حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود، موفق به ساخت واکسن ابولا شدند

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | پزشکی و سلامت

ویروس ابولا (Ebola) یکی از کشنده‌ترین ویروس‌هایی است که تاکنون جامعه جهانی پزشکی با آن رو به رو بوده است. متأسفانه این ویروس قربانیان بسیار زیادی را بر جای گذاشته است اما خوشبختانه دانشمندان در جدیدترین دستاورد خود موفق به ساخت نمونه اولیه‌ی واکسن ابولا در آزمایشگاه شدند. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

برآورد می‌شود که با شیوع این ویروس در سال ۲۰۱۳ در منطقه غربی آفریقا منجر به کشته شدن ۱۱،۰۰۰ نفر شده است. متأسفانه تعداد افرادی که بر اثر ترکیب این ویروس با بیماری‌های قبلی شایع در آفریقا کشته‌شده‌اند بسیار زیاد و نگران‌کننده است. ویروس ابولا علاوه بر کشتار جمعیت زیادی از مردم آفریقا سبب آسیب دیدن سیستم پزشکی این کشور نیز شده است. خسارات سنگینی که ویروس ابولا در سیستم پزشکی آفریقا بر جای گذاشته سبب کشته شدن بیماران بسیاری شده است.

یکی از آثاری که قربانیان ویروس ابولا بر جای گذاشت، تحت‌فشار قرار دادن جامعه پزشکی برای یافتن راه‌حلی برای درمان ویروس ابولا است. نتایج اولیه آزمایش‌های صورت گرفته برای ساخت واکسن ابولا بسیار امیدوارکننده بود تا جایی که مجله Lancet با انتشار خبر ساخته‌شدن واکسن ابولا سبب امیدواری بیماران زیادی شد. این مجله عنوان کرد که rVSV-ZEBOV نام واکسنی است که شیوع ابولا را متوقف خواهد کرد.

تاکنون ۵،۸۳۷ نفر موفق به دریافت واکسن ابولا از سوی سازمان بهداشت جهانی شده اند

آزمایش‌های صورت گرفته بر روی ویروس ابولا نشان داد که سلاح اصلی و خطرناک این ویروس، ماده‌ای پروتئینی است که بر روی سطح ابولا قرار دارد. محققین با ساخت واکسن ابولا (rVSV-ZEBOV) سبب شدند تا سیستم ایمنی بدن افراد سالم این پروتئین را شناسایی کرده و خود را در برابر آن ایمن سازد. خوشبختانه با انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود افراد به مناطق شیوع ابولا، جان افراد زیادی نجات پیداکرده است. از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی با کمک تیم پزشکی دکتر آنا ماریا (Ana Maria) موفق به واکسینه کردن ۵،۸۳۷ نفر در بخش‌های از گینه و سیرالئون شدند. این مناطق در خطر شیوع شدید ویروس ابولا قرار داشتند چراکه نشانه‌هایی از عفونت‌های ابولا در برخی بیماران این مناطق یافت شده بود که شیوع خطرناک ابولا را گوشزد می‌کرد.

واکسن ابولا

در میان افراد واکسینه شده، تنها ۴ نفر دچار ابولا شده‌اند. تحقیقات انجام‌شده بر روی این ۴ بیمار نشان داد که آن‌ها پیش از دریافت واکسن ابولا به این بیماری مبتلا شده بودند. آزمایش‌ها نشان داد که هیچ‌یک از دریافت‌کنندگان واکسن ابولا طی ۶ تا ۸۴ روز بعد از واکسینه شدن به این ویروس مبتلا نشدند. بر اساس آمار و ارقام منتشرشده از سوی سازمان بهداشت جهانی، افرادی که به‌صورت اجتماعی یا در خانه‌ها و مناطق کوچک زندگی با یکدیگر زندگی می‌کردند بیشتر در معرض ابتلا به ویروس ابولا قرار داشتند و از طرفی، واکسن ابولا بر روی بدن این‌گونه افراد تأثیر چندانی نداشته است.

واکسن ابولا عوارض جانبی خفیفی را در بدن برخی افراد واکسینه شده بر جای گذاشته است. از شایع‌ترین این عوارض می‌توان به سر درد، احساس خستگی شدید و دردهای عضلانی اشاره کرد. ۸۰ تن از افراد واکسینه شده بعد از دوره‌های واکسیناسیون، دچار بیماری‌های بسیار شدیدی شدند که تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان داد که این‌گونه بیماری‌های شدید در افراد واکسینه شده ارتباط چندانی با واکسن ابولا ندارد.

ویروس ابولا علاوه بر انسان‌ها تهدیدی جدی برای حیوانات نیز به شمار می‌رود. این ویروس تاکنون شمار زیادی از شامپانزه‌ها و گوریل‌های مناطق آسیب‌دیده را به کام مرگ کشانده است. موفقیت‌های حاصل از ساخت واکسن ابولا می‌تواند جان بسیاری از حیوانات این‌گونه مناطق را نجات دهد. رادیو ملی آمریکا (NPR) طی گزارشی اعلام کرد که تاکنون بیش از ۳۰۰،۰۰۰ واکسن ابولا با دوز های مختلف تهیه‌شده و نگه‌داری می‌شود.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.iflscience.com/health-and-medicine/ebola-vaccine-found-to-be-100-percent-effective-in-trial/”]iflscience[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محمد عادل فرخی
بگشای تربتم را بعد از وفات و بنگر، کز آتش درونم دود از کفن برآید