شاید هر قدر سامسونگ توانست با همکاری به موقع با گوگل، روی هوش مصنوعی Galaxy AI مانور بدهد و فروش گلکسی اس ۲۴ را نسبت به نسلهای قبلی خود افزایش دهد؛ اپل در این زمینه نتوانست کاری از پیش ببرد. متاسفانه قابلیتهای Apple Intelligence به صورت قطرهچکانی و در آپدیتهای مختلف عرضه میشوند و حتی همه بازارها هم به این ویژگیها دسترسی ندارند. به هملیل دلیل است که گزارشها به ما میگویند هوش مصنوعی اپل به فروش آیفون کمکی نکرده است.
اپل سال گذشته از Apple Intelligence به عنوان مجموعهای از ابزارهای هوش مصنوعی خود، رونمایی کرد. این فناوریها به دلیل پردازش داخلی روی دستگاه نیازمند سختافزارهای پیشرفتهای همچون آیفون ۱۵ پرو و مدلهای جدیدتر هستند. با این حال، تحلیلگر معروف مینگ-چی کو معتقد است که این قابلیتها تأثیر چندانی در افزایش فروش آیفون نداشتهاند.
چرا با وجود هوش مصنوعی اما کاربران به خرید آیفون جدید ترغیب نمیشوند؟
مینگ-چی کو در بلاگ خود اشاره کرده است که تلاشهای اپل برای تبلیغ Apple Intelligence منجر به افزایش فروش آیفون نشده است. بر اساس اطلاعات زنجیره تأمین، اکثر کاربران علاقهای به ارتقاء به مدلهای جدید و صرفاً به دلیل این قابلیتهای هوش مصنوعی ندارند.
طبق نظرسنجی SellCell، بیشتر کاربران هنوز ارزش قابل توجهی برای Apple Intelligence قائل نیستند. کو همچنین اظهار داشت که اپل نتوانسته است پس از هیجان اولیه در WWDC 2024 توجه کاربران را حفظ کند. وی معتقد است که سرویسهای هوش مصنوعی مبتنی بر ابر، مانند ChatGPT، نسبت به سیستمهای داخلی اپل مزیتهای بیشتری دارند.
مینگ-چی کو میگوید:
“تلاشهای اپل برای تبلیغ هوش مصنوعی داخلی با چالشهای ساختاری روبهرو است. جذابیت اولیه Apple Intelligence بهطور چشمگیری نسبت به سرویسهای مبتنی بر ابر کاهش یافته است.”
ویژگیها و چالشهای Apple Intelligence
اپل ویژگیهای Apple Intelligence را بهصورت مرحلهای معرفی کرده است:
• آپدیت iOS 18.1: معرفی ابزارهای نوشتاری و خلاصهسازی متن.
• آپدیت iOS 18.2: افزودن Genmoji، Image Playgrounds و یکپارچهسازی ChatGPT.
• دستیار هوشمند Siri پیشرفته با درک محتوای نمایشگر برای عرضه در آوریل برنامهریزی شده است.
با این حال، دو محدودیت بزرگ وجود دارد:
1.نیاز به سختافزار پیشرفته: این قابلیتها تنها در دستگاههای جدیدتر قابل استفاده هستند.
2.محدودیت زبانی: Apple Intelligence فعلاً فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی میکند، اگرچه اپل قول داده است که زبانهای بیشتری را اضافه کند.
استفاده اپل از هوش مصنوعی در تبلیغات
اپل از Apple Intelligence بهعنوان یکی از محورهای تبلیغاتی دستگاههای جدیدش استفاده میکند. تبلیغات آیفون ۱۶ و مکهای سری M4 بر قابلیتهایی نظیر Genmoji و خلاصهسازی متن تمرکز دارند.
نتیجهگیری
هوش مصنوعی Apple Intelligence گامی مهم در مسیر نوآوریهای اپل است، اما چالشهایی نظیر وابستگی به سختافزار پیشرفته و محدودیت زبانی، پذیرش آن را محدود کردهاند. موفقیت این فناوری به تلاش اپل برای رفع این محدودیتها و افزودن ویژگیهای جذابتر بستگی دارد.
فکر میکنید پیچ هوش مصنوعی آن پیچی است که برای اپل چالش برانگیز خواهد شد یا این برند امریکایی میتواند عملکرد درخشان خود در دو دهه اخیر دنیای فناوری را حفظ کند و قلههای ۴ تریلیون دلاری و فراتر را فتح کند؟