حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

محکومیت دوباره گوگل به اتهام انحصار در تبلیغات: آیا امپراتوری غول جستجو در تبلیغات به پایان می‌رسد؟

نوشته

2 روز قبل | بدون دیدگاه | گوگل

وزارت دادگستری (DOJ) ایالات متحده اخیراً با محکومیت دوباره گوگل ادعا کرده که این غول جستجو در صنعت تکنولوژی تبلیغاتی عملکرد انحصاری داشته است.

محکومیت دوباره گوگل به اتهام انحصار در تبلیغات

در حکم صادر شده آمده است:

«شاکیان ثابت کرده‌اند که گوگل به‌طور عمد درگیر اقدامات ضد رقابتی متعددی شده است تا قدرت انحصاری خود را در بازار سرور تبلیغات ناشران و صرافی‌های تبلیغاتی برای تبلیغات نمایشی وب باز (open-web display advertising) کسب و حفظ کند.»

این محاکمه حدود سه هفته به‌طول انجامید و در طول این مدت وزارت دادگستری (DOJ) ادعا کرد که گوگل به‌طور غیرقانونی سه بازار مجزا در فضای تکنولوژی تبلیغاتی را تحت انحصار خود قرار داده است. این بازارها شامل ابزارهای تبلیغاتی ناشران، شبکه‌های تبلیغاتی تبلیغ‌کنندگان و صرافی‌های تبلیغاتی بودند که معاملات را تسهیل می‌کنند.

همچنین، DOJ ادعا کرد که گوگل به‌طور غیرقانونی سرور تبلیغات ناشران و صرافی تبلیغاتی را به هم متصل کرده است که این امر نقض قوانین ضد انحصار است.

وزارت دادگستری همچنین بیان کرد که گوگل سودهای انحصاری را به قیمت ناشران و تبلیغ‌کنندگان به‌دست می‌آورد که این موضوع منجر به تجربه ضعیف‌تری برای این افراد می‌شود و هیچ جایگزین واقعی وجود ندارد.

دفاعیه گوگل

گوگل در پاسخ ادعا کرده است که دیدگاه دولت از بازار با واقعیت هماهنگ نیست. این شرکت بیان کرد که ابزارهای آنان به ناشران و تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا درآمد کسب کنند و اینکه داشتن ابزارهای مختلف در نقاط مختلف بازار، فقط به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر با هم کار کنند.

گوگل همچنین اعلام کرد که دلایل تجاری مشروعی برای این رفتار داشته است و اظهار داشت که دولت می‌خواهد نحوه انجام کسب‌وکار این شرکت را تعیین کند.

محکومیت دوباره گوگل به اتهام انحصار در تبلیغات

محکومیت دوباره گوگل به اتهام انحصار در تبلیغات

چه اتفاقی بعد از این حکم برای گوگل انتظار می‌رود؟

بدون شک، گوگل این حکم را به استناد حقوقی به چالش خواهد کشید که این فرآیند می‌تواند مدت‌ها به‌طول بینجامد. بنابراین، نباید منتظر تغییرات فوری در وضعیت فعلی باشیم. بااین‌حال، این تنها پرونده‌ای نیست که گوگل درحال مقابله با آن است.

این غول فناوری درحال آماده‌سازی برای مواجهه با وزارت دادگستری در یک دادگاه فدرال دیگر نیز است، این بار برای فاز اصلاحات مربوط به محاکمه جستجوی خود. در این پرونده، دولت بایدن پیشنهاد شکستن ساختار گوگل را داده است که شامل جدا کردن مرورگر Chrome و اجبار به سندیکاسیون نتایج جستجو می‌شود.

این تصمیم‌ها احتمالاً تأثیر بزرگ‌تری نسبت به پرونده تبلیغات دیجیتال بر گوگل خواهند داشت.

سخن پایانی

این حکم و پرونده‌های دیگر نشان می‌دهد که گوگل در معرض فشارهای قانونی و اصلاحات بزرگ قرار دارد. اگرچه استنادات حقوقی و فرآیندهای استیناف زمان‌بر خواهند بود، اما این ممکن است آغاز تغییرات اساسی در ساختار و عملکرد این شرکت باشد.

نظر شما درباره محکومیت گوگل به اتهام انحصار در تبلیغات چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی