حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اینتل: احتمال تغییر در قانون مور بسیار زیاد است

نوشته

8 سال قبل | 2 دیدگاه | ترنجی

طبق قانون مور در هر ۲ سال یک بار تعداد ترانزیستور‌ها در یک قطعه سیلیکونی واحد دو برابر می‌شود، در چند دهه اخیر این قانون حفظ شده‌بود و روند پیشرفت تراشه‌ها بدین‌صورت بود؛ حال اینتل با معرفی نسل جدید تراشه‌های خود بقای این قانون را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

با ترنجی همراه باشید.

افزایش تعداد ترانزیستور‌ها با کوچک کردن آن‌ها حاصل ‌می‌گردد و به دلیل طبیعت “سیلیکون” مقدار افزایش ترانزیستور در آن‌ها تا حد خاصی ممکن است و بیش از آن باعث نشت الکتریسیته در میان ترانزیستور‌های موجود می‌شود؛ اینتل در نسل برادول توانست تراشه‌های ۱۴ نانومتری را تولید کند اما طبق ادعای این کمپانی دیگر کوچک کردن ترانزیستورها بر روی این ماده بیش از این بسیار سخت و پر‌هزینه است و باید به سراغ ماده جدیدی رفت، بر همین اساس در سال ۲۰۱۶ قانون مور با یک ایست “هر چند موقت” همراه خواهد بود.

اینتل در سال ۲۰۱۶ با عرضه نسل KabyLake به همان ساختار ۱۴ نانومتری ادامه خواهد داد و در سال ۲۰۱۷ نیز لیتوگرافی ۱۰ نانومتری جدیدی را با نسل CannonLake معرفی خواهد کرد؛ مدیر عامل اینتل Brian Krzanich خاطرنشان شد که هنگام معرفی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری در سال ۲۰۱۷، فاصله میان نسل قبلی با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری یعنی برادول به بیش از ۲٫۵ سال خواهد رسید و این پس از سال‌های متوالی نشان‌دهنده یک تغییر بزرگ در قانون مور است.

در حقیقت ظرفیت سیلیکون برای کوچک‌سازی ترانزیستورها در حال اتمام است، چند روز پیش کمپانی IBM اعلام کرد که به فناوری دست یافته‌است که با آن می‌تواند تراشه‌های ۷ نانومتری بسازد البته این کمپانی با ترکیب جدیدی به نام سیلیکون-ژرمانیوم به این تکنولوژی نوین دست پیدا کرده‌است. استفاده از مواد جدید به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که زودتر به نتیجه دلخواه خود برسند و تراشه‌هایی با اندازه کوچکتر و بازده بیش‌تر بسازند.

دیدگاه شما چیست؟ فکر می‌کنید این قانون تا چه سالی دوام آورد؟

[button url=”http://gizmodo.com/intels-2016-chip-line-up-will-put-moores-law-on-hold-1718177275″ postid=”” style=”btn-default” size=”btn-default” target=”_self” fullwidth=”false”]Gizmodo[/button]

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdadi

میتونه :yes:

Hani Shams

عالی بود :good:
خسته نباشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مصطفی عباسی
برنامه‌نویس، علاقمند به سخت‌افزار و گنو/لینوکس | برای ارتباط با من می‌تونین از ایمیل یا توییترم به آی‌دی mostafa_abbacc@ استفاده کنید (: | ایمیل: mostafaabbac@gmail.com