حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

۲۱ تصویر از رشد تاریخی مایکروسافت در رسیدن به فرمانروایی دنیای پی سی ها در جهان

نوشته

8 سال قبل | 5 دیدگاه | ترنجی

مایکروسافت سرانجام قرار است که در تاریخ ۲۹ جولای، ویندوز ۱۰ را برای کاربرانش به صورت رسمی منتشر کند. پس، هیچ زمانی بهتر از حالا نیست که بر ماشین زمان سوار شویم تا با سفر به گذشته از زبان تصویر، ببینیم که این شرکت چگونه توانست محاسبات دنیای پی سی را به نفع خود رقم بزند.

با ترنجی در ادامه مطلب همراه باشید.

با مشاهده عکس هایی که در این مجموعه گرداوری کرده ایم، می توان به این موضوع رسید که مایکروسافت چگونه توانسته در طول ۲۵ سال این مسیر پر پیچ و خم را تا به امروز طی کند. این تصاویر، از تیم های مایکروسافت و نرم افزارهای نوآورانه آن هاست که برای اولین بار و در ۲۵ سال پیش، بیل گیتس و پل آلن در آلبوکرکی این مسیر را آغاز کردند. مسیری که در سال ۲۰۰۰ با استعفای بیل گیتس از سمت مدیرعاملی ردموندی ها همراه بود.

عکس ها را ببینید. خانم ها، آقایان، این تاریخ مایکروسافت است که در قالب این تصاویر به شما تقدیم می شود :

the-birth-of-microsoft

تولد مایکروسافت

مایکروسافت در چهارم آپریل ۱۹۷۵ در آلبوکرکی نیومکزیکو توسط دو دوست دوران کودکی و علاقه مند به کامپیوتر تاسیس شد. (پل آلن، ترک تحصیل کرده از دانشگاه ایالتی واشنگتن در سمت چپ تصویر و بیل گیتس، ترک تحصیل کرده از دانشگاه هاروارد در سمت راست تصویر)

finding-a-place-to-work.jpg

پیدا کردن مکانی برای کار

این ساختمان برای اولین بار، دفتر مرکزی مایکروسافت در آلبوکرکی بود. آن ها از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ در این مکان مستقر بودند. هنگامی که آن ها به بلویو واشنگتن نقل مکان کردند، بزرگترین مشکل شان پیدا کردن کارمندانی بود که حاضر به جابه جایی به نیومکزیکو بودند.

the-actual-first-computer-built-by-the-duo-that-would-become-microsoft

اولین کامپیوتر واقعی ساخته شده توسط این دو که حاصلش به تاسیس مایکروسافت بدل شد

جالب است که بدانید : مایکروسافت، اولین همکاری مشترک گیتس و آلن نبود! بلکه، اولین همکاری مشترک این دو، Traf-O-Data بود که در سال ۱۹۷۲ ساخته شد. یک کامیپوتر که به خواندن اطلاعات از ترافیک شهر و انتقال آن به مهندسان ترافیکی می پرداخت. این محصول گرچه کمی موفق بود، اما، توانست راه را برای مایکروسافت هموار کند.

microsofts-first-product

اولین محصول مایکروسافت

اولین محصول مایکروسافت تا به امروز، یک نسخه از زبان برنامه نویسی برای یک میکروکامپیوتر با نام Altair 8800 بود که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. یکی از اولین نسخه از دستگاه هایی که ما اکنون آن ها را با نام کامیپوتر شخصی یا پی سی می شناسیم. گفته شده که گیتس و آلن این ایده را برای اولین بار، با خواندن مقاله ای پیرامون یک ماشین در مجله محبوب مکانیک به دست آوردند.

the-story-behind-the-classic-bill-gates-mugshot

داستان پشت موگ شات معروف بیل گیتس

ابتدا بگذارید توضیحی پیرامون عبارت موگ شات (mugshot) بدهیم. از زندانیان و یا مجرمان با قرار دادن پلاکی که مشخصات آن ها برروی آن نوشته شده عکس می گیرند که به این تصاویر موگ شات گفته می شود. اما این داستان چه ربطی به بیل گیتس بزرگ دارد، برایتان می گوییم.

در حالی که مایکروسافت، بازار بیسیک را گسترش می داد، این روند گسترش، آهسته ولی پیوسته بود. در همین حول و حوش و در حدود سال ۱۹۷۷، بیل گیتس به علت نقض ترافیک، کارش به پلیس افتاد و آن زمان بود که این موگ شات معروف از وی در آن سنین ثبت و ماندگار شد.

the-company-grows

این شرکت رشد می کند

در سال ۱۹۷۸، مایکروسافت یک شرکت یازده نفره بود. این تصویر بیشتر این جمله را در اذهانمان تداعی می کند که “آیا شما مایل به سرمایه گذاری هستید؟!” برای این مورد دلیل می خواهید؟! خوب، پس یک بار دیگر به عکس نگاه کنید.

ms-dos

MS-DOS

در سال ۱۹۸۰، پس از مدت نه چندان طولانی، که مایکروسافت به واشنگتن نقل مکان کرد، آی بی ام نیاز به شرکتی داشت تا برای دستگاه آماده ارائه اش که IBM PC نام داشت یک سیستم عامل طراحی کند. پس مایکروسافت شروع به ارائه سیستم عاملی بر پایه متن با نام MS-DOS, یا the  Microsoft Disk Operating System نمود که به اندازه کافی برروی آن کار کرده بود. در واقع مایکروسافت آن را برای خودش توسعه نداد. آن ها به جای آن که مجوز تکنولوژی یک شرکت مونتاژ کامپیوتر با نام Seattle Computer Works را بخرند، تصمیم گرفتند تا برای حکمران دنیای کامپیوتر آن زمان بازار یعنی IBM PC، یک سیستم عامل بسازند.

ballmer-joins-the-team

بالمر به تیم اضافه شد

علاوه بر مورد بالایی، چیز دیگری در سال ۱۹۸۰ اتفاق افتاده است : بیل گیتس، همکلاسی سابق خود در دانشگاه هاروارد را به استخدام مایکروسافت دراورد و او کسی نبود جز استیو بالمر. باید گفت که این اتقاق بعدها مهم جلوه کرد. زیرا پل آلن، شریک بیل گیتس در تاسیس مایکروسافت، در سال ۱۹۸۳، پس از ابتلا به بیماری هوچکین، مایکروسافت را ترک کرد.

the-ipo

عرضه عمومی اولیه سهام مایکروسافت

این مورد، زمانی که مایکروسافت به طور جدی سعی به مطرح شدن در دنیا و رسانه ها کرد آغاز شد. در سال ۱۹۸۶، مایکروسافت سهام اولیه اش را توسط بیل گیتس با ارزش ۳۵۰ میلیون دلار عرضه عمومی کرد.

windows-10

Windows 1.0

در سال ۱۹۸۵ و زمان نه چندان زیادی پیش از عرضه اولیه سهام مایکروسافت، این شرکت از اولین ویندوز خود با نام ویندوز ۱٫۰ پرده برداری کرد. این سیستم عامل که به صورت رسمی و با یک رابط گرافیکی جایگرین سیستم عامل بر پایه متن MS-DOS شده بود، کار را برای استفاده مردم از کامپیوتر ها در آن زمان راحت تر می کرد.

the-first-billion-in-annual-sales

رسیدن به عدد میلیارد دلار در فروش سالانه

ویندوز ۲٫۰ در سال ۱۹۸۷ منتشر شد که یک به روز رسانی کوچک بود. اما در آن زمان هنوز، بهترین ها در راه بودند. ویندوز ۳٫۰ که از راه رسید از مایکروسافت یک نام خانوادگی ساخت. سرانجام این ها باعث شد که مایکروسافت در سال ۱۹۹۰ برای اولین بار، به عدد ۱ میلیارد دلار در فروش سالانه برسد.

minesweeper-and-solitaire

و ادامه راه…

در سال ۱۹۹۰ ویندوز ۳٫۰ و به دنبال آن در سال ۱۹۹۲ ویندوز ۳٫۱ معرفی شدند. که یک جهش  عظیم برای مایکروسافت بودند. آن ها تنها در دو سال اول نزدیک دو میلیون نسخه در سراسر دنیا فروختند تا دور جدیدی را برای مایکروسافت رقم بزنند.

microsoft-office-hits-the-market

مایکروسافت آفیس وارد بازار شد

ویندوز ۳٫۰، تنها محصولی که مایکروسافت در سال ۱۹۹۰ منتشر کرد نبود. در همان زمان، اولین نسخه از آفیس مایکروسافت هم منتشر شد و برای اولین بار پا به جهان گذاشت. این نسخه که به همراه پاورپوینت، ورد و اکسل منتشر شد، توانست به طور مدام تا به امروز و در حدود ۲۶ سال به طور مداوم منتشر و به روز رسانی شود، و اکنون نیز در سراسر جهان خواهان بسیاری دارد.

the-golden-years-and-the-gatesjobs-rivalry

سال های طلایی و رقابت گیتس و جابز

در این زمان، عملا مایکروسافت پادشاه رایانه های شخصی بود. آی بی ام استانداردی را برای سازگاری پی سی ها وضع می کرد و ویندوز برروی همه آن ها قرار داشت. تنها می ماند رقابت با اپل، که با خظ مکینتاش و کامپیوترهایش در بازار حضور داشت. مدیرعامل این دو رقیب پس از مدتی به دوستانی صمیمی با هم تبدیل شدند. این در حالی بود که در کسب و کار، شرکت های آن ها با یکدیگر رقابت می کردند.

windows-95

Windows 95

ویندوز ۹۵، یک آپدیت اساسی در سیستم عامل مایکروسافت تا آن زمان بود. این ویندوز در ۲۴ اوت سال ۱۹۹۵ منتشر شد و خواهان بسیاری در دنیا پیدا کرد. آگهی های آن زمان در اشاره به دکمه برجسته Start که برای اولین بار در این ویندوز توسط مایکروسافت استفاده شدند، نوید یک انقلاب در سیستم عامل های پی سی را می دادند.

the-internet-tidal-wave

موجی به نام اینترنت

گیتس از اینترنت در آن زمان، به عنوان یک منبع آمدن تغییرات زیاد در بازار با یادداشتی با نام “موج اینترنت” یاد کرد و ویندوز ۹۵ را به عنوان یک ورودی بزرگ به بازار خواند. این ها همه به صورت یک مجموعه از به روزرسانی شامل آزمایش از شبکه مایکروسافت، یک سرویس اینترنتی و رقیب AOL، مرورگر وب اینترنت اکسپلورر برای ویندوز ۹۵ بعدها ارائه شدند.

legal-woes

مشکلات حقوقی

در سال ۱۹۹۸ وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا گفت که بسته مرورگر وب و ارائه دهنده خدمات اینترنت در ویندوز ۹۵، به عنوان مبدل گشتن به یک انحصار خطرآفرین است. در نهایت مایکروسافت ملزم به اشتراک گذاشتن برخی از کدهای خود با توسعه دهندگان شخص ثالث و بررسی دقیق این مسئله شد که البته عواقب طولانی مدت کمی را به همراه داشت.

ballmer-becomes-president-of-microsoft

بالمر به ریاست مایکروسافت رسید

در سال ۱۹۹۸ دو اتفاق افتاد : مایکروسافت ویندوز ۹۸ را منتشر کرد. یک به روزرسانی کوچک به ویندوز ۹۵ که شامل ویژگی های اضافه شده مفیدی برای داشتن اینترنتی فعال تر می شد. و دیگری، استیو بالمر، هم کلاسی قدیمی بیل گیتس به ریاست مایکروسافت منصوب شد.

msnbc-and-the-shrinking-of-windows

رفتن ویندوز به دستگاه های دیگر

در اواخر دهه ۹۰، مایکروسافت شروع به گسترش دیدگاه خود در بسیاری از جهات دیگر نمود. در سال ۱۹۹۶ مایکروسافت و NBC دستگاهی را با نام MSNBC راه اندازی کردند. یک سرمایه گذاری مشترک خبری میان این دو کمپانی که هنوز هم امروز ادامه دارد. با بیش از یک دهه قبل از آیفون، آن ها ویندوز CE را برای این دستگاه انتخاب کردند که، یک نسخه از سیستم عامل ویندوز برای دستیاران شخصی دیجیتالی و دیگر کامپیوترهای کوچک بود.

gates-takes-a-step-back-and-ballmer-becomes-ceo

گیتس یک گام به عقب می رود و بالمر مدیرعامل شرکت می شود

در ۱۳ ژانویه سال ۲۰۰۰، بیل گیتس سمت مدیرعاملی خود را در مایکروسافت به استیو بالمر واگذار کرد و خود عنوان جدیدی را در شرکت با نام “معمار ارشد نرم افزار” به عهده گرفت.

the-ballmer-era

دوره بالمر

بالمر رهبری مایکروسافت را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ برعهده داشت. که در این زمان اتفاقات جالبی برای مایکروسافت نیفتاد. تجدید حیات اپل، ظهور گوگل و از همه مهمتر سقوط پی سی ها از اتفاقات رخ داده در دوره رهبری بالمر در مایکروسافت بودند.

[su_button url=”http://www.businessinsider.com/microsofts-history-in-photos-2015-7″ background=”#0fc5b7″]BI[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Shahspik

عجب مرد بزرگیه این گیس. خیلی دوسش دارم 😥
رفتم برا خوندن.
مرسی آقای عامریان

Atta

مررسی
واقعا خوب وخیلی جالب بود :rose:

Mohamad G (MGA7000)

مطلب عالی بود…..الانم که ساتیا نادلا داره میترکونه :yahoo: 🙂

emad007

یکم کم لطفی کرده بود به بالمر. بنده خدا خیلی زحمت کشید پای مایکروسافت

رضا (z best)

خدایی بالمر فیلمی بود واس خودش :wacko:

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
حسین عامریان