روابط عمومی شرکت( ایدکو ) توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران؛ بررسی های اخیری که در بین ۴۸۳۱ کاربر فعال شبکه های اجتماعی توسط لابراتوار کسپرسکی انجام شد نشان می دهد که حدود (۷۸%) از پاسخ دهندگان به ترک شبکه های اجتماعی خود فکر کرده اند، اما همچنان تصمیم به ماندن دارند. آن ها دلایل مختلفی را برای ترک از شبکه های اجتماعی داشتند: اما ۳۹% کاربران از تلف شدن زمان زیاد خود شکایت کردند. بیشترین دلیلی که آن ها را برای ماندن مصصم میکرد، تمایل تماس با بستگان و دوستان بود که پاسخ ۶۲% از پاسخ دهندگان را شامل می شد.
در این پست ما نتایج کلیدی و تفاسیر خود را ارائه می دهیم:
اولین سوال ما این بود: “آیا شما تا به حال خواسته اید که شبکه های اجتماعی را به کنار بگذارید؟” که در این سوال ۷۸% آن ها خواستار این موضوع بودند. تعداد کمی از آن ها (۶%)که به ندرت از شبکه های اجتماعی استفاده دارند، و اظهار تنفر کردند. حدود ۱۷% آن ها هرگز به ترک این شبکه ها فکر نکرده بودند. این نتایج با تمام کشورهایی که ما آن ها را بررسی کردیم سازگار بود: در آمریکا، کانادا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، برزیل، مکزیک و ژاپن، ۱۲ کشوری هستند که در این نظرسنجی شرکت داده شدند.
واقعا چرا کاربران به فکر ترک شبکه های اجتماعی خود افتادند؟
تصویر (۱)
مهمترین و اولین دلیل در بین کاربران که ۳۹% از آن ها به آن اشاره کردند، از بین رفتن زمان و وقت تلفی در شبکه های اجتماعی بود. دومین دلیل در بین آن ها ( که ۳۰% به آن پاسخ داده بودند) به خاطر کنترل و نظارت نداشتن آن ها توسط غول های IT بود. اما با این حال، دو دلیل بالا در بین کشورهایی که ما آن ها را مورد بررسی قرار دادیم یکسان نبود. کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان بیشتر نگران امنیت خود بودند، کاربران اسپانیایی بیشر به خاطر کنترل و نظارت غول های IT گزینه دوم را برای ترک شبکه های اجتماعی خود انتخاب کرده بودند. اطلاعات بیشتری در مورد تعداد پاسخ دهندگان ارائه شده است که در قسمت “متدولوژی” به آن می پردازیم.
تصویر(۲)
همانطور که مشاهده کردیم بیشترین دلیلی که آن ها برای ماندن در شبکه های اجتماعی مطرح کردند، تماس با دوستان و بستگان خود بود که البته (۶۲% از پاسخ دهندگان) را شامل می شد. دومین دلیلی که (۲۱%) از پاسخ دهندگان برای ادامه ی فعالیت در شبکه های اجتماعی بیان کردند، تمایل آن ها برای اشتراک گذاری خاطرات آنلاین خود بود و آن ها اظهار کردند شبکه های اجتماعی بهترین مکان برای انجام این کار است. یکی از شش پاسخ دهنده (۱۸%) گفتند که از شبکه های اجتماعی برای ورود به دیگر خدمات وب استفاده می کنند. ما همچنین در این بررسی از کاربرانی که از سرویس هایی که به آن ها اجازه می دهد تا لحظات دیجیتالی خود را مثل ( مکالمات، ویدئوها، عکس ها و غیره) را در مکان هایی آفلاین یا ابر ذخیره کنند، در نظر سنجی خود شرکت دادیم. چنین سرویس هایی بدون دریافت یک ریال مشخصات دیجیتال کاربران را در نهایت امنیت حفظ می کنند.
تصویر(۳)
سوالی که از کاربران پرسیده شده بود به این صورت بود: اگر شما بتوانید مکالمات، ویدئو ها، عکس ها و غیره را در مکانی در شبکه ذخیره کنید، این کار برای شما جالب خواهد بود؟
به طور متوسط، تعداد کاربرانی که “ممکن است، این موضوع به میزانِ راحتی استفاده از ابزار بستگی دارد” را انتخاب کردند، (۲۸%) بود. با این حال دومین گزینه ای که بیشترین علاقمندی را در (۲۲%) از مشتریان داشت انتخاب گزینه ی ” ایده ی خوبی است، چنین چیزی شبیه داشتن بک آپ است” بود و گزینه ی “این زندگی دیجیتال من است و من می خواهم آن را برای خودم حفظ کنم” سومین انتخاب (۱۹%) را به خود اختصاص داد.
تصویر(۴)
پس از آن از کاربران در مورد اینکه چه ویژگی هایی را باید یک ابزار برای مهم بودن داشته باشد سوال پرسیدیم، و ۵۰% از آن ها ” امکان محدود کردن دسترسی به برنامه های سوم شخص و سرویس های خاطرات دیجیتالی من” را انتخاب کردند. که در این مورد هم در تمام کشور ها پاسخ یکسان نبود، پاسخ دهندگان از کشور برزیل به سرویسی که بهترین رمزنگاری را برای داده های ذخیره شده آن ها در نظر بگیرد رای دادند، که حدود ۴۶% از پاسخ دهندگان این گزینه را انتخاب کردند. در روسیه، محبوب ترین گزینه ” ابزاری ویژه برای قابل تغییر بودن تنظیمات اطلاعات ذخیره شده ” بود، که این گزینه توسط ۳۴% از پاسخ دهندگان در سراسر جهان انتخاب شده بود. برخلاف انتظاری که داشتیم تنها ۲۷% از پاسخ دهندگان گزینه ی بک آپ گیری خودکار را انتخاب کرده بودند.
دوره بررسی ما که ۷ هفته به طول انجامید در ماه اکتبر آغاز شد و در اواسط ماه نوامبر به پایان رسید. این بررسی ها که شامل ۸ سوال بود، به ۹ زبان انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، روسی، ژاپنی و ترکی در این نظر سنجی ترجمه شده بود. ما لینک این بررسی را با استفاده از پرداخت تبلیغات فیس بوک و توییتر در شمال آمریکا ( ایالات متحده و کانادا)، انگلستان، اسپانیا، مکزیک، فرانسه، ایتالیا، آلمان، روسیه و ژاپن منتشر ساختیم.
تصویر (۵)
سوالات ” چه چیزهایی شما را از ترک شبکه های اجتماعی بازمیدارد؟” و ” به کدام ویژگی های اضافی در سرویس ها علاقمند هستید؟” را در تصاویر شماره ۲ و ۴ مشاهده می کنید.
به طور کلی، توزیع سنی پاسخ دهندگان در بیشتر کشورها پیرو سن مرجع کاربران فیس بوک است که این یک بازنمایی صحیح از جمعیت برزیل و روسیه را با توجه به مقدار کل پاسخ های دریافتی ما نشان می دهد. با این حال، کشورهایی مثل ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا پاسخ دهندگان مسن تری را در فیس بوک دارد.
توزیع جنسیتی پاسخ دهندگان هم به این صورت بود: ۶۸% پاسخ دهندگان مرد و تنها ۲۹% خانم ها بودند و (۳% پاسخ دهندگان جنسیت خود را مشخص نکرده بودند). تنها کشوری که تفاوت پاسخ دهندگان خانم و آقای آن بسیار کم بود، روسیه بود که (۵۱% آقا، ۴۷% خانم و ۲% نامعلوم بود) و البته در برزیل بیشترین اختلاف بین تعداد پاسخ دهندگان خانم و آقا مشاهده می شد که ( ۹۲% آقا و ۷% خانم) بودند.
منبع: کسپرسکی آنلاین(ایدکو)