
پس از دورهای از رقابت نفسگیر با برندهای داخلی چین مانند هواوی، اپل در ماه اکتبر ۲۰۲۵ (مهر/آبان ۱۴۰۴) بازگشتی قدرتمند را تجربه کرده است. دادههای جدید نشان میدهد که تقاضای شدید برای سری آیفون ۱۷، منجر به فروش بالای آیفون در چین شده و سهم بازار این شرکت را به سطحی رسانده که از سال ۲۰۲۲ مشاهده نشده بود. این موفقیت در حالی به دست آمده که مدل جدید «آیفون ایر» نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
🔹رشد ۳۷ درصدی: فروش اپل در چین در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است.
🔹سلطه بر بازار: از هر ۴ گوشی فروخته شده در چین، ۱ گوشی آیفون بوده است (سهم بازار ۲۵٪).
🔹موفقیت سری ۱۷: مدل استاندارد آیفون ۱۷ پیشتاز فروش بوده و مدلهای پرو و پرو مکس نیز رشد دو رقمی داشتهاند.
🔹بهترین شروع فصل: این آمار، بهترین شروع اپل برای سهماهه پایانی سال (منتهی به دسامبر) در تاریخ فعالیتش در چین است.
🔹تهدید هواوی: با وجود این موفقیت، عرضه سری هواوی میت ۸۰ در ۴ آذر (۲۵ نوامبر) همچنان یک خطر برای اپل محسوب میشود.

فروش بالای آیفون در چین و عملکرد سایر برندها
طبق دادههای شرکت تحقیقاتی کانترپوینت (Counterpoint)، اپل ماه پررونقی را برای فروش آیفون در چین پشت سر گذاشته است. فروش این شرکت در ماه اکتبر (مهر/آبان) به دلیل تقاضای شدید برای مدلهای آیفون ۱۷، نسبت به سال قبل ۳۷ درصد جهش داشته است.
آمار جالبتر این است که در این ماه، یک مورد از هر چهار گوشی هوشمند فروخته شده در این کشور، آیفون بوده است. این یک نقطه عطف در سهم بازار است که اپل از سال ۲۰۲۲ (زمانی که رقبای کمتری در بخش گوشیهای لوکس داشت) به آن دست نیافته بود.
آیفون ۱۷، آیفون ۱۷ پرو و آیفون ۱۷ پرو مکس همگی به رشد درصدی دو رقمی (از متوسط تا بالا) دست یافتند، اما این آیفون ۱۷ استاندارد بود که رهبری این رشد را بر عهده داشت. ایوان لام، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، میگوید که مدلهای جدید آیفون بیش از ۸۰ درصد از فروش اپل را تشکیل دادهاند.
به طور کلی، فروش نهایی گوشیهای هوشمند در چین در ماه اکتبر ۸ درصد رشد سالانه داشته است. این رشد علاوه بر عملکرد سری آیفون ۱۷، مدیون تولیدکنندگان داخلی مانند شیائومی نیز بود که برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته به رتبه دوم صعود کرد.
| برند / رویداد | وضعیت در اکتبر ۲۰۲۵ | توضیحات تحلیلگر |
|---|---|---|
| اپل (آیفون ۱۷) | رشد ۳۷٪ فروش | بهترین شروع سهماهه پایانی تاریخ اپل در چین. |
| هواوی (سری میت ۸۰) | عرضه در ۴ آذر | یک ریسک بالقوه برای ادامه شتاب فروش اپل. |
| شیائومی | صعود به رتبه ۲ | بازگشت به جایگاه دوم پس از یک دهه. |
| آیفون ایر (iPhone Air) | استقبال سرد | عملکرد ضعیف در چین و سایر بازارهای جهانی. |
ایوان لام میگوید: «همیشه مقداری ریسک وجود دارد، به خصوص با عرضه بسیار مورد انتظار سری هواوی میت ۸۰ که در ۲۵ نوامبر (۴ آذر ۱۴۰۴) انجام میشود. اما در حال حاضر شتاب زیادی پشت اپل وجود دارد و نشانهای از افت شدید دیده نمیشود.»
این دادهها تصویری روشن و امیدوارکننده برای اپل در بازار چین ترسیم میکنند، آن هم علیرغم گزارشهایی مبنی بر استقبال سرد از آیفون ایر (iPhone Air). به نظر میرسد مدل فوق باریک اپل نه تنها در بازارهای دیگر، بلکه در چین نیز عملکرد ضعیفی داشته و نتوانسته نظر خریداران را جلب کند.
آمار ماه اکتبر نشان میدهد که اپل با سری آیفون ۱۷ توانسته است بار دیگر نبض بازار چین را در دست بگیرد. رشد ۳۷ درصدی فروش، پیامی قدرتمند به رقباست که آیفون همچنان پادشاه بخش گوشیهای پریمیوم است.
ظرفیت باتری آیفون تاشو اپل فاش شد: بزرگتر از گلکسی زد فولد ۷ سامسونگ
با این حال، آزمون واقعی در ماه آینده و با ورود پرچمداران جدید هواوی رقم خواهد خورد. آیا اپل میتواند این شتاب را تا پایان سال حفظ کند؟ نظر شما چیست؟