصمیم دارند تا سال دیگر به رتبه دوم نیز برسند و این اصلا هدف غیر ممکنی برای این شرکت چینی نیست. هواوی با ارایه موفق پی ۹ و پی ۹ پلاس نشان داد که به خوبی می داند باید در کدام جهت قدم بردارد. پی ۱۰ پلاس و پی ۱۰ سر و صدای زیادی در نمایشگاه MWC 2017 به پا نکرد. هر چند هواوی در معرفی آن با کلیپ های پررنگ و لعاب و البته جذاب خیلی تلاش کرده است اما مسئله این است که پی ۱۰ پلاس نیز همانند الجی جی ۶ در یک مسیر قابل پیش بینی بهبود نسل قبل پیش رفته اند نه مسیری که باعث شگفتی کاربران شود. این موردی است که در اکسپریا ایکس زد پریمیوم به خوبی دیده می شود.

پی ۱۰ پلاس به نوعی همان میت ۹ به حساب می آید که در خانواده پی حلول کرده است. جذاب ترین بخش پی ۱۰ پلاس برای ما طراحی پشت بدنه بود. جایی که ابتکار هواوی اجازه می دهد فلز نیز همچون شیشه در زوایای مختلف بدرخشد اما مقاومت همان فلز را داشته باشد و التبه کاستی های فلز همچون خش پذیر بودن و جذب (هر چند کم) اثرانگشت را نداشته باشد.

اگر از میان رده های قابل توجه نوکیا ۶ و جی ۵ پلاس موتورولا که هر کدام قابلیت های ویژه خود را دارند، بگذریم تنها گزینه باقی مانده را می توان Keynote بلک بری دانست که آن نیز در رده رقابت با پرچمدارها نیست.

بهترین کدام است؟

پاسخ این سوال به تعداد خواننده های این مطلب می تواند متفاوت باشد و دلایل هر کدام محترم و برخواسته از نیازها و عادات شماست. پاسخ GSMA به این سوال اکسپریا ایکس زد پریمیوم است. بین این سه پرچمدار باید بگوییم درصد غافلگیرکنندگی اکسپریا ایکس زد پریمیوم بیشتر است. جی ۶ یک انقلاب طراحی برای الجی به شمار می رود و پی ۱۰ پلاس یک ارتقا ملایم نسبت به نسل قبل خود. انتخاب بهترین بین الجی جی ۶ و اکسپریا ایکس زد می تواند مستقیما به تاثیرگذار بودن هر کدام از فاکتورهای کلیدی ارایه شده توسط این دستگاه ها بر روی شما بستگی دارد.

شاید نمایشگر بدون حاشیه و طراحی شیشه ای جدید و مقاوم در برابر اب الجی جی ۶ را بپسندید و شاید چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ و فیلم برداری ۹۶۰ فریم بر ثانیه اکسپریا ایکس زد پریمیوم را. شخصا می توانم بگویم نظرم به نظر GSMA نزدیک تر است. اکسپریا ایکس زد پریمیوم از نظر سینا برترین پرچمدار معرفی شده در نمایشگاه MWC 2017 است.

نظر شما چیست؟ چه دلیلی برای انتخاب خود دارید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MOAZEZ

دقیقا XPERIA XZ PREMIUM بهترین گوشی ۲۰۱۷ خواهد بود

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)