حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دانشمندان قاره گم شده‌ای را کشف کردند

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، اماکن دیدنی، محیط زیست

همه ما فکر می‌کنیم که چیزهای زیادی درباره قدمت شکل‌گیری کره زمین می‌دانیم اما اکنون پژوهشگران می‌گویند نشانه‌هایی در دست دارند که ثابت می‌کند قاره گم شده‌ای به نام موریتا (Mauritia) روزگاری وجود داشته است.

گروه پژوهشگران دریافته‌اند صخره‌های موجود در جزیره موریس کنونی که ساخته شده از کریستال‌های زیرکون هستند کمابیش ۲ میلیارد و یا حتی بیشتر از این جزیره قدمت دارند؛ یعنی چیزی نزدیک به ۹ میلیون سال قدیمی‌تر. دانشمندان معتقدند از این نشانه می‌توان پی به این نکته برد که قاره‌ای در عمق چند هزار کیلومتری زیر جزیره موریس نهفته است و دلیل وجود این کریستال‌ها به خاطر فوران آتشفشان‌هایی است که زمانی در این قاره فعال بوده‌اند.

جای تعجب نیست اگر بگوییم که کاشفان نمی‌دانند قاره موریتا به طور دقیق کجا قرار گرفته اما همین قدر می‌دانند که در اقیانوس هند بوده است. سرنخ‌های اندکی در این خصوص هست از قبیل این که کریستال‌های موجود همسن کریستال‌های ماداگاسکار است که می‌توان نتیجه گرفت جزیره کنونی در گذشته‌های خیلی دور احتمالا بخشی از قاره موریتا بوده است. این احتمال نیز قوت دارد که قاره مذکور در اثر شکست ابرقاره گندوانا به وجود آماده باشد.

برای این که روشن شود که به صورت دقیق چه اتفاقی تا به امروز افتاده است تحقیقات و بررسی‌های زیادی لازم است تا انجام شود و در حال حاضر به زحمت می‌توان گفت که قاره موریتا به احتمال به شکل تکه تکه در کف اقیانوس قرار گرفته باشد. حتی اگر کار به همین نظریه ختم شود باز نکته حایز اهمیتی فاش شده است چون می‌توان دریافت که این گسست‌های قاره‌ای بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی اس که تا به حال تصور می‌شود و این که کره زمین قدمتی به مراتب طولانی‌تر از مقدار ثبت شده دارد.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2017/02/06/evidence-of-lost-continent/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار