حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پرتاب ماهواره JCSAT-16 و ششمین فرود موفق راکت فالکن ۹ اسپیس اکس

نوشته

7 سال قبل | یک دیدگاه | مطالب ترنجی

ششمین فرود موفقیت آمیز مرحله اول راکت فالکن ۹ اسپیس اکس، امروز انجام شد. صبح امروز، شرکت خصوصی پرواز فضایی اسپیس اکس، ساعت ۰۹:۵۶ به‌وقت تهران، ماهواره مخابراتی JCSAT-16 را به مدار انتقال به مدار زمین-ثابت پرتاب کرد و مرحله اول راکت فالکن ۹ حامل این ماهواره را به‌سلامت روی سکوی شناور نشاند. این ششمین فرود موفق راکت فالکن ۹ در هشت ماه گذشته است. جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید و ویدئوی پرتاب و فرود را تماشا کنید…

در ادامه، می‌توانید ویدئوی پرتاب امروز را تماشا کنید:

[aparat]http://www.aparat.com/v/mJolE[/aparat]

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، مرحله اول راکت فالکن ۹ روی سکوی شناور به‌نام «البته من هنوز دوستت دارم» در فاصله چند مایلی از ساحل فلوریدا در اقیانوس اطلس فرود آمد. فرود دقیق و بدون مشکل اصلاً تضمین نشده بود. نمایندگان اسپیس اکس در یک متن مطبوعاتی قبل از پرتاب نوشته بودند:

[su_quote]با توجه به اینکه مقصد این پرتاب مدار GTO است، مرحله اول راکت حین بازگشت سرعت زیادی خواهد داشت و تحت گرمایش شدید در ورود به اتمسفر خواهد بود که فرود موفق را با چالش مواجه خواهد کرد.[/su_quote]

اسپیس اکس اولین بار در دسامبر سال گذشته پس از پرتاب ۱۱ ماهواره مخابراتی ارب‌کام، مرحله اول راکت فالکن ۹ را بازگردانده و در خشکی به‌زمین نشاند. غیر از آن، در کارنامه این شرکت چهار فرود موفق دیگر و سه فرود ناموفق وجود داشت و با فرود امروز، تعداد فرودهای موفق این شرکت به شش مورد رسید.

rocket-landing-spacex-falcon-9

اکنون، ویدئوی فرود امروز را تماشا کنید:

[aparat]http://www.aparat.com/v/fmG8b[/aparat]

این فرودها بخشی از تلاش شرکت اسپیس اکس برای توسعه راکت‌های قابل بازیافت سریع و کامل است و به گفته ایلان ماسک، پایه‌گذار و مدیرعامل این شرکت، این فناوری می‌تواند هزینه پرتاب‌های فضایی را تا ۱۰۰ برابر کاهش دهد و کمکی برای گسترش تمدن بشری در منظومه شمسی باشد. ایلان ماسک بارها یادآور شده که شرکت اسپیس اکس را در سال ۲۰۰۲ عمدتاً با هدف کمک به بشریت برای مسکونی سازی مریخ پایه‌گذاری کرده است.

چهار فرود موفق اسپیس اکس روی سکوی شناور بدون سرنشین و دو فرود موفق در خشکی در پایگاه کیپ کاناورال انجام شده است. محل فرود بستگی به پروفیل (طرح) مأموریت دارد. در پرتاب‌هایی که به مقصد GTO انجام می‌شوند، راکت نمی‌تواند سوخت کافی برای بازگشت به خشکی حمل کند و لذا فرود روی سکوی شناور تنها گزینه است.

یک هدف مهم دیگر اسپیس اکس، پرتاب یکی از راکت‌های بازیافت شده است که به گفته ایلان ماسک، پاییز امسال انجام خواهد شد.

با وجود شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیز بودن فرودهای راکت فالکن ۹، این فرودها در هر پرتاب فقط هدف ثانویه بودند و هدف اصلی تحویل محموله به مدار زمین بوده است. پرتاب امروز هم از این قاعده مستثنا نبود و دغدغه اصلی اسپیس اکس، قرار دادن ماهواره JCSAT-16 در مدار صحیح آن بود.

ماهواره JCSAT-16 توسط شرکت Space Systems Loral ساخته‌شده و توسط شرکت Sky Perfect JSAT که یک شرکت تأمین‌کننده مخابرات ماهواره‌ای مستقر در توکیو است، به‌عنوان یک ماهواره پشتیبان در مدار مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

JCSAT16-071-065

ماهواره JCSAT-14 نیز ماه مه گذشته توسط راکت فالکن ۹ اسپیس اکس پرتاب شد که این پرتاب نیز یک فرود موفق در دریا را به دنبال داشت.

[su_button url=”http://www.space.com/33742-spacex-satellite-launch-rocket-landing.html” target=”blank”]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Samsung--Electronics

سلام :bye: :bye:
خیلی ممنون برای پوشش خبر :rose: :rose: :rose:
خیلی خوبه که تونست فرود بیاد :yahoo: :yahoo:
پیشرفت زیادی کرده :good: :good:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده