حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

“متروی تهران” اپلیکیشنی که هر تهرانی باید داشته باشد

نوشته

8 سال قبل | 6 دیدگاه | ترنجی

برای همه ما اتفاق افتاده که گاها در تشخیص مسیرهای مترو دچار اشتباه شویم یا دیگران را به کمک طلبیده باشیم. هر چند تابلوهای موجود در ایستگاه های مترو تا حد زیادی شما را به ایستگاه و مقصد درست تان راهنمایی میکنند ولی باز هم امکان گم کردن مسیر یا ایستگاه صحیح به خصوص اگر بار اولتان باشد که از خطوط متروی تهران استفاده میکنید، وجود دارد. حتی اگر در تشخیص مسیرها هم مشکلی نداشته باشید و بدانید که در کدام ایستگاه ها باید پیاده شوید و مسیرتان را ادامه دهید اطلاع از مواردی همچون امکانات هر کدام از ایستگاه ها، زمان حرکت قطارها، مدت زمان باقی مانده تا حرکت بعدی در هر ایستگاه، بهترین ایستگاه برای پیاده شدن با توجه به نقشه شهری، اطلاع از مسیر تاکسی هایی که از درب ایستگاه های مترو شما را به مقصدتان میرسانند و … میتواند بسیار کمک کننده باشد. خوشبختانه با عرضه اپلیکیشن جدیدی با نام “متروی تهران” ساخت شرکت Farad Co از موارد فوق و چه بسا بیشتر اطلاع خواهید یافت.

 2015_06_10_12.55.39

قبل از هر چیز باید بگوییم اپلیکیشن “متروی تهران” از رابط کاربری بسیار کاربرپسند و جامعی برخوردار است. طراحی رابط کاربری این اپلیکشین و رنگ هایی که در آن به کار رفته دقیقا مطابق با رنگ هایی است که برای ایستگاه ها و خطوط متروی تهران در نظر گرفته شده تا بدین شکل تطابق بیشتری بین اپلیکیشن و نقشه هایی که اینجا و آنجا در ایستگاه ها و حتی داخل واگن های مترو میبینید بوجود آید و کاربر بدون سردرگمی و احیانا گیج شدن بتواند از آن استفاده کند. صفحه آغازین برنامه ۵ خط اصلی متروی تهران را هر کدام با رنگ خاص و با فونت نسبتا بزرگ نشان میدهد. این ۵ خط عبارتند از: خط ۱ – تجریش/کهریزک (قرمز)، خط ۲ – صادقیه/فرهنگسرا (سورمه ای)، خط ۳ – شهید بهشتی/آزادگان (آبی)، خط ۴ – اکباتان/کلاهدوز (زرد) و خط ۵ – گلشهر/صادقیه (سبز). با لمس هر کدام از این گزینه ها صفحه جدیدی با همان رنگ باز میشود که در آن فهرست ایستگاه های آن خط را از ابتدا تا انتها خواهید دید. فونت این بخش نیز بزرگ و کاملا خواناست. هر کدام از ایستگاه ها در این لیست که محل تقاطع خط حاضر با خطی دیگر باشند جلوی خود یک آیکن به صورت دو فلش متقاطع دارند که با رنگ همان خط مشخص شده است. مثلا در لیست ایستگاه های خط تجریش/کهریزک، آیکن فلش های متقاطع جلوی ایستگاه شهید بهشتی که محل تقاطع خط ۱ و خط ۳ مترو است و به عبارتی شما میتوانید با پیاده شدن در آن ادامه مسیرتان را از خط ۳ ادامه دهید با رنگ مخصوص به خط ۳ یعنی آبی مشخص شده است.

 2015_06_10_12.55.49

شما میتوانید با لمس هر کدام از ایستگاه ها به اطلاعات بسیار جامعی راجع به آن ایستگاه دست پیدا کنید. این اطلاعات عبارتند از ۱٫ محل دقیق قرارگیری ایستگاه، مثلا در مورد ایستگاه شهید صدر این محل ۱۰۰ متر بعد از تقاطع بزرگراه شهید صدر و خیابان دکتر شریعتی است، ۲٫ مراکز مهم اطراف ایستگاه که خود در دسته بندی های ورزشی، قضایی، فرهنگی، سیاسی، پزشکی، نظامی، اداری، تفریحی، رفاهی، عملی، تجاری و … قرار میگیرند. مثلا در مورد ایستگاه تجریش مراکز مذهبی شامل امام زاده صالح و امام زاده قاسم، مراکز فرهنگی شامل موزه سعد آباد، موزه سینما، موزه موسیقی و…، مراکز تفریحی شامل پارک نیاوران، بوستان جمشیدیه و…، مراکز پزشکی شامل بیمارستان شهدای تجریش و مراکز اداری شامل شهرداری منطقه یک میشود. ۳٫ خطوط اتوبوس و تاکسی که به صورت دو باریکه (تب) از هم جدا شده اند و در هر کدام از آنها میتوانید اطلاعات مربوط به هر خط را به تفکیک مبدا و مقصد حرکت و مسیر رفت و بازگشت ببینید. اگر در باریکه خطوط اتوبوس باشید میتوانید ایستگاه های اتوبوس در هر مسیر را نیز ببینید. ۴٫ زمانبندی حرکت قطارها که زمان حرکت قطارها را به تفکیک و با ذکر زمان باقی مانده تا حرکت قطار برای روزهای شنبه تا چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل نشان میدهد. این زمانبندی شامل قطارهای رفت و برگشت میباشد. ۵٫ امکانات موجود در هر ایستگاه که شامل سرویس بهداشتی، پارکینگ، مینی سوپر، اغذیه سرد، دستگاه نوشیدنی، روزنامه همشهری، غرفه عطریات، آتلیه عکاسی و کپی، کافی نت، فروشگاه موبایل، خدمات همراه اول، خدمات ایرانسل، اهدای خون، مرکز خرید، بانک تجارت، بانک شهر، فرهنگسرا و فوریت های پزشکی میشود.

 2015_06_10_12.57.04

در مورد گزینه آخر که در فوق توضیح داده شد نکته قابل توجه این است که اولا هر کدام از مراکز فوق با آیکن مخصوص به خود نشان داده میشوند که در پیدا کردن سریعتر آنها موثر است و دوم اینکه امکاناتی که در یک ایستگاه موجود باشند با رنگ سفید و امکاناتی که موجود نباشند با رنگ خاکستری نشان داده میشوند، دقیقا مانند حالت فعال یا غیرفعال بودن یک گزینه در رایانه. همچنین اگر هر کدام از گزینه های فعال را لمس کنید صفحه جدیدی باز میشود که فهرستی از ایستگاه هایی است که گزینه مربوطه در آنها فعال است یا به عبارتی از آن امکان برخوردار هستند. مثلا در ایستگاه شهید صدر تنها گزینه فعال دستگاه نوشیدنی است که با لمس آن فهرست تمام ایستگاه هایی که دستگاه نوشیدنی دارند به شما نشان داده خواهد شد فارغ از آن هر ایستگاه متعلق به کدام خط است. البته هر کدام از ایستگاه ها در این لیست با رنگ مخصوص به خط خود نشان داده میشوند.

 2015_06_10_12.57.37

اگر دقت کنید در پایین صفحه آغازین برنامه آیکن سیاه رنگی به شکل دایره با علامت مترو وجود دارد. اگر این آیکن را لمس کنید برنامه به صورت خودکار و در صورت فعال بودن جی پی اس گوشی تان میتواند نزدیکترین خطوط را به شما نشان دهد. این اپلیکیشن یک منوی کناری نیز دارد که امکانات بسیار به درد بخوری را در اختیار شما قرار میدهد به طوری که بتوانید ضمن تشخیص موقعیت مکانی خود بهترین مسیر ممکن را تا مقصد انتخاب کنید. اولین گزینه در این منو فهرست ایستگاههاست که در واقع در هر کجای برنامه که باشید شما را به صفحه آغازین میبرد. گزینه بعدی گزینه مسیریابی است که یکی از کاربردی ترین گزینه های این برنامه است. وقتی این گزینه را لمس کنید صفحه جدیدی باز میشود که در آن میتوانید مبدا و مقصد خود را بر اساس ایستگاه یا بر اساس مکان وارد کرده و به برنامه اجازه دهید که بهترین مسیر را برای شما انتخاب کند. وارد کردن نام مکان یا ایستگاه در این صفحه نیز هوشمندانه است به طوری که به محض تایپ اولین حروف، برنامه لیستی از مکان ها و ایستگاه ها را در اختیار شما میگذارد که با همان حروف آغاز میشوند.

2015_06_10_12.58.14

ما برای آزمایش این بخش از برنامه میرداماد را به عنوان مبدا و چیتگر را به عنوان مقصد انتخاب کردیم و دکمه جستجو را لمس کردیم. صفحه جدیدی باز شد که مسیر حرکت را به ما نشان میداد: ابتدا باید از میرداماد حرکت کنیم و در ایستگاه دروازه دولت پیاده شویم. از ایستگاه دروازه دولت به خط ۴ تغییر مسیر میدهیم و در ایستگاه آزادی پیاده میشویم. از ایستگاه آزادی به خط ۱ تغییر مسیر داده و در ایستگاه صادقیه پیاده میشویم و نهایتا در این ایستگاه نیز به خط ۵ تغییر مسیر داده و نهایتا به مقصد خود میرسیم. شما با همراه داشتن گوشی خود در حین سفر و نگه داشتن همین صفحه به راحتی بدون آنکه نیازی به نقشه داشته باشید میدانید در کدام ایستگاه پیاده شوید و به کدام خط تغییر مسیر دهید. گزینه بعدی گزینه نزدیکترین ایستگاه است که با لمس آن نقشه تهران همراه با خطوط متروی آن که با رنگ مخصوص به خود مشخص شده اند نشان داده میشود. اگر جی پی اس گوشی تان فعال باشد مکان کنونی شما روی نقشه با یک دایره آبی رنگ مشخص میشود و با توجه به محل این دایره آبی رنگ خودتان به راحتی تشخیص خواهید داد که نزدیکترین ایستگاه به شما کدام است. نقشه ای که برنامه به آن کار میکند همان نقشه های گوگل (گوگل مپس) است که قابلیت چرخش، بزرگنمایی، کوچک نمایی و نمایش جزئی ترین اطلاعات از جمله نام خیابان ها، کوچه ها و مکان های مختلف شهری را داراست.

2015_06_10_13.00.46

آخرین گزینه در منوی کناری نقشه است که نقشه کلیه خطوط متروی تهران را با امکان بزرگ نمایی و کوچک نمایی به شما نشان میدهد. این نقشه همان نقشه ای است که در بسیاری از ایستگاه های مترو و داخل واگن ها میتوانید آن را ببینید. نکته دیگر در مورد این برنامه آن است که تمام نوشتارها در آن به زبان انگلیسی ترجمه و با فونت کوچکتر زیر عنوان اصلی نشان داده میشوند و لذا این برنامه میتواند حتی برای کسانی که زبان مادری شان فارسی نیست نیز قابل استفاده باشد. این برنامه با طراحی شیک خود و اطلاعات و امکانات عالی که در اختیار کاربرانش میگذارد میتواند یار و یاور شما در سفرهای درون شهری تهران باشد. با این برنامه قطعا دیگر نیازی به نقشه، کمک افراد دیگر و باجه های اطلاعات ندارید، چون همه اینها و بلکه بیشتر را به لطف این برنامه در گوشی خود دارید. چه بهتر از این؟!

Download az Iranapps

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامی اندروید

بگو چند جمعه گذشتی ز خوابت / چه اندازه در ندبه ها زار یاری
به شانه گرفتی غم سینه ات / و یا چون بقیه تو سربار یاری
به گریه شبی را سحر کردی یا نه / چه مقدار بی تاب و بیمار یاری
واسه ظهور آقا صلوات . . .

Sina Saffarian

انگار متروی لندنه که بیستت تا خط داشته باشه و آدم گم بشه. ۳ خط مترو دیگه این حرفا رو نداره.

MohammadR

یه سریا فقط بلدن غر بزنن!!!!!حالا اگه این اپ رو نمیساختن یه چیزه دگ میگفتی…

Sina Saffarian

الان با همین چهارتا ایستگاه احساس جهان اولی بهت دست میده وقتی توی واگن این اپ رو جلوی بقیه باز میکنی؟ نه آقا ما جهان سومیا عوض اینکه اصل رو بگیریم، چسبیدیم به فرع. پایتخت کشور با این حجم مسافر درون شهری ۳ خط مترو داره اونم با چه کیفیتی. یکی کولر درست و حسابی نداره و یکی دیگه جا نیست اصلا سوار شی. داخلشم شده بازار مکاره. از فروش جوراب و آدامس Fresh ترکیه ای گرفته تا سوزن نخ کن و بوگیر پا که با داد زدن میفروشن. قسمت خانما که نمیگم چیا میفروشن. حالا اپ و نرم افزار و این جینگولک بازیا به چه درد مسافر این مترو میخوره؟

MohammadR

همین مترو ۳ خطی اگه نبود تهران الان ترکیده بود…بعدشم نبود کولر چه ربطی به اپلیکیشن داره!!!یعنی الان شما میدونی همه ی ۵ خط تهران تو چه ایستگاهایی وایمیستن؟؟؟؟یعنی منطقت تو حلقم

Different_boy

خیلی خوبه.همچین نرم افزاری لازم بود.خیلی وقتها نمیدونی میخای بری ی جای تهران کدوم ایستگاه نزدیکتره.کدوم استگاه باید سوار شی کدوم پیاده شی.واقعا گیج کننده هست.یا خیلی واگن ها به هر دلیلی نقشه ندارن.حالا شلوغ هم هست نمیتونی جوم بخوری!!در کل نرم افزار خوبی هست.هم بدرد تهرانی ها و هم شهرستانی ها میخوره.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....