رویداد I/O 2025 گوگل که برای ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) برنامهریزی شده است، بهزودی از راه میرسد و ما منتظریم تا اطلاعات بیشتری درباره پروژههای جدید این شرکت مانند Android 16 for TV، ادغام Gemini با Android Auto و Android Automotive و همچنین Android XR بشنویم. اکنون اما، بهنظر میرسد که گوگل بهطور غیرعمد یکی از مهمترین موضوعات این رویداد را فاش کرده است: زبان طراحی جدید اندروید با نام Material 3 Expressive (M3 Expressive).
گوگل بهصورت اتفاقی یک پست وبلاگی طولانی درباره Material 3 Expressive منتشر کرده که البته بلافاصله پس از آن حذف شد. بااینحال، وبسایت Wayback Machine این مطلب را ذخیره کرده و تصاویر آن نیز توسط وبسایت 9to5Google ثبت شدهاند.
در این بلاگ، گوگل توضیح میدهد که M3 Expressive یک فلسفه طراحی است که «احساسات را الهام داده، عملکرد را ارتباط میدهد و به کاربران کمک میکند تا به اهداف خود برسند.» عناصر اساسی این طراحی شامل رنگ، شکل، اندازه، حرکت و محدودهبندی هستند که میتوانند برای جلب توجه به قسمتهای مهم در رابط کاربری استفاده شوند.
گوگل همچنین اعلام میکند که M3 Expressive «تحقیقشدهترین بهروزرسانی در سیستم طراحی گوگل» است. این شرکت به تفصیل درباره تصمیمات خود توضیح داده و دلایل اینکه چرا احساس نیاز به این تغییر طراحی کرده را بیان کرده است.
طبق بلاگ پست، ایده M3 Expressive از تحقیقات متعددی متولد شده است. این تحقیقات تنها به دادهها وابسته نبوده، بلکه شامل یک تحقیق همکارانه بین تیمهای تحقیق، طراحی و مهندسی بوده است. در سال ۲۰۲۲، یکی از کارآموزان تحقیقاتی گوگل مشغول مطالعه نظرات کاربران درباره Material Design در اپلیکیشنهای گوگل بود. وقتی نتایج اولیهاش را در یک میخانه در مونیخ با همکارانش به اشتراک گذاشت، گفتوگویی درباره طراحی شروع شد: «چرا همه این اپلیکیشنها شبیه به هم هستند؟ چرا اینقدر خستهکننده بهنظر میرسند؟ آیا نمیتوانیم احساسات را بیشتر تقویت کنیم؟»
این سؤالات تیم را به فکر فروبرد تا بهدنبال تکامل بعدی Material Design باشند. گوگل اعلام کرد که ۴۶ مطالعهی جداگانه با صدها طرح مختلف و بیش از ۱۸,۰۰۰ شرکتکننده از سراسر جهان انجام داده است. این مطالعات شامل موارد زیر بودهاند:
نتایج این تحقیقات نشان داد که کاربران میتوانند عناصر کلیدی در طراحی رابط کاربری M3 Expressive را تا ۴ برابر سریعتر تشخیص دهند. برای نشان دادن این موضوع، گوگل مقایسهای کنار هم از رابط کاربری فعلی Gmail و یک مفهوم طراحی M3 Expressive ارائه کرد.
این تغییر فقط مربوط به کاربرپذیری نیست. گوگل اعلام کرد که طراحی احساسی میتواند تصور کاربران از محصول را نیز تغییر دهد. این شرکت اظهار کرد که M3 Expressive باعث شده است که مردم اپلیکیشنها را جذابتر بدانند. گوگل اعداد زیر را ارائه کرد:
علاوهبر این، گوگل متوجه شد که این طراحی جدید برای همه سنین مناسب است و حتی کاربران بالای ۴۵ سال را قادر میسازد تا عملکردی معادل با کاربران جوانتر داشته باشند. این طراحی همچنین «برتر از طراحی غیراحساسی که از دستورالعملهای رابط کاربری iOS پیروی میکند» ترجیح داده میشود.
سخن پایانی
Material 3 Expressive نشان میدهد که گوگل قصد دارد تجربه کاربری را ازطریق طراحی احساسی تقویت کند. این فلسفه جدید نهتنها کاربرپذیری را بهبود میبخشد، بلکه احساسات و تصورات کاربران را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به اینکه این طراحی برای همه گروههای سنی مناسب است و عملکرد بهتری ارائه میدهد، احتمالاً در آینده نزدیک شاهد استفادهی گستردهتر از آن در محصولات گوگل خواهیم بود. منتظر بمانید تا در Google I/O 2025 جزئیات بیشتری از زبان طراحی جدید اندروید اعلام شود.
نظر شما درباره زبان طراحی جدید Material 3 Expressive چیست؟