حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پژوهشگران برای برقراری سیستم ارتباطی بی‌سیم در زیر آب یا درون غار تلاش می‌کنند

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، مفاهیم فیزیک، نظامی و اسلحه

استفاده از سیستم ارتباطی بی‌سیم روی زمین صاف و یکدست معمولا با مشکل و معضلی مواجه نمی‌شود اما در جاهایی مانند غارها و زیر آب خبری از سیگنال‌های ارتباطی بی‌سیم نیست.

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا موسوم به دارپا (DARPA) از قرار برای برطرف‌‌سازی این محدودیت چاره‌جویی کرده و دست به ابداع نوعی فن‌آوری زده با نام “بر اساس آنتن مکانیکی” که با علامت اختصاری AMEBA (A Mechanically Based Antenna) شناخته می‌شود و گروهی هم‌اکنون در حال کار بر روی فرکانس فوق العاده کم قابل حمل (یک هرتز تا سه کیلو هرتز) و فرستنده‌های با فرکانس خیلی پایین (سه کیلوهرتز تا ۳۰ کیلوهرتز) هستند که می‌توانند در موادی از قبیل آب و سنگ نفوذ و داده‌های اساسی را منتقل کنند و برای مثال با وسایل مخصوص غواصی می‌توان پیام‌های متنی برای یکدیگر ارسال کرد. همچنین گروه‌های جست‌وجو و نجات می‌توانند با استفاده از این فن‌آوری هنگامی که مثلا در تونل یا غار به سر می‌برند با جهان خارج ارتباط برقرار کنند.

مفاهیم اساسی انتقال دهنده‌هایی مانند ULF و VLF موضوعات جدیدی نیستند چون دهه‌های متعددی است که در بخش نظامی با هدف برقراری ارتباط با زیردریایی‌ها به کار برده می‌شوند. مشکل این جا است که جاسازی قدرت الکترومغناطیسی ضروری به درون فضایی نسبتا کوچک دردسرساز است چراکه انسان به شکل فیزیکی مواد را با میادین مغناطیسی یا الکتریکی قوی جابه‌جا می‌کند. این در حالی است که می‌تواند از برای انجام همین کار از مدارها و آمپرها کمک بگیرد. ایستگاه‌های VLF در دوران جنگ سرد برای این که مورد استفاده قرار بگیرند به زمین با مساحت زیاد و برج‌های چند صد متری نیاز داشتند. حال، گروه AMEBA برای این که به هدف و خواسته خود برسند نیازمند پیشرفت‌هایی در زمینه طراحی، عایق‌بندی، مغناطیس و مهندسی هستند.

انتظار می‌رود که این گروه به زودی گوی سبقت را در دست بگیرند چون سازمان دارپا ایده‌هایی را عنوان کرده است که بر اساس آنها می‌توان به کشفیات بیشتری در زمینه مغناطیس رسید. جای هیچ گونه تعجب نیست اگر گفته شود که این طرح با هدف کاربری نظامی در دست توسعه است زیرا نیروهای ویژه نظامی در مواقع ضروری و لزوم به چنین فن‌آوری نیاز مبرم دارند.

با این حال، هیچ دلیلی ندارد که از خودمان نپرسیم که چرا از چنین بدعت مفیدی در تمام موقعیت‌ها استفاده نشود تا همه بتوانند در مواقع اضطراری که گاه ناممکن و ناامید کننده به نظر می‌رسند از آن بهره ببرند؟

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.engadget.com/2016/12/19/ultra-low-frequency-underwater-radio/”]engadget[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار