حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازار نیمه هادی سامسونگ در پی جبران خسارات بازار موبایل

سامسونگ، بزرگترین سازنده اسمارت فون در دنیا و دومین سازنده بزرگ تراشه های این بازار اعلام کرد: توانایی و پتانسیل بازار نیمه­ هادی این شرکت، خسارات وارده به بخش اسمارت فون به خاطر انفجار گلکسی نوت ۷ را جبران میکند.

سامسونگ به عنوان بزرگترین شرکت در کره جنوبی امروز در بیانیه­ ای رسمی اعلام کرد، سود ناخالص این شرکت در سه ماهه سوم امسال ۴.۶ میلیارد دلار بوده است، که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱.۹ میلیارد دلار کاهش یافته.

این شرکت پیش بینی سود ۶.۲ میلیارد دلاری را می­کرد اما با توجه به منحل شدن تولید گلکسی نوت۷، سامسونگ باید سطح انتظاراتش را پایین بیاورد. با توجه به کاهش تقاضای بازار جهانی  اسمارت فون برای اولین بار از ابتدای امسال، درآمد بخش موبایل این شرکت از ابتدای سال افت ناگهانی ۹۸درصدی را تجربه کرد که کمترین میزان درآمد از اواخر سال ۲۰۰۸ محسوب میشود. سامسونگ بر روی نوت۷ حساب ویژه ­ای باز کرده بود و انتظار آن داشت این محصول به دور از موبایل های شرکت اپل، سهم زیادی در بازار بین المللی بدست آورند.

بخش نیمه هادی شرکت سامسونگ به سود ۳.۲ میلیارد دلاری در سه ماهه دوم امسال اشاره کرده است، که این میزان بالاترین رقم از مدت مشابه پارسال است. بازار نیمه هادی شرکت سامسونگ در پاسخ به تقاضاهای زیاد برای تراشه­ های حافظه در موبایل­ های بالا­رده و سرور ها، از خود رشد نشان داده است. طبق این بیانیه، عمده­ ی این تقاضاها در بخش تراشه های حافظه، چیپست­ های ۱۴نانومتری، سنسورهای مالتی میدیا و دوربین و چیپست­ های میانرده و پایین­رده بوده است.
در عرصه نیمه هادی­ ها، سامسونگ در رقابت با فناوری ۱۶ نانومتری سازنده­ ی مطرح تایوانی، tsmc، از فناوری ۱۴ نانومتری FinFet خود استفاده می کند. در سال ۲۰۱۶، tsmc سهم خود را در بازار جهانی به ۵۵٪ افزایش داد که این مقدار بیشتر از تقاضاهای جهانی پیش بینی شده ­ی اسمارت فون در در سه ماهه­ ی سوم امسال بوده است. طبق اظهار نظر تحلیل گران، به احتمال بسیار زیاد tsmc در رقابت با سامسونگ بر سر ساخت تراشه های A10 و A11، این شرکت را شکست دهد و تمام سفارشات را از آن خود کند.

samsung-tsmc-nin-7nm-uretim-savasi-haber-tekno-3

tsmc در ساخت تراشه­ ها از تکنولوژی­ ای بنام InFO استفاده میکند که برگ برنده­ ی این شرکت محسوب می­شود. طبق گفته­ ی یکی از تحلیل­ گران این عرصه، همزمان با فاصله گرفتن کارایی تراشه­ های tsmc از سامسونگ و عملکرد بهتر آنها، دست این شرکت از تولید A10 کوتاه خواهد ماند و تولید A10 در سال جاری به tsmc خواهد رسید. این تحلیل گر در ادامه گفت؛ احتمال اینکه سامسونگ سال آینده بخشی از تولیدات A11 اپل را تصاحب کند وجود دارد زیرا در دسترس بودن سازنده های متعدد در ساخت ­چیپست­ های اپل به نفع این شرکت خواهد بود.
در سه ماهه­ ی چهارم امسال، سامسونگ در ادامه فروش تراشه­ های حافظه، پیش بینی افزایش سود در مقایسه با مدت مشابه پارسال را دارد.
در این سه ماهه سامسونگ قصد دارد با ساخت اولین چیپست با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، پیشتاز این عرصه باشد.

از سوی دیگر، tsmc  اولین فروش عمده­ ی تراشه­ های ۱۰نانومتری خود  را سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ میداند. این شرکت پیش بینی میکند در سال ۲۰۱۷ سازنده­ ها در محصولات بالا رده­ ی خود از تراشه­ های ۱۰ نانومتری به­ جای تراشه ­های ۱۶ نانومتری استفاده خواهند کرد.

پیش بینی این شرکت از هزینه­ های سرمایه­ ای خود(هزینه­ هایی که یک شرکت برای بهبود وضعیت فعلی و سرمایه­ گذاری های پیش رو انجام می دهد) رقمی بالغ بر ۲۳.۷ میلیارد دلار است. سامسونگ هزینه­ ی سرمایه ­ای ۱۱.۶ میلیارد دلاری را برای بخش نیمه هادی خود در نظر گرفته است، رقمی که ادامه فعالیت این بخش را تضمین خواهد کرد. همچنین رقم ۹.۶ میلیارد دلار نیز به بخش صفحه نمایش اختصاص داده خواهد شد که بیش از ۲ برابر رقم مختص این بخش در سال ۲۰۱۵ است. tsmc نیز اعلام کرده است که هزینه ­ی سرمایه ­ای خود در سال جاری رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1330692&”]EETimes[/button]

 

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
viking_vp3

تشکر و خدا قوت به نویسنده عزیز
سامسونگ شرکت با سابقه و با کیفیتی هست
وضعش بهتر شه وضع بازار هم بهتر میشه
و ای کاش قیمت هاش رو هم کاهش بده!

Lord_theOne

ممنون اخبار درباره سامسونگ و شاومی بیشتر بزارید

BENI.chalton

سامسونگ انقدر بزرگ هست که هیچ وقت ضرر نمیکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مازیار کیانی
An uncharted realm, with a lost gift soul deep down