همه ما این جمله را از فیزیک به یاد داریم که: هر عملی عکسالعملی دارد. بازخورد (فیدبک) در ارتباطها به معنی پیامی است که آگاهانه یا ناآگاهانه به پیام فرستنده داده میشود. این پیام میتواند ارزش بالایی داشته باشد زیرا امکان ارزیابی وضعیت ارتباطی ما با دیگران را فراهم میکند. توجه به بازخورد در روابط، یکی از راههای سنجش و اندازهگیری سودمندی هر رابطه است. در بعضی مواقع با توجه به نظر و انتقادهایی که از ما میشود، میتوانیم از تکرار یک اشتباه جلوگیری کنیم و مسیر بهتری را انتخاب کنیم. واکنش دیگران به رفتارهای ما در محیط کار، خانه، یا در هرلحظه از زندگی ما ممکن است دید ما را به حقایقی روشن کند که از آن غافل بودهایم.
داشتن نگرش خوب و حفظ عزتنفس را به یاد داشته باشید. شاید همیشه تمامی انتقادها و پیشنهادهایی که دریافت میکنید درست نباشد. ولی به این معنی است که به هر پیشنهاد یا انتقادی فکر نکنید. ممکن است گوینده دیدگاه متفاوتی با شما داشته باشد و توصیه او برایتان مفید باشد. به یاد داشته باشید انتقاد یا پیشنهادی که مطرح میشود به شخصیت شما نیست بلکه واکنش به رفتار یا موضوع خاصی است. ارزشمند بودن خود را فراموش نکنید و به دید پیشنهاد به یک رفتار به آنها فکر کنید.
به این توجه کنید که چه کسی و کجا به شما بازخورد میدهد. متأسفانه بیشتر افراد، به دیگران بازخورد مثبت نمیدهند. به همین دلیل به فرد مقابل و شرایط او توجه داشته باشید.
فرض کنید میخواهید با بهترین دوستتان درباره ورزش و داشتن رژیم غذایی صحبت کنید. شاید ورزش کردن و پرهیز از برخی غذاها چیز خوبی باشد اما بیان آنوقتی که دوستتان عصبانی است فکر خوبی نیست. وقتی افراد عصبانی هستند یا روز خوبی را سپری نکرده باشند، ممکن است واکنش مناسبی نداشته باشند.
دید باز داشته باشید. گام اول این را میگوید. دیگران به چیزهایی توجه دارند که شاید شما ندیده باشد به همین دلیل قصد دارند توجه بیشتری به فعالیتهای شما داشته باشند.
آغازکننده گفتگو باشید. بهترین روش برای گرفتن پاسخ و دریافت نظرات دیگران سؤال پرسیدن است. باید آگاه باشیم که ممکن است نظر دیگران خلاف میل ما باشد و نباید حال ما را به هم بریزد. بهتر است برای بازخورد مناسب بر روی یک موضوع متمرکز شویم و کلیگویی نکنیم. در واکنش به دیگران مراقب باشید که فرد مقابل احساس نکند موردحمله قرارگرفته است. در بعضی شرایط واکنش نشان ندادن بهتر از یک واکنش اشتباه است.
اطلاعات را پردازش کنید. این شما هستید که باید درباره نظرات و بازخوردها تصمیم بگیرید. همانطورکه شما تصمیم میگیرید که از آنها استفاده کنید یا آن را فراموش کنید، وظیفه پردازش اطلاعات هم به عهده شماست. آیا واقعاً لازم است در این شرایط اعمال شوند؟
از بازخورد به نفع خود استفاده کنید. یادتان باشد که بازخورد راهی است برای پیشرفت و پیشرفت همان چیزی است که میخواهیم.
چند نکته:
منبع استفاده شده برای تصاویر و تکمیل مطلب:
[su_button url=”http://www.wikihow.com/Be-Receptive-to-Feedback” target=”blank” background=”#6AB999″]wikihow[/su_button]
نیاز خیلیاس این مطلب
خیلی از آدمهایی که دور و برمون رو گرفتن