حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نخستین وب‌سایت دنیا ۲۵ سال پیش در چنین روزی چشم به جهان گشود

نوشته

7 سال قبل | 4 دیدگاه | مطالب ترنجی

شاید برای شما نیز سوال شده باشد که نخستین وب‌سایت جهانی کی٬ چه موقع٬ چگونه٬ با چه انگیزه‌ای و توسط چه کسانی طراحی شده است. با ترنجی همراه باشید تا نگاهی به این موضوع داشته باشیم.

اینترنت به عنوان یک نقطه‌ی عطف بسیار مهم در تاریخ محسوب می‌شود. این انقلاب تاریخی در دهه‌ی ۹۰ میلادی به‌صورت عجیبی دنیا را متحول کرد و همه چیز را به هم متصل کرد. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که یک عکس یا یک موسیقی به صورت همزمان و در کسری از یک ثانیه در تمام دنیا دردسترس باشد ولی اکنون با گسترش شبکه‌ی غول آسا وب همه‌ی اموری که تا ۳۰ سال پیش غیر ممکن به نظر می‌رسید٬ ممکن شده است.

Tim Berners-Lee از اعضای پروژه‌ی شبکه‌ی گسترده‌ی وب می‌گوید که اولین وب‌سایت جهان به معنای امروز در روز ۶ آگوست سال ۱۹۹۱ ایجاد شده است. این وب‌سایت در اولین گام در گروه Usenet معرفی شده است ولی تا چندین روز هیچ‌کس از آن بازدید نکرده است.

internet-02

نسل جدید انسان‌ها برای در آغوش گرفتن تکنولوژی‌های نوین عجله‌ی زیادی دارد. در هیچ عصری همانند قرن ۲۰ و ۲۱ انسان به دنبال تشکیل دهکده‌ی جهانی نبوده است. یکی از ابزارهایی که نقش اساسی و مهمی در ارتباط دادن انسان‌ها با یکدیگر در فضای مجازی را بازی کرد مرورگر Mosaic بود که توسط NCSA منتشر شده بود. در واقع اگر بخواهیم به اولین مرورگر جهان اشاره کنیم باید نام موزاییک را بر زبان بیاوریم.

اولین وب‌سایت دنیا هم‌اکنون نیز به صورت متناوبی در دسترس است. با مراجعه به این آدرس می‌توانید از آن دیدن کنید:

http://info.cern.ch/

جالب است؟ این وب‌سایت تقریبا به همان شکلی است که در اولین روز‌های افتتاحش بوده است. هیچ‌گونه قالبی بر روی این سایت قرار ندارد و در واع شما به نوعی با عمق مطلب روبرو هستید. این وب‌سایت در سال‌های قبل به دلایلی برای چند روز از دسترس خارج شد اما هم‌اکنون متخصصان World Wide Web آن را به صحنه‌ی روزگار بازگردانده‌اند.

گفته می‌شود که هدف سازندگان این وب‌سایت عمومی کردن آن نبوده است و حتی آن‌ها به‌هیچ وجه گمان نمی‌کردند که روزی فضای مجازی اینترنت به این حد گسترده شود. در واقع در اولین اقدام تلاش شد که چند مرکز علمی و پژوهشی به هم متصل شوند اما با نمایان شدن پتانسیل‌های بالای اینترنت استفاده از آن عمومی‌تر شد. اینترنت در سال‌های ۷۱ تا ۷۳ برای اولین بار در چند دانشگاه ایران مثل دانشگاه گیلان و تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷ استفاده‌ی عمومی از اینترنت برای عموم فراهم شد.

نظر شما در این رابطه چیست؟

[su_button url=”https://www.engadget.com/2016/08/06/first-website-went-public-25-years-ago/” target=”blank”]engadget[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
grimm

واقعأ آدم خندش می گیره خبر به این جالبی هیچ کس نمیاد هیچ نظری بده بعد یک گوشی چینی بزارید ۴۰ تا کامنت می زارن
ممنون از شما جالب بود :heart:

Mehrdad

درود برادر
اکثر کسایی ک میان پستارو بخونن هدفشون یادگیری چیزی نیست فقط میخوان ترول بازی دربیارن
همین و بس
ترنجی جون از این مطالب بیشتر بزار

Alinet21

دقیقا همینه پستا علمی بازدید کمتری دارن

rayan

جالب بود . احسنت. تو اهواز تا سال ۷۹ فقط ادارات و بانک ها اینترنت داشتند .سال ۸۱ اینترنت دایل آپ لاکپشتی اومد که خوشبختانه ۲ سال بعدش شرکت های ارائه دهنده اینترنت ازجمله پارس آنلاین اومد . الان که شاتل داره خدمات خوبی میده. ولی هنوز جای کار داره .نسبت به عالم عقبیم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عارف کمانی
Arefkamani@gmail.com