طبق گزارش منتشرشده از Macworld، سامسونگ با معرفی سری Galaxy S25، به کپی برداری از بیش از دوازده ویژگی آیفون اپل متهم شده است. اتهام های وارده شامل طراحی ظاهری با لبههای کاملاً تخت و فریم تیتانیومی، رابط اجرای Galaxy AI مشابه Siri و قابلیتهای هوش مصنوعی شبیه به هم میباشد. این گزارش به این موضوع اشاره دارد که هر دو شرکت از یکدیگر الهام میگیرند، اما سامسونگ در این زمینه ظرافت کمتری به خرج میدهد.
این گزارش با اشاره به Apple Intelligence و ادغام ChatGPT در محصولات اپل آغاز میشود. سامسونگ نیز در گلکسی S25 Ultra بهجای تمرکز روی دستیار اختصاصی خود یعنی Bixby، زیرساختهای هوش مصنوعی خود را برای پشتیبانی از چتباتهای ثالث مانند Google Gemini طراحی کرده است.
قابلیتهای مشابه هوش مصنوعی
هنگام فعال کردن Gemini، کادر متنی با مرزهای نوری مشابه Siri نمایش داده میشود.
این چتبات هم از ورودی متنی و هم صوتی پشتیبانی میکند.
سامسونگ همچنین از رابط کاربریای مشابه Writing Tools اپل بهره برده که امکان ویرایش متن، ایجاد جدول و موارد دیگر را فراهم میکند.
قابلیتهای مشابه در عکسها و تماسها
امکان رونویسی و خلاصهسازی تماسهای تلفنی یکی دیگر از ویژگیهای مشابه با اپل است.
جستجوی طبیعی در برنامه Photos و قابلیتهایی مشابه Image Playground اپل نیز از دیگر شباهتهاست.
ویژگیهای چندرسانهای
سامسونگ قابلیتی به نام Now Bar معرفی کرده که شباهت زیادی به Live Activities اپل دارد. همچنین ویژگیهای سینمایی هنگام ضبط ویدئو، از دیگر موارد اشاره شده در این گزارش است.
از دیگر موارد اشارهشده، میتوان به هدست پروژه موهان برند کرهای اشاره کرد که حداقل ازنظر ظاهری، شباهت فراوانی به ویژن پرو اپل دارد. بعید نیست که در بحث رابط کاربری نیز، شاهد الهامات شدید Android XR از VisionOS باشیم.
در گزارش Macworld آمده است که سامسونگ یکی از تاکتیکهای موردعلاقهاش این است که منتظر شایعات یا لو رفتن ویژگیهای جدید آیفون بماند و سپس نسخه اختصاصی خود را سریعتر وارد بازار کند تا بهنظر برسد که از اپل جلوتر است. درمقابل، اپل معمولاً زمان بیشتری برای بهینهسازی این ویژگیها صرف میکند.
با این حال، Macworld اذعان دارد که اپل نیز از سامسونگ الهام میگیرد و بسیاری از پیشرفتهای تکنولوژیکی پس از در دسترس قرار گرفتن، توسط شرکتهای مختلف مورداستفاده قرار میگیرند.
در نهایت، این رقابت به سود کاربران است. هرچه رقابت میان شرکتها شدیدتر باشد، انگیزه بیشتری برای ارائه بهترین نسخه از هر ایده جدید به وجود خواهد آمد.
نظر شما چیست؟ در اینکه هر دو برند از یکدیگر کپی برداری میکنند شکی نیست؛ اما اینکه کدام شرکت الهامات بیشتری از دیگری میگیرد، مسئلهای است که هرساله مورد مناقشه طرفداران طرفین بوده است.