برای اولین بار پس از سالها، هواوی به صدر بازار گوشیهای هوشمند چین بازگشته است. در طول سهماهه دوم سال ۲۰۲۵، که در ماه ژوئن به پایان رسید، این برند چینی تحت تحریم امریکا، بر اساس گزارش IDC حدود ۱۸ درصد از بازار گوشیهای هوشمند چین را در اختیار گرفت. به طور کلی، تعداد فروش گوشیهای هوشمند در چین در طول این سهماهه با افت ۴ درصدی به ۶۹ میلیون دستگاه رسید. در این پسزمینه ضعف در کشور، سایر تولیدکنندگان چینی مانند اوپو و ویوو نیز نشانههایی از رکود را نشان دادند.
در ادامه آمار دقیق فروش و سهم بازار پنج برند برتر در چین بر اساس گزارش IDC آمده است.
رتبه | شرکت | فروش (میلیون) | سهم بازار | رشد سالانه |
---|---|---|---|---|
۱ | هواوی | ۱۲.۵ | ۱۸.۱٪ | -۳.۴٪ |
۲ | ویوو | ۱۱.۹ | ۱۷.۳٪ | -۱۰.۱٪ |
۳ | اوپو | ۱۰.۷ | ۱۵.۵٪ | -۵.۰٪ |
۴ | شیائومی | ۱۰.۴ | ۱۵.۱٪ | +۳.۴٪ |
۵ | اپل | ۹.۶ | ۱۳.۹٪ | -۱.۳٪ |
با وجود اینکه هواوی برای اولین بار در بیش از ۴ سال اخیر رتبه اول را در بازار داخلی خود کسب کرد، اما فروش این شرکت نیز با افت ۳.۴ درصدی همراه بود. این شرکت در طول سه ماه، ۱۲.۵ میلیون گوشی تحویل داد که سهم بازار ۱۸.۱ درصدی را برایش به ارمغان آورد. در طول این سهماهه، هواوی آخرین نسخه از سری پرچمدار دوربینمحور خود، یعنی Pura 80 را عرضه کرد.
بزرگترین کاهش فروش سالانه در سهماهه دوم متعلق به ویوو بود. این ضعف، ویوو را از جایگاه اولی که در سهماهه دوم سال گذشته داشت، به رتبه دوم پشت سر هواوی منتقل کرد. فروش گوشیهای هوشمند ویوو با ۱۰.۱ درصد کاهش به ۱۱.۹ میلیون دستگاه رسید و سهم بازار آن را به ۱۷.۳ درصد رساند.
اوپو با فروش ۱۰.۷ میلیون گوشی هوشمند، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. شیائومی تنها شرکتی بود که فروش گوشیهای هوشمند خود را در چین در سهماهه دوم افزایش داد و با رشد ۳.۴ درصدی به فروش ۱۰.۴ میلیون دستگاه و سهم بازار ۱۵.۱ درصدی رسید.
نظر شما درباره عملکرد هواوی در بازار خانگی خود یعنی چین چیست؟