وبسایت تخصصی تعمیرات iFixit بهتازگی در یکی از کالبدشکافی های سنتی خود بهسراغ آیفون ایر رفته است؛ باریکترین آیفون اپل تا به امروز و اولین بازطراحی بزرگ در سری آیفون طی چند سال اخیر.
اپل برای جا دادن تمام قطعات لازم در یک فریم ۵.۶ میلیمتری، یک «فلات دوربین» طراحی کرده است. برد منطقی (logic board) آیفون ایر تا حدی در داخل برآمدگی دوربین قرار گرفته که این کار فضایی را برای یک باتری بزرگ با پوشش فلزی فراهم میکند. موقعیت برد منطقی همچنین تضمین میکند که اگر آیفون ایر خم شود، این قطعه از فشار خمشی محافظت میشود، هرچند تستهای متعدد نشان دادهاند که فریم تیتانیومی این دستگاه تقریباً در برابر خم شدن مقاوم است.
بااینحال، iFixit فریم خالی آیفون ایر را بدون هیچیک از قطعات داخلی آزمایش کرد و متوجه شد که به اندازه نسخه کامل، بادوام نیست. فریم بهراحتی خم شد، زیرا در نقاطی که اپل برای جلوگیری از تداخل سیگنال سلولار، شکافهای پلاستیکی اضافه کرده، نقاط ضعف وجود دارد.
با وجود طراحی باریک، تعمیر آیفون ایر آسانتر از چیزی است که بهنظر میرسد. iFixit یک امتیاز تعمیرپذیری موقت ۷ از ۱۰ را به این دستگاه داده است. دلایل این امتیاز خوب عبارتاند از:
همچنین تلاشهای اپل برای انتشار قطعات یدکی و راهنماهای تعمیر و کاهش محدودیتهای نرمافزاری در جفتسازی قطعات، به بهبود امتیاز تعمیرپذیری آیفونها کمک کرده است.
کالبدشکافی تأیید کرد که اپل دقیقاً از همان باتری ۱۲.۲۶ واتساعتی آیفون ایر در داخل پک باتری مگسیف (MagSafe Battery) جدید نیز استفاده کرده است. این باتریها کاملاً قابلتعویض هستند.
آیفون ایر اولین آیفونی است که به تعداد زیادی تراشه اختصاصی طراحیشده توسط اپل مجهز شده است. برد منطقی آن شامل تراشههای زیر است:
اگرچه سایر مدلهای آیفون ۱۷ نیز دارای تراشههای A19 و N1 هستند، اما مودم C1X بهصورت انحصاری در آیفون ایر به کار رفته است.
با توجه به یافتههای iFixit، آیا شما طراحی فوقباریک آیفون ایر را با وجود پیچیدگیهای مهندسی و نقاط ضعف بالقوه در فریم، یک دستاورد مثبت برای اپل میدانید؟