حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کیفیت پایین خودروهای داخلی موجب عدم استقبال از خرید آن شده است

نوشته

8 سال قبل | 5 دیدگاه | ترنجی

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: تا زمانی که کیفیت به این نحو باشد، استقبالی از تولیدات داخلی نمی‌شود.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، علی ارسلان منصوری، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو و احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به بررسی تحولات بازار خودرو پرداختند.

رئیس شورای رقابت در این برنامه درباره وضعیت رکود بازار خودرو گفت: توافق وین یک اتفاق ویژه است لذا به همین دلیل از همه نظر باید در وضع برنامه ریزی اقتصاد کشور تجدیدنظر کنیم و در حال حاضر دولتمردان هم سخت در تلاش هستند که ببینند بعد از تحریم‌ها چه باید کرد.

شیوا در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر سیاست انقباضی در کشور برای مهار تورم حاکم است، افزود: باید بر اساس عرضه و تقاضا عمل کرد، لذا ما در رکود به سر می‌بریم و باید در نظر داشت که این مسئله تنها به صنعت خودرو مرتبط نیست و صنایع دیگر نیز با این امر مواجه هستند.

وی با بیان این که در رکود نباید افزایش قیمت داشته باشیم، تصریح کرد: در رکود باید تشویق به افزایش تقاضا صورت گیرد.

رئیس شورای رقابت با بیان این که تعرفه خودرو در کره پایین است، خاطرنشان کرد: اکنون دلالان بازار کنار رفته‌اند و با این امر ما توانسته‌ایم وضعیت خودرو را در کشور بهبود بخشیم.

شیوا در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع درست است که انحصار بسیار سنگین در دست یک خانواده قرار دارد، گفت: در گذشته حدود یک سال پیش هر فرد حقیقی و حقوقی می‌توانست خودرو وارد کند، به طوری که این دسته نمی‌توانستند خدمات پس از فروش داشته باشند، بنابراین غیر قانونی بودند.

وی ادامه داد: باید کسانی که خودرو وارد می‌کنند، خدمات پس از فروش را به مردم عرضه دارند، لذا تمام نمایندگی‌ها باید به تمام افراد حقیقی و حقوقی داده شود که خدمات پس از فروش داشته باشند.

رئیس شورای رقابت افزود: اگر قرار باشد فقط یک نمایندگی خودرو وارد کند، در این صورت «کیا» و «هیوندای» ۷۵ درصد واردات کشور را در حوزه خودرو به خود اختصاص می‌دهند که این مسئله انحصار کامل به حساب می‌آید.

در ادامه، علی ارسلان منصوری، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: تا زمانی که کیفیت به این نحو باشد، استقبالی از تولیدات داخلی نمی‌شود.

وی افزود: قبل از تحریم امیدی نبود خودروی روز با قیمت مناسب وارد کشور شود ولی اکنون خودرو با قیمت مناسب وارد کشور می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی بازار، شما شورای رقابت را مسئول می دانید، گفت: اگر شورای رقابت تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌های صنفی را قابل می‌دانست، خیلی بهتر بود اما آن‌ها نظری از ما نخواستند.

وی با اشاره به این که تمام اعضای صنف ما از این دولت راضی هستند، افزود: این مردمان کوچه و بازار بودند که دولت را تعیین کردند.

منصوری همچنین با اشاره به این که کف بازار قیمت خودرو پایین تر از قیمت‌ها است، تصریح کرد: نسبت به کیفیت خودرو اعتراض داریم.

همچنین احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان کشور که به صورت تلفنی در این برنامه حاضر بود، درباره علت درخواست خودروسازان داخلی مبنی بر افزایش قیمت، گفت: ما برای این درخواست افزایش قیمت را داشتیم که هزینه‌هایمان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است یعنی سال گذشته ارز مبادله ای ۲۵۴۰ تومان در محاسبات شورای رقابت برای ما حساب شده و این ارز اکنون ۲۹۶۰ تومان شده که بیش از ۱۶ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وزیر محترم صنعت برای حمایت از صنایع فولاد، تعرفه فولاد را که ۴ تا ۶ درصد بوده، به ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داده و خرید هم با ارز آزاد صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن خودروسازان افزود: همچنین حقوق و دستمزد ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده که این رقم با درنظر گرفتن هزینه‌های جانبی به ۲۲ درصد می‌رسد، ضمن این که آب و برق و گاز هم گران شده و لذا ما مدارکمان را به شورای رقابت ارسال کرده‌ایم.

نعمت بخش گفت: شورای رقابت در سال ۹۲ عنوان کرده بود که هر سه ماه یک بار تورم بخشی سه ماهه را روی قیمت خودرو اعمال می‌کند که بعد از مدتی در نظر گرفتن این موضوع به هر ۶ماه یک بار و سپس هر ۹ ماه یک بار موکول شد و بعد از آن نیز اعلام کردند که تورم بخشی یک ساله را روی قیمت خودرو اعمال خواهند کرد؛ لذا سال گذشته که به ما ۳ درصد افزایش قیمت دادند، دیگر اجازه افزایش قیمت نداشتیم و اکنون با گذشت ۵ ماه از سال منتظر هستیم تا شورای رقابت به درخواست ما ترتیب اثر دهد.

رئیس انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به این که یکی از واردکنندگان اتومبیل‌هایش در گمرک متوقف شده بود و پس از مدت‌ها توانست آن‌ها را ترخیص کند، گفت: شرکت‌های خودروسازی روش‌های مختلفی را درنظر گرفته‌اند، منتهی به نظر من وضعیت بازار تحت آثار روانی صدا و سیما و برخی رسانه‌ها قرار گرفته است.

رئیس انجمن خودروسازان همچنین با بیان این که حداقل دو سال طول می‌کشد خودرویی جدید وارد بازار شود، اظهار داشت: قرار است خودروهای جدید ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات ساخت داخل را داشته باشند لذا قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه ایران خودرو و ساپیا بیش از ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند، افزود: از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش هستیم تا وام ۱۵ میلیونی را برای خرید خودرو از طریق بانک‌ها به مردم ارائه کنیم.

[button url=”http://www.machinemag.ir/News.aspx?ID=7003″ postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]machinemag[/button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
parhamclay

کیفیت فوق العاده پایین قیمت فوق العاده بالا باید تا وقتی که کیفیت بالا بره و قیمت پایین بیاد مردم تحریم ادامه بدن.مشکل اصلی هم قیمت بالاست.
حتی اگه قیمت هم نصف بشه بازم بالاست
دولت نه قیمت رو پایین میاره نه کیفیت رو بالا میبره فقط شعار میده و حرف یه مدت بگذره میگه کیفیت بالا بردیم و قیمت بالا میبره ولی همون کیفیت قبل یا شاید بدتر.
امیدوارم مردم گول نخورن باز تحریم ادامه بدن تا دولت مجبور بشه به خواسته مردم احترام بذاره

alanda

خودرو سازی ما راه به جایی نمیبره حیف بچه های بااستعدادی که توی نبرد قدرت و پول این ادما ایندشون بفنا میره 😥

riofarina

حدود ۱۵ ساله مجله ماشین میخرم و از وقتیم یادمه سایتای خودرو رو دنبال کردم اینا رو گفتم بخاطر اینکه دیگه این حرفا تکراری شده، از وقتی یادمه همه مخالف این دو خودرو ساز هستن و از کیفیت پاینشون مینالن.
بنظر من از خودروسازان جهان خبر بذارین و از پیشرفت اونا مقاله بذارین بهتره. البته میذارین دیدما ولی از خودروسازان داخلی خبر نذارین بهتره. غیر حرص و افسوس چیزی نداره.

Pars71

بنظرم که ماشین چینی داشتم سگ همین ۴۰۵ به اسباب بازی های چینی پینی شرف داره ! امیدوارم یا واردات و تعرفه ازاد بشه (که غیرممکنه!) یا اینکه لااقل شرکت ها ی داخلی ماشین های بروز اروپایی و ژاپنی و ایتالیایی و … تولید کنند و کیفیت تولیداتشون هم بالا بره . امیدوارم ایرانخودرو قرار داد محکم با پژو و … ببنده و شاهد ماشین های با کیفیت از برند های معتبر باشیم . من که عاشق پژو ام و واقعا اشتباه کرده بودم چینی خریدم و بنظرم ۲۰۶ و ۴۰۵ که فعلا خوبند و امیدوارم تولید ۳۰۱ و ۲۰۰۸ و ۲۰۸ هم شروع بشه

shahab_m

تورو خدا به هرکی میشناسین و هرجا هستین پر کنید که خودرو صفر داخلی نخرند!! این دو خودرو ساز خون مردم رو تو شیشه کردند نامردا با کمال وقاحت حرف از افزایش قیمت میزنند!! کی تا به حال قبل از افزایش اعلام کردند؟ کی دیدین تو یه ماه ۴ تا طرح مختلف فروش بگذارند؟؟؟ نخرین تا مجبور بشند کیفیت و قیمت این آشغالها رو درست کنند!! …….تحریم خرید ماشین صفر…….

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....