حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شرکت SES اولین مشتری راکت بازیافتی فالکن ۹ اسپیس اکس شد

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

شرکت اپراتور ناوگان ماهواره‌ای SES دیروز اعلام کرد که ماهواره مخابراتی ۵ تنی SES-10 این شرکت اولین محموله برای پرتاب با مرحله اول بازیافتی راکت فالکن ۹ اسپیس اکس خواهد بود. این پرتاب به‌احتمال‌زیاد در ماه اکتبر امسال انجام خواهد شد. جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید…

این تصمیم شرکت SES قابل پیش‌بینی بود. چراکه گذشته این شرکت نشان می‌دهد که SES حامی اسپیس اکس بوده است. اعتماد متقابل این دو شرکت و باور SES به این‌که بازیافت راکت می‌تواند هزینه‌های پرتاب را کاهش دهد، مهر تأیید دیگری است بر این‌که بازار تجاری (شامل اپراتورهای ماهواره و پذیره‌نویس‌های بیمه) آماده گام برداشتن به‌سوی قابلیت استفاده مجدد راکت‌های حامل ماهواره است.

مقامات بیمه گفته‌اند که شرایط فعلی بازار (حق بیمه پایین و کلی هزینه بابت پرتاب‌ها، مخصوصاً برای شرکت‌های بزرگ و فناورانه‌ای مانند SES) مساعد معرفی تکنیک‌های جدیدی مانند قطعات بازیافتی راکت‌های حامل است.

شرکت اسپیس اکس، مستقر در هاوتورن ایالت کالیفرنیا، در ماه‌های گذشته محتاطانه در حال پیش‌بینی عواید حاصل زا بازیابی، نوسازی و استفاده مجدد مرحله اول فالکن ۹ بوده است. شرکت SES اعلام کرده که تمایل دارد شاهد کاهش ۳۰ درصدی در نرخ فعلی پرتاب‌های تجاری اسپیس اکس که حدود ۶۰ میلیون دلار است، باشد (هزینه تمام‌شده حداقل تا ۴۲ میلیون دلار پایین بیاید).

تصویری شبیه‌سازی‌شده از ماهواره ۵ تنی SES-10:

SES-10-artist-rendering-879x494

شرکت SES پاسخی به سؤالات مطرح‌شده درباره مفاد قرارداد پرتاب ماهواره SES-10 نداده است. این شرکت قبلاً اعلام کرده بود که پرتاب قرار است در ماه اکتبر انجام شود.

مارتین هالیول، مدیر فناوری SES که از زمان معرفی فالکن ۹ یکی از جدی‌ترین حامیان اسپیس اکس بوده، در یک بیانیه گفته:

[su_quote cite=”نویسنده مطلب”]ما اولین شرکت اپراتور تجاری ماهواره بودیم که در سال ۲۰۱۳ با اسپیس اکس قرارداد پرتاب داشتیم. ما مشعوف هستیم که بار دیگر اولین مشتری‌ای هستیم که در اولین مأموریت اسپیس اکس در پرتاب راکتی که قبلاً خودش را در پرواز ثابت کرده، همراه این شرکت خواهیم بود. ما باور داریم که راکت‌های قابل‌استفاده مجدد، فصل جدیدی در پرواز فضایی را خواهند گشود و دسترسی به فضا را ازلحاظ هزینه و زمان‌بندی پرتاب کارآمدتر خواهند کرد. توافق جدیدی که با اسپیس اکس به دست آمد بار دیگر نشانگر ایمان ما به خبرگی فنی و عملیاتی آن‌ها است. سخت‌کوشی شایسته‌ای که گروه اسپیس اکس در تمام مراحل طراحی و تست راکت حامل مأموریت SES-10 نشان داده، به ما اطمینان کامل می‌دهد که اسپیس اکس قادر به پرتاب اولین ماهواره مختص آمریکای لاتین SES به فضا است.[/su_quote]

رئیس شرکت اسپیس اکس، گوین شاتوِل در یک بیانیه گفته:

شرکت SES یک حامی قوی استراتژی اسپیس اکس برای فناوری بازیافت راکت طی این سال‌ها بوده و ما خوشحالیم که اولین پرتاب یک راکت اثبات‌شده در پرواز، حامل ماهواره SES-10 خواهد بود.

ماهواره SES-10 ساخته‌شده توسط بخش فضایی و دفاعی ایرباس در طول جغرافیایی ۶۷ درجه مدار زمین-ثابت و طبق توافق SES با مجموعه کشورهای بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو عمل خواهد کرد. محموله مخابراتی این ماهواره شامل ترانسپوندر باند Ku ۵۵۳۶ مگاهرتز است و نصف ظرفیت آن جایگزین ماهواره‌های AMC-3 و AMC-4 خواهد شد که اکنون در مدار هستند و نصف دیگر ظرفیتش صرف تجارت SES در مکزیک، آفریقای جنوبی و کارائیب خواهد شد.

[su_button url=”http://spacenews.com/spacex-to-launch-ses-10-satellite-on-reused-falcon-9-by-years-end/” target=”blank” text_shadow=”0px 0px 0px #000000″]Spacenews[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده